Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Onko uusi lämpötila-anturi oikea olemassa olevaan mittariin, niitä antureita/mittareita on eri arvoilla? Ei mitään harvinaista että on sekoitettu väärät parit, ja luullaan että kone on lähes keittämispisteessä vaikka se oikeasti käy todella viileänä.

 

Termari on oikein jos "kahva" on ylöspäin.

Link to comment
Share on other sites

Onko uusi lämpötila-anturi oikea olemassa olevaan mittariin, niitä antureita/mittareita on eri arvoilla? Ei mitään harvinaista että on sekoitettu väärät parit, ja luullaan että kone on lähes keittämispisteessä vaikka se oikeasti käy todella viileänä.

 

Termari on oikein jos "kahva" on ylöspäin.

 

 

En tiedä tuosta anturista muuta kuin sen , että on kaasarikoneille tarkoitettu ja Minitronista sen ostin.

 

Mikäköhän anturi sinne kannattaisi laittaa jos toi näyttää mitä sattuu?

Vai ostaa uusi mittari?

 

 

Huhuh... Sentään jotain sain laakista oikein:)

 

Ihan vaan sivuhuomautuksena , että käsiini tarttui tänään KKK k14 ahdistin.....

Link to comment
Share on other sites

Käsittääkseni ainakin kolmea eri anturia on olemassa kaasarivehkeisiin. Ilman jännitesäädintä, 69 ja vanhempi, 70 ja uudempi. Toki jos olet ottanut lämpötilamittariin sähköt suoraan "virtalukolta" etkä jännitesäätimen jälkeen, niin se taitaa näyttää väärin oikealla anturillakin.

 

kkk k14, onhan se tietenkin ahdin, mutta jos se on Miniin tulossa niin miettisin vielä pari kertaa järkevyyttä :D

Link to comment
Share on other sites

Käsittääkseni ainakin kolmea eri anturia on olemassa kaasarivehkeisiin. Ilman jännitesäädintä, 69 ja vanhempi, 70 ja uudempi. Toki jos olet ottanut lämpötilamittariin sähköt suoraan "virtalukolta" etkä jännitesäätimen jälkeen, niin se taitaa näyttää väärin oikealla anturillakin.

 

kkk k14, onhan se tietenkin ahdin, mutta jos se on Miniin tulossa niin miettisin vielä pari kertaa järkevyyttä :D

 

 

Itseasiassa en edes tiedä mitä kautta sähkö tuolle anturille tulee, laitoin vaan takaisin saman johdon mikä edellisessäkin anturissa oli.

 

Ei välttämättä ole miniin tulossa.

Jaa onkos tuo ahdin liian pieni/iso?

Kerro toki lisää , ihan mielenkiinnosta haluan kuulla.

 

Itseäni kiinnostaa tälläinen viritys ja tekniikka muutenkin:)

Link to comment
Share on other sites

Nopeusmittarin takana pitäisi olla jännitesäädin, mistä syötetään käyttöjännite polttoainemittarille ja lämpömittarille. Tuo alentaa jännitteen (johonkin, en kuolemaksenikaan muista mihin arvoon) ja siten ei akun jännitevaihtelut vaikuta mittarien näyttämään.

 

kkk k14 ahtimia on todella monenlaisia, mutta oli se sitten volkkarista tai mersusta, niin ei se ihan optimi ole Minin pienen bensamoottorin perään olen. Toki sillä varmasti saa ahtoa ja menoa paremmaksi :D Ahtimen mitoitukseen luonnollisesti vaikuttaa aika tavalla se, että mitä ollaan hakemassa, 100hp vai 200hp.

Link to comment
Share on other sites

Nopeusmittarin takana pitäisi olla jännitesäädin, mistä syötetään käyttöjännite polttoainemittarille ja lämpömittarille. Tuo alentaa jännitteen (johonkin, en kuolemaksenikaan muista mihin arvoon) ja siten ei akun jännitevaihtelut vaikuta mittarien näyttämään.

 

kkk k14 ahtimia on todella monenlaisia, mutta oli se sitten volkkarista tai mersusta, niin ei se ihan optimi ole Minin pienen bensamoottorin perään olen. Toki sillä varmasti saa ahtoa ja menoa paremmaksi :D Ahtimen mitoitukseen luonnollisesti vaikuttaa aika tavalla se, että mitä ollaan hakemassa, 100hp vai 200hp.

 

Ahaa! Kiitoksia täytyypä kurkistella tuonne mittarin taakse, jos vaikka saisi lämmöt suunnilleen näyttämään oikeaa.

 

 

Tarkistan vielä tuon ahtimen mallin, ihan mikään nyrkin kokoinen murikka se ei ole.

Teho tavoitteet eivät ole edes 100hp:n luokkaa vaan 50-70 välillä ja koneena toki tuo tonninen.(toistaiseksi)

 

Siksi kysyinkin näistä puhaltimista , kun täällä niitäkin konversioita on tehty.

Link to comment
Share on other sites

Laitappa tosiaan siitä ahtimesta tarkempi tyyppi, esim K14-2464. Jos siinä on pienimmästä päästä kompura ja turbiini mitä tuota mallia on tehty, sitten se olisi jossain määrin toimiva, mutta aika huonosti silti. Pikkuisempi ahdin olisi paljon parempi joka alueella, heräisi jopa ykkösvaihteellakin.

 

Tuollaisen jonkun vähän lapsen nyrkkiä pienemmän Mitsun TD02 tai Ihin RHF3 ahtimen saisi varmaan koneen taakse mahtumaan ilman korin muokkaustakin.

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole yhtään minun alaani, mutta varmaan kannattaa katsella "isolohkoa" jos ahtamishommiin rupeaa!!?

Silloin voi saada jotain tuntuvaa aikaan.

Ainakin Helsingin suunnalla on kaveri, joka on ihan käytännössä värkännyt ripeän ja LUOTETTAVAN turbo minin jo vuosia, vuosia sitten. Joka kulkee tarvittaessa ja jolla voi ilman harmeja ajella muutenkin.

En nyt muista kuinka monta kymmentä tuhatta hän aikanaan sillä ajoi, ihan normiajoja. Tietotaito ja Mini on hänellä edelleen, vaikka onkin siirtynyt enempi vinkkelikoneitten pariin.

Hän tietää Minin turbotuksesta kaiken tarvittavan!

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tuo "isolohko" on hankinnassa.

 

Niin ja ahdin on tarkoitettu Peugeot boxeriin 2.5l ja tehoille 85-115hp eli eihän tuo mikään iso ole , mutta ei mikään ihan pienikään fyysisiltä mitoiltaan.

 

Tämä turbotus tuli vaan mieleeni , kun tuollaisen puhaltimen käsiini sain.Josko tuolla saisi tuosta tonnisesta sen 15-30hp lisää irti ilman , että tarvii konetta sen kummemmin availla/modifioida.Eli ne tehot olis mitä haen on n. 50-70hp.

Link to comment
Share on other sites

Jos se on tosiaan 2.5litraisesta pökötistä, niin sitten on pakopuoli ainakin siinä ahtimessa auttamattoman iso. Kyllä tuolla voi tonniseen ylärekisteriin saada ahtoja, ja varmasti tulee 15-30hp lisää.

 

Mikäli ahtaminen ajattelu rupeaa johtamaan tekoihin, niin oikeasti suosittelisin sijoittamaan vähän paremmin sopivaan ahtimeen. Sopivalla ahtimella tonnisesta saadaan ulos paremmat väännöt kuin 1.3litraisesta, joka kierrosalueella. Toki 1.3litraisesta sopivalla ahtimella saadaan vielä enemmän, mutta kummastakin saadaan "helposti" niin paljon ulos kuin koneet/laatikot kestää :D Yksi paljon paremmin sopiva budjettiahdin olisi Turbo Unon ahdin (saattaa kotimaasta löytyä käytettynä, toisin kuin muita pikkuisia), mutta aika rujon kokoinen laitos sekin sinun suunnitelmiisi on.

Link to comment
Share on other sites

Jos se on tosiaan 2.5litraisesta pökötistä, niin sitten on pakopuoli ainakin siinä ahtimessa auttamattoman iso. Kyllä tuolla voi tonniseen ylärekisteriin saada ahtoja, ja varmasti tulee 15-30hp lisää.

 

Mikäli ahtaminen ajattelu rupeaa johtamaan tekoihin, niin oikeasti suosittelisin sijoittamaan vähän paremmin sopivaan ahtimeen. Sopivalla ahtimella tonnisesta saadaan ulos paremmat väännöt kuin 1.3litraisesta, joka kierrosalueella. Toki 1.3litraisesta sopivalla ahtimella saadaan vielä enemmän, mutta kummastakin saadaan "helposti" niin paljon ulos kuin koneet/laatikot kestää :D Yksi paljon paremmin sopiva budjettiahdin olisi Turbo Unon ahdin (saattaa kotimaasta löytyä käytettynä, toisin kuin muita pikkuisia), mutta aika rujon kokoinen laitos sekin sinun suunnitelmiisi on.

 

 

Kyllä se numeroiden mukaan tuollaiseen pököttiin tarkoitettu on.

 

Mikä olisi ns. sopiva ahdin tarkoituksiini?

 

Ajatuksissa siis n.50-70hp ja mielestäni vapaasti hengittävänä noi tehot tulisi jo jotain maksamaankin , niin tämä ahtaminen kävi mielessäni jos tulisi edullisemmaksi/"helpommaksi" tavaksi ne kaivatut ponit hakea:).

Link to comment
Share on other sites

En minäkään ahtimella tuollaisia tehoja hakisi. Minin turbottaminen kun on vähän hankalaa tilanahtauden vuoksi. Kyllä se ahtaminen hieman tulee maksamaan jos kunnolla tekee, vaikka itse tekisikin paljon. Ihan karkeasti laskettuna materiaalien hintoja jos kaikki tehdään itse, pakosarjasta lähtien.

- Pakosarja 150e

- Downpipe ja pakoputki 150e

- Paineputket ja letkut 100e

- Polttoainepumppu, säädin ja letkut 200e

- Turbo 300e

- HIF SU 100e

- Sekalaiset osat 100e

 

Mutta tommoiseen +-100hp tehoihin pitäisi 1.4HDI/TDCi padan ahdin (KP25) olla aika hyvä noista vakioahtimista. Saa halvalla kopioahtimia ja orginaaleja. Uusi kopio 260e, käytettyjä orginaaleja saa samaan rahaan. Tuollainen on pitkään pitänyt tilata Mungaan Ihin RHB5:sen tilalle. Tosin tuo maasturi on sen verran raskaskulkuinen vehje, että tuo hieman isohko Ihi:kin toimii todella hyvin siinä. Jos sitä oikeen rupeisi katsomaan edukasta tuollaista, niin sitten sitä olisi kokemusta ihan omakohtaisesti miten toimii 1.2litraisessa maamoottorissa.

Link to comment
Share on other sites

Tulihan se MinorV8 sieltä esiin :)

Hänen puoleensa kääntyisin ilman muuta, jos kokemusperäisiä faktoja Minin moottorin ahtamisesta tarvitsisin.

Aiheen uranuurtaja Suomessa ja veikkaanpa että Suomessa liikkuvista turbomineistä useimmat, tai tietysti niiden tekijät, ovat jollain lailla hyödyntäneet häneltä lähtöisin olevia kantapäänkautta opittuja, kokeiltuja tietoja!

Link to comment
Share on other sites

En epäile yhtään , etteitkö tietotaitoa tämän foorumin käyttäjiltä asian tiimoilta löydy.Kiitoksia!

 

Eli kannattaa siis laittaa(hankinnassa) tuo "isolohko" ja siitä sitten rakennella se mieleinen.

 

Turbotus on kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto kanssa. Katsotaan kunhan nyt ensin saan tuon isomman padan ostettua:)

 

Tokihan täytyy ensin tuo alusta päivittää kaikinpuolin tulevaa moottoria silmällä pitäen.

Link to comment
Share on other sites

Viiksi oli vissiin uusi, joten pitkien kärkien ei pitäisi olla palanut. Tosin jos on oikeen vanhaa varastoa niin voihan ne olla hapettunut huonoon kuntoon.

 

Ensimmäinen helppo kokeilu on että palaako pitkät kun vetää viiksestä, muistaakseni eri kärkipari silloin siirtää virtaa. Mikäli tämä toimii, silloin on viiksessä selkeästi vika. Mutta jos ei, niin sitten mittaat tuleeko, öööö, sinivalkoiseen johtoon virtaa siihen valoviiksen liittimeen (muistin varassa johdon väri, mutta aika varmasti se on sinivalkoinen. Dokumentit kotona ja äijä ulkomailla :D )

Link to comment
Share on other sites

Viiksi oli vissiin uusi, joten pitkien kärkien ei pitäisi olla palanut. Tosin jos on oikeen vanhaa varastoa niin voihan ne olla hapettunut huonoon kuntoon.

 

Ensimmäinen helppo kokeilu on että palaako pitkät kun vetää viiksestä, muistaakseni eri kärkipari silloin siirtää virtaa. Mikäli tämä toimii, silloin on viiksessä selkeästi vika. Mutta jos ei, niin sitten mittaat tuleeko, öööö, sinivalkoiseen johtoon virtaa siihen valoviiksen liittimeen (muistin varassa johdon väri, mutta aika varmasti se on sinivalkoinen. Dokumentit kotona ja äijä ulkomailla :D )

 

 

Viiksi on uusi ja näytti ihan uudelta eli hapettumia en nähnyt.

 

Pitkät ei toimi mitenkään työntämällä eikä vetämällä , mutta vanhassa viiksessä oli joku erillinen kytkin viritelmä johtojen välissä(viiksen johdoissa)millä pelasi .Ajattelin , että pelaahan tuo kun vaihtaa uuden viiksen johtoineen.

 

Ja kyllä siellä sinivalkoisia johtoja on:)

 

Mutta eipähän tuo pelaa eli vikaa täytyy ilmeisesti ruveta etsimään liittimestä mihin tuo viiksen liitin tulee.

Link to comment
Share on other sites

Kaasarin pohjassa suutinholkin ympärillä jousella varustettu mutteri, tai miten nyt osaisi selittää.

Kiinnipäin laihenee ja päinvastoin.

Eikös sulla ollu se korjauskirja? Ainakin kannattaisi hommata.

Helpottaa hommia ja ainakin helpompi kysyä/ymmärtää ohjeita kun on selvittänyt osat suurinpiirtein itselleen.

Link to comment
Share on other sites

Kaasarin pohjassa suutinholkin ympärillä jousella varustettu mutteri, tai miten nyt osaisi selittää.

Kiinnipäin laihenee ja päinvastoin.

Eikös sulla ollu se korjauskirja? Ainakin kannattaisi hommata.

Helpottaa hommia ja ainakin helpompi kysyä/ymmärtää ohjeita kun on selvittänyt osat suurinpiirtein itselleen.

 

 

Korjausopus löytyy kyllä , tosin tallissa minin sisällä....:)

 

Kiitoksia vaan ohjeesta:)

Link to comment
Share on other sites

Eilen sain jopa pissapojankin pelittämään:) Tosin suuttimet roiskii minne sattuu(uusitaan nämäkin)

 

Jarrujen kanssa on hieman vielä painimista kun käsijarru ei oikein kunnolla pelitä. Noh säädetään tänään lisää.(rummut edessä ja takana).

 

Isot levyjarrut pitäisi jostain metsästää ... Tuntuu olevan aika "arvokkaat" Englannissa......Tähän kaipailisin hyviä vinkkejä , että mitäs muita jarrusysteemejä on näihin laiteltu. Jotka on vielä turvalliset+lailliset?

 

Sähköjenkin kanssa on töitä tarjolla ja kaikkee pientä ropailua.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...