Jump to content

minapamina

Members
  • Posts

    52
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

minapamina last won the day on November 25 2021

minapamina had the most liked content!

Profile Information

  • Garage
    R53

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

minapamina's Achievements

  1. Jarruneste, öljy, mitä näitä nyt on. Samaa kamaa ":D". Ilmattiin kunnolla kyllä, alkuun ilmaa tuli luonnollisesti saatanasti, mutta hetken kuluttua ei tullut kuin pelkkää nestettä. Ja tätä varmaan 10-15 polkaisun verran per kulma. Käytiin koeajamassa, tuntuma vähän kadoksissa, Googlattiin että saattaisi johtua ABSissa olevasta ilmasta. Mitään Oikeaa laitetta ei ollut, netissä luki, että jarrutus niin että ABS hakkaa luonnollisesti aktivoi sitä sylinteriä, ja saattaisi poistaa sieltä mahdollista ilmaa. Jarruteltiin muutamat kerrat hiekalla ja asvaltilla niin, että ABS aktivoitui (ehkä 10 kertaa ~70kmh -> 0), ja ilmattiin uudestaan. Mistään ei tullut ilmaa, vaikka juoksutettiin nestettä reilusti läpi. Tuo takamäntien pyörittäminen pitää tsekata, jos ovatkin liian kaukana, mutta ainakaan asennuksessa ei siltä tuntunut, vaan oli mukavan oloinen etäisyys (toki jos millon kymmenyksiä, niin ei niitä huomaa). Nyt tuolla on ajettu varmaan 300km, (toki iso osa motaria), ja tuntuu vähän paremmalta, mutta en lähde spekuloimaan johtuuko tottumisesta vai ihan aidosti paremmasta tuntumasta. Ei se jarruteho toki vieläkään löydy kovin kummoisesti pienellä polkaisulla esim. lähestyttäessä punaisia valoja.
  2. Kyllä sen pitäisi vaikuttaa, suuremmat sylinterit vaativat enemmän öljyä, että ne työtyvät vaikka sentin kohti levyjä. Eli saman kokoisella pääsylinterillä poljinta pitää painaa vähän pidemmälle, että alkaa saamaan tehoa jarruihin. Saman kokoisella pääsylinterillä jarruihin painautuvan öljyn määrä on vakio, kun poljinta painaa tietyn verran.
  3. Koitettiin netin ohjeiden mukaan jarrutella niin että ABSi paukkuu, se kuulemma saattaisi tuohon auttaa, mutta mitään merkittävää ei tapahtunut. Ja toki ymmärrettävää, että poljinta pitää painaa enemmän, kun edessä nyt isommat sylinterit. Pitää seurailla ja miettiä mikä tuohon auttaisi, esim. juuri uusi ilmaaminen kun on tullut hetki ajeltua.
  4. Sen ymmärtää, että isommat sylinterit, niin tarvii painaa poljinta enemmän että osuu levyihin. Kuitenkin enää ei riitä jalkaterän "suoristaminen", vaan jalkaa pitää siirtää jopa kokonaan vähän eteenpäin, että jarrutehoa alkaa löytymään. Ilmattiin sen verran öljyä pois, että ei sitä siell'ä enää pitäisi olla.
  5. Nyt on takasatulatkin vaihdettu, meni nätisti sisään niinkun uusilta osilta voi olettaa. Ilmattiin jarrut kunnolla. Virrat pois päältä jarrupoljin jäykkä ja jämäkkä kuten kuuluu, mutta kun virrat laittaa päälle, tulee siitä huomattavan kevyt. Ei yhtä tunnoton kuin aiemmin ilman ilmausta, mutta kuitenkin selkeästi kevyt. Virrat päällä poljinta saa myös painaa aika syvälle, mutulla jossain 40-50% kohdalla jarru teho on vielä aika olematonta, sen jälkeen alkaa jarruttaa isommin. Eli jotenkin tosi tunnoton, eikä kevyellä jarrulla voi pysähtyä esim. valoihin. Johtuuko isommista R56 sylintereistä edessä? Kuuluuko edes niillä olla noin kevyt, ero vanhoihin siis hyvin selkeä, enemmän kuin 10% tms. Vai voiko johtua jostain muusta? Jostain luin, että normi ilmaus ei poista mahdollista ilmaa ABS järjestelmästä, mutta toisaalta eipä se ABS toimi hitaassa vauhdissa, tai näy normaalissa poljintuntumassa. Mentiin kuitenkin kiihdyttelemään niin, että ABS hakkasi, jos sieltä ilmaa olisi tullut pois - ei tullut. Eli onko noi R56 etukaliiberit noin kevyitä tuntumalta, vai johtuuko muusta? jarruboosterista? Joku vuoto jossain? Jos nyt pitäisi sanoa, niin vanha setti oli paremi ajossa, kuin uusi mikä pitäisi olla joka alueella parempi.
  6. Joo, tuo tuli onneksi huomattua, ja merkinnät ERITTÄIN heikosti. https://www.rexbo.fi/ridex/jarrusatula-78b0489 Tuossa esimerkki "väärästä", hyvin monessa merkattu juurikin sopivuus 06.2001 - 09.2006 autoon, mutta pienenä asteriksina jossain kulmassa, että Valmistusvuoteen 04/2003. Noiden tilaamieni pitäisi olla ok, RealOEMistä tuotekoodeilla toki löytää oikean, mutta kannattaa tosiaan olla tarkkana. Noita R53 takasatuloita oli todella kehnosti, suht. kalliita ja osassa loppu varastosta.
  7. Ja osalistaa: etusatuloiden pidikkeet: TRW BDA947 Pidike, jarrusatula https://www.autodoc.fi/trw/862001 TRW BDA946 Pidike, jarrusatula https://www.autodoc.fi/trw/2183579 etujarrusatulat: TRW BHW908 Jarrusatula https://www.autodoc.fi/trw/2186077 TRW BHW907 Jarrusatula https://www.autodoc.fi/trw/2186075 etujarrupalat: BREMBO P 06 086 Jarrupala, levyjarru https://www.autodoc.fi/brembo/7887604?search=BREMBO Jarrupala, levyjarru (P 06 086) etujarrulevyt: Brake disc Painted 09.A047.21 https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-A047-21 takajarrupalat: Brake pad P 06 032 https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/pad/P_06_032 takajarrulevyt: Brake disc Xtra 08.9163.1X https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/08-9163-1X letkut: https://fi.helperformance.com/bmw-mini-r53-cooper-s-04-2003-braided-brake-lines https://fi.helperformance.com/bmw-mini-r56-cooper-s-braided-brake-lines Eteen + taakse, kommentteihin vielä lisäsin varmuudeksi että R53 taakse ja R56 eteen. Jarruneste: https://www.motonet.fi/fi/tuote/605953/Motul-RBF600-jarruneste-Racing-05l Ja nyt vielä lisäksi taakse jarrusatulat: NTY HZT-BM-005 Jarrusatula https://www.autodoc.fi/nty/14675319 NTY HZT-BM-004 Jarrusatula https://www.autodoc.fi/nty/14675318 Näitä ei normaalisti tarvitse, kun takana säilyy saman kokoiset satulat, mutta omat niin paskana, että pakko vaihtaa että saa pultit ja ruuvit auki.
  8. Nonii, vihdoin päästiin hommiin, aloitettiin etuoikealta, ja homma meni kivasti. R56 satulat ja kiinnikkeet sujahti nätisti sisään, ja saatiin vaihdettua letkut metallisiin. Vanhat levyt oli ihan fine kunnossa, samoin palat: Noh, uutta tilalle, näyttäähän se ihan saatanan hyvältä: Hauskuus alkoi, kun päästiin takaoikealle. Vastassa oli varsin kuoppainen levy, joka muistutti paksuudeltaan enemmän sirkkeliä: Sen kaverina "sisäänajetut" palat: Noh, letku irti metallista varten.... eikä se tietenkään aukea. Kohta jossa kumiletku menee kiinni metalliseen putkeen oli niin kovaa kiinni, että metallisen putken mutteri antoi periksi. Ei siis voitu vaihtaa letkua vielä, koska riskinä putken rikkoontuminen ilman uutta. Vanha satula vähän laahasi, joten piti penkissä avata aivan auki, ja se lopulta saatiinkin avattua. Vaati kolistelua vasaralla ja tuurnalla reikiin, perus puristimissa ei riittänyt jerkku, sen verran oli jumissa. Uusi levy tilalle: Ja lisää hauskuutta. Alettiin ilmaamaan jarrua, eikä ilmausruuvi auennut. Kuumennettiin se hehkuvaksi, ja WDtä perään kylmähoitona. Sitten vääntämään, ja ruuvi poikki. Seuraavaksi porattiin reikä tähän ruuviin, ja koitettiin tehdä vastakierretyökalulla jengat. Sekin työkalu poikki: Koitettiin porata ja dremelöidä ja vaikka mitä, saatiin pari katkennutta poranterää mutta ruuvi ei irronnut mihinkään. Jouduttiin laittamaan kiinni ilman ilmausta (heh heh). Mikä voisikaan mennä pieleen. Toinen puoli edestä oli yhtä helppo kuin oikealla, kaikki osat kun oli uusia. Jarrupalojen kulumisanturit oli vain oikealla takana ja vasemmalla edessä, takaoikea oli jo irronnut aikojaan risoihin paloihin, edessä se oli sulanut möykyksi: Sama homma jatkui takavasemmalla, kumiletku saatanan kovaa kiinni putkessa, eikä ilmausruuvi auennut. Ilmaamatta sisään. Koeajolla huomasi heti, että jarruissa ei ole mitään tehoa, vaikka laittaa lapun lattiaan ei vauhti juurikaan hidastu. Kässärillä jarrutellen auto toisaalle, ja laina-auto alle. Nyt sitten tilaukseen taaksekkin uudet satulat ~100e+/kpl, ihan vaan siksi että voidaan ne ilmata, ja uutta putkea taakse että saadaan metalliletkut kiinni. Ei tästäkään taas ihan halvin remppa tullut
  9. Noh, sen näkee sitten kun on päässyt testaamaan. Nyt vielä odottelen osia saapuvaksi. Saa nähä ehtiikö ensi viikoksi, vai meneekö vielä pidemmälle. Eiköhän jokatapauksessa ole päivitys vanhaan, paremmat palat sitten radalle jossain vaiheessa.
  10. Joo, myönnettäköön että mulla ei ole mitään oikeeta osaamista näistä jutuista, käytännössä ensin luetaan nettiä ja kysellään tyhmiä, sitten sijoitetaan tarpeettoman monta rahaa vanhaan romuun, ja lopuksi toivotaan että saadaan asennettua ja auto toimii Mutta eiköhän tää tästä, pitää tilata vielä loput jarruromut, ja alkaa miettimään milloin pääsee asentelemaan. Samalla uudet renkaat, vanteet saa vielä odottaa, kun tuli vähän hintavaksi tämäkin remppa.
  11. Tilasin alkuun uudet levyt. Ikäänkuin levystä puuttuisi pala, selkeästi joku painauma. Ja tuo ei tule ihan turvakengällä potkaisemalla. Toki levyt oli myös muutenkin vähän kolhiintuneet: Osa enemmän kosmeettista, osa saattaa ihan jo oikeasti vaikuttaa tasapainoon. Toki Brembon sivuilla sanottiin että saattaa liittyä nimenomaan tasapainotukseen, Motonetin aspa taas sanoi että ei kuulu tuollasia olla. Noh, katotaan, pääasia että on levyt xd
  12. Juu, tarkoitus vaihtaa vanteet, ongelmaksi tulee vaain saatavuus. Assetto Garoja olen pronssisina katsonut, mutta toimitusajat luokkaa 2kk+. JR05 vähän saman tyylinen, omaan silmään ei ihan yhtä nätti, mutta ne olisi sitten reilusti kevyemmät. Pitää funtsia mitä tässä maailmantilanteessa saa. Onko noiden R56 jarrujen ja "BBK" välillä miten iso ero suorituskyvyssä? E: Toinen kysymys, jos eteen vaihtaa R56 jarrut ja palat, tuleeko niiden kanssa käyttää R53 vai R56 jarrupalojen kulumissensoria? Valo palaa, eli uutta tarvii jokatapauksessa ostaa.
  13. Osui kanssa silmään, että R53 olisi tarjolla joku sarja, jolla saisi Porsche Boxter 986:n satulat sopimaan Miniin. Onko näistä kokemusta, vai kannattaako suosiolla mennä tolla R56 taktiikalla?
  14. Pitääpä laittaa nämä mieleen, ja alkaa vertailemaan hintoja. Tosiaan vakio jarrut onnettomat, toki omat renkaat oli niin kovat, että niiden huonous oli vaikuttamassa asiaan Mutta ei tosiaan montaa kierrosta voinut ajaa edes Vantaa Circuitilla, ennenkuin alkoi teho kadota ja palat savuta. Hyvä tieto kanssa tuo, että 215/45 menee noihin vakio ET48 vanteisiin, toki itsellä madallettuna. Tuntuu vaan kumit ja vanteet olevan vähän kiven alla ja isoilla hintalapuilla tällä hetkellä.
  15. Noniin, kausi avattu vihdoin. Kävin pyörähtämässä Vantaa Circuitilla, vaikka vähän tuli vettä. Spinnattua tuli pari kertaa, ja vaikka mitään ei mennyt Rikki isolla R:llä, sain jarrupalojen merkkivalon palamaan. Toki jarruista katosi aika tehokkaasti teho ajamalla, mutta valo vielä selkeytti että jarruthan ne on loppu (ei, varikolla savuavat jarrupalat ei myöskään viitannut tähän). Eli nyt olisi aika joko ostaa levyt + palat, ja vaihtaa nesteet, tai tehdä suht suosittu R56 konversio. Onko raadilla kokemuksia tuosta konversiosta, tuoko konkreettista hyötyä, vai kannattaako mennä vain uusilla levyillä ja paloilla? Toki isommat jarrut on isommat, mutta toisaalta turha rahanmeno ja lisäpaino ei mylskään ole välttämättömyyksiä. Vai onko joku muu päivitys esim. palojen osalta paras kompromissi vakiotarvikkeisiin nähden? Muuten kutsuu Motonetin varaosatiski Lisäksi matkalla himaan alkoi palamaan renkaiden ilmanpainevalo, himassa parkkiksella ihmettelin kun kaikki renkaat oli suht ok näköisiä. Vissiin jotkun runflatit alla(?). Noh, takaoikea rengas 0bar, ja ilmaa lisäämällä suhisi selkeästi renkaan ja vanteen "saumakohdasta", ulkopuolelta. Eli samalla vähintään renkaat vaihtoon, ehkä myös vanteet, Onko raadilla suosituksia rengaskokoon, vakiona noissa 17" vanteissa 205/45R17 - Onko tämä paras koko, vai kenties 205/40? 215/40? 45? E: https://www.mini2.com/threads/r53-front-brakes-upgrade-big-brake-options.332609/ Tuon mukaan ostoslista olisi taakse OEM osat r53:een, tai jotain vähän parempaa - kuitenkin vakiokokoiset. Eteen sitten R56 satulat ja jarrupalojen pidikkeet, joko uutena tai käytettynä. Käytetyt näytti romuttamoilla olevan n. 70-80e kpl, uudet 60e+, esim: https://www.autodoc.fi/trw/2186077 https://www.autodoc.fi/trw/2186075 Meneekö noilla huti? Pidikkeet vähän kalliimmat: https://www.autodoc.fi/trw/862001 https://www.autodoc.fi/trw/2183579 Ja lopuksi letkut: https://www.autodoc.fi/ridex/17839967 Noikin varmasti ok? Sitten kaveriksi R56 levyt, ja jotkin kivat R56 jarrupalat. Muuta ei vissiin tarvitse, eikö tossa pitäisi olla kaikki tarvittava?
×
×
  • Create New...