Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Miniin on niin monta eri tiivistevaihtoehtoa, että tosiaan on mahdotonta sanoa pitääkö jälkikiristää vai ei. MPi Roverin tehtaan manuaalin mukaan ei tarvitse jälkikiristää ja momentit ovat:

1.vaihe 34Nm

2.vaihe 68Nm

3.vaihe keinuvipujen pikkumutterit 25Nm

 

Jälkikiristyksestä ei mitään haittaa ole vaikka sitä ei tarvitsisi tehdä, Minissä vielä helppo homma kun ei tarvitse venakopasta enempää purkaa. AF470 kansipahvin kanssa en ainakaan huomannut että olisi mennyt kireämmälle jälkikiristyksellä, tuo on nykyinen Orkkis kansipahvi 1.3litraisiin. Toki minä vedän vahvojen kansipulttien kanssa kannen tuota tehtaan arvoa tiukemmalle, että jos se teki jotain jälkikiristyksen tarpeeseen.

Link to comment
Share on other sites

PER.......!

 

Käyntiin sain ja heti laakista kävi kolmella... Saat.....!

 

Voiko kansipahvi kyrvähtää heti kättelyssä?

 

Venttiileissä kyllä välykset kaikissa ...Täytyy nekin vielä huomenna mennä läpi uudestaan.

 

Uudet tulpat,uudet johdot laitettu ei vaikutusta ja huomenna tutkin ton jakajankannen ja pistän uuden konkan ja kärjetkin paikalleen.

 

Voisiko vika löytä sieltä?

 

Päätös peltisarjasta/imusarjasta syntyi ääntä nopeammin tumpeloidessani pakosarjan/alastuloputken klemmaria paikalleen......!

 

Hyvät neuvot ovat taas kerran tarpeen....

 

Allekirjoitus näemmä toimii täysin:)

Link to comment
Share on other sites

Kokeiles että mikä pytty on pimeä ja vaihda tulppia keskenään toimivan kanssa. Minulla oli sama vika ja syy oli lopulta se että tuliterä tulppa oli pimeä.

 

Jos kaikki muut (sähköt ja venttiilit) on kunnossa, niin ainoa mikä voi aiheuttaa täydellisen pimennyksen on että paineet ei pysy pytyssä, eli mittaappas puristukset...männänrenkaita saa kaupasta sit jos valskaa...

 

PS. Onhan VARMASTI tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä...jos ei niin kone kuulostaa silloin että kävisi kolmella...

Link to comment
Share on other sites

Kokeiles että mikä pytty on pimeä ja vaihda tulppia keskenään toimivan kanssa. Minulla oli sama vika ja syy oli lopulta se että tuliterä tulppa oli pimeä.

 

Jos kaikki muut (sähköt ja venttiilit) on kunnossa, niin ainoa mikä voi aiheuttaa täydellisen pimennyksen on että paineet ei pysy pytyssä, eli mittaappas puristukset...männänrenkaita saa kaupasta sit jos valskaa...

 

PS. Onhan VARMASTI tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä...jos ei niin kone kuulostaa silloin että kävisi kolmella...

 

 

Huomena tsekkaan noi kipunat vielä ja johdot on varmasti oikeassa järjestyksessä ja muutkin sähköt on ok.

 

Puristuksia en pysty mittaamaan , kun ei ole mittaria.

 

Ja jos noi männärenkaat vaskaa niin vaihtuu koko kone isommaksi samalla vaivalla:)

Link to comment
Share on other sites

olipa tuossa yksi mini kerran joka kävi kolmella, kipinä tuli joka tulppaan mutta silti kävi kolmella, syy oli että seokset liian laihalla ja imu/pakosarjantiiviste oli sopivasti sökö ja siksi ei yksi pytty saanu soppaa

Link to comment
Share on other sites

niin no jos kipinä tulee joka tulpaan ja järjestys on oikein eikä käy niin koita (vaikka kokeeksi) seosta rikkaammalle

 

E: niin ja siinä ontuvassa minissä oli puristukset kilon sisään joka pytyssä, pimeässä muistaakseni 2. paras

Link to comment
Share on other sites

Kun tuo kansi oli hiottavana niin tehtiinkö venttiileille mitään koneistuksia? Kai edes läppäämällä hioit venat reikiinsä ennen kokoonpanoa?

 

Puristukset kannattaa joka tapauksessa mitata ennenkuin nostat koneen pois paikoiltaan. Tuskin tuo mäntä renkaineen on niin paskana, että täysi ohipuhallus kävisi sen vierestä. Pytyssä ei tainnut kuitenkaan olla isompia jälkiä tai naarmuja?

 

Tuossa aiemmin on tuotu myös esille laihalla käymistä yhtenä mahdollisuutena niin kannattais kattoa ettei kaasarin uimurikammio ja neulaventtiili ole täynnä mitään ylimääräistä moskaa...sitä kertyy sinne yllättävän paljon jos auto on ollut pidempäänkin pois ajosta.

Link to comment
Share on other sites

Tarkasta viel kerran ne venttiilit ettei kanna.Ja tulpanhattu

 

 

Kyllä venttiileissä välykset(reilu n. 0.3-0.7) on, niin silloin ei pitäisi kantaa? 4 pytty pistää nyt vastaan jostain syystä.....

 

Voisikohan lohko olla kuitenkin notkolla 3 ja 4 pytyn välistä, kun toi pahvikin siitä oli häipynyt?

 

Tulppien johtoja ja tulppia on vaihdeltu edestakaisin:)

 

Tsekkaan vielä kannen momentit ,kunhan auto saadaan lämpöiseen talliin:)

Link to comment
Share on other sites

Kun tuo kansi oli hiottavana niin tehtiinkö venttiileille mitään koneistuksia? Kai edes läppäämällä hioit venat reikiinsä ennen kokoonpanoa?

 

Puristukset kannattaa joka tapauksessa mitata ennenkuin nostat koneen pois paikoiltaan. Tuskin tuo mäntä renkaineen on niin paskana, että täysi ohipuhallus kävisi sen vierestä. Pytyssä ei tainnut kuitenkaan olla isompia jälkiä tai naarmuja?

 

Tuossa aiemmin on tuotu myös esille laihalla käymistä yhtenä mahdollisuutena niin kannattais kattoa ettei kaasarin uimurikammio ja neulaventtiili ole täynnä mitään ylimääräistä moskaa...sitä kertyy sinne yllättävän paljon jos auto on ollut pidempäänkin pois ajosta.

 

 

Koneistamossa ei tehty muuta kuin plaanaus ja tsekkaus , että on ehjä ja venat läpättiin itse.ja vielä Brakcliinerillä testattiin että venat pitää ja ei hävinnyt aineet palotilasta.

 

Pytyissä ei havaittu mitään isompia naarmuja yms. ylimääräistä.

 

Tutkitaan tuo kaasarikin vielä se, kun rupeaa olemaan ainoa mihin ei ole koskettu.Toimi kyllä hienosti siihen asti kunnes yhtäkkiä alkoi käydä kolmella ja tämä siis ennen kansi"remppaa"

Link to comment
Share on other sites

Olikos se pala sieltä nelospytyn holkista?

Otappa venakoppa irti ja katso onko venttiili jämähtänyt auki.

Arvellaan nyt jotain, kun kaikki muuten tuntuu olevan kunnossa.

Kun kantta jälkikiristät, niin en menisi kyllä yhtään löysäämään välillä pultteja.

Link to comment
Share on other sites

Olikos se pala sieltä nelospytyn holkista?

Otappa venakoppa irti ja katso onko venttiili jämähtänyt auki.

Arvellaan nyt jotain, kun kaikki muuten tuntuu olevan kunnossa.

Kun kantta jälkikiristät, niin en menisi kyllä yhtään löysäämään välillä pultteja.

 

Kyllä palanen oli 4:sen nostajasta ja toinenkin palanen jossain vielä on....Ei ainakaan tullut vielä mitään itsestään ilmoittamaan.

Hitto unohdin ne kuvat ottaa noh tallella vanhat nostajat vielä on täytyy kuvata.

 

täytyy yrittää tänään tutkia lisää mm. puristukset mitata ja kaasaria "säädellä" ...Rupeaa loppuun ymmärrys:)

Link to comment
Share on other sites

Moi.

Ota se venttiilikoppa pois ja laita käymään niin näet että liikkuuko venttiilikoneisto siinä nelosessa samallalailla kuin muissa, jos ei liiku niin voi olla että nokka on ottanut itteensä eli silloin kone pois nokalta..menikö ne uudet nostajat helposti paikoílleen? ja jäivät liikkumaan ihan nätisti?

 

 

Nostajat meni paikalleen öljyttynä mielestäni erittäinkin nätisti , eli kohdilleen ja itsestään upposi paikalleen.

 

Venttiili koneisto ainakin säätämisen aikana näytti toimivan niinkuin muutkin.

 

Epäillään(rallimiesten kanssa) nyt tuota alakertaa , että se on notkahtanut siitä mistä tiiviste oli häipynyt.

Link to comment
Share on other sites

Tarkistasin kuitenkin eka sen venttiilipuolen.

Eikös sun pitänyt tarkistaa se lohkon pinta?

Voihan se olla sekin, jota en vielä kyllä usko!?

 

 

Menen vielä läpi venttiilikoneisto toiminnan ja välykset+momentin.

 

Kyllä mattoveitsen terällä(ainoa tasainen mitä löydettiin) tarkistettiin se kohta lohkossa josta tiiviste oli palanut ja ei ainakaan silmillä havaittu mitään rakoa(useamman silmäparin turvin).

 

Ymmärtäisin jos olisi kuumaksi käynyt ja sitten ruvennut käymään kolmella ,mutta kun tämä kävi heti kolmella..:)

 

Kyllä se syy löytyy ennemmin tai myöhemmin:)

 

Kiitän jo tässä vaiheessa kaikkia avusta ja hyvistä neuvoista!

Link to comment
Share on other sites

Olikos se pala sieltä nelospytyn holkista?

Otappa venakoppa irti ja katso onko venttiili jämähtänyt auki.

Arvellaan nyt jotain, kun kaikki muuten tuntuu olevan kunnossa.

Kun kantta jälkikiristät, niin en menisi kyllä yhtään löysäämään välillä pultteja.

Toi "löysääminen"tarkottaa sitä et sillä tarkistetaan ettei mutu ol ryyty kiinni.Jos tempasee suoraan tiukemmalle voi pinnapultti päästää sen viimeisen naksauksensa.Näin ENNEN tehtiin,nykymekaanikoista en tiedä.

Link to comment
Share on other sites

En epäile ilmeisesti tosi ammattilaisen tietoja/kykyjä. Varmaan näin.

On vain ollut ilmeisen hyvä tuuri niiden 30 vuoden aikana kun olen melko monet Minin kannet kiinni vedellyt.

Varmaan asiassa vinha perä.

Tosin kaikki kannen jälkikiristykset olen tehnyt aina heti ekan lämmityskäytön jälkeen, eikä ole asennusrasvat vielä häipyneet pultista.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...