Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Lokakuun raportointia. Kuskin puoleiset pellit hitsattu ja etuosat aseteltu paikalleen. Haasteellista on noiden pyöreiden nurkkien sovittelu. Laiton lokarin ja tuulilasin edessä olevan pellin väliin korikittiä vaikka tiedän, ettei sitä alkuperäisissä ollut. Konepellin asettelu on toinen mielenkiintoinen homma.

Laitoin muutaman heftin etupuolelle ja jäin kaipaamaan pistehitsauskonetta. Puuilosta saisi valovirralla toimivan 199 €:lla mutta se tuntuu turhalta yhtä käyttökertaa varten. Se on toisaalta ammattiyrityksen 3 tunnin työveloitus, joten pitääköhän sellainenkin verme hankkia? Uudenmaan ministereille laiton kyselyn lainakoneesta mutta vielä ei ole löytynyt.

IMG_0160.JPG

Link to comment
Share on other sites

Itse olen tuon pistehitsaus koneen korvannu poraamalla reiät ja tulppahitsannu. Tai sit tällä rei'ittäjllä tehny tarvittavat reiät. Yks parhaimmista hankinnoista, eikä ollu kallis.😃1571334852918548476760.thumb.jpg.ef260a905997763c1f36f95db2c4b373.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkistä. Tilasin netistä samanlaisen reikätyökalun ja rei'itin kaikki etupellit valmiiksi. Hitsaaminen on aloittelijalle hankalaa ja siksi mietin helpompaa ratkaisua hankalampiin paikkoihin. Jatkan siis hitsausharjoituksia. Popniitit ovat ilmeisesti epävarmoja, kiellettyjä tai tyylittömiä (?).

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, A Cooper kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Tilasin netistä samanlaisen reikätyökalun ja rei'itin kaikki etupellit valmiiksi. Hitsaaminen on aloittelijalle hankalaa ja siksi mietin helpompaa ratkaisua hankalampiin paikkoihin. Jatkan siis hitsausharjoituksia. Popniitit ovat ilmeisesti epävarmoja, kiellettyjä tai tyylittömiä (?).

Popniitti on loistava tuote mutta ministerillä käyvät ainoastaan lattiamaton nepparikiinnitykseen.Turbo 69:n systeemi riittää mainiosti yhteen projektiin.Rei'itin varmasti helppaava työkalu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitos SEZENille avusta. Hyvin on löytynyt tukijoita Ministerien piiristä.

Lokakuun raportti: etupuoli on nyt valmiina. Pistehitsaus rules! Pari pientä nurkkaa jätän MIG-hitsattavaksi myöhemmin. En luottanut omiin tulppahitseihinin (uusi, vasta opittu termi), joten varmistin saumat pistehitsaamalla. Kaarevien kulmien ja konepellin asettelun jälkeen haasteellisimmaksi muodostui kuskinpuoleisen kolmiopellin asettelu. Jos jossakin olen harjaantunut niin se on kuljettajan puoleisen oven irrottaminen ja paikalleenlaitto. Etupeltejä on sivelty kuin...

Huomenna ajattelin kerätä etupuolen pyörien ripustusosat ja hahmotella ne paikalleen. Jotenkin tuntuu tarpeelliselta saada Papulle pyörät alle ja sitten vasta jatkaa moottorin ja nuiden laitteiden kanssa. Sähkökaapeleita kai voi pujotella sen jälkeenkin. Sähköpuolen tarramerkinnät ovat säilyneet hyvin ja teksitistä saa selvän.

Papuun on ilmeisesti hankittu jossakin vaiheessa uudet ovitiivisteet. Ovia ei saa aivan haluamallani tavalla kiinni. Muijala-opistolla kuulin ovitiivistefirmasta, jolta saa eri paksuisia tiivisteitä - täytyy pohtia. Muistakseni https://phoenixtrim.co.uk/door-seals-72-c.asp

Ensi tiistaina kehtaan ajella Uudenmaan Mini Akatemian luennolle Papun isoveljen kyydissä. Hänen nimeksi tuli pienen vatvonnan jälkeen Julin, kavereiden kesken Julle. 2 viikon vanhasta Jullesta totean vain, että Cooperin perusmallilla ehtii kaikkiin niihin tutkiin, johon haluaa. 136 heppaa vie hyvin. S olisi tietenkin ollut 2-litrainen ja vajaat 200-heppainen mutta tuo rahapuoli vs. edut mietityttää.

IMG_0171.JPG

IMG_0176.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hyvää tuppaa tuleen.

En tiedä millaisia oven tiivisteitä mk3/4 ylöspäin oviin on saatavilla, mutta mk ykkösiin myytävät uustuotantotiivisteet ovat ainakin olleet surkeita. Liian paksua/kovaa kumia. Ovet ei sulkeudu kunnolla säätää miten tahansa. Alkuperäiset on pehmeää hieman sienimäistä. Olenkin valkannut omiini vanhoista parhaita.

Tosin juuri tämän hetken tilannetta en tiedä, olisko tullut parempia tarjolle?

Link to comment
Share on other sites

Vielä on vähän kuskin puolen oven ja kolmiopanelin virittämistä. Jätän sen myöhemmäksi ja alan kokoamaan etukelkan osia. Josta seuraava ihmettelyn aihe: kuvassa näkyvä ylätukivarren kiinnityslevy on saanut jostakin nokkaansa. Outo vamma. Edellinen korjaaja on ilmeisesti hukannut joitakin pultteja/muttereita. Korjaamokäsikirjasta en saa selvää tarvittavista osista. Levyn kiinnitysreikiä on 2; toisessa pienemmässä näyttää olevan kierre, toinen on ilman kierteitä. Löytyykö apuja?

IMG_0183.JPG

Link to comment
Share on other sites

Levyssä ei pitäs olla kierteitä. Kelkassa on toiselle pultille kiinteä mutteri, toiselle puolelle on irto mutteri. Ainakin vanhemmissa on näin.

Link to comment
Share on other sites

Ja jos takimmaisesta on kierteet korkannut niin pidempi pultti ja mutteri .

Ja tuota ei tarvites kiristää hulluna, kun noi akselin pulttit pitää levyn paikoilleen. 

Jos tuon olisi suunnitellut insinööri, niin noita pultteja ei olis tuossa ollenkaan.

Levyn tarkoitus on pitää akseli paikoillaan jos takimmainen mutteri aukeaa. Ei noita ole ihan hirveesti ole  löystynyt.

Etummainen ku irtoo, niin siellä on kori vastassa.

/kimi 

 

Link to comment
Share on other sites

Onhan siulla ne kumirenkaat tuohon akselin molempiin päihin? Tulevat noihin sovite renkankaitten päälle sisäpuolelle. Niitten tarkoitus on pitää vaseliini sisäpuolella ja paska ulkopuolella.

Link to comment
Share on other sites

Oikeanpuolista tukivartta asentaessani jouduin vääntämään kelkan etumaisen puolen pystypeltiä takaisin paikalleen niin, että tukivarsi mahtui paikalleen. Jonkilainen nokkaosuma on aiheuttanut vaurioita kiinnityslevyn lisäksi etukelkkaan. Alan ymmärtää edellistä korjaajaa, jolle en antaisi arvosanaa lainkaan. Kaveri tai ehkä joku bööna oli ottanut vetoakselin pois ja leikannut sisemmän suojakumin keskeltä poikki. Ilmeisesti hommaan kyllästyneenä tuikkasi sitten vetoakselin paikalleen kaksiosaisen suojakumin kanssa ja myyntiin!

Kuluja en kerro mutta mielenkiinnosta katsoin kulujen jakautumista. Motonet- ja Biltema-kulut ovat pääosin työkaluja ja tallin varustamista. 

image.png.1059ae95326ea3187e6dbea63bc25022.pngIMG_0184.thumb.JPG.52c8c687d7f3af73250a351ddc6337ee.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin. Viikon työrupeaman aiheena oli vetoakselit, joiden parissa jouduin toteuttamaan menetelmää ASENNA, PURA, OPI. Kertaus on opintojen äiti. Muijala Akatemiaan oli jälleen asiaa. Sain oppia ja henkistä tukea niin, että uskalsin pakertaa uudet laakerit. Suojuskumit eivät ole olleet kunnossa, joten ruostetta löytyi. Eli laakerien vaihto oli ok.

Ajattelin tässä vaiheessa käyttää Papun vanhoja iskareita. Taas tuli mietittyä suunnittelijan ajatuksia iskarin alapuolen kiinnityksestä. Oletan, että välipuslat tarvitaan mutta onkohan tämä iskari alkuperäinen?

Nyt sunnuntaina yritän pysyä poissa tallilta ja katsella Youtubesta etujarrujen käsittelyvideoita. Eli mitä kannattaa tehdä levyjarruille tässä vaiheessa? Jarrut olivat aikaisemmin ok.

IMG_0210.JPG

IMG_0211.JPG

1540527762349 (3).jpg

Link to comment
Share on other sites

Hiukka ollu ruosteessa, kun on jääny sisäkehä kiinni. Yleensä on omissa lähteny irti ilman laakerin pesiä. Kai sie maalaat sentään nuo iskarit? Itse kuitenkin hommaisin uudet, mutta jos on kunnossa, niin sitten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Papu on pyörillä. Muutama kiinnitys olisi pitänyt osata laittaa ennen moottorin kiinnitystä, nyt on ahdasta työskennellä mutta onnistuu.  Papun sulakerasiat on jossakin vaiheessa uusittu. Kuvan johto oli irrallaan niin, että liittimen päässä näyttäisi olevan vanhan sulakerasian ruosteinen liittimen vastakappale. Johdon oikea paikka on kateissa. Vaihtoehto voisi olla imusarjan lämpöjuttu, jonka sisältö mureni purettaessa. Papu pelasi hyvin ilman näitäkin mutta onhan asia selvitettävä.

Olen katsellut kuvia muutamien 94-95 -mallisten Minien konehuoneista. Kaikki ovat jotenkin erilaisia. Yritän päästä katsomaan ns. tehdaskuntoista moottoritilaa jossakin Eteläisessä Suomessa. Sen verran on Papua "korjailtu", etten voi täysin luottaa nykyasennuksiin.

Etupyörien ja korin välissä on tilaa alkuun 12 cm, takana 14 cm. Saa nähdä, paljonko kori laskeutuu kun päästään tien päälle.

IMG_0230.JPG

IMG_0103.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Loppuvuoden 2019 pähkäilyä. Bensaputkien asennuksessa näkyi edellisen korjaajan työn jälki. Putkia oli väännelty lattian korjaustyön alta ja putkien suojalevyn kiinnitys oli mitä sattui. Käytin pakoputken lämpäsuojalevyn muovipultit levyn kiinnitykseen. Mietin noiden muovipulttien merkitystä. Tilaan setin uusia pultteja näiden huonokuntoisten tilalle.

Ville S:n saman vuoden Minin sulakerasia on omaani verrattuna ihmeen selkeä. Asennan ensin entisen rykelmän paikalleen. Elektroniikkataustaisena joudun myöhemmin selvittämään/siivoamaan tuon asian. Kyse voi olla purettujen stereolaitteen asennusjäämistä.

Kaverit kyselevät projektin valmistumisaikaa. Olen työskennellyt projekteissa, joissa on olennaista tavoitteet ja aikataulutus eritasoisine välitarkastuspisteineen. Papu ei ole projekti vaan puuhasteluharrastus. Papulla on hallipaikka odottamassa. Entä mitä Papun jälkeen kun kohtuullisesti varustettu talli on tyhjänä?

1539580973674 (3).jpg

IMG_0260.JPG

IMG_0248.JPG

IMG_0243.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, A Cooper kirjoitti:

Entä mitä Papun jälkeen kun kohtuullisesti varustettu talli on tyhjänä?

Kyllähän tekijämiehelle/hyville laitteille aina töitä löytyy 😉

Pistät sanaa vaan kiertämään, niin johan on tallin oven takana jonoa

Ihan harrastepohjallakin

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, Kimi kirjoitti:

Kun tekee itselle niin korvaukset tulee aina ajallaan, ei tarvi periä tai määritellä hintaa. Aikataulunkin voi säätää sellaiseksi kun haluaa ja jaksaa.

Vaikka tekee toiselle pienestäkin summasta jotain niin rupee maistuu työlle,  ja se on kaikki pois vapaa-ajasta 😀

Se on totta

Ja kukaan joka tulee teettämään, ei osaa kuvitella kuinka paljon kunnolla tekemiseen täytyy käyttää aikaa/vaivaa.

Tiedän muutamia näitä "kuukaudessa peltityöt sivuhommina" projekteja

Todellisuudessa mennyt muutama vuosi 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tammikuun puuhailua. Huonosta kasaustöiden järjestyksestä kokeneemmat totesivat, että se on se ensimmäinen. Seuraavassa osaat jo paremmin. Papua on rusnailtu aikaisemmin paljon. Esimerkkinä kuvassa kuskin puoleisen iskarin nyrityt mutterit, jotka vaihdoin uusiin. Tuli asiaa Espoon Pulttiin, josta löytyi sopivat. Bensatankki on siististä kunnosta päätellen uusittu jossakin vaiheessa. Huljutin sisäpuolen fosforihapolla vaikka ruostetta ei näkynyt. Hapon pitäisi ohjeen mukaan jättää pintaan suojaava kelmu. Oletan, että pinta kelpaa bensalle.

Isoista kämmenistä oli haittaa vesiputkien kiinnityksessä kun moottori oli paikallaan. Pitkistä käsistä oli hyötyä vaihteenvaihtajan asennuksessa. Vaihteensiirtäjätapin holkin putkisokkien kanssa täytyy vielä harrastaa, sokat vierastavat eikä toinen tunnu asettuvan. Ehkä holkki ei olekaan symmetrinen.

Seuraavaksi vettä, bensaa, sähköä ja kipinämikko valvomaan jos vaikka uskaltaisi yrittää savuja.

 

IMG_0280.JPG

IMG_0279.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olipa positiivinen olettama vesien jne. laitosta. Sähköflektin anturin kumia en saanut kunnolla paikalleen, joten otin syylarin irti. Kertausta taas. Korjasin samalla aikaisemmassa maistissa vääntyneen syylarin tukiosan asentoa niin, ettei flekti krahnaa moottorin puolella olevaan mikä lie huohotinpönttöön. Bensatankin asennusvaiheessa murtunut breather/huohotinyksikön liitos piti korjata erikoisliimalla. Uutta osaa ei vaan löytynyt. Minispares ja Somerford vastasivat tiedusteluuni kiitettävän nopeasti. Minisparesin kaveri antoi lisäksi linkin ebayn sivulle, jossa myytiin lähes vastaavaa Mersun osaa. Great service!

Tulkitsen, että Papun bensatankki on jossakin vaiheessa uusittu hieman erilaiseen. Kiinnityspanta ei osu tankin kulmassa aivan kohdalleen. Takapenkin takaosassa on taitettu peltikiinnike, jonka voisi kuvitella tankin tukipidikkeeksi. Tässä tankissa ei ole mitään siihen kiinnikkeeseen osuvaa. Takakontissa oli nahkainen 2 cm/45 cm:n kokoinen hihna, jolle en löydä paikkaa. Vasemman etulokarin alla olevasta huohotinpurkista puuttuu kiinnitysnauha ja alaosan tukipala mutta tuo koko ei mallaa siihen.

IMG_0299.JPG

IMG_0300.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista. Muutamia osia on näköjään kadonnut matkalla. Bensatankin suojalevy on tallella mutta irrallisena eli pari ruuvia on kateissa. Minispares-kuvissa ei näy ruuvien tyyppiä mutta kai siihen mallaa joku peltiruuvi.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...