Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Pissapojan suuttimet pystyy säätämään,ota nuppineula ja käännä sillä suuttimen reiästä haluttuun kohtaan.

Link to comment
Share on other sites

Täytyy nuo suuttimet vaihtaa jokatapauksessa kun on huonossa kunnossa muutenkin:)

 

Niin ja leiman saaminen viivästyy , kun tuli säädeltyä takajarruja...... >:D

 

Apparin puolelta sain säätöpalikan romutettua ...Meni tod.näk. jengat itse säätöpultista ja siitä palikasta mihin tuo pultti kierretään. Jippii:)

 

Eli uusitaan suosiolla nekin sitten.

 

Eikös se niin mene , että parhaat työt tehdään pariin kolmeen kertaan?

Link to comment
Share on other sites

Isot levyjarrut pitäisi jostain metsästää ... Tuntuu olevan aika "arvokkaat" Englannissa......Tähän kaipailisin hyviä vinkkejä , että mitäs muita jarrusysteemejä on näihin laiteltu. Jotka on vielä turvalliset+lailliset?

 

Mielestäni Miniin saa kyllä niin sopivasti siihen tarkoitettuja kunnon jarruja ettei kannattais lähtee soveltamaan.

Link to comment
Share on other sites

Noista jarruistahan eilen naamatusten juteltiin. Kyllä niitä "uudempien" Minien levyjarruja varmasti löytyy todella sopivasti. Kyllä joitain virityksiä on esim. nuo Minitonnimiehet JOSKUS AIKANAAN tehneet, mutta sellaisiin ei kannata sekaantua.

Tietää harmeja ja jos sitten jotain rikkoontuu ei löydy osia kaupasta.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän nuo ns. omat levyjarrut poikaa olisi ja Englannin suunnalta katselin niin arvossaan tuntuisivat siellä olevan 500-800 puntaa, niin ja rahti tietysti päälle.Mielestäni on jo hintaa jarrusetille.

 

Tietystikkään mitään purkkapatentti jarruja en aio laittaa.

 

Ebay on katseltu, mutta etsivä vaan ei äkkiseltään löydä:) Liekö sitten väärät hakusanat tai jotain....(kielitaito heikko saksan osalta)

 

Niinhän me Koirankoppi juteltiin paljon muistakin osa alueista minien kohdalla:) Ja kiitoksia kaupoista!

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän nuo ns. omat levyjarrut poikaa olisi ja Englannin suunnalta katselin niin arvossaan tuntuisivat siellä olevan 500-800 puntaa, niin ja rahti tietysti päälle.Mielestäni on jo hintaa jarrusetille.

 

KADinko jarruja sä kattelet kun noin paljon on hintaa?? :o

 

Jos et aio 10" vanteita pitää, niin noita käytettyjä 8.4" jarrusatseja saa kyllä halvalla englannista ja on kyllä noita 7.5" jarrusatsejakin välillä tarjolla, tosin ne nyt ovat sitten pari kolme sataa. Nii ja noita 10" aluvanteitten sisään meneviä 7.9" alusatuloitakin löytyy käytettynä välillä reilulla parilla satkulla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän nuo ns. omat levyjarrut poikaa olisi ja Englannin suunnalta katselin niin arvossaan tuntuisivat siellä olevan 500-800 puntaa, niin ja rahti tietysti päälle.Mielestäni on jo hintaa jarrusetille.

 

KADinko jarruja sä kattelet kun noin paljon on hintaa?? :o

 

Jos et aio 10" vanteita pitää, niin noita käytettyjä 8.4" jarrusatseja saa kyllä halvalla englannista ja on kyllä noita 7.5" jarrusatsejakin välillä tarjolla, tosin ne nyt ovat sitten pari kolme sataa. Nii ja noita 10" aluvanteitten sisään meneviä 7.9" alusatuloitakin löytyy käytettynä välillä reilulla parilla satkulla.

 

 

Ei nuo ole tietääkseni edes mitkään erikoiset jarrut(lue KAD) mutta hintaa on:)

 

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34623

 

Ja ei ole tarkoitus 10" pyöriä pitää vaan joko 12" tai 13" .Täytyy tutkia ilmeisesti hieman paremmin tuota tarjontaa mitä maailmalla on :-[

Link to comment
Share on other sites

Toi satsi on Turbon jarrut ja sisältää kaikki tarvittavat hilut ja ovat uudet. Punnan kurssi lienee jossain 1,3 kantturoilla joten hinta Suomeen roudattuna lienee siinä 750 euron kieppeilla. 8,4" kiinteät levyt ja satulat riittää normi katuautoon ihan kivutta ja ovat halvemmat. Mä olen ostellut Saksasta noita 8,4" satseja vuosien saatossa ja osa niistä on suoraan paikalleen laitettavia. Osa on vaatinut uudet levyt, osa on ollut käytännössä ihan aihioita. Hintaa on tyypillisesti tullut joku 250 euroa. Siihen kun ynnää satuloihin tarvittaessa uudet männät ja tiivisteet, uudet levyt ja palat niin pari sataa euroa on mennyt. Siihen huonolla tuurilla uudet laakerit ja mahdollisesti vetonivelet niin ollaan jossain 600-650 euron kokonaishinnassa. Plus työt jos ei itseltä onnistu. Olen ostanut myös halvalla jarruatuloita ja osa on ollut ihan sutta, kuluneita, katkenneet ilmaruuvit yms.

 

Eli ei noi paketit loppu viimeksi ihan huono vaihtoehto ole, tarinan opetus yritti olla se että edulliset käytetyt voi tulla ihan oikeasti yhtä kalliiksi.

Link to comment
Share on other sites

Ei sen muun merkkisten osista tehdyn jarrusetin nyt niin iso mörkö tartte olla. Kaikki omat kuluvat jarruosat on ihan suoraan ostettavissa kaupasta, ei sen puolesta tule mitään ongelmia tulevaisuudessakaan. Toki orkkis on helppo, ei tartte miettiä sen enempää kun kaikki osat on valmiina. Itsellä syy "omatekoisiin" jarruihin oli se, että kaikki normaalit järkevän hintaiset Minin jarrupaketit olivat auttamattoman pieniä. Nuo jarrut taisivat tulla kustantamaan 200euroa, kuvista näkee että aika vähän on vanhaa osaa. Suosittelen kyllä lämpimästi silti orkkis jarruja, sitä suuremmalla syyllä mikäli ei itsellä ole tilaa/taitoja värkätä.

 

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Brakes/

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa varmistaa että tuo jarrusatsi sitten sisältää kaikki tarvittavat osat, eikä vain "jarruja". Tuohon muutokseenhan vaaditaan paljon uutta kamaa, eli ulommasta vetonivelestä lähtien. Jos ovat hyväkuntoiset ja täydellinen setti, niin ei tuo 300e nyt paha hinta ole. Mutta jos on hiukankin heikossa kunnossa, niin kannattaa lukea tuo minorv8:n teksti uusiksi.

Link to comment
Share on other sites

MinorV8 Olet kyllä täysin oikeassa noiden käytettyjen jarruosien kanssa jos huono säkä käy.

 

Mikaj Olen kyllä aikas kädetön näiden kanssa ja kyllä nyt jotain pystyn tekeen ja paikkakin on kyllä.

 

Niin ja siinä mielessä onnellisessa asemassa , että paikallinen koulutuskeskus kyllä jeesaa palikoiden teossa jos tarve vaatii , kun itse pystyn mallintamaan 3d muotoon(ainakin sinnepäin).

 

Enpä huomannut että Paradisellä on tuollaisetkin.....Vaikkakin kyllä niidenkin sivuja olen selaillut.

 

Pitää huomenna ottaa yhteyttä ja kysellä tarkemmin:) Kiitoksia!

Link to comment
Share on other sites

Otetaanpas sitten vuoroon takajarrukilven korjaus!

 

Onko tuo säätösysteemin korjaus ylipäätään kannattavaa vai suosiolla uutta tilalle?

 

Lähinnä tarkoitan sitä , että jos tuon säätösysteemin poraa isommaksi(säätöpultin reikä) ja laittaa holkin tilalle(hitsaa) ja siihen ne jengat uusiksi?

Link to comment
Share on other sites

Yleensä levyjarrujen myötä on samalla laitettu myös jarrutehostin ja taakse levitetyt rummut kartiorullalaakereilla. Noi uudemmat 8,4" levyjarrut aiheuttanevat myös siirtymisen isompaan pyöräkokoon? Eli ainakin 12" vanteet kumeineen tulevat myös ajankohtaisiksi. Vanhemmat 7,5" levyjarrut menevät varmuudella 10" orkkisvanteiden sisään. Samoin levikkeiden laitto lokasuojien reunoihin saattaa tulla eteen mutta tämä taas riippuu täysin vanne/rengas ratkaisuista.

 

Ei ne levyjarrut ole ennenkään olleet halpoja...ostin aikoinaan ensimmäiseni tehostimen ja takarumpujen kera joskus -80 alussa ja pulitin niistä silloin liki 2000 mk:aa. Sikäli olin onnekas, että ne olivat myös hyväkuntoiset eli vain kumitavaran vaihdoin.

 

Itseltäni ei ole kylläkään koskaan jarrukilven jenka pettänyt vaan pultin neliökanta on ensin nuljaantunut. Proppasiko todellakin se jenka vai kiersitkö pultin vain läpi saakka?

Link to comment
Share on other sites

Uusi takajarrukilpi on helpoin ratkaisu. On vain muistaakseni kohtuu arvokas.

Itellä on aina ollut heittää varastoista ehjä tilalle, jos on ollut tarvis. (nyt ei kyllä löydy). Ei varmasti kätevälle korjaamatonkaan paikka jos kilpi muuten ehjä.

Varmasti helpompi homma kuin se levyjarrujen itse rakentelu.

Ymmärtääkseni näitten "isompien" jarrujen kanssa ei tarvitse välttämättä tehostinta?

On myös hyväksytty S:n jarruilla ilman tehostinta. Poljinvoima vain kohtuu iso. Virallisesti vaaditaan.

Levitetyt takarummut ei taida arvokkaita olla? Napahan on sama.

Link to comment
Share on other sites

Itseltäni ei ole kylläkään koskaan jarrukilven jenka pettänyt vaan pultin neliökanta on ensin nuljaantunut. Proppasiko todellakin se jenka vai kiersitkö pultin vain läpi saakka?

 

 

En kiertänyt läpi asti , vaan kiristäessä pomppasi takaisin päin ja sitten parin kokeilun jälkeen heiluu kuin hullunpiip siellä omassa paikassaan(säätöpultti).

Link to comment
Share on other sites

20-30puntaa about uusi takajarrukilpi, eli ei nyt mahdottoman hintainen, plus tietty vajaa kymppi uusista säätöhiluista.

 

Kyllä se tehostin aina hyvä olisi olla, isojenkin jarrujen kanssa. Itsellä tuo Mk1 Polo sen verran karvalakkimallia että se on ilman tehostinta, 9,4":lla levyillä. Minä kyllä tulen toimeen hyvinkin ilman tehostinta, mutta hennoimmat neidot ovat joskus kauhistelleet kun ei meinaa sitten millään pysähtyä.

Link to comment
Share on other sites

Mitään tehostimia ne vaan painaa turhaa.

 

Eikös ne "ylimääräiset" männät sitten jarrusatuloissa paina mitään? ;-)

 

Taitaa olla kevyimmät satulat mitä markkinoilla on (tai ainakin olivat silloin kun ne ostin) ;) .

Ei se mäntien määrä vaan se koko ja materiaali.

Link to comment
Share on other sites

Mitään tehostimia ne vaan painaa turhaa.

 

Eikös ne "ylimääräiset" männät sitten jarrusatuloissa paina mitään? ;-)

 

Taitaa olla kevyimmät satulat mitä markkinoilla on (tai ainakin olivat silloin kun ne ostin) ;) .

Ei se mäntien määrä vaan se koko ja materiaali.

 

Ilmoita sitten mulle, kun hankit uudet ja kevyemmät, niin ostan nuo sulta pois ;) Ois ehkä aika vaihtaa nuo isot valurautaiset Fordin satulat "vähän" kevyempiin ::)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...