Empä tätäkään ole ehtinyt/jaksanut päivittää, lopputulemana koitettiin vaihtaa nuo puslat pelkästään, vituiks meni. Ei saatu puslia niihin metallikannakkeisiin, vissiin ulkoisesti vähän liian isot. Jouduttiin ostaa puslat "runkoineen", ja niitä ei tietenkään saanut vaihdettua ilman koko saatanan apurungon tiputtamista Samalla sitten vaihdettiin yksi vähän hapristunut moottorinkannake, ja tiiviste öljysuodattimen luota, mikä oli kova kuin kivi. Kasaamisen jälkeen kaikki momenttiin, mutta osa pulteista ei silti ollut tarpeeksi kireällä, joten hylsyä tuli. Piti kiristää käsin saatanan lujaa, että pysyi homma kasassa ilman kolinaa, ja katsastuksesta läpi-----
KUNNES
Tänään matka Lopelle, hyvinkään rampin noustessa moottori alkoi muistuttamaan ruohonleikkuria, ja tutut check engine lightit päälle. Summasummarum, 2. tulppa oli tullut kannesta irti, kierteet paskana Sieltä sitten Hyvinkäältä Stadiin 3lla sylinterillä, meno oli kuin mopoautossa.
Kysymyksiä herrasväelle, mitäs sitten?
Kierteet siis ihan paskana, vanhasta tulpasta sekä kannesta. Uusi tulppa ei mennyt kierteille ollenkaan, vaan lähti käynnistäessä heti irti. Vaihtoehtoina pikaisesti:
a) Kansi irti, reiän laajennus, helicoili. Todennäkösesti korjaa akuutin ongelman, mutta ei välttämättä varsinaista syytä?
b) Uusi kansi, tämäkään ei välttämättä korjaa ongelmaa
c) Koko kone auki, ja ihmetellään että mitäs vittua
d) Uusi kone.
Eka steppi joka tapauksessa varmaan kannen irrotus, mutta se on taas muutaman tovin homma - sitä ennen kaikki spekulaatiota.
Vähän pelottaa, että mitä kannen alta löytyy, jotenkin skeptinen sen suhteen, että ainoa hajalla oleva kohta olisi nuo 2. sylinterin tulpan kierteet - tuntuisi loogiselta että taustalla jotain muuta, ja mahdollisesti mäntä tms. ottanut ajansaatossa myös osumaa.
Enemmän ehkä tällänen mitä vittua- henkinen rant, mutta samalla onko kellään kokemuksia kannesta lentävistä tulpista niin että kierteet lähtee mukana? Tai muista remonteista, mikä on worstcase, mitä kannattaisi tehdä?