Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Kiitos onnittelusta. Ajaminen maistui pitkästä aikaa. Kroppa tuntuu jäykistyneen niin, ettei vaihdekepille jää kunnolla liikkumatilaa. Syynä kuskin liian pitkät raajat. Istuin on jo asennettu taka-asentoon siirtopaloin. Kannattaisikohan vaihdekeppiä lyhentää vai onko joku löytänyt keinon saada vaihdekepin pää/nuppi muutamia senttejä oikealle? Kokeilen pienempää rattiakin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Papu on tuotu kotiin. Eturitilän kiinnitin kromipulteilla niin, ettei uusiin pelteihin tule liikaa reikiä. Ajo on maistunut ja tekniikka on toiminut hyvin. Ensimmäiset ajokerrat tietenkin korvat höröllä outoja ääniä kuunnellen. Tänään asensin lisävalot, joista toisen yläosan pieni murtunut muovipidike jäi maantielle. Ihmettelin kuulemaani kolahdusta ja kävin mielessäni läpi mahdollisesti löystyneet paikat. Parkkiin päästyäni huomasin lisävalon roikkuvan johtojen varassa. Edessä lisävalon uuden pohjan etsintä tai muu fiksaus.

IMG_0578.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Projektilla tulee aina olla alku ja loppu. Siksi julistan Papu-projektin päättyneeksi vaikka joitakin ei-ajamista-haittaavia asioita jätin ajokauden jälkeen tehtäviksi. Kesäkaudella esittelen Papulle erilaisia mutkateiden päässä olevia kohteita, esim. kuvan Somerjoki-kioski. Britit kohtaavat Lahdessa ja Espoon Automuseo -kokoontumisiin (kuva) osallistuttiin. Yhteistilaisuuksiin voisi mennä ajoissa porukalla niin, että Minit näkyisivät matkalla ja paikan päällä.

Tallissa on tilaa. Työkalut käyttämättöminä. Mitä seuraavaksi? Myynnissä olevat 96- ja 65-projektikohteet polttelevat ajatuksissa. Austin Healey, MG ja Morgan ovat kalliita hankkia ja ahtaita.

IMG_0620.JPG

IMG_0598.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kesän ajokilometrejä on nyt kertynyt 2363 km ja vielä ehtii. Jälkipohdiskelua: 96-mallinen "raato" olisi vanhan kertausta ja sinällään mielenkiintoista mutta mitä kahdella vastaavanlaisella tekisi. 65-mallinen on koriltaan hyvä mutta pelkkä kasaaminen ei sytytä.

Otin aikalisän ja lähdin Minitroniin viimeistelyosien ostoon. Naarmuiset ja kuhmuiset osat pistävät silmään, joten uutta tilalle. Sain asiantuntevia neuvoja, esim. nykyinen hieman kolhiintunut etusäleikkö onkin jostakin vanhemmasta versiosta. Etusäleikkö, konepellin etulista ja sen muovi, takapuskuri ja katon reunalista yhteensä alle 200 €. Ei ollenkaan paha hinta.

Pohdiskelin aikaisemmin vaihdekepin modifiointia pois jalan tieltä. Pienemmillä kengillä pärjään toistaiseksi kun siirrän oikeaa jalkaa vasemmalle ykkösvaihteelle siirrettäessä. Kakkonen ja nelonen mahtuvat hyvin olemaan polvitaipeen alla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuosta vaihdekepin modifioinnista: suht helppo siirtää ainakin eteenpäin, tankoja lyhentämällä, jos siitä ois apua. Tosin joutuu sit muokkaamaan myös tunnelia ja ehkä pakoputkeakin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kesän vajaat 3000 km takana. Vaihdoin mahdollisimman pieniin kenkiin, joilla pärjään vaihtamisessa kohtuullisesti. Uutta projektia ei ole aloitettu ekä ainakaan heti etsitä aktiivisesti. Se tulee vastaan jos on tullakseen. Eturitilällä ja takapuskurilla saatu aikaan siistimpi ulkonäkö.

Hommasin uuden kojelaudan ja sitä asennellessa hukkasin ajovalot. Eturitilän takana olevia johtoja on aikaisemmin asenneltu miten sattuu ja sieltä on kai aiheutunut oikari, joka poltti yhden sulakkeen. Etuvalotkin toimivat nyt mutta vain vilkkuviiksestä vedettäessä. Uusin valokytkimen - ei auttanut (oli nuhraantunut ja piti muutenkin vaihtaa siistimmäksi). Nyt on meneillään sähkökaavioiden opiskelu. Valovaihdin on uusittu vuosi sitten. Vian pitäisi olla valovaihtimessa, himmenninreleessä tai johdotuksessa? 60-luvun elektroniikkahommat tulevat mieleen.

IMG_0648.JPG

IMG_0647.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nyt on käyty autosähköasentajan alemman tason itseopiskelukurssin etuvalo-osuus. Sähkökaavioiden luku ja brittisuunnittelun ratkaisut tulivat taas tutummiksi. Vika oli uudemmassa valovaihtimessa, jonka liuskoja taivutin kosketuksen aikaansaamiseksi. Kokeilin ensin vanhalla valovaihtimella, joka toimi hyvin. Uudet tuotteet eivät näytä kovin varmoilta. Seuraavaksi hävisi vasen ajovalo - tämän ongelman korjasin pikakurssin käyneenä nopeasti. Kyse oli edellisen korjaajan liitoksen irtoamisesta. Kuvassa näkyy etuosan johtosekamelska, johon olen maalarinteippiin koodannut johtojen päät. Johtohässäkkä on seurausta joskus aikaisemmin tapahtuneen kolarin jälkitoimista. Valojen tasosäätöjohdot oli leikattu poikki. Niitä en ole vielä korjannut ja tasosäätimen piilotin katsastusmieheltä. Asiaan palataan. Ajatuksena on uusia johtoliitokset ja niiden suojaukset talven aikana. Uutta johtosarjaa tuskin tarvitaan ellei Anni/Minitron sitä erikseen suosittele. Siis vakuuttavasti.

IMG_0688.JPG

IMG_0689.JPG

Link to comment
Share on other sites

Itellä vahva epäily nykyisin näihin Minin uus tuotanto osiin, varsinkin sähköisiin. Ne ei kestä pitkään, yhtään kun ei tiedä, missä ne on valmistettu. Lucasin alkuperäiset on kuitenkin ollu yllättävän hyviä ja niitä pystyy elvyttämään, ilman että heti hajoavat käsiin. ( oma kokemus ) Koskee siis -60-70 luvun osia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hain alkuperäiset työstetyt vanteet Eleko Pintakäsittelystä Tattarisuolta. Jälki näyttää hyvältä vaikka uusia vastaavia taitaa saada lähes samaan hintaan (työ 50 €/rilla). Pari uutta rengasta hommasin vähän huonon näköisten tilalle. Jotakin puuhaa sentään. Keskiöiden täytyy olla jälkeenpäin hankittuja sillä niiden kuviot ovat vinksallaan. Vielä en ole löytänyt uusia keskiöitä vanhojen tilalle. Vanhojen kiinnikkeistä on enää puolet jäljellä. Mini Cooper  -tarrat on jo plakkarissa. Onkohan niin, että pitää hankkia keskiöt jostakin ja liimata tarrat ja vaikka lakata päälle?

Renkaiden irroitustöitä kävin harjoittelemassa Muijala Akatemiassa. Asennuspuolen ja tasapainotuksen teetin Tiikeritarha-nimisessä autoalan espoolaisessa minihenkisessä liikkeessä, johon olen keskittänyt vaimonkin Mazdan huollot, homma toimii.

IMG_0728.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Papun työlista on valmiina alkavalle keväälle. Noin 10 kohdan ohjelma on listattuna uuden kojelaudan asennuksesta valojen tarkistamiseen ja vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihtoon.

Seuraava projekti ei ole Mini, joten siitä ehkä muualla enemmän. Kansainvälisiltä foorumeilta löytyi kyseisen auton rakentelijaporukka, joten sieltä saa tietoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Varattu toisenlainen brittiprojekti jouduttiin hylkäämään dokumenteissa ilmenneiden outouksien vuoksi. Rahaa ei ole hukattu mutta aikaa kului. Löysin netistä arvostettuna pidetyn kalifornialaisen liikkeen aikaisemmin huutokaupassa myymän ajoneuvon numeron olevan yllättäen saman kuin varaamassani projektiautossa oli. Ei vaikuttanut rehelliseltä. Apua sain Finn-US Logistics'in asiantuntijalta, jota voin suositella vastaavissa hankinnoissa. Projektihaku jatkuu.

Tänään ajoin Papun tallille odottamaan vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihtoa. Saatan tuikata uudet tiivisteet saamani vinkin perusteella vanhojen jatkoksi. Sitten uuden kojelaudan asennus.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, A Cooper kirjoitti:

Varattu toisenlainen brittiprojekti jouduttiin hylkäämään dokumenteissa ilmenneiden outouksien vuoksi. Rahaa ei ole hukattu mutta aikaa kului. Löysin netistä arvostettuna pidetyn kalifornialaisen liikkeen aikaisemmin huutokaupassa myymän ajoneuvon numeron olevan yllättäen saman kuin varaamassani projektiautossa oli. Ei vaikuttanut rehelliseltä. Apua sain Finn-US Logistics'in asiantuntijalta, jota voin suositella vastaavissa hankinnoissa. Projektihaku jatkuu.

Tänään ajoin Papun tallille odottamaan vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihtoa. Saatan tuikata uudet tiivisteet saamani vinkin perusteella vanhojen jatkoksi. Sitten uuden kojelaudan asennus.

Ok.

Minitronissa on muuten jokin uudenlainen tiivistesarja tuohon vaihteensiirtäjään.

Olisi ehkä itsekin kantsinu muun tavaran ohessa tilata, mutta kun Metrossa se tiiviste ei tällä hetkellä vuoda niin jäi tilaamatta. 🤔 😄

Link to comment
Share on other sites

Ostin jo viime vuonna Minitronista tiivistesarjan, joka on ollut pitkään myynnissä. Silloin laitoin vain edelliseltä korjaajalta unohtuneen suojakumin. Tänään vietin lauantai-iltaa asentamalla varsinaiset tiivisteet. Edellinen asentaja oli onnistunut jättämään melkoisen skraadin alumiinitiivisteen yläreunaan (kuvassa). Ruuvi on omaa tekemistä. Taas on opittu jotakin. Mietin, että alumiinitiivisteen poistossa voisi käyttää jonkinlaista ohutta ronkkimistyökalua.

image.png

Link to comment
Share on other sites

55 minuuttia sitten, A Cooper kirjoitti:

Ostin jo viime vuonna Minitronista tiivistesarjan, joka on ollut pitkään myynnissä. Silloin laitoin vain edelliseltä korjaajalta unohtuneen suojakumin. Tänään vietin lauantai-iltaa asentamalla varsinaiset tiivisteet. Edellinen asentaja oli onnistunut jättämään melkoisen skraadin alumiinitiivisteen yläreunaan (kuvassa). Ruuvi on omaa tekemistä. Taas on opittu jotakin. Mietin, että alumiinitiivisteen poistossa voisi käyttää jonkinlaista ohutta ronkkimistyökalua.

 

Ok. En ole aiemmin huomannut moista sarjaa, saattaa olla hyväkin, ainakin tukee siirtäjätankoa estää turhat "hölskymiset". 😀

Eiköhän se alumiinitiiviste lähde ainakin niin kun vastaavissa tilanteissa, että poraa hyvin pienet reiät kahdelle puolin tiivistettä ja kiertää niihin pienet ruuvitpeltiruuvit.

Sitten sopivilla tongeilla vuorotellen molemmilta puolin ulospäin vetäen.

Link to comment
Share on other sites

Seuraavaksi uuden kojelaudan asennuksen kimppuun. Vanhaa en pystynyt enää pelastamaan. Vien sen Muijala Akatemian hyllylle, joku ehkä haluaa tuunata kojelautaansa. Mini Sparesin opaslehtinen tuli uuden mukana mutta varmuudeksi piti opiskella asennus Youtubesta. Ilmastointiputkesta pitää katkaista osa ja käyttää mukana tulleita joustavia putkiratkaisuja välikappaleina. Kojelaudan kiinnityshakasten päihin haen kumiletkun palaset Etolasta Youtuben Jaguar-miehen vinkin mukaan tärinää vaimentamaan.

IMG_0935.JPG

IMG_0936 (2).JPG

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...