Jump to content

Recommended Posts

Posted

Papun etuosa saatu pudotettua minimaalisin tappioin. Brittisuunnittelijan logiikkaa ihmettelen. Heillä täytyy olla tosi pienet kädet ja sekalaisia pultteja ja muttereita varastossa. Periaatteena on purkuvaiheessa ollut irrottaa vähintään pultti päivässä. Motonet ja Minitron ovat tuleet tutuiksi.

Jokaisen projektin etenemistä tulee seurata ja raportoida. Minulle sopiva raportointimalli on kuukauden ensimmäisen tiistain Mini Akatemia Koivuhaan Nesteellä. Sinne kehtaan mennä taas uuden kysymyslistan kanssa kun olen saanut jotakin aikaan.

IMG_20181007_131853.jpg

Posted

Ensikertalainenkin selviää hyvin vähäisellä tukanraapimisella ja kysymyslistalla, jos raaskii hommata heti itselleen korjaamokäsikirjan. Kyllähän kyselemälläkin selviää pitkälle, mutta kirjan ohjeitten kanssa voisi saada muutaman ruuvin enempi päivässä irti ;). Ja ehkä jokunen turha liikekin jää väliin. Jos sillä nyt on väliä

Posted

Korjaamokirjat löytyvät suomeksi ja englanniksi. Youtuben videoita katsellaan. Pultti päivässä kuvaa eläkeläisen asennetta ja käytettävissä olevaa aikaa. Seuraavia kysymyksiä ovat mm. missä kannattaa teettää hitsaustyöt, missä maalaus? 

Posted

Suunnitelmana on täydellinen läpikäynti ja alkuperäisen mukainen lopputulos, ainakin päällisin puolin.

  • 2 weeks later...
Posted

Takakelkkakin on nyt valmisteltu irrottamista varten pultteja ja muttereita kärsivällisesti työstäen. Seuraavassa Mini Akatemiassa käsiteltävää asialistaa: mikä puhdistuspuhallustapa on järkevin (sooda, pulveri, lasikuula, jää.. vai mikä)? Voiko jättää osia purkamatta käsittelyn ajaksi? Missä työn voisi suorituttaa, mitä maksaa? Mitä kannattaa tehdä itse? Mitä mieltä?

Posted

Itse puhalsin Motonetista ostamallani puhalluspistoolilla ja Laspekilta tilaamallani lasimurskalla.Murska on huomattavasti tehokkaampi kuin lasikuula. Kannua parempi vaihtoehto on pelkkä pistooli josta lähtee letku suoraan säkkiin. Huomioitavaa on se että kompurassa pitää olla jerkkua ja välissä oltava ehdottomasti kosteuden eroitin. Kaikkia noita saa yllämainitusta puulaakista. Taitaa ainakin IKH:lta saada murskaakin.Soodan voi unohtaa,vaatii aina pesun jotta soodakalvo poistuisi. Eikä se poista ruostetta,vain maalin. Kaikki osat olisi suositeltavaa irroittaa jotta lopputulos tyydyttäisi.Koloja riittää joka puolella. Ei varmasti olisi paha rasti teettää ko.puhallus/maalaus alan toimijalla. Esim.Tampereella olis ollut n.50€/h työ kuin työ + aineet harrasteautoihin erikoistuneessa pajassa. Itse olen halunnut tehdä mahdollisimman paljon itse kun tällaisen harrastuksen on valinnut.

 

Posted

Itse olen käyttänyt 3 koria täysin purettuna ja helmapellit irroitettuna hiekkapuhaltajalla, jos kori on suht eheä, niin kannattaa antaa puhallusfirman ruiskuttaa kunnon pohjamaali  alustaan/helmakoteloitten sisäpintaan. Jos taas on reilusti hitsattavaa, niin pohjamaalista on riesaa siinä puuhassa, eli kannattaa jättää maalaamatta.

Minin koppa on niin yksinkertainen purettava, ettei siihen kannata jättää mitään kiinni puhalluksen ajaksi.

Nykyään näyttää monien projektit olevan niin harsoja, että niitten liikuttelu purettuna vaatii jotain väliaikaisia tukia.

Itse en ole koskaan sellaisia tarvinnut, eikä ole ollut ongelmia

Posted

Jos todellakin käytät yhden pultin irroitukseen päivän vapaa-ajan kiintiön,vieraalla teettäminen on ainoa järkevä vaihto-ehto.Kelkasta kaikki irti ja hiekkapuhallukseen,samalla selviää,miten ruosteinen se on.Täälläpäinkin tekivät 50:llä.

Posted

Mansessa on pulju joka puhaltaa ja pohjamaalaa sekä tekee avaimet käteen periaatteella kuvaten joka paikan työn edetessä ja luovuttavat muistitikun lopuksi asiakkaalle todisteeksi. Mutta hintaahan tuosta kertyy. Korin puhdistin pellille saakka suurin osin paineilmatoimisella epäkeskohiomakoneella. Paperin karkeus oli 80 joka on erinomainen,automaalareiden suosittelema pohjakarkeus epoxille. Paikat mihin ei koneella päässyt,puhalsin lasimurskalla. Sekään oikein käytettynä ei venytä peltiä minkä taas hiekka herkästi tekee.Sitten tietysti musta nailonkiekko on tehokas.

Posted

Kiitos kommenteista. Takakelkka irroitettu tänään, näyttää melko hyvältä. Kuulin Helsingin Tattarisuolla olevasta Eleko Pintakäsittelystä, joka tekee tuon mainitun manselaisen kaltaista työtä. Manse-firman nimi?  Teetän siis puhalluksen ja pohjamaalauksen jossakin. Pitäisikö etulokarit ja vaihdettavat pellit irroittaa ennen puhallusta ja pohjakäsittelyä? Hitsari seuraavaksi haussa.

Posted

Tottakai kaikki pellit,mitkä ei vaikuta korin jäykkyyteen ja mitkä meinaat vaihtaa,kannattaa irrottaa ennen puhallusta.Mitäs sitä turhaan romua puhalluttaa ja on helpompikin,kun ei ole lokarit edessä.

Niin ja jos et ole lokareita vaihtamassa,niitä ei ole järkevä irroittaa.

  • 3 weeks later...
Posted

Mini Akatemian viime tiistainen tapaaminen auttoi taas eteenpäin. Uutta on mahdollinen hiilihappojään käyttö Papun lattian sisäpuolen eristekerroksen irrottamisessa. Onko kokemuksia hiilihappojäästä? Akateemikot lausuivat mielipiteensä kuvan takakelkasta; "ei paha". Eli tällä mennään puhdistuksen ja maalauksen avulla. Kori on pientä hommaa vaille riisuttu. Kytkinpolkimen sokan irrotus 13-numeroisilla käsillä vaatii näppäryyttä. Seuraavaksi korin arviointi ja jatkotoimista päättäminen. Koko korin ostaminen on poissuljettu vaihtoehto yli 12 k€:n hinnan takia.

Takakelkka.jpg

Posted

Papu, alkuperäiseltä nimeltään Vauhtiherne, on nyt purettu ja odottaa korin arviointia ynnä käsittelypäätöksiä. Mietinnässä puhdistus, mitä osia uusiksi, mitä korjataan jne. Kuvissa näkyy vasempaan etukulmaan tullut tälli, joka on korjattu huolimattomasti. Takaluukun lattiaan on hitsattu paikka, jonka nurkan saa kammettua ruuvarilla ylös. Eli tekemistä on.

Kori.jpg

Oikea sivu.jpg

Takaluukun lattia oikea.jpg

Takaluukun lattia vasen.jpg

Tuulilasi.jpg

Vasen etukulma.jpg

Vasen sivu.jpg

Posted

Mikäs vuotinen tämä olikaan?Vissiin -90 lukuinen?Samoista paikoista ruostuu,kuin yli 30 vuotta vanhemmat.Eli näissä uudemmissa ei ole yritettykään tehdä ruoste suojausta.

Posted

-94. Kuulin, että 60-luvun pellit kestävät paremmin. Kesäauto. Turbo 69-tallissa näyttää olevan Cooper -02. Ajattelin hankkia vähän uudemman käytetyn BMW Cooperin, mielellään alle 100 tuhatta ajetun. Mitä versiota suositellaan?

Posted

Se -02 on ex,nykyinen on -12 Coupe.

Posted
On ‎13‎.‎11‎.‎2018 at 19.40, Turbo 69 kirjoitti:

Mikäs vuotinen tämä olikaan?Vissiin -90 lukuinen?Samoista paikoista ruostuu,kuin yli 40 vuotta vanhemmat.Eli näissä uudemmissa ei ole yritettykään tehdä ruoste suojausta.

Hjuu, samanlailla se rauta ruostuu!

Ruostesuojaus/ sisälokarit olisi kannattanut hoitaa uutena maahantuojan/ eka omistajan toimesta!

  • 2 weeks later...
Posted

-94, ruostuu kuulemma helpommin kuin 60-lukulaiset. Kannattaako ostaa heritage-peltiosia vai halvempia uusvalmisteita?

Posted
38 minuuttia sitten, A Cooper kirjoitti:

-94, ruostuu kuulemma helpommin kuin 60-lukulaiset. Kannattaako ostaa heritage-peltiosia vai halvempia uusvalmisteita?

Alkuperäiset ja vastaavat esim. Pesun Hanskin tekemät sopivuus on parempi. Uusvalmisteillakin kestää kun suojaa

ja käyttökin on nykyisin erilaista kun 60 -luvulla.

Posted

Hanski tuskin tekee lokareita?Kestää ne tarvikkeetkin,kun käsittelee kunnolla,tosin sopivuus huonompi.Niinku FD100L jo totesi.

Posted

Mitään muita kuin Heritagen peltejä ei kannata tilata Englannista, niissä on sopivuus kohtuu hyvä.
Ne mitä saa kannattaa hommata Pesun kestävinä Suomesta.
 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...