Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Peltitilauksia Minitroniin tekemään siis. Lattian puhdistus suoritettu kuivajäällä. 5 kg:n satsi maksoi Weldshopissa 36 €. 2-3 kg riittäisi hyvin. Lattialevyjä irtosi kevyen keilapallon painon verran eli 4-5 kg. Kuvissa etualalla kuivana taltattuja pieniä palasia, muut lohkottu kylminä. Toimiva ratkaisu. Yksi muuten ehkä piiloon jäänyt reikä löytyi. Nyt valmistautumaan ensi tiistain Mini Akatemiaan.

Lattia taka.jpg

Kuivajäätä.jpg

Ihan edessä poistoa ilman kuivajäätä, takana kuivajäällä.jpg

Lopputulos.jpg

Reikä 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Päivä pulkassa. Pohjamaalaus tehty. Toisen vetoakselin sisäsuojakumi oli katkaistu jonkin toimenpiteen yhteydessä! Tällaisia yllätyksiä tulee vastaan. Huomenna tarkastellaan etukelkkaa. Päivän toteamuksena on, että Maslow´n tarvehierarkian ylätasolta löytyy pultti-ja-mutteri-kulttuuri, jota voi toteuttaa klassikko-Minin kautta. Siis vaihtoehtona muulle taiteelle ja korkeakulttuurille. Jota jääkiekkokin on.

IMG_20181220_131835.jpg

MaslowsHierarchy.png

Link to comment
Share on other sites

Hankittuna jo kaikki pellit tuulilasista eteenpäin uutta genuinia paitsi moottorin sisä/vieruspellit. Mini Akatemian luennolla ja näiltä sivuilta opin, että nuo genuinit pellit ovat vahvempia, niissä on parempi suojaus ja ne sopivat toisiinsa paremmin. Tuplahinta tarvikeosiin verrattuna mutta on aika vaikea säästää tässä kohdassa. Takaosa on säilynyt paremmin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Lohjan porukan tallilla on käyty opintomatkalla. Siellä on autoja poikineen, kirjaimellisesti. Etukelkan käsittelin itse. Takakelkka on hiekkapuhalluksessa Hiekanjyvässä Tattarisuolla. Peltipuolen teettämistä seuraavaksi.

IMG_20190105_133411.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Korin hitsauksen valmistumista odotellaan. Ruosteisten osien puhdistusta on harjoiteltu eri tekniikoin, joista mieluisin on elektrolyysi. Eli ruokasoodaa, vettä ja sähköä akkulaturista. Kuvissa vain 3 tunnin kylmässä suoritetun elektrolyysikylvyn ja hiomisen tulokset. Musta rauta on rautakaupan ylijäämäputki mutta mikä tahansa musta rauta käy. Plus-napa mustan rautaan. Suosittelevat lämpimää tilaa (varottava vetykaasun muodostumista) ja lämmintä vettä tehokkuuden lisäämiseksi. Youtube-videoissa jättävät muhimaan ulos yön ajaksi.

IMG_20190306_154916.jpg

IMG_20190306_160506.jpg

IMG_20190308_121513.jpg

IMG_20190308_103452.jpg

Link to comment
Share on other sites

Väittivät aikoinaan,että jumittuneet männänrenkaat irtois cokiksella,konetta avaamatta.Pussihousujen juttuja.😨

Link to comment
Share on other sites

Itellä on kans ultrapesuri,sen ääni hukkuu muihin pajan ääniin.Eikä tämän ikänen äijä enää mitään siritystä kuule.😭

Link to comment
Share on other sites

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Koria odotellaan hitsausosastolta. Takakelkka on koottuna ja moottoria on kaunisteltu. Alkuun kirkas Motonet-punainen näyttää haalistuvan sopivasti. Venttiilikanteen täytyy tilata uusi merkkilätkä. Muutamille "ylijäämäosille" täytyy vielä löytää paikka, joitakin osia on toisaalta hakusessa tallin nurkissa. Maalari pitäisi löytää alustavasti toukokuulle.

IMG_20190402_151111.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päivitystä. Talli odottaa hitsausprojektin valmistumista. Parin viikon rupeama on venähtänyt kuukausiksi mutta toivoa ei ole menetetty. Pultti ja mutteri -vaiheen jälkeen on koettu ruoste ja pelti -vaihe. Uskottavalta tuntuu saamani ohje, että entisöintiprojektissa olisi hyvä tehdä hitsaustyötkin itse. Muijalassa kävin ottamassa tuntumaa MIG-hitsaukseen, jonka oppiminen on haaveissa. Hitsauskoneen hankinta voi olla tyhmä ajatus mutta eihän tässä ole kyse mistään järkiprojektista. Eli kauppaanko? Motonetin Telwin 150A on harkinnassa vaikka kalliimpaa Kemppi 200E-mallia on kehuttu. Onko kokemuksia?

P.S. Testasin uuden Mini Cooperin, jonka ajotuntuma oli jotenkin massiivisen pehmeä. 94-sen Rover Cooperin viereen tuntuu kavereiden ohjeistama 2004-2006 -malli sopivan paremmin. Onko joku tuonut Italiasta?

Papula 19.5.2019.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jep, sehän on oikeata harrastamista kun tekee kaiken itse, eikä teetä muilla, tekemällä oppii.

Itse olen aina Kempin laitteisiin luottanut, edellinen oli Kemppi ja nykyinenkin on Kemppi. Telwinistä en kyllä osaa sanoa mitään.

Link to comment
Share on other sites

Testien mukaan mitä itte oon nähnyt, niin kaikki nykyiset "merkki" laitteet synergissä inverttereissä on suht identtisiä hitsaukseltaan. Eroja sitten tulee esim virtalähteen koossa -> kuinka monta minuuttia voi polttaa täydellä teholla. Itse ostin Telwinin, kun pari vuotta sitten Kemppi olis maksanut kolme kertaa enemmän. Toki Kempissä on järeempi virtalähde, mutta ei mun käyttö ole tolla laitteella 100% teholla urakkaa joten Telwin ei häviä siinä mun käytössä lainkaan. Jos vedellään 6mm peltiä urakalla niin sitten tilanne olis toinen. Lisäksi Telwinissä oli pikaliitoksella kolvi, mitä ei Kemppi/Esabeissa ole. Siihen on ihan syynsä, keikkalaitteiksi kun on ammattikäytössä suunniteltu ja kolvin liitin tuo 30cm lisää pituutta laitteeseen. Mutta jos laitteella hitsuutellaan Rautaa, Alumiinia, Rosteria ja CuSia, niin näppärää kun vaihtaa vain oikeen kolvin aina paikoilleen pikaliittimestä.

 

Tosin, esim Telwin 150 ei ole synerginen/adaptiivinen, mutta ihan asiallinen laite kunhan osaa laittaa hitsausasetukset kuntoon.

 

Suosittelen Telwinistä ennemmin 210 mallia. Kaksi kaveria osti ensin tuon 150mallin ja sitten kun tutustui synergiseen 210 malliin niin vaihtoi siihen (kummatkin aloittelivia hitsaajia). Motonetissakin tosin hintaero on jonkunmoinen 500 - 800euroa, mutta suosittelen 300euron lisäsijoitusta. Tolla 210mallilla osaa apinakin hitsata. 500e enempi sitten Kempin 200evo vielä Telwin 210 päälle, ei sekään raha hukkaan varmasti mene kestävyyden ja jälleenmyyntiarvon kanssa. Mutta ihan identtinen on hitsuutella laitteet.

Link to comment
Share on other sites

Minulla kanssa wallius 180 jolla jo ikääkin reilunlaisesti, mutta hyvin toimii ja ollut hyvä peltihommissakin.

Mutta..  Töissä on kemppejä ja hinta/laatu on ollut verraton.   

MINARCMIG-EVO-200  on seuraava kone jonka vielä joskus hankin.    Sitten kun wallius lopettaa yhteistyön...   

Tuo pikku kemppi on paljon tehokkaampi kuin moni voimavirtakone ja on sipevän kokoinen.   Paljon toimintoja joita ei useinkaan tarvitse.

Jos peltihommia tekee ei koneen tarvi olla hirmu tehokas ja näissä pienemmissä on näppärämpi kolvikin joka sopii ahtaaseenkin paikkaan..

Eihän tuo Telvin ole paljoa halvempi kuin pienempi evokaan..

Osta kuitenkin sellainen kone joka tuntuu sinulle passelilta.

 

Link to comment
Share on other sites

Kaikki isot merkit on todennäköisesti varmoja ostoksia. Itsellä on isäukon perintonä Kempin superkempomat valovirtakone, Esabin 150A valovirta TIG ja sitten kiinalainen 200A AC/DC tig alsahommiin. Jos nyt ostaisin migin niin se olisi voimavirtakone. Välillä kuitenkin tarvii jotain tukevampaa kamaa hitsata ja valovirtavärkki voi jäädä vähän kesyksi. Ne olenkin sitten hitsannut tigillä. Normi peltihommissa välttää valovirtakone, ne ei nykyään ole ollenkaan hassumpia. Mutta makuasia, minkä merkin valitsee. Mutta moneen hommaan päteee vanha viisaus että kantsii kerralla ostaa riittävän hyvä ja tehokas.

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...