Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/07/22 in all areas

  1. karvalakki

    Mini mieles!

    Moottorikoodista päätellen kyseessä kuitenkin vanhempi korinen Mini eli R50? (R52?). Automaatista minulla ei ole mitään kokemusta. Moottori on kyllä luotettava. Jakopää on ketjulla, eikä siinä mitään erityisiä ongelmia ole. Kiristintä ihmiset ennakoivasti siihen vaihtavat, maksaa noin 15€ ja on helppo homma. Omissa Mineissäni ei ole ollut tekniikan kanssa juurikaan murheita. Tuossa koneessa ilmeisesti sytytystulpat kiertyvät omia aikojaan auki, mutta siitähän pääsee sillä että tarkistaa ne huollon yhteydessä. Bensapumppu minulla on mennyt kahdesta autosta siinä ~200tkm paikkeilla, mutta sekin on muutaman kympin juttu. Siitä ikävä vain että jättää tien päälle, jos näin käy, eikä nosta mitään vikakoodia. Moottorin flektistä on todennäköisesti ns hitaampi nopeus rikki, koska etuvastus on hajonnut. Tätä ei suurin osa Ministeistä edes huomaa. EBaysta saa tuohonkin uuden etuvastuksen muutamalla eurolla, jos ei halua ostaa koko flektiä ~150€. Kaikenkaikkiaan siis ikäisekseen oikein luotettava moottori. BMW on näissä uusissa retro-Mineissään ollut niin esikuvalleen uskollinen, että on säilyttänyt myös moottorin öljyvuodot ja ruostumisen. Näin sen tunnistaa helposti Miniksi Öljyt vuotaa yleensä: 1) kampiakselin anturin juuresta, 2) öljytikun juuresta, 3) öljypohjasta ja 4) kampiakselin stefoista. Muut on helppoja hommia, mutta vahdelaatikon puoleinen kampiakselin stefa on isotöinen vaihdettava. Ruostumiselle herkkiä paikkoja ovat 1) takavalojen ympäristö, 2) takaluukun kahvan yläpuolinen reuna (rekkarin valojen kohdalta), 3) ovien alareunat. Kohdat 1+2 ruostuu kaikista Mineistä, on nimittäin niin huono design. Ovien alareunat ei ruostu kaikista (ja on yleensä R53:ssa (Cooper S) vähän paremmassa suojassa, koska helma on erilainen). Lisäksi - sähköikkunoiden moottorit jumittelee. Tähän on ns nyrkkikikka joka auttaa joissakin autoissa. Mutta ei tämäkään mikään kallisremontti ole. - ohjaustehostimen pumppu on vähän heikko kohta. Itse en ole joutunut vaihtamaan, mutta hyvin tyypillisesti se visertää ennen hajoamista. Tosin viserrys on minullakin kuulunut useamman vuoden, joten ei se nyt heti hajoamista indikoi. Eikä sekään nyt mikään älyttömän kallis remontti ole, muutaman satasen. Kaiken kaikkiaan R50 on erittäin mukava auto, erittäin hyvä ajaa ja edullinen ylläpidettävä. Mahdolliset viat ovat pääsääntöisesti joko edullisia (korjaamolla) tai todella halpoja korjata (jos tekee itse). Vanhojahan nuo jo tuppaa olemaan, joten voihan sitä yhtä jos toista niissä olla, mutta jos auto on vain 170tkm ajettu, niin enpä osaisi olla tekniikasta murheissani. Kohta joku suosittelee R53:sta, kun se on remmiahtimineen hätäisempi. Itse pidän enemmän R50:stä, vaikka nykyinen auto onkin R53. R50 on kaikinpuolin miellyttävämpi, mutta silti ajajan auto. No, tämä on tietysti ihan pikkuisen makuasia :)
    3 points
  2. Igor

    Mini mieles!

    Autoon pääsee kyllä sisälle vaikka lasi olisi jumissa. Toki jos se on lasi on jäätynyt kiinni ovitiivisteeseen, niin voi joutua vähän repimään..? Omassani ei ole koskaan päässyt noin käymään, mutta eipä se ole talvia ulkona viettänytkään (paitsi yhden, jolloin sillä ei tosin ajettu). En muista kuulleeni että näissä kahvat jäätyisivät kiinni. Vanhemmissa (2004 asti) kahvat saattoivat jumittaa pakkasella auki, mutta uudemmissa ne on nivelöity niin että ne saa "pakotettua" kiinni jos noin käy. Etutukivarsien taemmat puslat on todennäköisesti vaihtokunnossa, mikäli ei ole hiljattain vaihdettu. Eli semmoiseen kannattaa varautua. Kuluneet puslat aiheuttaa vetelyä urissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.
    2 points
  3. Mulla tuli mieleen Matkailuautojen ja -vaunujen koritiivistyksissä käytetty butyylimassa. Ei kovetu jää joustavaksi ja pystyy helposti purkamaan kuitenkin. Kuitenkin noi korisaumat pitää tiivistää, ehkä sillä kotelomassalla ja toi koko tila pitäis päästä tuulettumaan (kondensio) sisäkautta tavaratilaan esim.
    2 points
  4. Mini1380

    Ahtimen huolloista?

    Mulla on kolme ”ajamatonta” Eatonia hyllyssä eikä kaikille taida olla käyttöä itsellä.
    1 point
  5. Micke

    Ahtimen huolloista?

    Merkkihuolto ei öljyjä ahtimeen vaihda. Joku foorumilainen kirjoitti että maksoi siitä vähän alle 700€, hurja summa minun mielestä. Olen sen huollon kahteen autoon kaveireden kanssa tehnyt ja ei ole mikään mahdottomuus ja samalla saa paljon muitakin osia vaihdettua, kerran kun auto on purettu.
    1 point
  6. karvalakki

    Ahtimen huolloista?

    Tuo 700€ on varmaan merkkihuollon hinta. Öljyn vaihto ahtimeen on kyllä ihan normaali kuolevaisen tehtävissä oleva homma. Öljyt maksaa vain 50-60€. Aikaa siinä hommassa kyllä menee tovi, mutta siis tehtävissä. Samalla vaivalla vaihtaa tiivisteet kampiakselin anturiin ja öljytikun juureen, niin vähenee tiputtelukin. Ja vesipumpun olen itse vaihtanut myös, kun sen joutuu kuitenkin irrottamaan. Mutta sekään ei maksa paljon. Eikä noita ahtimia taida juuri hajota, jos ei pääse öljyt loppumaan. Kyseessähän on remmiahdin. Turbot taitavat olla enemmän kulutustavaraa. Ai niin, ja R50:ssä (= Cooper ja One) ei ole koko ahdinta, joten ei huoltoakaan. Vain R53 (= Cooper S) on ahdettu.
    1 point
  7. Micke

    Ahtimen huolloista?

    - pakkasen kanssa ei ole ongelmia - periaatteessa voi. Jos ahdin hajoaa niin vesipumppu ei pyöri ja lâmmöt nousee - kyllä se pitää ääntä mutta tunnistaako sen jokainen? En osaa sanoa. - BMW mukaan ahdinta ei tarvitse huoltaa mutta joka 100tkm olisi hyvä öljyt vaihtaa. Joku taisi foorumilla kertoa että maksoi siitä huollosta 700€, kannattaa etsiä. En muista saako uusia ahtimia enää, käytettyjä tulee välillä myyntiin.
    1 point
  8. karvalakki

    Mini mieles!

    Menee taas kategoriaan "edullinen". Osat maksaa tarvikkeena 50-100€, eikä niiden vaihtamiseenkaan kovin montaa tuntia mene. Ps. Nyrkkikikka ikkunoille tarkoitti sitä, että toisinaan ikkunan moottori jumii jolloin ikkuna ei liiku ollenkaan. Ovi toimii siitä huolimatta, koska ikkunassa ja tiivisteessä on sen verran pelivaraa vaikka karmiton onkin. Usein juminut ikkuna lähtee toimimaan, kun osaa nyrkillä mosauttaa oikeaan kohtaan ovipahvia. Ilmeisesti takertuneet moottorin hiilet irtoavat tms tärähdyksessä. Tämä kikka voi elvyttää ikkunan joissakin autoissa vuosiksi, toisissa ei toimi ollenkaan tai auttaa vain hetken. No, uusi ikkunannostin on taas kymppien hintainen osa, eli ei iso ongelma. Igor jo kommentoikin kahvan jäätymistä. Kuten hän sanoi tämä on enemmän vanhempien (pre 2004) ongelma, koska niissä kahva oli saranoitu ihan kahvan päästä. Uudemmissa nivelpiste on keskenpänä kahvaa, joten mahdollisen jäätyneen kahvan saa vapautettua puristamalla toisesta päästä.
    1 point
  9. Kyllä mä leikkasin siitä mädän pois, ja koetin tehdä parhaani mukaan mahdollisimman samanlaisen uuden paikan, mutta siltikin luulen että uutiset on huonoja
    1 point
  10. Kirurgi

    Vettä jalkatilassa

    Vaikka lattiat ois nyt kuivat niin matot varmaan kuivuu vielä jonkun päivän? Jos siellä oikein vettä lillu niin tuo huurtuminen ehkä vielä siitä? Tuo lasinympärystän vuoto vaikutti hyvältä epäilykseltä. Jaa mutta vettä oli penkin takanakin. Ehkä ovitiiviste(kin) vuotaa. Aja pikapesuun ja kato tuleeko jostain vettä sisään?
    1 point
  11. Kiitos ja kumarrus. Hyvin lähti ilmat pihalle ja nesteet kiertoon. Alimmainen ruuvikin säästyi koskettelulta.
    1 point
  12. Mini1380

    ITG Filter BH225 pesu

    Mahlen LX1628 32,61€/kpl tilasin viimeksi 2kpl ja 2 raitsaria niiden ebay kaupasta. https://www.autodoc.fi/mahle-original/2680151
    1 point
  13. Itse vähän aikaa sitten vaihdoin jäähdyttimen ja ilmaamisessa meni oma aika. Ja kun luulin asian olevan kunnossa, jouduin avaamaan sen ylemmän ruuvin useampaan otteeseen seuraavien viikkojen aikana. Ja kun on airtecin cooleri, ja vasta kätevää on
    1 point
  14. Termari aukeaa vasta 91°C, joten eipä siellä ylävesiletkussa mikään kierrä ennen sitä. Mulla on se alimmainen ilmausruuvi ollut ruostejumissa niin kauan kun mulla on tuo auto ollut. Onnea vaan sen avaamiseen. Hyvin on siis ilmaantunut ilman että sitä on avannut...
    1 point
  15. Jos sisälle tulee lämpöä niin kiertäähän se neste sillon. Mikä saa epäilemään että neste ei kiertäisi?
    1 point
  16. Kannattaa tuo Micken mainitsema Aeromotors pistää korvan taakse, niin ei tarvitse Briteistä tilata Powerflexin puslan olisi tosin joutunut muualta tilaamaan, mutta olisi rempparahaa säästynyt kaikkineen noin 30€
    1 point
  17. Uutta, vanhaa, kulumaa ja likaa:
    1 point
  18. Tyypillinen BMW sekä mini lista. Ainoa vika joka luultavasti oikea on tosiaan toi kaasuläppä. Nää on tunnettuja noista jännitteen vaihteluista tulevista virheistä. Vein tuon vaimon 2016 vekottimen huoltoon ja sanoin että akku alkaa olla loppu niin sieltä tuli 3kpl A4 verran vikoja ja asentaja sanoi että tyypillistä BMW/Mersu/Mini settiä. Ovat herkkiä akun jännitteelle eli antaa koodeja vaikka vain kyykähtää akku startissa. Omassa ainoa oikea vika oli egr venttiilin jumiminen joka uusittiinkin samalla. Asentaja tiesi tämän ja eipä ole koodeja tullut uusia. Akullakin pääsi vielä vuoden kunnes pakkasilla ilmoitti ettei pysty enää
    1 point
  19. Mini1380

    Mini R53 ropausta

    Jos sekä että takapäähän on vaihdettu palat ja levyt niin jarrujen sisäänajoon menee yleensä helposti se 300-500km minkä jälkeen poljin-/jarrutuntuma paranee huomattavasti. omaan GP1:seen vaihdoin R56:sen koko Brembon BBK:n ja kunnon ilmauksen ja jarrujen sisäänajon jälkeen tuntuma parani huomattavasti eikä polkimen iikematka ole ainakaan merkittävästi alkuperäisestä muuttunut. Ilmaamiseen kannattaa hommata paineilmain (siis sellainen missä neste syötetään paineella järrunestesäiliöön) ja ilmausletkuksi sellainen missä on takaiskuventtiili päässä. Kokonaiskustannukset halvimmillaan sen 20-25€ ja ilmauksen onnistumisen mahdollisuus paranee huomattavasti ja pystyy yksin tekemään.
    1 point
  20. Itse korjaan noi laturit edelleen ja mittaan porakoneen avulla ja jos vaatii herätteen niin mulla on siihen sellainen piuha missä valo. Miniin en vielä ole laturia vaihtanut niin en ole varma oliks tässä jo ecussa ohjaus mutta jos säädin laturissa niin silloin pitäisi olla perinteinen laturi. Tästä tuli erään kaverin Citroen C2 mieleen jonka arvo oli vain noin 1000€ ja laturi porsi. Uusi laturi olisi ollut 470€. Sekin korjattiin ihan itse vaihtamalla osia ja laakereita. Käämit onneksi oli ehjät eikä ehtinyt kenttään lyömään rikki ankkuria tai kollektoria. Meni hiilisiltaa myöden kaikki kyllä rikki mutta silti osat 100€ ja vähän kahvirahaa laitosta. Harmi kun ei ole enää perinteisiä autosähkökorjaamoja juurikaan. Hämeenautosähkö hoitaa vielä mun mielestä noita mutta ei monia pajoja enää ole.
    1 point
  21. Kannattaisi varmaan lukea vikakoodit BMW-vikakoodin lukijalla, ja katsoa millaista diagnoosipolkua se ehdottaa. Esim ISTA/D tai DIS.
    1 point
  22. Jos Contin hihna mennyt huonokai tuossa ajassa, kannattaa katsoa miksi niin on käynyt sillä ne yleensä kestää hyvin ja eivät veny samalla tavalla kun esim. Gates. Kiristimen ja muut varaosat kannattaa tilata Aeromotrsin kautta, yleensä alle viikossa paketti on kotona. Powerflexiä myy Autoracing Helsingissä ja usein tavaraa löytyy hyllystä.
    1 point
×
×
  • Create New...