Jump to content

Mini 1000-78


Päivi

Recommended Posts

Isompien vanteiden kanssa voi tulla eteen myös tilapulmia etenkin Minin etupäässä. Pyörien kääntymiselle ei ole hirveästi turhaa tilaa vakionakaan.

 

175/50/13" renkaat ja vanteet on kuitenkin vakio koko, ja ihan hyvin mahtuu vakio osilla renkaat pyörimään. Toki vaativat lokasuojan pienen leikkaamisen ja jonkun levikkeen, mutta pieni hinta paljon paremmalta näyttävästä rengaspaketista. Toki jotkut tykkäävät 10":sta, onhan sen takia olemassa 10" vanteita mitkä voi asentaa isojen jarrujen kanssa, toki silloin joutuu myös asentamaan levikkeet, sekä todennäköisesti leikkaamaan hieman lokasuojan etureunasta tavaraa pois.

 

Eiköhän noista mun kuvistakin pysty helposti toteemaan, että kunnon jarruilla ei enää oikeen 10" vanteet ole vaihtoehto :D

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Brakes/IMG_6896.jpg/_small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitus oli jo alunperinkin vaihtaa 13" ns.tykkivanteisiin koska mielestäni(Emännänkin...) ne sopii kuin nenä päähän miniin:)

 

Tokihan pientä pellinvääntelyä joutuu harrastamaan mutta ei se mitään.

 

Niin ja 13x7 + 175/50r13 pakettia ajateltiin:) ja kyllä jarruista säästetyt rahat menee muihin hilppeisiin mm. Cobra classic jakkarat niskatuella ja uudet turvavyöt, sisustan uudelleen verhoilu(nämä pystytään itse tekemään).

 

Hetkinen muuten eikös tuo 7" leveä vanne niin eihän siihen tietääkseni/luullakseni tuo 175 rengas oikein istu?

 

Veronpalautuksia odotellessa.....:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nuo ovat sitten ATE:n satulat, jos kunnostusosia kaipaat. Girling on toinen vaihtoehto, mitkä satulat näkyy minun kuvissani. Tarkista vielä ennen satuloiden remontointia että ne sopivat adaptereihin. Kaiken järjen mukaan pitäisi sopia, koska ainut ero Passatissa ATE:n ja Girlingin välillä on satula ja kannakerauta, levy ja olka-akseli on samat.

Link to comment
Share on other sites

Nuo ovat sitten ATE:n satulat, jos kunnostusosia kaipaat. Girling on toinen vaihtoehto, mitkä satulat näkyy minun kuvissani. Tarkista vielä ennen satuloiden remontointia että ne sopivat adaptereihin. Kaiken järjen mukaan pitäisi sopia, koska ainut ero Passatissa ATE:n ja Girlingin välillä on satula ja kannakerauta, levy ja olka-akseli on samat.

 

 

Kiitos tiedosta että on ATE:n satulat.

 

Ja hyvinhän nuo näytti passaavan adaptereihin , tosin enhän vielä niihin jengoja teettänyt , kun en tiennyt minkä kokoiset nuo pultit ovat millä tulee kannakerauta adapteriin kiinni.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ihan mielenkiintoista olisi myös kustannusseuranta? Eli siis kuinka paljon halvemmaksi tulee tällainen vanhoista, ei suoraan sopivista palikoista kunnostaminen/sovittelu, uudenveroisiksi Miniin sopiviksi jarruiksi? Verrattuna uuteen suoraan sopivaan vastaavaan jarrusatsiin?

Rakenteluhan on ihan arvo sinänsä ja hieno homma, mutta muistaakseni värkkäilyä perusteltiin myös kustannussyillä.

Hyviä kavereita pitää ainakin olla koneistuspuolella. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kustannustehokkuus, ja kustannustehokkuuden harhakuvan luominen on kaksi eri asiaa...ja minä kuulun siihen jotka tekee tuota jälkimmäistä. Esimerkki:

 

Myydään toimiva kone: 400€ ...kuulostaa siltä ettei nyt tähän hätään tuota rahaa ole niin paljoa ylimääräisenä että raaskisi 400 Euroa laittaa yhteen koneeseeen..

 

sen sijaan:

 

Ostetaan kohtuukuntoiset lohko + männät: 100 € (kaupat tuli ja tavarat hyllylle odottelemaan talven tuloa..)

Ostetaan uudet männärenkaat: 55 € (haetaan eräänä torstaina töitten jälkeen, hyllyyn odottamaan)

hankitaan vähän uusia laakereita koneeseen: 60€ (Tilataan ja toimitetaan postiin + 10€)

Soitetaan tutulle koneistajalle, lupaa tehdä homman 100€. (Maksetaan bensat 5€ kun viedään koneistamoon Lokakuussa, ja haetaan pois Helmikuussa)

Uusi työkalu tarvitaan kun entinenkin on niin huono: 25€ (ilman tätä koneen kasaaminen olisi vähän hankalaa)

Ostetaan laatikollinen Koff olutta asennusvaihetta varten. 20€

Tiivistesarja pitää tietenkin ostaa: 30€ (haetaan motonetistä samalla kun haetaan mammalle joululahjatkin = ei ylimääräisiä bensoja)

Kone kasassa, mistäs saisin toimivan kannen...

Hyllyssä oleva kansi on ok, kolme venttiiliä tarvii vaihtaa: (40€ - pitää sisällään vähän heräteostoksia)- plus 10€ postikuluja tietty.

Kone kasassa. Muuten hyvä mutta vesipumppukin on aika seula 30€ Motonetissä. + euron bensat päälle kun pitää vartavasten hakea..

 

Hintaa koneelle tuli 486 €, mutta kun se jakautui pitkälle ajalle, ja "osat ei maksanut kuin muutaman kympin" niin sain koneen paljon halvemmalla eikä edes huomannut tilillä että jotain kallista olisi ostellu...

 

Näin se kai yleensä menee...

Link to comment
Share on other sites

Tämä moottori esimerkki on siinä vähän huono, että kun ostat "toimivan" koneen 400 €:lla, niin lähes 100%:lla varmuudella joudut tekemään siihen ne samat jutut kuin 100€ projektimoottoriin, että se olisi kunnoltaan vastaava.

Siis todellisuudessa se ensimmäinen vaihtoehto tulisi maksamaan 786€ ;) .

Projektin vertaaminen uuteen osaan/osakokonaisuuteen on selkeämpää.

Tässä jarruasiassa painaa tietysti sekin, että näistä "vieraista" palikoista saa sitten sen nähdyn vaivan jälkeen halutun lopputuloksen. Se on tietty tekijän käsissä.

Sitähän tässä projektissa myös mielenkiinnolla seurataan! :)

Link to comment
Share on other sites

Mä olen jo monta vuotta sitten lopettanut noiden kulujen laskemisen. Onhan noita kuitteja sun muita kyllä tallessa, että niistä voisi jotenkin arvioida paljon tuli "säästettyä" kun ite tekee tyhjästä eri autojen palikoista esim. nuo jarrut. Mutta jos nyt ihan hatusta heitän, niin kyllä nuo nykyiset jarrut halvemmaksi ovat tulleet kuin uudet vastaavat, mutta on siinä työtäkin joutunut tekemään että on saanut toimimaan. Helpoimmalla ja halvimmalla olisi päässyt jos olisi jaksanut kaluta myynti-ilmoituksia käytetyistä Miniin tarkoitetuista palikoista, mutta sittenhän se olisi ollut jo liian helppoa, eikö? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kustannustehokkuus, ja kustannustehokkuuden harhakuvan luominen on kaksi eri asiaa...ja minä kuulun siihen jotka tekee tuota jälkimmäistä. Esimerkki:

 

Myydään toimiva kone: 400€ ...kuulostaa siltä ettei nyt tähän hätään tuota rahaa ole niin paljoa ylimääräisenä että raaskisi 400 Euroa laittaa yhteen koneeseeen..

 

sen sijaan:

 

Ostetaan kohtuukuntoiset lohko + männät: 100 € (kaupat tuli ja tavarat hyllylle odottelemaan talven tuloa..)

Ostetaan uudet männärenkaat: 55 € (haetaan eräänä torstaina töitten jälkeen, hyllyyn odottamaan)

hankitaan vähän uusia laakereita koneeseen: 60€ (Tilataan ja toimitetaan postiin + 10€)

Soitetaan tutulle koneistajalle, lupaa tehdä homman 100€. (Maksetaan bensat 5€ kun viedään koneistamoon Lokakuussa, ja haetaan pois Helmikuussa)

Uusi työkalu tarvitaan kun entinenkin on niin huono: 25€ (ilman tätä koneen kasaaminen olisi vähän hankalaa)

Ostetaan laatikollinen Koff olutta asennusvaihetta varten. 20€

Tiivistesarja pitää tietenkin ostaa: 30€ (haetaan motonetistä samalla kun haetaan mammalle joululahjatkin = ei ylimääräisiä bensoja)

Kone kasassa, mistäs saisin toimivan kannen...

Hyllyssä oleva kansi on ok, kolme venttiiliä tarvii vaihtaa: (40€ - pitää sisällään vähän heräteostoksia)- plus 10€ postikuluja tietty.

Kone kasassa. Muuten hyvä mutta vesipumppukin on aika seula 30€ Motonetissä. + euron bensat päälle kun pitää vartavasten hakea..

 

Hintaa koneelle tuli 486 €, mutta kun se jakautui pitkälle ajalle, ja "osat ei maksanut kuin muutaman kympin" niin sain koneen paljon halvemmalla eikä edes huomannut tilillä että jotain kallista olisi ostellu...

 

Näin se kai yleensä menee...

 

Tällaisten juttujen kirjoittaminen pitäisi kieltää. Bannatkaa Idefix. ;)

Vaimo voi vaikka eksyä tänne ja lukea koko jutun ja kuinka sitten voi enää harrastaa rauhassa. Oma Van on ollut "ilmainen" kun sen työkaverilta sain ja niin se on vielä vaimollekin. Todellisuus voi olla hieman toinen. :P

Link to comment
Share on other sites

vähän oftopikkia...

eikös tässä jarru hommassa niinkuin monessa muussakin rakentamisessa ole kyse vähän niinkuin tekijän pipon sisällä se miten tekee, jostakin on kiva laittaa esim. isompaa alkuperäistä minin jarrua tilalle ja toinene tekee omat jarrut omia metodeja käyttäen, ja sitten entisöijät kynsii ne läpiruostuneet ja täysin toivottomat vehkeet kasaan, toisilla vastustaa enemmän tai vähemmän

 

raha on vanha keksintö, joillakin sitä vain on vähemmän tai enemmän => lopputulos omaa pipoa miellyttävä tai sitten ei O0 voihan ne paiskata "roskiin" ja aloittaa alusta

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuli tuollaiset jarrut maksamaan noin 250e, kaikki osat uusia. Tuo hinta siis sisältää Kannakkeet, satulat, levyt, jarruletkut ja kannakkeet, eli kaikki mitä pakosti tarvitsee (toki myös vaihdoin pyöränlaakerit ja nivelet, mutta ne on toinen juttu). Käytetyillä osilla ja itse kunnostamalla olisi säästänyt satasen, eli 150e kaikkineen. Lisäksi vielä tosiasia että Miniin ei saa alkuperäisiä riittävän isoja jarruja 13" vanteiden sisälle, ainakaan omaan silmään sopivia.

 

Ei tarvitse koneistuspuolella olla kavereita, osien vesi/laserleikkaaminen on nykypäivänä niin halpaa. Tuota adapteriahan ei ole pakko jyrsiä yhdestä klöntistä, se tapa lisää hintaa paljon, jos ei ole koneistuspuolella kavereita.

 

Minäkin tein mielestäni hyvän ostoksen hetki sitten, ostin _ison_ painepesurin 50eurolla. Toki siihen piti tilata 300eurolla osia että sen sai toimimaan, mutta sitä ei onneksi tartte kertoa kotona, laitteen ostohinnan kertominen riittää ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä taas ei mikään keinottelu onnistu. Ensinnäkin vaimo hoitelee pääasiassa noi konttorihommat ja tili on lähimenneisyyden ollut aina melko tyhjä uuden tilipäivän aattona kun kuukauden kulut on hoidettu.

Ainoat "harrasterahat" tulee jos saa jotakin entisiä jo kauan sitten maksettuja romppeita/vehkeitä myytyä ;) ja niistäkin saadut tulot on ohjautuneet usein johonkin ns. "hyödylliseen".

Ehkä nää mun kommenttini rakennetuista värkeistä johtuu siitä, ettei enää saa mitään aikaan, aika on kortilla ja jos jotain joutuu hommaamaan, niin on pelattava varman päälle ja hankittava sellainen palikka joka varmasti sopii ja toimii.

Eli ei ole vara ensin tehdä sutta muutamaan kertaan ja sen jälkeen hommata vasta ne toimivat osaset.

 

Siis yksinkertaisesti sanottuna ei ole vara harrastaa :(

Voi vain kateellisena "huudella" tekeville :-[

Link to comment
Share on other sites

Tämän hetkiset kustannukset jarrujen osalta on->

 

Jarrusatulat VW Passat 1.8 vm. 88 2 kpl 50e(Nämä tosin tarvitsee läpikäynnin ja ehkä korjaus satsin)

 

Yhdestä klimpistä cnc koneistetut adapterit 2kpl 30e(Paikallinen aikuis koulutus keskus)

 

Ja jos Motonetin hintoihin on luottaminen ,niin levyt kustantaisi 20e 1kpl

 

Tähän lisäksi jarruletkut. Eli jos realistisia ollaan niin n. 150-200e tulee maksamaan nämä jarrut minulle:)

 

Ja kyllä täällä mennään niin pienellä budjetilla kuin mahdollista. kun sitä vanhaa keksintöä ei ole minun käsissä luotu pysymään millään

 

Ja tosiaan onnekseni voin sanoa hallitukselle , että nämä kaikki kilkkeet mitä ostelen tulevat sinunkin autoosi(yhteinen auto kun on).

 

Tosin visioita mitä olen hälle kertonut ei ole saanut kyllä hymyä suupieliin eikä hyväksyvää hyrinää...ihme juttu sinänsä :o

Link to comment
Share on other sites

Lisäksi vielä tosiasia että Miniin ei saa alkuperäisiä riittävän isoja jarruja 13" vanteiden sisälle, ainakaan omaan silmään sopivia.

 

KAD:ilta kyllä löytyy "riittävänisot" jarrut 13" pyörän sisään eikä tarvii soveltaa ja sopii silmään paljon paremmin ;-) .

Link to comment
Share on other sites

Tätä keskustelua halvalla tekemisestä, kalliilla tekemisestä, todellisten kustannusten pimittämisestä ja mikä sopii kenenkin biorytmiin, voisi jatkaa vaikka kuinka kauan - mutta täytyis pitäytyä aiheessa. Vaikkakin nämä on kyllä ihan tuttuja tällä foorumilla nämä offtopiciin karkaamiset. Jarruremonttiahan tässä seurataan....

 

Joka tapauksessa, teki kuka tahansa mitä tahansa, niin se on mielenkiintoista. Toiset ostaa, toiset tekee - ja miksi? ihan samasta syystä kun 15 vuotiaana innostuin radio-ohjattavista lennokeista, niin ensimmäinen kone ei ollut helppo ja halpa traineri, vaan suunnittelin ja rakensin koneen itse siipiprofiilia myöten - kaikki kysyi että miksi ihmeessä. Innostus hiipui ennen ensimmäistäkään lentoa sillä koneella (muilla kylläkin). Nyt kymmenen vuotta sitten, lahjoitin koneen lennokkifoorumin kautta sille joka lupasi laittaa koneen ilmaan ja ottaa lento videolle...kävi miten kävi...Tämä kaikki ihan vaan sen vuoksi että oli hienompi suunnitella ja rakentaa kuin ostaa ja rakentaa....

 

Nyt, jatkakaa jarruremonttia...

Link to comment
Share on other sites

Edellinen kommentti on täyttä totta, mutta kysynpä silti mitä tuollainen viimeisten "oikeitten" Minien levyjarrusatsi uutena nykyään maksaa?

Eikös sarjoihin yleensä kuulu uudet navat laakereineen, pallo/vetonivelineen?

Ainakin S:n jarrusatseihin joskus kuului.

Vai myydäänkö niitä sellaisina kokonaisina sarjoina ollenkaan?

Link to comment
Share on other sites

Sen mitä minä olen intternetin syövereitä tutkinut , niin hintaa jarruille kertyy n. 750e sisältää kaiken tarpeellisen jos englannista tilaa.

 

Ja katsoin muutamastakin eri liikkeestä Englannin maalta , joten tuo hinta on kaiketi hyvä keskiarvo.

 

Toisaalta jos tämä konversio jarruista ei jostain syystä itseäni miellytä/saa toimimaan ,niin sitten hommaan ns. orggis kilkkeet.

 

Hitsin hitsi kun tuo aika on tosiaankin kortilla , työmaalla on kiirusta riittävästi niin päivät tuppaa venymään ihan mukavasti.noh kiiruutkin hiljenee kyllä loppukuusta:)

 

Joten virtaa ei enään iltasin talliin ole.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...