Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Bitumi ihan hyvä, jos ei yhtään pääse vettä sisään. Telttapatja materiaali hyvä, eristää sekin ääntä ja helpompi siivota. Viskaa pihalle ja imuroi. Ainut vika, että pääsee liikkumaan ja hankaa maalin, jos ei tarkka mitoitus. Ite laittanu tasasille pinnoille bitumin ja päälle tuon irrallisen. Urat jättäny vapaasti. Näistä on varmarmasti monta eri mielipidettä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Papu on nyt päässyt karanteenirajan tapaa palaamaan kotitalliin. Maalipinta näyttää tosi hyvältä eikä osaava maalari moittinut peltien asettelua. Helpotus. Tulkitsin, että harrastajat ovat tehneet huonompiakin. Yksi virstanpylväs saavutettu. Huomenna tuulilasi korjattavaksi yhden pienen kiveniskun vuoksi. Brittivideoilla ei näy käytettävän perinteistä narumenetelmää lasin asentamisessa lainkaan. Lattiamatoista sain jo opastusta. Kojelaudan ja sivujen puuosien pinnoittamiseen ja lakkaamiseen pitää etsiä sopiva puuseppä. Kromiosia täytyy vielä pohtia vaikka taitavat mennä kaikki uusiksi. Pienempien kiinnitettävien koriosien aluslevyt tms. löytynevät Minitronista. Ovat pieniä hankintoja verrattuna noin 20 uuteen peltiosaan tai pellinpalaseen. Mahdolliset uudet kromiosat on asia erikseen.

Tallin siivoamiseen yhteydessä tuli suunniteltua kasausvaihetta. Mieleen muistui vanha johtamismenetelmä (itsensäkin) PLAN YOUR WORK. Yksinkertainen lause, joka luetaan ensin normaalisti ja sitten päinvastaiseen suuntaan. Sitä sitten edestakaisin seuraavat päivät (viikot?).

IMG_0418.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tuulilasin saa paikoilleen myös ilman narua. Käyttää liukasteena joko saippuavettä tai kuten itse,silikonirasvaa sprayna. Avustimena imukuppi ja huom! muoviset verhoilulastat. Ruuvarit tms.metallityökalut kauas,käyttäen vähintään metrin turvaväliä laseista!Hienosti meni niin vanhaan tiivisteeseen(takalasi)kuin uuteenkin(tuulilasi) yksin ongelmitta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, cmro85 said:

Laitoin tiivisteet ensin koriin ilman kromi listaa ja muovisella jääravalla kiersin lasit paikoilleen.  Lopuksi kromi lista omalla työkalulla paikoilleen.   Ei mennyt kauaa vaikka yksin tuuskasin.  On aika simppeli homma..

Ite olen kerran tämän tehnyt ja juuri tällä tavalla. Käsisaippuaa käytin liukasteena ja oliko muoviset verhoilunasennustyökalut motonetista apuna. Sitte se oikea työkalu sille listalle niin ensikertalaisellaki meni ongelmitta. Apuri oli lasia pitämässä ja nostamassa paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Miksi ei narun kanssa ? Itse olen aina laittanut narun kanssa tuulilasit ja takalasit. 

Koska tuon tyylistä kumia ei kuulu laittaa narun kanssa paikoilleen.
Ne on tyystin erilaisia tiivisteitä mitkä kuuluu laittaa narun kanssa paikoilleen.

 

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Jos ei omista sitä lukiitusnauhan asennustyökalua, niin sellasen tekee helposti rautanaulast tai pianolangasta.

Vääntää  naulasta salmiakin jonka leveys on nauhan levyinen. Mallia voi katsoa alkuperäisestä tylökalusta. Sitten vaan tuo kiinni lukkopihteihin ja vetää nauhan paikoilleen. Wd40stä,olen käyttänyt luikkarina.

http://www.minispares.com/product/Classic/Accessories/Tools/TOOL02.aspx?0108&ReturnUrl=/shop/classic/Accessories/Tools.aspx|Back to shop

 

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

Miun veikkaus, että sellanen, jossa ei ole lukitusnauhaa. Tosiaan, tuolla systeemillä, eli tiiviste ensin, saa lasin helpommin yksin paikalleen. Joskus aikoinaan laitoin narun kanssa, nykyisin ilman.

Link to comment
Share on other sites

Tuon tyylinen tiiviste laitetaan narulla, ei tosiaan Minin tiivistettä. Kun sitä Minin tiivistettä kattoo ajatuksella niin järkevintähän se on laittaa tiiviste ensin koppaan ja lasi sitten vasta. Itsekkin aiemmin laitoinin Minin lasit narulla, mutta kun kerrottiin miten ne oikeesti kuuluu laittaa niin helpostihan ne menee.
 

805535.gif

Link to comment
Share on other sites

Lasin kiinnitys seuraavaksi ilman narua. Butyylikumikittiä on hankittu tiivisteen ja pellin väliin. Villeltä tiivistelistan työkalu lainaan. Ovien lukot ja muut ovivempaimet on kasattu. Vielä täytyy korjata löysäksi jäänyt toisen hantaakin takimmainen kiinnitysruuvi. Taas opetti työ tekijäänsä. Ovet menevät kiinni mutta ahtaasti. Ovitiivisteet vaikuttavat uusituilta, joten ne saattavat sittenkin olla liian paksut. Heräsi epäilys mahdollisuudesta, että etupäätä olisi rakenneltu enemmänkin. Esim. apukuskin oven etuosassa näkyvä aikaisempi epäsymmetrinen tila. Kuvissa vanha ja uusi tilanne. Ei kai tuo vanha tilanne voi olla tehdastyötä vaikki kyse onkin briteistä? Mielenkiintoista, että kaikki tekemäni saumat tuntuvat tosi huonoilta kotona mietittynä. Tilanne on helpottavasti parempi kun pääsee tallille.

Apukuskin puoli_vanha.jpg

Apukuskin puoli_uusi.JPG

Link to comment
Share on other sites

Juurikin näin mitä MikaJ ja Turbo69 laittoi eli Minin tiivistettä ei nyt vain kuulu laittaa narun kanssa tiivisteen mallin takia:
MikaJ:lle lienee sama kaveri ohjeistanut oikean asennustavan kuin minulle ja tämä kaveri on tehnyt vain köykäiset 30v lasihommia elääkseen........
Niin se Jukkakkin vielä oppii uutta vanhanakin 😉

Link to comment
Share on other sites

On ‎22‎.‎4‎.‎2020 at 16.38, A Cooper kirjoitti:

..Heräsi epäilys mahdollisuudesta, että etupäätä olisi rakenneltu enemmänkin. Esim. apukuskin oven etuosassa näkyvä aikaisempi epäsymmetrinen tila. Kuvissa vanha ja uusi tilanne..

Apukuskin puoli_vanha.jpg

Apukuskin puoli_uusi.JPG

No ei, kyllä ainakin kolmiopelti vaihdettu jälkeenpäin.

Link to comment
Share on other sites

On ‎23‎.‎4‎.‎2020 at 06.44, minorv8 kirjoitti:

Ehkä oppii, ehkä ei. Eri asia sitten muuttaako tapojaan. Laitan seuraavankin lasin narun kanssa 🤣

No jos narun kanssa tuntuu helpommalta niin siitä vaan. Itsellä on ollu pehmeä puulasta tuossa hommassa.

Link to comment
Share on other sites

Työjärjestyksessä tuli taas opittavaa. Onneksi kokeneempi ministi ohjeisti laittamaan kattoverhoilun ennen lasien asentamista. Ja Minitroniin verhokangasta ostamaan. Asennus jäi vaiheeseen kun tuli purkuvaiheessa rikottua pari muoviklippiä.Viikolla vasta näin Youtubesta oikean verhoilun purkutavan. Kyseinen jagge/minimies on on aika pitkäveteinen jaarittelija mutta onneksi on pikakelaus. Muijala Akatemiasta löytynee hätäapua niin, että pääsen jatkamaan verhoilua. Ensi viikon pääteema on golf ja maalipinnan kovettuminen.

IMG_0437.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sisäkaton asennus viimeistelyä vaille. Laatu mennee persoonallisen tyylin puolelle vaikka saankin apua viereisestä tallista. Sitten lasitukseen.

Ihmettelin jo etupään sähköjohtojen liitoksia. Etuvalojen tasosäätöjen johdot on katkaistu etupään kolarikorjauksen yhteydessä. Säätimet asensin, joten täytynee sinne sähköjäkin kokeilla. Etuvalojen konehuoneen sisäpeltien toinen läpivientireikä näyttää nyt puuttuvan - porataan uusi. Vanha reikä oli ehkä uusitussa pienessä etupellin liitoslevyssä.

Papu eli UOI-999 on omaa sukua GT-KG639 ja kotoisin Güterslochista Saksasta. Suomeksi tulkittuna - sanonko mistä. Tuotu vajaa 10 vuotta sitten jonnekin Vammalan-Tampereen seudulle ja löytyi Liedosta. Tunteeko joku Papun historiaa vuosilta 2011-2018? Onko vanhan myynti-ilmoituksen Pena mahdollisesti ministeri? Konepellissä näkyvä etupään vaurio näkyi jo silloin. 

IMG_0464.JPG

Penan mainos 2012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luulin lasien asennuksen olevan siitä helpommasta päästä. Youtubesta katselin mallia ja ahersin "ilman narua" -mallilla maanantain ilman tulosta. Uusi yritys tiistaina ensi itse ja sitten apuun kutsutun kaverin avulla. Haettiin jopa erikoiskoukku asiantuntijalta tiivisteen asentamiseen. Ei taaskaan tulosta. Sitten soitto arvostamaani Muijala Mini Akatemiaan, josta sain vihdoin apua. Uudet kumit ovat tosi hankalat asentaa vaikka käytimmekin apuna pesuliuosta. Huomenna laitan kumien tiivistelistat jos lasit ovat vielä paikoillaan. Ostin sitten kuitenkin uudet iskarit syystä että rikoin taas ylipaineventtiilin bensatankin asettelussa ja iskarien asentaminen myöhemmin vaatisi bensatankin irroittamisen. Ylipaineventtiili on korjattu erikoisliimalla, jota tuli hankittua aikaisempaa haaveriin. Aika ruma mutta toiminee.

Link to comment
Share on other sites

Uusilla tiivisteillä lasien asentaminen yleensä helppoa, mutta jo vanhemmat vähän kovettuneet niin silloin voi olla painimista

Pieniä yksilöllisiä eroja on kyllä korien ikkunoitten reijissäkin

Link to comment
Share on other sites

Hitsasin etuikkunan aukon alapellin tässä ensimmäisessä harjoitustyössäni ja siinä saattoi syntyä pientä kokoeroa aikaisempaan. Tänään sain kumien tiivistelistat paikalleen. Taas on opittu jotakin uutta erikoistyökalujen käsittelystä. Keitin sitten kahvit ja nautiskelin kokeilemalla levikkeiden ja kromiosien istuvuuksia. Kaikkien kromiosien uusiminen alkoi mietityttää mutta voihan niitä vaihtaa myöhemminkin. 

IMG_0469.JPG

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...