Jump to content

mini nykii


pepperii

Recommended Posts

Täällä myös samankaltaisia oireita. Autona siis vm. 2008 R56 S, joka on näin jälkikäteen ajatellen tainnut tehdä tuota uudesta asti, mutta selvästi lievempänä ennen tätä kevättä (vieläkään ongelma ei todellakaan ole paha). Moottorinlämmitintä käyttämällä oireita ei ole kovillakaan pakkasilla. Täytynee mainita asiasta viimeistään seuraavan huollon yhteydessä.

Link to comment
Share on other sites

Samoin täällä. Moottorin ääni myös samalla kovempi. Näitä oireita ei kyllä kestä kuin noin 10 s kun aamulla lähtee liikkeelle. Autona Mini Cooper s Clubman 2009.

 

Ketjun kiristäjässä ei pitäisi olla ongelmaa kuin autoni on tullut hihnalta 09.2009 ja muutokset ko. ongelmaan on tehty tehtaalla ennen 31.5.2009.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Yllättävän yleistä.

Otattehan huomioon, ettei mikään moottori toimi kunnolla kylmänä. Äkkiseltään voisi arvailla, ettei tehtaalla ole hiottu polttoainekarttoja ihan viimeisen päälle, vaan käynti on karkeaa kunnes lambda-anturi lämpiää ja alkaa ohjailla bensansyöttöä.

 

Itse en ole törmännyt nykimiseen, mutta vääntö on luonnollisesti olematonta ensimmäisten satojen metrien ajan.

Link to comment
Share on other sites

Otattehan huomioon, ettei mikään moottori toimi kunnolla kylmänä. Äkkiseltään voisi arvailla, ettei tehtaalla ole hiottu polttoainekarttoja ihan viimeisen päälle, vaan käynti on karkeaa kunnes lambda-anturi lämpiää ja alkaa ohjailla bensansyöttöä.

 

Tätä en allekirjoittaisi missään nimessä. Polttoaine ja sytkäkarttoja hiotaan tuhansia tunteja kohdalleen, koska niiden pitää toimia vaikka lambda hajoaisi. Näin voi olla jälkiasennusruiskun kanssa mikä on autotallissa asennettu, mutta ei alkuperäisen ruiskutusjärjestelmän kanssa. Tämän takiahan nykyään jälkiasennusruiskujen tilalle laitetaan takaisin alkuperäisiä (nykyään kun niitä osataan ohjelmoida paremmin jälkikäteen), koska niissä on niin paljon paremmin tehty kaikki kuin kukaan yksi ihminen pystyy elinaikanaan säätämään.

 

Tietenkin jos BMW:n laatu on samaa kuin Saabin, niin sitten tuo on täysin mahdollista. Uudemmassa Saabissa kun pitää asentaa virisofta että moottori rupeaa toimimaan oikein, merkkiorganisaation viimevuosien tilasta johtuen ei mitään lapsentauteja ole korjattu. Mutta jos jätetään tuo Saabbi pois listalta, niin minulla on kyllä kaikki ruiskuautot toiminut ilman mitään ongelmia on ne sitten kylmiä tai lämpimiä.

Link to comment
Share on other sites

Tätä en allekirjoittaisi missään nimessä. Polttoaine ja sytkäkarttoja hiotaan tuhansia tunteja kohdalleen, koska niiden pitää toimia vaikka lambda hajoaisi. Näin voi olla jälkiasennusruiskun kanssa mikä on autotallissa asennettu, mutta ei alkuperäisen ruiskutusjärjestelmän kanssa. Tämän takiahan nykyään jälkiasennusruiskujen tilalle laitetaan takaisin alkuperäisiä (nykyään kun niitä osataan ohjelmoida paremmin jälkikäteen), koska niissä on niin paljon paremmin tehty kaikki kuin kukaan yksi ihminen pystyy elinaikanaan säätämään.

 

Tietenkin jos BMW:n laatu on samaa kuin Saabin, niin sitten tuo on täysin mahdollista. Uudemmassa Saabissa kun pitää asentaa virisofta että moottori rupeaa toimimaan oikein, merkkiorganisaation viimevuosien tilasta johtuen ei mitään lapsentauteja ole korjattu. Mutta jos jätetään tuo Saabbi pois listalta, niin minulla on kyllä kaikki ruiskuautot toiminut ilman mitään ongelmia on ne sitten kylmiä tai lämpimiä.

Arvailen lisää:

Tuhannet tunnit pitävät varmasti paikkansa. Uskon tuntien menevän kuitenkin pääosin sytkäpuolen hiomiseen ja erilaisten vikatilanteiden koodailuun. Myös nykyvehkeiden moottorin ja automaattilootien yhteispeli vaatii oman urakkansa. Bensapuolella homma ei ole ihan yksinkertaista. Autokohtaisia eroja tulee polttoainepuolella eri komponenttien toleranssien takia jo sen verran, että tarkkaan säätöön käytetty aika olisi hukkaan heitettyä. Lambda on kohtalaisen idioottivarma anturi ja sen kuluessa tai rikkoutuessa kojetauluun heitetään kuitenkin pikaista korjaamokäyntiä vaativa valo. Karttojen täytyy siis toimia vain väliaikaisesti vikatilanteessa ja lämmityskäytössä. Lambdan kyykkääminenkin voidaan haistella jo etukäteen, jolloin valoja voidaan sytytellä hyvissä ajoin, vaikka anturilta vielä saadaankin ajokelpoista tietoa. Kylmäkäynnin vaatima rikastus hoidetaan käsittääkseni nykyautoissakin hyvin yksinkertaisilla kartoilla, juuri tuon vähäisen tarpeen vuoksi.

 

Tunteja tarvitsee nykyään uhrata kuitenkin pirusti muihinkin vikatilanteisiin. Nykykoneen oletetaan käyvän korjaamolle asti, vaikka joku muukin anturi olisi pimeänä.

 

Saabin ongelmien syistä en tiedä, mutta samaahan näkyy muillakin merkeillä. Monesti syynä on raha, koska osa testauksesta ja tuotekehityksestä on edullisempaa jättää ensimmäisten ostajien tehtäväksi. Joskus oikein nauratti, kuinka Volvo markkinoi uutta huoltoaan, jossa softan päivitys kuuluu hintaan. Softaanhan ei päivitystä tarvita, ellei se ole lähtenyt viallisena tai vajaana tehtaalta.

 

Oletan, että moni ketjussa esiintynyt nykiminen on hyvin vähäistä ja osuu juuri tuohon lambdan lämpiämisvaiheeseen. Eri asia tietysti on, jos kyse on kengurubensatyyppisestä etenemisestä. Joka tapauksessa auton käyttäminen testerissä kertoo nykykoneista jo paljon. Jos epäilee vikaa, ei muuta kuin johonkin nyrkkipajaan lukaisemaan moottorinohjaukselta huolet ja murheet. Toinen vaihtoehto on tietysti merkkiliikkeen hinnaston käyttäminen samaan hommaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Jos auto käy kylmänä vähän heikosti ja ehkä jopa lievästi nykii mutta lämmetessä ongelma loppuu, niin en nyt alkaisi tehdä siitä mitään numeroa. Omakin käy kylmänä aika karkeasti kun antaa kaasua 1200-1500 rpm alueella ja jos heti alkaa ajamaan, niin kyllä se vähän nykii tuolla aluaeella. Hoito on helppo, antaa vähän aikaa käydä enenkuin lähtee liikkeelle, siis ihan vaan 30-60 sekuntia. Muutenkin olen sitä mieltä, että kylmää autoa ei kannata ihan sekunnissa lähteä ajamaan vaan kannattaa hetken antaa kierrosten tasaantua.

Eikös nykyautojen bensansyöttö ole aika rikkaalla heti käynnistyksen yhteydessä?

 

Mutta jos nykii aina ja on vähän ikävä lähteä liikkeelle, tehoja uupuu jne, niin kyseessä on aika suurella todennäköisyydellä imuventtilien karsta, josta itselläni on hitosti kokemusta:D Eli kysykää siitä vain:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

onkjo nykyminen teillä siis kaasun kanssa? meillä lämpimänä nostaa kaasun niin auto nykii, aivan kuin olisi välillä jarrua ja ei ja on ja ei? 02 cooper man.

Link to comment
Share on other sites

eli edelleen vika on se että kun kesällä lähdet ajamaan ja auto on yön yli ollut paikoillaan.. niin ekoilla 300-700m matkalla auto inhottavasti nykii.. auto oli pajalla ja testerissä kylmänä ja diaknoosi 2 sylinterin huono signaali/kipinä kylmänä noin 10sek ajan.. sitten kun tulpat vaihdettiin niin vika edelleen mutta testeri ei vikaa enään järjestelmästä löydä..

 

eli vika jatkuu mutta viisaimmatkaan laitteet ei vikaa saa paikannettua.. uskoisin että vaikka jotku sanoo että käytä autoa 60sek ennen ajoon lähtöä ni kyllä nyky auton pitäis ilman nykimistä liikkeelle lähteä oli sitten kylmä tai kuuma ilma..

Link to comment
Share on other sites

eli edelleen vika on se että kun kesällä lähdet ajamaan ja auto on yön yli ollut paikoillaan.. niin ekoilla 300-700m matkalla auto inhottavasti nykii.. auto oli pajalla ja testerissä kylmänä ja diaknoosi 2 sylinterin huono signaali/kipinä kylmänä noin 10sek ajan.. sitten kun tulpat vaihdettiin niin vika edelleen mutta testeri ei vikaa enään järjestelmästä löydä..

 

eli vika jatkuu mutta viisaimmatkaan laitteet ei vikaa saa paikannettua.. uskoisin että vaikka jotku sanoo että käytä autoa 60sek ennen ajoon lähtöä ni kyllä nyky auton pitäis ilman nykimistä liikkeelle lähteä oli sitten kylmä tai kuuma ilma..

 

Oma mielipiteeni on, että jos testeri ei löydä vikaa ja ongelma on vain kesällä ensimmäiset 300-700 metriä, niin turhaan vaivaat päätäsi ja tuhlaat aikaasi ja rahaasi, jos auto muuten toimii kuten pitää eli kulkee iloisesti ja pirteästi jne.

Tuntuu nimittäin menevän turhan tarkkuuden eli sen kuuluisan teknisen taitamattomuuden puolelle:P Itse pidän sitä faktana, että kylmä kone ei ikinä toimi kuten lämmin, oli siinä sitten kuinka paljon nykytekniikkaa tahansa ja olen muissakin autoissa huomannut, että kyllä ne saa nykimään, jos heti kylmänä lähtee pörräämään ja varsinkin jos käyttää kaasua varomattomasti.

Henkilökohtaiselta asentajaltani juuri kysyin tästä kun omassa on kylmänä sitä 1500 kierroksen tienoilla olevaa epätasaista käyntiä, niin ihan normaalia on kuulemma ja kyllä sen sitten huomaa kun siinä oikeasti on vikaa. Ja kuten omassanikin oli huomattavat oireet niin silti vian paikantaminen oli pajalle hankalaa (itsehän sen sitten löysin) kun nimenomaan sen nykytekniikan takia sieltä löytyy se puoli miljoonaa paikkaa, jotka voi vian aiheuttaa.

 

Mutta itse tietysti päätät ja toki ei ole kamala vaiva tehdä tuo johtojen ja puolien tarkistus, jos nyt sattuisi jotain löytymään

Link to comment
Share on other sites

onkjo nykyminen teillä siis kaasun kanssa? meillä lämpimänä nostaa kaasun niin auto nykii, aivan kuin olisi välillä jarrua ja ei ja on ja ei? 02 cooper man.

 

No yksi oire oli omassani, että täydellä kaasulla jos lähti menemään ja siitä sitten hölläsi vaikka puoleen, niin ei ikäänkuin tasaisesti vähentänyt tehoja vaan kaikki pois kerralla ja sitten takaisin ja siitä seurasi nykäisy eli mieluummin piti sitten tehdä niin, että kovassa kiihdytyksessä kun oli päässyt tavoitteeseen, niin kaasu kokonaan pois ja sitten haki sopivan kaasun määrän uuddestaan:P

Ja jos pientä edestaksiin painamista kaasulla teki, niin vaikutus oli paljon suurempi, kuin mitä periaatteessa pitäisi olla eli sellaista nykivää. Sekä myös liikkeelle piti lähteä aika varovasti tai sai helposti aikaan sellaista edestakaista nykimistä:P

 

Meillä on kyllä ihan eri autot

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Täällä oikuttelee myös tuo S Clubman 2010. Kylmänä nykii jonkun verran, resonoivaa todella karkeata ääntä kuuluu kuskinpenkiltä kuunneltuna oikealta moottorista ja nyt uusimpana oireena tyhjäkäynti seilaa jonkun verran, kierrokset käy turhan alhaalla.

Vauhdissa kiihdytys pätkii ajoittain jossain 2500 kierroksena kohdalla, ihankuin bensansyöttö katkeaisi tai jotain. Jenkkifoorumilla monilla hävisi oireet kun bensapumppu vaihdettiin. Pakko varmaan tuo auto käyttää pajalla. Jonkun verran tuntuisi myös hevosia puuttuvan... Ajatuksia?

Link to comment
Share on other sites

Eipä löytynyt huollossa autosta ihmeempää, mutta nykiminen jatkuu ja kylmänä käy edelleen todella karkealla äänellä :-[

Nakutuksentunnistin oli jättänyt vikakoodin, se nollattiin ja koodi ei enää uusiutunut. Tulpat olivat aika heikossa hapessa joten vaihdettiin ekaksi ja katsotaan miten auto käyttäytyy.

Link to comment
Share on other sites

Jos vaan työkalut pysyy käsissä ja on ainakin jonkin verran osaamista niin sanoisin että kannattaa ne imuventtiilit tarkastaa. Samalla voi katsoa että kaasuläppä ei takeltele. Itsellä jäi nimittäin jumiin ja aiheutti aika ikävää nykimistä. Sinänsä ei ehkä ihan kuulosta täysin samoilta oireilta mutta jos autolla on ajettu jo paljon niin ei siitä haittaakaan ole.

Link to comment
Share on other sites

Onko kukaan koittanut vaihtaa puolia ton nykimisen takia? Kävin kysymässä ja ne ei oo ku 40-50 egeä kappale. Mulla on -07 S ja tekee samanlaista nykimistä. Tekee sitä myös lievänä lämpöselläkin koneella. Kaasun kun tallaa pohjaan niin menee tasasesti mutta puolikaasulla n. 2000-2500 kierroksilla tuo esiintyy. Tulpanvaihto vähensi sitä huomattavasti mutta ei poistanut täysin. Samalla huomasin että kolmesta tulpasta oli keraaminen eriste "poikki" juuresta.

Link to comment
Share on other sites

Jep,komppaan Barclay:ta,Suosittelen imuventtiilien puhdistusta!! Helppoa duuni,tulee samalla puhdistettua se kaasuläppä kotelo,ei temppuile niin helposti sitten talvipakkasilla kelien vaihdellessa.Kirjoittelin joskus jutun tänne Foorumille ko. operaatiosta,jos kiinnostaa...Itse vaihtelin puolat n.95 tkm tienoilla ja samalla päivitin tulpat JCW:n iridium versioihin. Kaverilla on N14 moottorilla (Pösön RC) ja kertoili myös irronneesta elektronista orkkis tulpilla..

Link to comment
Share on other sites

Miulla oli edellisessä -02 Cooperissa vähän saman tapaisia oireita, se tosin ei alkuun tavallaan totellut kaasupoljinta, sitten alkoi sammuilla tyhjäkäynnillä. Joutui vaihtamaan kaasuläppäpoksin, korjautui.

Link to comment
Share on other sites

Nykiminen jatkuu, tulppien vaihtaminen auttoi pikkasen. Huoltomies kertoili että puolia näistä on mennyt ja projektin jatkaminen on hankalaa kun ei tule enää vikakoodeja jonka perässä voisi juosta... huoh.

Vastaavia ongelmia jenkkifoorumilla olleilla aiheutti bensapumppu.

Toi imukanavien putsaus voisi olla kyllä aiheellista, ei vain itse kerkeä mitenkään tekemään... tai no voi olla että parempi jättää sekin homma semmoiselle joka sen todella osaa :P . Autossa kilsoja vasta 32 tkm.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...