Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Ei huono suoritus ol sekään jos tosiaan olet saanu sen jengan korkkaamaan sillä 5/16"avaimella.On meinaan aika rouhee jenka siel.Ellei joku ol sitä ennen jo rikkonu.Tai enhän mää tästäkä kyl mittää tiädä.

 

 

Ei ole huono suoritus ei ja eihän tässä voi muuta kuin nauraa itselleen 8)

 

Ja kyllä mä ihan tollaisella pikkuisella jakarilla sen murjoin ja kovin tiukan tuntuinen se säätöpultti oli alussa ......No ei ole enään ja jengat oli kyllä itse säätöpultissa ok , mutta jarrukilven puolelta on morjens.

 

Tietysti voi tosiaan olla joku aikaisempi omistaja käynyt jo aloittelemassa k.o. jengan murjomista ja minä hoidin homman loppuun :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli samalla lailla kierre paskana jarrukilvestä ... totta kai. Ostin uuden säätöruuvin ja se oli ihan yhtä nulju. Löysin sitten Saksasta hyvän käytetyn jarrukilven tilalle. Sen säätöruuvin kierre on aivan himmeä, yritin etsiä vastaavan mutterin jolla olis saanut kilven ehostettua. Sääli heittää muuten ehjä kilpi mäkeen.

 

Noista jarruista vielä sen verran että mulla on Minorissa varmaan neljännet tai viidennet versiot menossa. Mun ei tarvi murehtia tuosta painopuolesta kun tehoa on (melkein) tarpeeksi, mutta pienet jarrut näyttää surkeilta isoissa vanteissa. Nyt on Seatin Brembot ja Opelin 3000 levyt edessä, Primeran levyt ja VW satulat takana. Eteen on tarkoitus vielä tehdä isommat jarrut kunhan ehtii. Ei se niitä tarvi mutta teen kuitenkin. Noiden osien yhdistely on aika suoraviivaista jos ei välttämättä halua pysyä orggisosissa.

Link to comment
Share on other sites

Laitetaan nyt cadikuvat ja tarkemmat tiedot tuosta omastakin jarrumodista.

 

-Rumpujarrullisen navat, puretaan jarrukilpeä myöden kaikki vanhat jarruromut pois

-Volkkarin 239mm 4x100 levyt, Esim Mk2 Golf

-Satulat ja kannakeraudat VAG:sta missä on 256x13mm levyt. Esim Audi 100 1983-1991, Audi 80 1987-1992, VW Passat 1988-1991

-10mm paksuna nuo kummatkin adapterit

-Jarruletkuna joko orkkis, tehdään vain satulan päähän lyhyt adapteriputki missä toisessa päässä satulan uroskierre, ja toisessa Minin orkkis letkun narttukierre. Toinen vaihtoehto on laittaa esim Mk2 Golffin jarruletku, ja vaihtaa Minin jarruputkeen kierrepää sopivaan (tai sitten teettää suoraan kumpaankin päähän sopivat letkut, alkuperäisenä missään ei taida olla sopivaa).

 

Adaptereista kun muokkaa satulan kiinnitysreikiä hieman ulommas, niin 256mm 4x100 levyt on toinen vaihtoehto (ei sovi kaikkien 13" vanteitten sisään, mutta suurimman osan).

 

Tuolla tavoin saa helposti ja edukkaasti vanteet hyvin täyttävät isot jarrut. Jos jonkun mielestä on purkkapatentti, niin ajelkoot Minin naurettavan pienillä orkkisjarruilla ;)

jarruadapterit.zip

Link to comment
Share on other sites

Viimeksi kun olen "taistellut" takajarrujen säätöruuvien kanssa erään vanhan rouvan 67-Minin kanssa (hitsaamaton, ruosteeton, alkup!) oli molemmat takasäädöt yhtäpuuta. Purin kaikki ja otin kilvet pöydälle. Kaasulla säätöruuvi punaseksi ja molemmat ehjänä pois. Pientä kierteen siivousta, kilpien putsaus/maalaus (oli muuten virheettömät!). Kuparitahnaa säätöruuvin kierteisiin ja palikat paikalleen.

Jos säätöruuvi on jumissa, niin ei kannata väkisin yrittää ruuvata.

Ei tietysti auta, jos on jo valmiiksi hajalla.

Näennäisesti isommalla työllä säästää lopulta.

Taitaa nää "isojen poikien" etujarruviritykset mennä aika kauas siitä mitä ymmärtääkseni kysyjä hakee ;)

Tai jos sitä turboo ja isoo konetta!? Hyvähän siihen on varustautua :)

Link to comment
Share on other sites

Joo hyvähän se on ;)

Edullisuuden voi laskea tietty monella tavalla. Jos on pelit/vehkeet millä sovitella ja kanavat mistä osat/materiaalit saa esim puoli-ilmaiseksi ja aika/paikka missä tehdä. Jos kaiken joutuu teettämään niin..?

Katsastusmies luonnollisesti hyväksyy nämä mutisematta? ja joka paikassa?

Hienoohan se on että värkkäillään!

Minä olen aina arvostanut rakentelijoita, jotka tekee toimivia, kulkevia, tyylikkäitä laitteita!! Suorastaan kadehtinut ;)

Link to comment
Share on other sites

Katuautoonhan tässä kysyttiin jarruja, eikä kilpa-autoon? Eikö silloin ole aika selkeää että tuokin annettu neuvo on täysin katulaillinen. Katsatusmies hymyillen hyväksyy nuo jarrut. Koirankoppi ei koska kyseessä ei ole kyseessä Minin puoliruosteinen alkuperäisosa, mikä on otettu kauhtuneesta tehtaan paketista (toki tuota ennen sitä on hyväilty ja ihaltu monen monituista vuotta olohuoneen vitriinissä) ;)

 

Ihan ilmaiseksi semmoinen orkkis jarrupakettihan auton alle tiensä löytää, tilaa vaan Englannista niin Mini Spareksen hintaan kuuluu myös asennus? Järki käteen, kyllä ne orkkis jarrutkin sinne joutuu asentaan/asennuttamaan. Tuommoisten adapterilevyjen leikkattaminen ei juuri mitään maksa, itse leikkautin ison kasan vesileikkurilla ja taisi 50euroa tulla hintaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä privana MikaJ:ltä kysyin tuota reseptiä hänen jarruistaan.Kiitoksia näistä ohjeista!

 

Eipä tuo nyt yhtään hullummalta vaihtoehdolta kuulostanut/näyttänyt ja vielä kohtuullisen edullisesti saisi sillä eteen jarrut , jotka mielestäni on turvallisemmat kuin nuo rummut.

 

 

Tietystikään en halua ketään loukata kommenteillani mainitessani sanaa purkkapatentti vaan lähinnä hjuumorilla sanaa viljelen ;)

 

Tietysti orggis on aina orggis , mutta itse rupesin sitä ajattelemaan siltäkin kantilta josko tulevaisuudessa sitä "isolohkoa" ruvetaan sitten piristelemään , niin olisi jo valmiiksi isommat/tehokkaammat jarrut.Ja tuolla esim. 550e:llä jo rakentelee aikamoisen setin eteen.

 

Täytyy tänään irrotella tuo takajarrukilpi ja kokeilla saisiko siitä vielä kalua ,kun tosiaan muutoin on hyvässäkunnossa.

 

Ja kyllä katuautoa tässä yritetään rakennella omien mieltymysten mukaiseksi ja lailliseksi.

 

Ja itselläni on tosiaan hyvät suhteet paikkaan missä on ns. pelit ja vehkeet pystyn esim. juurikin nuo adapterit teettämään ja kaikkee muutakin jos tarve niin vaatii.

Link to comment
Share on other sites

Tollaisen minä löysin kun noita laillisuus mjuttuja tutkailin.

 

13 §

Jarrujen muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

 

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

 

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

 

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

 

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

 

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

 

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

 

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Kyllähän sieltä olisi löytynyt tosin ilman ulompaa vetoniveltä ja tod.näk. tarvitsisi kunnostuksen eli hintaa tulisi noillekkin.

 

Ahaa! Kiitoksia tutkailempa noitakin:)

Link to comment
Share on other sites

Vetonivelet 27£ kpl, männät 8£ kpl, kumit 2£ kpl... halpaa ku makkara ja kyllä mä kunnostaisin jarrut kun jarrut, vaikka olis volkkarista tai voorttista :o

Omaan vaihdoin levyt ja ainoat osat mitä en kunnostanut tai vaihtanut edestä oli laakerit ja se laakeriremppa vasemmalle puolelle onkin sit ainoa remontti mitä koko autoon on tehty kesän aikana.

Link to comment
Share on other sites

Mika J:lle vielä tarkennukseksi ,että minähän sanoin että arvostan Rakentelijoita jotka tekevät itse Toimivia, Tyylikkäitä, Ajettavia laitteita ja saavat niitä valmiiksi ajettavaan kuntoon kaikkien ihailtaviksi! Suomessa on monta Miniä jota ihaillen, nöyränä katselen ja myönnän etten millään saisi vastaavia aikaan.

Mutta ei "pyörää silti tarvi aina keksiä uudestaan" ;)

Jos johonkin käyttöön löytyy RIITTÄVÄN hyvät vehkeet valmiina kohtuuhinnalla, jonka varmasti tietää toimivan, niin se ainakin varmistaa sen että autolla pääsee joskus ajamaankin.

Tuntuu vain siltä että Mika J ei arvosta tätä toisen puolen harrastusta ollenkaan :) . Se hänelle sallittakoon.

Löytyy niitä "pussihousuja" Minirintamalta sieltä teiltä Turustakin ;) Aika läheltä oikea veljeskaarti!

Tampere - Turku, Mikä tilanne?? ;D

Link to comment
Share on other sites

Kerroppa sitten mistä saa Minin orginaalin jarrupaketin mikä täyttää 13" vanteen nätisti, eli jarrulevyllä kokoa noin 10"? Isoimmat mitä itse tiedän on orginaaleista 8,4", toki tietoni ovat hyvin vajavaiset. Tämän takia itse lähdin pyörää kehittämään uusiksi, plus että ne jarrut tulivat vielä todella paljon halvemmiksi ja paremmiksi kuin orkkikset. Itselleni ja monelle muulle yksi tärkeä asia on että auton ulkonäkö on hyvä, joista sopivan kokoiset jarrut muodostaa kokonaisuutta.

 

Arvostan museoautojen rakentamista, mutta en ymmärrä miksi joidenkin mielestä joka jumalan autosta tarvisi tehdä alkuperäinen. Itsellänikin yksi museoprojekti rakenteilla, missä käytetään vain alkuperäisiä tai itse tehtyjä alkuperäisosien kaltaisia osia koska oikeen mitään uutta osaa ei saa. Mitä itse olen huomannut harrastaessani eri merkkisiä autoja, niin henkilöt ketkä rakentelevat ihan mitä sattuu, ovat erittäin kunnioittavia museoautoja kohtaan. Samaa ei valitettavasti voi sanoa osasta pussihousuja, jos auto ei ole 100% orginaalissa kunnossa, sen voisi romuttaa.

Link to comment
Share on other sites

Minejä riittää maailmassa ihan joka käyttöön! Ei ne kuole sukupuuttoon! :)

Mehän taidetaan olla MikaJ:n kanssa ihan samaa mieltä asiosta ???

Kunhan vähän kärjistellään asioita "kilpailuhengessä" :)

 

Tuostahan vain malli koneistukseen!

Link to comment
Share on other sites

Muistakaa sitten huomioida että vasen ja oikea adapteri on peilikuvia, mikäli sen tekee tuollain yhdestä kappaleesta :D Tuohan on kaikkein paras tapa tehdä tuo kannake, itsellä oli erilliset siksi että en luota omiin mittauksiin noin hankalissa kohdissa 100%:sesti ja tuollaisen osan jyrsityttäminen kuitenkin maksaa jo jonkun verran (oma cnc-jyrsin on liian pieni tuollaisiin projekteihin, lottovoittoa ja isompaa odotellessa). Sen sijaan levyleikkuu on halpaa, ja siinä samalla leikkautin kasan eri paksuuksia syvyysadaptereita joilla sai koitettu oikean syvyyden. Toki onneksi kävi niin kuin oli miljoona kertaa mitannut käsivaralta ja puumallin kanssa, eli 10+10mm oli oikea kombinaatio. No nyt on sitten noita syvyysadaptereita iso kasa tulevaisuuden jarrumuokkauksia varten, jos innostuu laittamaan jotkut enemmän katu-uskottavat satulat. Ongelma vain on että ei ole hajuakaan missä ne ovat :D

Link to comment
Share on other sites

... Itselleni ja monelle muulle yksi tärkeä asia on että auton ulkonäkö on hyvä, joista sopivan kokoiset jarrut muodostaa kokonaisuutta.
Ulkonäköasiat lienee makuasioita - liian isoilla renkailla varustettu auto pääsääntöisesti näyttää rumalta ja on vieläpä Suomessa pääasiassa erittäin epäkäytännöllinen. Isot osat (vanteet, renkaat, jarrulevyt) on vaikea tehdä yhtä kevyiksi kuin pienet (pieni on samaa teknologiaa käyttäen aina selvästi kevyempi), joten isomman renkaan ja isomman jarrulevyn käyttöarvo verrattuna pienempään on noin nolla, mutta näyttöarvo on vähintään 101% isoista renkaista tykkäävien piirissä (joita on ehkä monta, mutta ihanko prosentuaalisestikin väestössä?). Toki, jos tekis neliveto-miniä, niin ei ne 13" tuntuis enää ollenkaan isoilta. Minusta Mini näyttää parhaalta, kun siinä on alla talvirallirenkaat kunnon piikeillä ja levikkeillä. Minkähän kokoisilla jarrulevyillä oikeaa ralliminiä suitsitaan? Semmosista siis tykkään myös enemmän, koska rallikäyttöön riittävä jarrutusteho saattaisi riittää jopa siviiliautonkin pysäyttämiseen...

 

Toisaalta:

Mutta, jos käyttöautoon joutuu joskus vaihtamaan jarruosaa, niin tällä vinkillä on iso arvo. Mikäli noiden osien saatavuus on parempi ja ne tulee halvemmaksi ja saa liitettyä tulevaisuutta (seuraavia omistajia varten tms.) varten auton korjauskäsikirjaan jarrujärjestelmään kattavan korjaus- ja huolto-oppaan osaluetteloineen, niin auton käyttöarvo ei putoa nollaan, kun jarruihin tulee huoltotarve. Onko ko. osien saatavuus varmaa esim. yli 5v. päästä vai pitääkö joka kerta tehdä erilaisia osia käyttäen? Se on aika oleellinen kysymys. Kiinnostaisi kyllä kovasti vaihtaa itsekin jarrujärjestelmä jonkin sellaisen auton osiin, jotka kestäisi myös pari kk parkkeeraamisen talvella jämähtämättä... :P

 

Eli asioissa on monesti useampia puolia. Tässäkin löytyy paljon hyvää ja huonoa.

Link to comment
Share on other sites

Nooh, ei noiden mun listaamien osien kanssa ihan heti tartte pelätä että saatavuus tyrehtyy, muutama miljoona auto taitaa vieläkin olla liikenteessä mitkä käyttävät noita osia alkuperäisenä.

Tuossa muuten hyvä luettelo, mikäli metsästää jollain tietyillä mitoilla olevaa levyä eikä ole hajuakaan mistä sellainen löytyisi. Oli vallan kätevä tässäkin projektissa, sekä käyttöauton jarrujen isontamisessa:

http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Search.aspx

Tuossa esim Minin jäähdyttämätön 8,4":nen http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ModelIDMaster=15317

 

8,4" levyt riittävät jarrutusteholtaan Miniin missä käytössä vain, kilpakäytössä olevaa Miniä jarrutetaan luokituksen sallimilla jarruilla. Sen verran kevyt koppero ettei hirveästi jarruilta vaadi rajummassakaan rata-ajossa. Itsellänikään siis syy isoihin jarruihin ei ole tehon puute, vaan puhtaasti ulkonäkö. Eihän 13":set voi olla liian isot, orkkis koko :) Toki tuota leveyttä on renkaalla ja vanteella huomattavasti enemmän minulla, mutta se passaa mun silmään.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...