Jump to content

MikaJ

Members
  • Posts

    1,229
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

MikaJ last won the day on June 21

MikaJ had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Turku
  • Interests
    Mini Van, Mini SPi, Audi S2A, DKW Munga

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

MikaJ's Achievements

  1. Mikään Mini mk malli ei eroa toisistaan merkittävästi. Mutta Mk7 kopassa on kuitenkin eroja Mk6 koppaan, sen takia se varmaan tehdas päätti että on uusi korimalli.
  2. Eikös Mk7 ole harvinaisin ”korimalli”. Käsittääkseni Mk2 Minejä on melkein kymmenisen kertaa enempi kuin niitä tehty.
  3. Jos etujarrujen mäntä kasvaa 48mm->54mm tarkoittaa se karkeesti sitä että ne vaatii 30% enemmän nestettä samaan liikematkaan. Ei tuo ihan älytön ole, todennäköisempää on se että siellä on ilmaa abs-yksikössä kuin että tuosta aiheutuisi selkeä polkimen lisäliike. Jos siellä abs-yksikössä on ilmaa niin se vaikuttaa poljintuntumaan koko ajan, ei vain silloin kun se alkaa rajoittamaan jarrujen lukkiutumista.
  4. Ehjän takajarrusatulan kanssa ei tarvitse mitään kikkailla että sitä mäntää kierretään lähemmäksi. Jos tommoista joutuu tekemään on se selkeä merkki siitä että satula on rikki/jumissa. Pari milliä on hurja männän liikematka, puhutaan ennemmin parista millin kymmenyksestä levyjarrujen kanssa. Jos jarrusatuloiden männän koko kasvaa merkittävästi niin silloin pitää vaihtaa myös isompi pääsylinteri tai tottua liian pitkään polkimen liikkeeseen.
  5. Mäntien määrä ei vaikuta suoranaisesti mitenkään jarrujen ”tehoon”. Mutta isomman jarrupalan kanssa tarvitsee niitä mäntiä olla että saa palaan tasaisen paineen aikaiseksi. Markkinoilla alkaa oleen mitä omituisimpia ratkaisuja missä mäntien lukumäärällä myydään satulaa, vaikka puolellakin mäntämäärällä selvittäisiin. Liian isoja ei kannata laittaa, niistä kun tulee vain ylimääräistä painoa joka heikentää sitten muita ominaisuuksia paitsi puheita esson baarissa. Mieluiten juuri jäähdytysputket ja ohjaimet jos rataa ajelee.
  6. MikaJ

    Öljynvaihto?

    LL-04 korvaa tuon LL-01 öljyn, ja uskoisin että se on jopa paremmin kestävää. LL-04 öljyn TBN on pienempi koska se on suunniteltu lähes rikittömien polttoaineiden kanssa käytettäväksi, mitä meillä täällä Suomessa on. Tuo polttoaineesta tulevan rikin happamuuden kanssa taistelu on öljysekoituksessa sellainen ainesosacocktail joka kuulemma syö pois sen pitkän iän kestoa. LL-01 hyväksyntä on siis varmasti pikkuhiljaa jäämässä pois EU markkinoiden öljyistä, koska rikkiä ei polttoaineissa ole ja tuollaista öljyä siis emme tarvitse. Bemari tosiaan on ilmoittanut aikoinaan että Euroopassa saa käyttää LL-04 öljyä LL-01 sijaan. Maantieteellinen rajoitus selittyy sillä että EU:ssa siirryttiin aikaisessa vaiheessa rikittömiin polttoaineisiin.
  7. MikaJ

    Öljynvaihto?

    Imuvaihto on ihan yhtä hyvä kuin propusta pois lasku, monessa modernissa autossa siitä saa jopa enemmän öljyä pois kuin propusta. Mutta ei se mitään meinaa vaikka sinne tippa öljyä jäisikin, sinne se sekoittuu uuteen öljyyn. Enempi sitä vanhaa öljyä jää seinämille ja muihin koloihin mistä sen saa vain moottorin purkamalla ja puunaamalla pois.
  8. MikaJ

    Öljynvaihto?

    10tkm on nykyisillä longlife öljyillä rahan haaskuuta, jos siis ei vuoden aikamääre tule täyteen. En ole yhtään öljyanalyysiä nähnyt missä öljyn ominaisuudet olisi huonot alta 30tkm ajoilla. Toki taas moottorin pitää olla kunnossa, esim öljysyöppö moottori pilaa öljyt nopeesti. Yleensä naureskellaan ”riittää kun vaihtaa suodattimia kun öljyä saa lisätä niin usein”. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, vaan sitä palotapahtumasta tulevaa moskaa menee sama määrä öljytilaan kun öljyä palotilaan…
  9. MikaJ

    Öljynvaihto?

    Se merkkiöljy mitä halvimmalla saa speksit täyttävänä on parasta. Turha lähteä riskeeraamaan parin euron takia jos esim moottorimalli vaatiikin erikoisemman pintapaineenkeston tms. Suomen olosuhteissa vaihtoväli on hyvä pitää kerta vuoteen, kilometreillä ei niin väliä. Vaimonkin auton öljyistä pari kertaa ottanut näytteen ja 25-28tuhatta ajetuissa öljyissä ei ollut mitään vikaa, vielä olisi huoletta voinut jatkaa ajoa niillä.
  10. MikaJ

    ESP (DSC)

    Ei sammu. Manuaalivaihteisen pitää olla paikoillaan, vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.
  11. Niin, herjaako se lambdan sähköistä vikaa vai että menee laihalle/rikkaalle? Ei se meinaa että lambdassa vika olisi vaikka vikakoodissa sen nimi olisi.
  12. Harvemmin vikisevä kampuran stefa on sen syytä että stefassa on vikaa. Vika on siinä että kampikammiossa on liian kova alipaine, huohotusventtiili rikki siis.
  13. Keskireijän sovite on vain asennusta varten, pultit luo niin ison puristusvoiman vanteen ja navan väliin että sillä vanne pysyy autossa kiinni. Soviterenkaat on välillä huonoja, eivät pysy vanteessa kun ottaa renkaan irti, mutta ei mua haittaa kun en päivittäin kumeja irroittele autosta.
  14. Jotain vikaa siinä tosiaan on, koska ei noin muuten käy. Juuri pistin noin 15vuotta seisseen moottorin vanin keulalle ja startilla pyöritin öljynpaineet muutamassa sekunnissa. Itse ottaisin tuon ylipaineventtiilin auki kun on niin simppeli homma ja tarkistaisin ettei siellä oo roskaa/yms.
  15. Kyllä kytkin menee jäykemmäksi kun levy kuluu, mutta harvemmin sitä ihan selkeästi huomaa.
×
×
  • Create New...