Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

No taas varmasti minä olen väärässä, koska ihmettelen koirankopin kommenttia että jälkikiristyksessä ei löysätä pultteja jonka jälkeen kiristetään. Teräksen lepokitkakertoimessa kun on karkeasti 30prosentin ero liukukitkaan. Kaikki momentit pitää vetää yhdellä liikkeellä momenttiin, jos momenttiavain naksahtaa uutta liikettä aloitettaessa, pultti on löysemmällä mitä se on tarkoitettu. Vielä kun otetaan mukaan se että se mutteri on hieman jo asettunut lämmityskäytön jälkeen vastinpintoihin, saa se olla todella paljon löysässä että lähtee kiristymään samalla momentilla millä on alunperin kiristetty. Mutta vaikka miten minä tämän perustelisin, ei se voi oikein olla (pitänee varmaan ottaa yhteyttä MTU:hun ja Cumminssiinkin että yksinkertaistavat korjaamomanuaalejaan ottamalla pois tuon löysäämisen).

 

Ei se oikeen kansipahvivialta kuulosta jos se kerran kolmella käy ja nesteet pysyy sisällä. Helposti tosiaan nyt siellä yksi venttiili jää auki. Puristuspaineiden mittaus kertoo paljon, ei semmoinen perus mittari paljoa maksakkaan jos ei itsellä ole eikä tutuilla.

Link to comment
Share on other sites

Puristuspainemittari on ostoslistalla ihan parin päivän sisään.Ehkä jo huomenna käyn k.o. laitteen ostamassa.

 

Nesteet ei ole sekoittunut vielä ainakaan , kun ei ole käytetty edes kunnolla lämpöiseksi.

Itseasiassa ei tainnut käydä paria minuuttia kauempaa...

 

Eipä sitä tänään päässyt talliin ihmetteleen kun toi muu perhe on kipeenä niin täytyy olla kotimiehenä :)

Link to comment
Share on other sites

Haluan pyytää foorumin tietäjiltä anteeksi typerää käytöstäni esittäessäni metodeja jotka olivat käytössä joskus dinosaurusten aikaan.Vetäydynkin nyt kuunteluoppilaaksi muutamaksi vuodeksi,jospa minäkin vielä joskus oppisin näistä vehkeistä jotain.Toivottavasti Päivi saa pelit toimimaan,ja miksei saisi kun hyviä neuvoja tulee ovist ja ikkunoista.Kuunnellaan.

Link to comment
Share on other sites

Älkäähän nyt hermostuko! :)

 

Minun mielestäni aivan kaikki neuvot/ehdotukset on tervetulleita , oli se tapa mikä tahansa niitä kokeilla/tehdä.

 

Ja paljon neuvoja on tullutkin ja varmasti olen jo säästynyt isommilta murheilta(toistaiseksi) ja ehkä hieman rahaakin, ajasta ja vaivasta puhumattakaan.

 

Jatketaan samaan malliin vaan:)

 

Niin ja ventiilit eivät ole päässeet sekoamaan kasaus vaiheessa , koska ne olivat siihen tarkoitukseen tehdyssä levyssä ja merkittyinä.

Link to comment
Share on other sites

Älkäähän nyt viisaat hermostuko :)

Enhän ole väittänyt omia konstejani ehdottomiksi oikeiksi.

Kerronpahan vain ne tavat miten itse olen toiminut ja miten olen asiat kokenut käytännössä. Aina kun olen kantapäänkautta kokenut tekeväni väärin (muuten hyvin usein näitten vuosikymmenien aikana!) olen tehnyt toisella tavalla ja kysynyt neuvoa.

Näillä kertomillani tavoilla olen vain selvinnyt Ministin "urastani" ilman isompia harmeja.

Jarrut on olleet kunnossa, kansipahveja ei ole palanut, reissuja on tehty vanhoilla Mineillä vähän pitemmälläkin ja joskus nuorena ollu vähän kiirekin ym.

Yritettiin vähän ralliakin ajaa ja pelit oli aina kunnossa. Mies ei niinkään

Näissä Miniremonteissa on vain ilmeisesti käynyt koko ajan pirun hyvä tuuri.

Tässä tuntuu syntyvän oikein kilpailua kuka tietää parhaiten ;)

Kun vähän hämmentää 8)

Link to comment
Share on other sites

Ai jaa,tämä onki joku tietokilpailu.Mää hölmös päässäni kuvittelin et tämä olis joku Mineist kiinnostuneitte kohtauspaikka.Kyl mää sit olen vääräs paikas. Kiitos vaa ja näkemiin,jatkan tual moottoripyörä puolel,siäl ei kukkaa luule olevas Jeesus sil perusteel et on tallis syntyny.

Link to comment
Share on other sites

Tämä on aika hauskaa, surullisella tavalla, mutta hauskaa....

 

Oon samaa mieltä...surullista kaikin puolin.

 

uus ministi kyselee neuvoja ja vinkkejä,mutta tais mennä vähän överiks tuo neuvominen eiks kannattais sopia että kaikki neuvojat ovat oikeassa jollakin tavalla vai etsitäänkö foorumin mister mini tietäjää,perustetaan uusi otsikko ja äänestetään tän foorumin kaikkitietävää mini kurkoa :P

 

Tuntuu oudolta kun täällä foorumilla joka asiasta pitää alkaa tekemään tiedettä...sitä saa tehdä muuallakin ihan tarpeeksi. Luulis, että käytännön kokemuksia täällä haetaan. Tosta kannen jälkikiristyskommentoinnistakin en voi muuta sanoa kuin jukoliste sehän on vain pinnapultti ja mutteri! Pääasia, että molemmat ovat tiukalla kiinni!

 

Kiitos ja näkemiin, vetäydyn takaisin autotalliharrastajaksi kun kaikkea pitää jatkuvasti kyseenalaistaa niin hittoako täällä aikaansa tuhlaa. Kuitenkin jokaisen kyselijän on aina itse päätettävä onko forumilla oleva tieto hänelle ko. tapaukseen käyttökelpoista. Jokuhan voi neuvoa täysin metsään ihan piruillessaan.

Link to comment
Share on other sites

Harmi jos joku on ottanut ihan oikeasti nokkiinsa?!

Lukaisin vielä omat kommenttini uudestaan, enkä kyllä omasta mielestäni löytänyt sieltä mitään loukkaavaa ketään kohtaan!?

Jos kuitenkin, niin ANTEEKSI kovasti.

Enkä myöskään anna omille neuvoilleni takuuta. Ne vain ovat itselläni toimineet.

Link to comment
Share on other sites

Sohastaan nyt vähän viel muurahaispesää ;) .

Ikinä en oo Minin kantta jälkikiristänyt eikä yhtään kansipahvia ole palanut........vielä.

MikaJ:n metodi kyllä on oikea kaikkien tapaamieni virallisten ohjeiden osalta koskien jälkikiristystä.

 

Puristuspainemittausta parempana pitäisin ohivuotomittausta jolloin saa hiukan osviittaa meneekö paineet mihinpäin hukkaan.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä ensin kannattaa avata se venakoppa, se voi selventää kaiken.

Kyllä tästä kiristyshommasta saatiin kova polemiikki aikaan.

Varmaan on kirjan ohjeet oikein!

Link to comment
Share on other sites

Tänään täytyy mennä talliin tsekkaan venttilien välykset+toiminnan muutenkin, kannen momentin ja mittaan puristuspaineet.

 

Mitäs muuta mun kannattaa tsekata nyt samalla?

 

Niin ja mitä tulee tuohon käsistä karkailemiseen , niin itse en tiedä näistä vehkeistä juurikaan mitään ja siksi arvostankin kaikkien apua/neuvoja , jotka viitsivät tälläistä untuvikkoa tyhmine kysymyksineen jeesata.

 

Otetaan rennosti vaan :)

Link to comment
Share on other sites

No niin!

 

Nyt käy kaikilla 4 pytyllä!

 

Kiitoksia hei kaikille tasapuolisesti jotka neuvoja antoi ja käskivät ne venttiilit tarkistamaan moneen kertaan:)

 

Voi hyvää päivää sentään..... :-[ tottahan siellä 4:sen imuventtiili kantoi ja siihen säädin välyksen , niin johan muuttui ääni kellossa.

Mitäköhän mä olen tumpuloinut noissa säädöissä.....(Nolona)???

 

 

 

Mutta mitäköhän olen mokannut , kun käy niin nätisti kuin olla voi?

 

Eikös näiden pitäisi hieman rallattaa/naputtaa vai miten.... ihan oikeasti?

 

Nyt sitten käytllään kuumaksi ja vaihdetaan kunnon nesteet koneeseen ja jatketaan seuraavaan kohteeseen-> vilkun viiksi täytyy vaihtaa.

Link to comment
Share on other sites

Apua on neuvoista ja ohjeista ollut edelleen kiitän kaikkia niitä antaneita.

 

Jatkossakin kyselen näiden sielunelämästä varmasti.

 

Käynti siis on tasaista näissä vakio moottoreissa.

Ihmettelin kun käy niin tasaisesti , eikä mitään naputusta/rallatusta kuulunut niin, ajattelin että onko jotain tehty pieleen.

 

Mutta hyvä näin:)

 

Niin unohtui mainita , että momentit oli "kunnossa# ja venakoneistokin pelitti kaikissa pytyissä suunnilleen samalla tavalla.

 

Puristuspaineissa oli hieman heittoa n.0.3"kiloa ja kolmosen kanssa en ole ihan varma pyörähtikö moottori tarvittavan määrän.

 

Tosin mittaustapa ei varmaankaan ihan täydellinen ollut.

1-n.7"kiloa"

2-n.7"kiloa"

3-n.6"kiloa"

4-n.7"kiloa"

 

Onkos nää nyt hyvät vai onko odotettavissa päästöjen kanssa puljaamista?

Link to comment
Share on other sites

Hyvältä kuulostaa! :)

Loppu hyvin ja kaikilla hyvä mieli! Eiks ni :D !

 

Tasaset puristukset

Ei ton ikäsen vakiovehkeen kanssa ongelmia päästöjen kanssa ole, jos ei ihan näkyvästi savuta/pöllytä.

Link to comment
Share on other sites

Hyvältä kuulostaa! :)

Loppu hyvin ja kaikilla hyvä mieli! Eiks ni :D !

 

Tasaset puristukset

Ei ton ikäsen vakiovehkeen kanssa ongelmia päästöjen kanssa ole, jos ei ihan näkyvästi savuta/pöllytä.

 

 

Kyllä täytyy myöntää , että mieli on hyvä ainakin itselläni ja miks ei muillakin.

 

Nyt täytyy vaan toivoa , kun käyttelen kuumaksi ja vaihdan kunnon nesteet koneeseen , että se toimii vastaisuudessakin:)

 

No hyvä jos päästöjen kanssa ei tarvi hirveästi puljata.

 

Tosin mites tuo su hs4(tuollainen ilmeisesti kaasarini on?) säätäminen tapahtuu ?

Korjausopus on kyllä olemassa.

 

Niin ja sitten heti seuraavaan kohteeseen mikä pitäisi vaihtaa on vilkunviiksi.

 

Minkä kokoinen on se mutteri jolla ratinkeskiö on kiinni rattiakselissa?

 

Itsellä ei ollut minkään valtakunnan mittalaitetta mukana eilen talissa.....

Link to comment
Share on other sites

Taitaa kaasari olla aika hyvin säädöissään, jos tasaseen käy, eikä savuta.

Mutta katso ettei ryyppy makaa päällä, eli vedä suutinputkea alas ja ruuvaa kaasarin pohjassa olevaa suutinputken mutteria kiinnipäin koneen käydessä niin kauan että käynti huononee. Siitä lähdet avaamaan ja haet kohdan missä missä parhaiten käy. Jätät siihen ja säädät tyhjäkäynnin sopivaksi.

Tarkista eka että kaasarissa on öljyä vaimentimessa.

Näin korvakuulolta ja yleensä silloin kohdallaan.

Usein ne ohjeet että nostaa uimuria ylöspäin ja kuuntelee käynnin muutosta hakeakseen parhaan säädön, ei käytännössä aina toimikaan.

Pienen ajon jälkeen voi katsoa että tulpat sopivan vaalenruskeat, silloin vanha peli OK.

Mutterin kokoa en muista ulkoa, varmaan löytyy siitä kirjasta.

Joku muistaa varmaan?

Link to comment
Share on other sites

Nyt sain nesteetkin vaihdettua kunnollisiin, mutta laitoinkohan ton termarin oikeinpäin ns. kantokahva ylöspäin???

 

Pitääköhän toi Smith lämpömittari paikkaansa , kun näytti käyvän toooodellla korkealla lämmöt sen mukaan?(lähes tapissa)

 

Itse moottori ei kuitenkaan mielestäni keittänyt tai muutenkaan liian kuumana käynyt.

 

Uusi lämpötila anturi on asennettu.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...