Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Toinen hyvä lähde on EBC:n luettelot, googlettamalla löytyy sekä palojen luettelo että levyjen luettelo. Mulle tuli taannoin katu-uskottavat Brembot Euroopasta, peräisin Clio R27 härvelistä. Pieniä vaikeuksia survoa ne 13" vanteiden sisään... tuo rumpujarrunapojen hyödyntäminen on ihan fiksu juttu, varsinkin jos kasvattaa 8,4" tuumasta isommiksi. Levyjarrunapojen kanssa tulee vähän lisäohjelmaa jos aikoo sovittaa jotkut muut vermeet.

Link to comment
Share on other sites

onko kukaan kokeillut Miniin jotain Smart peräistä turboa?

 

Smartin turbo olisi tosiaan pieni, liiankin pieni 1.3litraiseen ja varmaan litraiseenkin. Vielä isompi este on, että mielestäni kaikissa Smarteissa pakosarja on integroitu turboon, kuten monessa muussakin uudessa autossa. Eli tälläisten ahtimien soveltaminen johonkin muuhun moottoriin on todella hankalaa. Silloin pitää löytää sopiva normaali pakopesä jostain mihin ahdin sovitetaan, tai olla todella rohkea pelle peloton ja rälläkällä leikata ahdin pakosarjasta irti, ja hitsata siihen laippa.

 

Tuossa laskeskelin juuri viikonloppuna tuota KP35:sen ahtimen sopivuutta 1.2litraiseen moottoriin. Valitettavasti en löytänyt turbiinipuolen faktoja mistään, joten siltä pohjalta tarttee mennä vain oletuksella sen mukaan mistä koneesta se ahdin on. Kompurakartan mukaan tuo ahdin voisi sopia sellaiseen 80hp moottoriin, mistä otetaan reippaat väännöt alakierroksilla. Heräilee todennäköisesti melkein tyhjäkäynnillä, mutta menee myös tukkoon tietenkin todella nopeasti (5000rpm kohdalla tarttis tiputella ahdot alle 0,7bar ettei ahtimesta tule romua). Eli sopii moottoriin missä todellakin halutaan alavoimaa, maasturiinki tätä suunnittelinkin vanhan RHB5:sen tilalle. Tuota KP35:sta löytyy ainakin uudemmista 1.3-1.5litraisista HDI/DCI/TDCIdieseleistä.

Link to comment
Share on other sites

Tämä meni sitten talvi unille.
Luulin, että oma leluni menisi poikkeuksellisen aikaseen talviunille. Oon varannut lämpimän tallipaikan laitteelleni ja vehje menee sinne huollon&katastuksen jälkeen... Tällä metodilla lienee mahdollista hieman hidastaa ruostumisen etenemistä, mutta aiheuttanee sitten käyttämättömyysvikoja yms. epäluotettavuuden lisääntymistä (toivottavasti ei liikaa).
Link to comment
Share on other sites

Tämä meni sitten talvi unille.
Luulin, että oma leluni menisi poikkeuksellisen aikaseen talviunille. Oon varannut lämpimän tallipaikan laitteelleni ja vehje menee sinne huollon&katastuksen jälkeen... Tällä metodilla lienee mahdollista hieman hidastaa ruostumisen etenemistä, mutta aiheuttanee sitten käyttämättömyysvikoja yms. epäluotettavuuden lisääntymistä (toivottavasti ei liikaa).

 

 

Se hyvä puoli tässä on omalla kohdallani , että lämmin talli on anoppilassa..... Eli pääsen vaikka joka päivä käyttelemään ja ajamaan edestakaisin piha tiellä.

 

Nuo jarrut kun on kuitenkin listalla ensimmäisenä uusimislistassa.

Link to comment
Share on other sites

Jaahas se olisi jarruadapteritkin valmiina odottomassa hakijaa:)

 

Tai itse asiassa oli jo viimeviikolla valmiit .Täytyypä noutaa loppuviikosta ja laittaa niitä kuvia jos nyt muistais niitä ottaa.

 

Havaintoja tehty lämmityskäytöissä mm. rupeaa savuttamaan lämpöisenä(sinistä) tupruttaa kun kaasuttelee.

 

Kylmänä pelittää hyvin ilman tupruttelua.

 

Seokset?

Ohjurit?

Ohjurinkumit)

Väljä?

Link to comment
Share on other sites

Havaintoja tehty lämmityskäytöissä mm. rupeaa savuttamaan lämpöisenä(sinistä) tupruttaa kun kaasuttelee.

 

Kylmänä pelittää hyvin ilman tupruttelua.

 

Seokset?

Ohjurit?

Ohjurinkumit)

Väljä?

 

olisko huohotus ongelmia (kampikammion paine kasvaa lämmetessä => öljy nousee renkaiden ohi palotilaan), tarkista että ei ole liian tiivis systeemi, käytä öljy korkki raollaan lämpimäksi

Link to comment
Share on other sites

Väljä, ohjarit, ohjarinkumit. Todennäköisesti kaikkien yhteissumma. Kyllähän sen hajusta tuntee palaako öljy vai onko rikkaalla.

Etkös tehnyt kansiremontin? Kai laitoit uudet ohjarinkumit ainakin?

Kova huohotushan johtuu väljyydestä.

Link to comment
Share on other sites

kyllä terve konekin huohottaa ja paineet pitää päästä ulos (avustettuna tai sitten ne tulee jonkun tiivisteen välistä)

 

mulla on alta 500km ajettu 1275 joka savutti kun ei huohotus ollut kunnossa, tästä voit tingata 30v moottori koneistuksia tehneen ammattilaisen kanssa voin antaa numeron tarvittaessa ;)

Link to comment
Share on other sites

"kyllä terve konekin huohottaa ja paineet pitää päästä ulos (avustettuna tai sitten ne tulee jonkun tiivisteen välistä)

 

mulla on alta 500km ajettu 1275 joka savutti kun ei huohotus ollut kunnossa, tästä voit tingata 30v moottori koneistuksia tehneen ammattilaisen kanssa voin antaa numeron tarvittaessa "

 

Miksi ihmeessä asiasta väittelemään alkaisin? ::) Oma oletukseni on että huohotus toimii normaalisti, koska tiedä ettei kyseessä ole "uusittu" moottori.

 

Vaikka en ole ns. "ammattilainen", niin kokemusta Minin koneen ym, huohotuksista ja "öljynpoltoista" on kyllä kohtalaisen runsaasti ;)

Link to comment
Share on other sites

Tässä olisi nyt parit kuvat jarruadaptereista.

 

Niin unohtui mainita , että onkos nämä nyt sitten sitä ns. billettiä:)

 

Tosiaan eihän nuo isommat jarrut sitten mahdu 10" vanteen sisään joten edessä on 13" vanteiden osto.

 

Paljonkos tuollaisista 10" GB Tykkivanteista hyvillä renkailla(7mm pintaa) kehtaa pyytää kun ylimääräiseksi jää?

 

Saa kommetoida:)

post-724-13848034581073_thumb.jpg

post-724-13848034586438_thumb.jpg

post-724-13848034591469_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan eihän nuo isommat jarrut sitten mahdu 10" vanteen sisään joten edessä on 13" vanteiden osto.

 

Meinasin jo kysyäkin, että aiotko saada kaikki mahtumaan 10" vanteen sisään mutta arvelin, että etköhän sen huomaa pian itsekin...

 

Isompien vanteiden kanssa voi tulla eteen myös tilapulmia etenkin Minin etupäässä. Pyörien kääntymiselle ei ole hirveästi turhaa tilaa vakionakaan. Leveämpiä renkaita, vanteita, leveämpiä levikkeitä jne. Jos jarruissa pystyt rahallisesti jotain säästämään niin eiköhän se raha kuitenkin tule käytettyä noihin muihin oheisosiin. Toisten mielestä rahan haaskausta ja toisten mielestä kannattaa tehdä.

 

Joku varmaan pystyy kertomaan minkälaiset levikkeet, renkaat ja vanteet täytyy laittaa noiden jarrujen seuraksi ja tarvitseeko Minin pyöräkotelot vielä lisämodilifiontia...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...