Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Aloitan tässä uuden rojektin olosuhteiden pakosta.

 

Auto on siis 78 vuosimallia ja 1000 koneella.

 

Korille ei tarvi ihmeitä tehdä ja moottori onkin sitten ensimmäisenä vuorossa.

 

Syy minkä takia tämä aloitettiin on se , että rupesi käymään kolmella ja oletetaan kansipahvi viaksi tässä vaiheessa.

 

Noh nyt sitten lasketaan vetet ja öljyt pois koneesta.Tarkoitus olisi vielä tänään noi tehdä ja syylärikin saa osakseen huuhtelun niin hyvin kuin mahdollista.

 

Otn kuvotuksiakin heti alkuun niin nähdään kuinka tämä menee kokonaisuudessaan.

 

Jaahas ei muuta kuin työn iloa.......

Link to comment
Share on other sites

No niin nyt on edellä mainitut toimenpiteet suoritettu ja kansikin pois nostettu.

 

Öljupropun otin auki ja niin heti otti silmään , että mikäs palanen(koko n,10mmmx5mm) se siinä magneetissa oikein killuu.Eipä tuo selvinnyt.(kuva myöhemmin)Lieneekö sitten jostain muualta kun kannesta/venttiileistä ei ainakaan paloja puuttunut.

 

Ja sitten tämä huuhtelu olikin hyvä idea,meinaan ruosteista vettä tuli kokolailla reilusti.

Sama juttu syylärin kanssa ja nyt lienee ainakin puhtaammat.

 

Ja syyllinen löytyi tuohon kolmella käymiseen oli kolmos ja nelos pytyn välistä tiiviste palanut(puuttu 10mm palanen).(kuvia myöhemmin)

 

Tästä on hyvä jatkaa ja uusi tiivistesetti on tilattu ja maanantaina kansi koneistamoon niin saadaan tieto onko romurautaa.

Link to comment
Share on other sites

Muista tarkistaa myös lohkon kunto, käsittääkseni ajoit aika paljon rikkinäisellä pahvilla. Ota varmasti suora linjarauta ja tarkista onko lohkosta lähtenyt materiaalia pois tuosta mistä pahvi on palanut. Kannelle voi tehdä samoin, aika hyvin Minin kannet kyllä kestää vääntymättä.

 

Jäähdytysjärjestelmää saa helpollla ja halvalla putsattua etikalla. Itse justiinsa putsasin totaalisen ruosteisen Mungan jäähdytysjärjestelmän. Litra etikkaa puhtaan veden sekaan ja ajo kuumaksi. Tuon jälkeen huuhtelua ja normaalin pakkasnesteen sisälleajo. Iso määrä moskaa tuli ulos, ja kuparijäähdyttäjä ei ollut enää korkista katsottuna ruosteinen sisältä, vaan ihan puhtaan kuparin värinen.

Link to comment
Share on other sites

Muista tarkistaa myös lohkon kunto, käsittääkseni ajoit aika paljon rikkinäisellä pahvilla. Ota varmasti suora linjarauta ja tarkista onko lohkosta lähtenyt materiaalia pois tuosta mistä pahvi on palanut. Kannelle voi tehdä samoin, aika hyvin Minin kannet kyllä kestää vääntymättä.

 

Jäähdytysjärjestelmää saa helpollla ja halvalla putsattua etikalla. Itse justiinsa putsasin totaalisen ruosteisen Mungan jäähdytysjärjestelmän. Litra etikkaa puhtaan veden sekaan ja ajo kuumaksi. Tuon jälkeen huuhtelua ja normaalin pakkasnesteen sisälleajo. Iso määrä moskaa tuli ulos, ja kuparijäähdyttäjä ei ollut enää korkista katsottuna ruosteinen sisältä, vaan ihan puhtaan kuparin värinen.

 

 

Kyllähän sitä kolmella pytyllä tuli noin 40-60 km ajettua......

 

Tarkoitus kyllä on tarkistella lohkokin, täytyy vaan metsästää joku metalliviivottimen tyyppinen työväline:)

 

Tuo Etikka olikin ihan uusi juttu mitä en ole ennen kuullut , kahvinkeittimiä tiedän etikalla "pestyn".

 

Kiitoksia vinkistä.

Link to comment
Share on other sites

Kun kansi kerran on irti, niin kannattaa plaanauttaa ilman muuta ja venttiilitkin tarkistaa.

Jos jäähdyttäjä vähänkään näyttää epäilyttävältä, niin minun mielestä kannattaa hommata ilman muuta uusi. Säästyy monelta harmilta. Jos se on alkuperäinen, niin voi olla jo niin putket tukossa, ettei etikat auta.

Ja termostaatti ilman muuta paikalleen ja 73:nen.!! Tai muuten ongelmat ainakin jatkyvat.

Ne termostaatin korvaavat holkit on tarkoitettu lähinnä sellaisiin "virikoneisiin" joista on se pikku väliletku kannen ja vesipumpun välillä on tukittu. Sillä parannetaan kannen vesikiertoa,

Normaalit vakio moottorit, eikä edes jonkun verran viritetyt ei vaadi mitään erityisvirityksiä omiin järjestelmiin!! Jos kaikki on kunnossa.

Vakiot, melko korkeaviritteiset vanhat Cooper S:sätkin toimivat ihan hyvin omilla osillaan, normi termarit paikallaan ja omalla jäähdyttäjällä.

Näistä asioista pappa tietää, vaikkei lambdoista, ruiskuista ym. antureista ohjelmointeineen mitään ymmärräkkään ;)

Link to comment
Share on other sites

Kansi menee huomenna koneistamoon ja venttiilit on putsattu ja läpätty seeti pintoihin.

 

Lohkossa ei havaittu kulumaa/monttua siinä kohdassa mistä pahvi on palanut.Toivotaan , että se pelaa...:)

 

Jatketaan taas kun kansi saadaan koneistamosta.

 

 

Tässä olisi nyt muutama kuva ja ensimmäisessä on se palanen , mikä oli öljypropun magneetissa.....

 

Näköjään järjestys kuvissa mitä sattuu... noh en ole mikään guru kompuutterin kanssa:)

 

Tässähän näitä kuvia sitten olisi .....

 

post-724-13848034513317_thumb.jpg

 

post-724-13848034528557_thumb.jpg

 

post-724-13848034533576_thumb.jpg

 

post-724-13848034538699_thumb.jpg

post-724-13848034518471_thumb.jpg

post-724-13848034523541_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Valuosan palaseltahan tuo näyttää?? Vaihteet kai tuntui pelaavan normaalisti??

Jos kaikki pelaa, niin ajoa siihen asti kun jotain ilmenee ;)

Kun näitten vakio Minien kanssa touhuaa, niin kannattaa aina muistaa, että ne on tehtaalla tehty ihan toimiviksi omilla osillaan/järjestelmillään ja jos ei niillä toimi, niin aina jotain oikeaa vikaa.

Täytyy ihan oikeasti tietää mitä tekee, jos aikoo viritellä/parannella ominaisuuksia niin että ne oikeasti paranee.

Tämä "vuodatus" ei ole mitenkään kohdistettu teihin/teidän Miniin. Muistutuksena vain jos Mini on uusi tuttavuus.Pätee tietysti muihinkin!

On tullut vastaan vain niin monia Minejä, joka on täynnä omia räpellyksiä/virityksiä ja on valitettu/moitittu "ettei nää Minit koskaan pelaa!" "Keittää, nykii, yskii ym.ym." Ja kun on raksittu kaikki ylimääräiset "viritykset/parannukset" pois ja laitettu omat alkup. osat kuntoon, niin johan toimii ja ihan luotettavasti.

Link to comment
Share on other sites

Moro

 

Näyttää siltä että se on osa jotain kaarevaa osaa, ja selkeästi valamalla tehty niinkuin Timo sanoi. Onko tuo kaareva pinta enemmän pallomainen vai lieriömäinen? Entä onko tuo palasen alapuoli kiiltävä? Voisiko se sitten olla venttilin nostajan kupin reunasta lohjennut pala?

 

Yritin miettiä että onko laatikon kuorissa mitään tuollaista osaa, mutta sehän ei magneettiin tarttuisi...Tämähän alkoi kiinnostamaan...

Link to comment
Share on other sites

No sinäpä sen sanoit! Se tosiaan voi olla nostajankupin reunasta!? näkyy semmonen pieni sorvauskevennys helmassa sisäp.?

Kannattaa avata "tuhkaluukut" lohkon takaa nyt kun kansi on pois ja tarkistaa!!

Samalla voi ainakin uusia luukkujen tiivisteet! Ne vuotaa kumminkin.

Link to comment
Share on other sites

Vaihteisto pelaa hienosti tai ainakin minun mielestäni pykälät menee päälle ilman rutinoita.

 

Palanen on puolikuun muotoinen(esim. Männän helmanmuotoinen ,pienemmässä mittakaavassa tosin) ja en ainakaan itse havainnut mitään pallonmuotoa , ehkä enemmänkin lieriömäinen.

 

Täytyy repiä noi tuhkaluukut auki ja varmistaa noi jutut mitä kerroitte.

 

Kansikin on jo valmis..???? Nopeaa touhua koneistamossa , siis aamulla tänään vein ja äsken soitti , että kunnossa on:)

 

Tiiviste sarjakin olisi jo matkahuollossa odottamassa noutajaansa:)

 

Unohtui mainita , että Mini on meidän perheessä ensimmäinen laatuaan ja kokemusta ei mineistä näin ollen ole laisinkaan, mutta muista harraste pirsseistä kyllä.

 

Hyvät vinkit on aina tarpeen:)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vain Idefix oikeassa on , se palanen on nostajakupin reunasta.

 

Harmi kun en ottanut kuvia mutta kyllä niitä vielä kerkii ottamaan:)

 

Nelos pytyn imuvenan nostajan kupista muut on ehjät.

 

Taskulampun avulla katselin sisuksiin ja hetihän se silmiin otti ja palasen koko ja muoto passaa liian hyvin yksiin ollakseen muualta koneesta.

 

Kysymys kannattaako nostajat vaihtaa(kummoinen operaatio?) vai pistänkö nippuun vaan ja menoksi?

 

Korjausopus on hankittuna.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vain Idefix oikeassa on , se palanen on nostajakupin reunasta.

 

Harmi kun en ottanut kuvia mutta kyllä niitä vielä kerkii ottamaan:)

 

Nelos pytyn imuvenan nostajan kupista muut on ehjät.

 

Taskulampun avulla katselin sisuksiin ja hetihän se silmiin otti ja palasen koko ja muoto passaa liian hyvin yksiin ollakseen muualta koneesta.

 

Kysymys kannattaako nostajat vaihtaa(kummoinen operaatio?) vai pistänkö nippuun vaan ja menoksi?

 

Korjausopus on hankittuna.

 

Ehdottomasti vaihtaa ja toivoa et nokka on kunnossa, nostajasarja nyt ei paljoa maksa.

Link to comment
Share on other sites

Lähes kaikkitietävälle ;) Mika J:lle en osaa mitään insinööriteknistä käyräselvitystä antaa, mutta siitä yksinkertaisesta syystä, että termostaatti aukeaa aikaisemmin, eikä lämmöt kerkiä nousta ennen jäähdytyksen kunnolla alkamista turhan korkealle, koska Minissä ei ylimääräistä reserviä ei ole.

Joku insinöörikaava todennäköisesti kumoaa mielipiteeni, mutta minun mielipiteeni kuitenkin perustuu ihan käytäntöön ja vuosien erilaisilla Mineillä ajoon :) .Kato kaikki on kokeiltu ihan käytännössä Minillä. 8) ,

 

Nostajan kuppihan on helppo vaihtaa kun avaat ne luukut.

Link to comment
Share on other sites

Kansi on niputettu(kuvia huomenissa lisää) ja huomenna osien ostoon.

 

Niin arvelinkin , että vaihtoon nostajat menevät ja helppo homma vaihtaa . Kiitoksia taas:)

 

Ihmettelen vain , että mikäköhän tuon kupin lohkeamisen on aiheuttanut?

 

Voiko k.o. homma käydä uudestaan uusilla nostajilla?

 

Mistä lähden syyllista etsimään?

 

Mielenkiintoisia kysymyksia ja en kyllä millään haluaisi nostaa konetta pois nokalta.....

Link to comment
Share on other sites

Ne nostajakupit vain välillä hajoilee, niihin on jäänyt heikkoja kohtia valmistuksessa. Jostain olen kuullut että kevennettyjä nostajia on hyvä aina käyttää, koska kevennettäessä kuulemma heikot yksilöt antautuu. Totta vai tarua, sitä en tiedä, ainakin teoriassa noin voi olla.

 

Lähes kaikkitietävälle ;) Mika J:lle en osaa mitään insinööriteknistä käyräselvitystä antaa, mutta siitä yksinkertaisesta syystä, että termostaatti aukeaa aikaisemmin, eikä lämmöt kerkiä nousta ennen jäähdytyksen kunnolla alkamista turhan korkealle, koska Minissä ei ylimääräistä reserviä ei ole.

Joku insinöörikaava todennäköisesti kumoaa mielipiteeni, mutta minun mielipiteeni kuitenkin perustuu ihan käytäntöön ja vuosien erilaisilla Mineillä ajoon :) .Kato kaikki on kokeiltu ihan käytännössä Minillä. 8) ,

 

En vielä tänään aamulla ollut kaikkitietävä, mutta mikäli tänään opitut asiat ovat sitten kaikki loput niin hyvä niin ;) Vähän arvasinkin ettei mitään selitystä ole, vanhankansan uskomusta taas että se matalalämpöinen termostaatti korjaa ylikuumenemisviat...

Väännetään rautalangasta. Oletetaan että 80km/h ajossa jäähdyttäjän kapasiteetti riittää 60asteen moottorin lämpötilan ylläpitoon. Tällöin 74asteisella termarilla moottorin käyntilämpötila on 74astetta, ja 84asteisella 84astetta. Mikäli jäähdytyskapasiteetti on 85astetta, kummallakin termostaatilla moottorin lämpötila on 85astetta.

Ainoa mitä tuolla matalemmalla lämmöllä aukeavalla termostaatilla voi auttaa, on sitä kuinka nopeasti moottori ylikuumenee jos ei jäähdytyjärjestelmä ole kunnossa. Mutta tällöinhän jotain muutakin olisi syytä korjata. Esimerkkinä tästä vaikka että ajetaan pitkää ylämäkeä isolla kuormalla missä ei jäähdytyskapasiteetti riitä, 74asteinen moottori ei välttämättä kerkeä lämpeemään kuin 110asteeseen mäen huipulla ja moottori ei siten vielä keitä. 84asteisella termostaatilla ollaan 120asteessa (no oikeasti ei oltaisi, koska lämpötilaero kasvaa lämpeämisen myötä ja hyötysuhde paranee) missä sitten höyrypilvi nousee konepellin alta.

 

Ei tuon nyt mitään insinöörijuttua pitäisi olla, ihan selkeää maalaisjärkeä käyttämällä pitäisi selvitä. Toki se minusta voi tuntuta liian selkeältä kun työkseni joudun tekemisiin ja laskemaan jäähdyttimien kapasiteetteja.

Link to comment
Share on other sites

Voiskos joku kertoa tietämättömälle että mikäs siinä termostaatin pois jättämisessä tekee sen niin "vääräksi"? Eikös siinä juurkin siirretä sitä keittämisen vaihetta sinne alamäen puolelle? Kattokaas kun mulla ei ole vielä sataa vuotta ikää, eikä kokemusta, eikä niitä inssin papereitakaan.

Link to comment
Share on other sites

Jos minä olen nyt oikein ymmärtänyt , niin tuon termarin pois jättäminen aiheuttaa sen , että neste kiertää kokoajan koneessa ja ei kerkiä jäähtymään syylärissä tai vastaavasti moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilää(talvisin käy kylmänä)

 

Saattaa olla , että ymmärrykseni menee pitkin mettiä :)

Link to comment
Share on other sites

Termostaatin poisjättö Minin tapauksessa sotkee vedenkierron, se on suurin syy. Oikea vedenkierto lohkossa vaatii pienen kuristuksen minkä termostaatti tekee. Isommalla veden kiertonopeudella ei jäähdytin jäähdytä yhtään sen enempää kuin vakionakaan. Mikäli sitä vedenkiertoa vauhditetaan ottamalla termostaatti pois, vesi kiertää huomattavasti enemmän nelospytyn ohi kuin ykköspytyn. Sopivaa kuristinta on saatavilla viritysosana, jos sen termostaatin haluaa pois saada (esim Mini1380 kenen mielestä 60asteinen moottori on sama kuin se keittäisi ;) ).

 

Mutta jos nyt jätetään tuo asia omaan arvoonsa, niin kyllä, ilman termaria siirretään sitä keittämistä siihen seuraavaan isompaan mäkeen. Toki myös talvisin käyntilämpötilan ylläpito voi olla todellinen ongelma, ja sen takia öljyt täynnä vettä.

Link to comment
Share on other sites

Eihän nostinkupin yläreunan palasen pitäisi päästä millään laatikkoon asti kuppien ollessa paikallaan?

 

Seuraavat kaksi sivua voitaiskin sitten kehitellä teorioita että miten se sinne päätyi...

 

 

Hyvä kysymys.....

Itselläni nimittäin ei minkään näköistä hajuakaan.

 

 

Nyt rupeaa jännittämään piileekö tässä myös vastaus lämpö ongelmiin?

Link to comment
Share on other sites

Tuohon termari keskusteluun voisi lisätä sen verran, että itsekin suosin vanhoissa MIneissä mieluummin seiskalla alkavia termareita kuin kasilla... Ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että tiedän termarin aukeavan ajoissa kun joudun kuumana kesäpäivänä pysähtymään liikennevaloihin tai matelemaan jonkun muun perässä ilman, että täytyy samantien alkaa hapuilemaan sisälämppärin puhaltimen katkaisijaa...

 

Vaikka Vanhan kopin syylärit plus muut vermeet olisivat täysin kunnossa niin ei niiden puhti yksinkertaisesti aina riitä edes vakioissa Mineissä kaikissa ajotilanteissa puhumattakaan virivehkeistä. Jäähdytyskapasiteettia ei yksinkertaisesti vain ole reservissä silloin kun sitä tarvittaisiin. Eikä tilannetta yhtään paranna sekään kun auto seisoo paikallaan niin Minissä jäähdyttäjän läpi tungetaan enimmäkseen esilämmitettyä konehuoneen ilmaa...

 

Vielä 80-luvulle saakka oli useilla eri autovalmistajilla tarjolla erikseen termarit kesä- ja talvikäyttöön. Nykyisinhän vedellään samalla termarilla hamaan tulevaisuuteen saakka...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...