Jump to content

R55/56 ostajan opas ja tunnetut viat


JPTT

Recommended Posts

Itsellä 09/2009 valmistettu ja 05/2010 rekisteröity, eikä ole ollut mitään "tunnettuja vikoja". Tässäkin ketjussa suurin huolenaihe on nokkaketjun kiristäjän ongelma, joka BMW:n mukaan olisi korjattu 4.5.2009 tuotannosta eteenpäin.

 

Mistä näkee auton valmistuspäivän, jos haen esim. Saksasta. Näkyykö huoltokirjassa? Onko sinulla normi 120 vai 122 heppainen?

 

Vaihdelaatikko vaihdettiin 2012 kesällä kun se sanoi sopimuksensa irti 40000km ajon jälkeen Saksassa (n. 6000km roadtrip takana viikon aikana kunnes hajosi). BMW ei kertonut mistä, miten tai miksi se hajosi ja kuukauden pajalla olon jälkeen uusi laatikko vaihdettiin takuuseen.

 

Oletko ostanut autosi uutena Suomesta? Kuinka pitkä takuu siinä on?

Link to comment
Share on other sites

Mistä näkee auton valmistuspäivän, jos haen esim. Saksasta. Näkyykö huoltokirjassa? Onko sinulla normi 120 vai 122 heppainen?

 

Auton runkonumeron (VIN) viimeisten 7 merkin perusteella saa perustiedot:

http://www.bmwarchive.org/vin/bmw-vin-decoder.html

 

Tarkkaa valmistuspäivää tuon avulla ei selviä. Ainoastaan valmistuskuukausi ja vuosi.

 

Muistinpas omanikin väärin, valmistus oli 11/2009 ja kyseessä on tehdasworks - 211 heppaa tehtaan ilmoittamana.

 

Oletko ostanut autosi uutena Suomesta? Kuinka pitkä takuu siinä on?

 

Ostin auton uutena Laakkosen showroomista ja maahantuoja myöntää autolle 2v, 3v maalipinnalle ja korille 12v läpiruostumattomuustakuun.

http://www.mini.fi/service/for_you/warranty/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Onkos tuosta ketjussa mainitusta imusarjan vaihtamisesta jotain kokemuksia? Kävi tänään startatessa niin että moottorin merkkivalo jäi palamaan ja kone kävi epätasaista tyhjäkäyntiä. Kokeilin ajaa hetken, mutta vauhtia ei saanut kuin 40km/h tunnissa, joten käännyin samantien takaisin. Yleismallin OBD-testeri näytti koodit P1638 ja P1637, eli kaasuläpän ohjaus ei pelitä, joten todnäk kyse on jäätymisestä. Soittelen huomenna Laakkoselle ja kyselen tarkemmin, mutta olisi mukava kuulla muiden kokemuksia!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Meillä MCS Clubmanis viime ja sitä edellis viikolla ko. jäätämis vika iski aika useasti. Veemäinen juttu jos tapahtuu jossain Prisman parkkiksella.

 

Sen kans pärjäsi kun sammutti ja käynnisti auton tarpeeksi monta kertaa ja välillä kaasua sopivasti painaen. Välillä piti lukea vikakoodeja ja jos ne jäi auton muistiin, ne piti nollata.

 

Mutta nyt on Matkiksella tulossa uudistettu imusarja ja ilmakanava, toivottavasti on huomenna meillä. Osista piti jonkin verran itse kärsiä vaikka sanoin että kuluttajan riitalautakunta on ottanut kantaa tämmösiin ongelmiin jne jne. En onneksi joutunut täyttä hintaa maksamaan ja firma josta osat tilasin maksoivat postikulut.

 

Ongelma esiintyy varsinkin silloin jos autolla ajaa lyhyttä matkaa ettei kone ehdi kunnolla lämpenemään. Meidän MCS:stä katoin ScanGauge II:lla että olikohan noin 40 - 50 asteessa vika korjaantuu - tai siis auto lähtee käyntiin ilman ongelmia.

 

Mielenkiintoiseksi jutun tekee se, että vaimolla MCS johdon päässä koko työpäivän ajan ilman sisätilan lämmitintä ja ei ole kuin yhden kerran vika "meinannut" tulla päälle ja silloin se korjaantui itsekseen samantien, eikä merkitystä oliko pakkasta yli vai alle 20. Kerran se vika oli vaimolla töistä lähtiessä kunnolla päällä ja silloin auto ei ollut roikassa ollenkaan ja kylmällä autolla lähdetty lähes heti ajamaan.

 

Mutta meilläkin se vika tuli aina päälle täällä kotona, ja silloin kun oli lähes 20 tai enempi pakkasta kun auto seisoi yön yli katoksessa parkissa ja ehkä reipas pari tuntia johdon päässä, eikä kuitenkaan tunnu olevan merkitystä sillä, onko autolla ajettu edeltävän iltana 40km putkeen vai onko auto ollut samassa parkissa esim. puolitoista vuorokautta.

 

Katotaan kun vain osat saan ja saan ne vaihdettua että miten juttu jatkuu. Täällä on keskustelu aiheesta ja ainakin yksi kommentoi että gen 3 imusarja ja ilmakanava korjaa ongelman.

Link to comment
Share on other sites

Tätä moottorin häiriövaloa on saatu jo kolme kertaa nähdä tänä talvena. Reilulla pakkasella ja lumisateella tuntuu olevan vaikutusta. Ekan kerran teki pari vuotta sitten ja käytin auton Laakkosella. Ei vikakoodeja eikä aiheuttanut toimenpiteitä.

Antaa auton ruksuttaa hetken, sammuttaa, starttaa uudestaan ja valo on poissa, sekä auto käy taas normaalisti.

Link to comment
Share on other sites

Meillä tuli pieni takaisku imusarjan vaihdon suhteen... :-\

 

Tämän viikon keskiviikkona töiden jälkeen aloin irrottelemaan autotallissa imusarjaa. Päältä päin homma alkoi nopeasti ja helposti ja jopa imusarjan irrotus kannesta tapahtui nopsasti. Ajattelin jo että helppo homma tänä iltana saan uuden imusarjan kiinni.

 

No pahus soikoon, homma tyssäsi totaalisesti siihen että imusarja ei lähtenyt niin iisisti irti mitä Haynes Repair Manual lupaili... Imusarja on alaosasta jostain kiinni niin että vain auton alta pääsee kunnolla näkemään miksi se heiluu kuin irti lähtevä hammas mutta ei vaan irtoa. Työlle peruutusvaihde päälle ja kasaus takasi.

 

Otin kuitenkin ahtopaineen letkun mutkan irti apukuskin puolelta ja sieltä löytyi mielenkiintoinen juttu: öljyistä jäätä iso pala. Imurilla otin sen sieltä pois, tuli kolmena palana, iso, pienempi ja niin pieni että meni imuriin.

 

Kasaus ja testilenkki, alku näytti hyvältä, ei vikavaloja. Kiihdytyksissä vaihdetta vaihdettaessa paukutti tosi iloisesti pakoputkessa, ajattelin että jes mitkä saundit :) Maantievauhtiin kiihdytettäessä tuntui että kaikki tehot ei ole kyllä käytössä. Ajattelin että ajetaan moottorin normilämpöiseksi ja sitten uutta testiä. Pääsin maantievauhtiin, tuli moottorin "puolittain täytetty" vikavalo, mutta ScanGauge II ei näyttänyt yhtään mitään koodia - ei siis mitään. Siinä vaiheessa alkoi olla kylmä hiki persuksissa: mitä rikoin... :'(

 

Auton sammutukset ja uudelleen käynnistykset eivät auttaneet. Auto kuitenkin kävi niinkuin piti, käynnistyi niinkuin piti, ja pääsi ajamaan esim 90kmh, mutta kiihdytettäessä tunsi heti että kaikki tehot ei ole kotona.

 

Auto parkkiin ja roikan päähän ja vaimolle sanomaan että "Mä meen huomenna töihin tuolla Minillä ja katon mitä se tekee"...  :-[  Konepellinkin avasin ja en huomannut mitään ihmeellistä.

 

No ei, aamulla edelleen vikavalot päällä mutta käynnistys normaalia, käynti normaalia ja pääsee ajamaan ihan normaalisti mutta tehot on ehkä puolessa, eikä mitään vikakoodeja, mutta kiihdytyksissa ne hienot paukutukset pakoputkesta :)  Ajoin oikein pitkän kautta töihin että auto saa "ajosyklin" täyteen. Koko päivän mietiskelin että mikä sielä voi olla. Ajattelin että ei voi olla iso vika, kun ei mitään koodeja ScanGauge II näytä. Ehkä joku alipaineletku on irti imusarjasta tai jotain vastaavaa.

 

Torstaina tulin töistä normaalia aiemmin ja ajattelin että nyt konepelli auki ja purkaan saman verran mitä edeltävänä iltana ja katon löytyykö mitään. Eka soitto isoveljelle että josko hän ehtisi apuun jos tilanne vaatii. Konepelli auki ja avot - ahtopaineen letku oli päässyt siitä päästä irti missä on se U -muotoinen lukiterauta. Heti tuli mieleen että miks en tuota illalla nähnyt. No ei muutakun letku kiinni ja kokeilu että on varmasti kiinni. Ja testiajolle, auto käyntiin ja ei - vikavalo edelleen päällä. Kylmähiki persuksissa vain paheni, mitä mä oikein eilen rikoin?

 

Ei muutakun testiajolle. Vikavalo taulussa ja ScanGaugella luin parin minuutin välein koodit, ei mitään. Kylmähiki vain lisääntyi. Kunnes yks kaks parin - kolmen kilometrin ajon jälkeen kolmio ja moottorin "puolittain täytetty" vikavalo katosi! Huh sentään :D

 

Tänään otin ko. letkun taas irti ja katoin, ei ainakaan kahdessa päivässä sisältäen myös kaupunkiajoa, ollut kertynyt kuin vähän öljyä.

 

Uusi imusarja on ihan erilainen sen huohotinletkun suhteen. Vanhassa huohotinletku on piiiiiitkä ja täynnä loivia mutkia, lähtee venttiilikopasta apparin puolelta ja menee imusarjan alta imusarjan alaosaan. Uudessa huohotinletku on ehkä 5cm pitkä, tekee pari-kolme tiukkaa mutkaa ja muuttuu lähes pissapojan kokoiseksi letkuksi kulkien koko imusarjan leveyden, josta T haarat jokaisen sylinterin imukanavaan joissa oma suuttimensa mistä huohotukset menee suorin tein sylintereille. Ja kohta mihin vanha huohotinletku liittyy on vain peitelevy.

 

Pitää vain koittaa keksiä ajankohta ja paikka missä saa imusarjan vaihdettua. Hommaa hankaloittaa vähän se että saisi olla lämmin paikka kun imusarjassa on muovisilla liittimillä kaikki letkut jotka kivasti varmaan hajoaa jos niitä pakkasessa yrittää irroitella...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Olen uusi forumilla. Taloudesta löytyy jo Minin saksalainen serkku ja sukulais kaunottarelle olisi katoksessa tilaa.

Erityisesti kiinnostaa Cooper S. Yhtä R56/07 mallia kävin koeajamassa ja hyvälle vaikutti.

 

Mutta nämä vikalistat näytää aika onnettomille. Miten jakoketjut ym isiommat viat, onko näitä odotettavissa kuinka todennäköisesti ja millä kilometrein?

Onko esim perus Cooper kestävämpi? Tai olisiko tässä syytä vältellä jotain vuosimallia? Iän puoleen auto saisi olla vaikka vanhempikin. Tuoreemmissa näytti olevan vähän kohtuullisempi kulutus.

Link to comment
Share on other sites

No,luin ensin "JPTT" kirjoittaman avauksen ,täytyy myöntää, että vaikka kuinka on "mini-mies" henkeen ja vereen,hän on monelta osin oikeassa... n.5 vuotta ja n.40tkm kokemuksella aika moni on osunut omalle kohdalle mm.

 

-vuotava termostaattikotelo, lämmönvaihdin, lämpötila-anturi,

-kampuran takatiiviste ,ketjunkiristin(3x) , kiristimen öljyvuoto, jakopää+vanos, venttiilikoppa, turbon öljyputken vuoto, jäätyvä imusarja, turbon ohjausongelmat, kytkin paketti ja kaksoismassavauhtipyörä.

-korin natinät,kattoluukun temppuilu,ääntäminen, ikkunoiden sulkeutuminen, takavakaajan kolinat , etutukivarsien puslat ,meltaantunut konepellinaukko

- kohtalainen öljynkulutus

 

 Suuri osa tietenkin meneen "normaalin kulumisen" piikkiin, joka Minissä on hieman nopeampaa ;D ja osa ei ole vika vaan ominaisuus...Harrasteauto. Ja jos emmit kumpi ostaa vapari vai ässä , koeaja vapari ensin...Mutta on vaan pirun kiva auto!!!

 

Link to comment
Share on other sites

Omalla kohdallani r53 on eka ja viimeinen mini,tosiaan toimii vain korjausten välillä jotenkuten. Aina jtkn pientä puhdetta riittää,en mielelläni tekisi muuta kuin ajaisi. Jos ei muuta niin onnettoman kokoisesta säiliöstä johtuen pissapoika aina loppu,ja taas pelti auki. Mielestäni nämä Cooper S ei ole sen kummoisempia ajaa kadulla kuin edellinen skodanikaan (-08 1,4 fabia) ja edelleen harmittelen että vaihdoin sen tähän miniini. Makuasioita,itse en erikoisemmin tykkää vaikka toiset kehuu enemmänkin

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kiitos vastauksista.

 

Minkälaisia nuo jakopää ongelmat on. Korjaantuuko noilla ketjunkiristimillä tai vaihdetaanko koko ketju, venyykö ketju?

Ketjun vaihto lienee jopa tuhansia euroja? Ketjun kiristimen säätäminen ja vaihtaminen onnistunee huomattavasti huokeammalla hinnalla.

 

Jos ketjun kiristimiet laitetaan kuntoon kestääkö kone sen jälkeen vai uusiutuuko tämä vika kun osat ei parane?

Link to comment
Share on other sites

Yleensä jakopää vaivan ilmaantuessa alkaa kylmästartissa "death rattle",dieselimäinen rallatus jakopään suunnasta.Tarkoittaa käytännössä venynyttä jakoketjua,jota viallinen/löystynyt kiristin ei kiristä,vaan ketju hakkaa muovisia ketjunohjureita, rikkoen ne.Ohjurin palasia löytyy öljypohjasta,imusihdistä ja öljyn suodattimesta. Näin ainakin omalla kohdalla...kiristimen vaihto on lähinnä varotoimenpide,myös tehdas on päivittänyt sitä usein. Jakopää remontin hinta vaihtelee tietysti tekijästä riippuen,mutta suosittelen käyttämään alkuperäisiä osia,todennäköisesti saat silloin viimeisimmän päivityksen osista. Kestääkö pidempää,todennäköisesti kuin tehtaan ensimmäinen setti,onhan sitä paranneltu... itselläni vaihdettu n.80tkm, nykyään ajettu n.111 tkm..

Link to comment
Share on other sites

Oma veikkaukseni kyllä on että ensin menee se kiristin eli alkaa ääntelemään ajoittain kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja jos tähän ei reakoida tarpeeksi ajoissa seuraa noi muut.
Veikkaan että monet ei rekisteröi räpätystä aamuisin ajoon lähtiessä ja malta startata autoa uudestaan jolloin ääni yleensä loppuu (ketju kiristyy)  vaan lähtevät ajamaan löysällä ketjulla.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ollut Clubman S nyt reippaan kahden vuoden ajan, ja ajettu nyt vähän vajaa 80tkm, meidän aikana ajettu karkeasti 30tkm. Tässä meidän kokemukset:

 

Tuo jäätävä imusarjajuttu on nykyään halpa korjata, kun imusarjan hinta suorastaan romahtanut, https://www.mcff.net/forum/topic/5870-mini-cooper-s-uuden-mallinen-imusarja/. Ja kun tuon vaihtaa niin ei ole ongelmia jäätämisen kanssa, kokemuksesta puhun.

 

Tuulilasin halkeamisjuttu on totta, joten kannattaa ottaa tuulilasivakuutus. Ja jos kiven iskeymä tuulilasiin tulee, niin välittömästi paikkaukseen ettei lähde halkeamaan. Tuohonkin kyllä pystyy itse vaikuttamaan, jättämällä reilun välin edellämenevään.

 

Jakoketjuongelma on kaikissa PSA autoissa jossa tämä sama kone on, ja yksi paikka jota kannattaa seurata on itse kiristin ettei se pääse löystymään. Meillä syystä tai toisesta se oli päässyt itsestään löystymään. Tuohon saattaa vaikuttaa se, että koneen öljymäärän päästää minimiin tai jopa alle. Mutta tuo kannattaa varmistaa, että vähintäänkin se kiristin on uusin mahdollinen versio. Meillä on kerran vaihdettu ketju (meni myyjäliikkeen piikkiin), ja edellinen omistaja oli vaihtanut tuon kiristimen.

 

Jutut turbosta ja auton polttamisesta kusipoikaa täyttäessä on ainakin R55 / R56 Coopereissa jotain muuta kun totta, koska turbo on syylärin ja moottorin välissä, ja kusipoika ihan konehuoneen vasemmassa reunassa (edestä katottuna oikeassa reunassa) ja aika kaukana ahtimesta. Jos tuosta saa läikytettyä pissapoikanestettä ahtimelle niin aikalailla holon tolon saa kusipoikaa kaataa. Bensapumppujuttuun en ota kantaa.

 

Tuulilasin pyyhkimien pyyhintään en ota liioin kantaa, en ole ainakaan itse huomannut ongelmia pyyhkimissä. Sitten tietysti pyyhinnässä on aukkoja jos pyyhkijän sulat itsessään on jäässä.

 

Penkkien nahan kulumista en voi allekirjoittaa. Meillä ei ainakaan ole mitään ihme kulumista havaittu.

 

Se että ahdin lämmittää paisuntasäiliössä olevaa nestettä ja sitä kautta sitä häviäisi, no jaa-a enpä tiedä... ei meillä ainakaan mitään ihmeellisiä / outoja nesteen kulumisia ole ollut.

 

Öljytikun surkeaa lukua en voi allekirjoittaa. Jos tikku on "epäselvä", silloin koneessa tuskin on tarpeeksi öljyä. Sen verran tarkkaan seuraan tuota Minin öljynkulutusta, että kyllä se öljyn oikein näyttää silloin kun koneessa on öljyä.

 

Vaihteistovikoja ei ole meidän aikana esiintynyt. Öljypohja ja vaihteisto ainakin meidän MCS Clubmanissa on kuiva. Suunnitelmassa on kyllä vaihtaa laatikon öljyt tässä tulevaksi kesäksi. Kytkimen kestävyyteen en vielä ota kantaa, mutta ei se ainakaan vielä luista eikä kaksoismassa vauhtipyörä rallata. Noidenkin kestävyyteen voi itse vaikuttaa, ei luistateta kytkintä turhaan ja ei ajeta isolla vaihteella hitaasti.

 

Ikkunoiden aukeamis - kiinni menemis -vikoja ei meillä ole ollut. Eikä liioin konepellin ilmanottoaukon sulamisjuttua ole.

 

Taakse ei ole vaihdettu vielä puslan puslaa meidän aikana.

 

Varashälyn herkkätoimisuus ongelmia ei ole ollut. Ja jos onkin, niin sisätilantutkan ja kallistustutkan saa pois päältä kun lukittaessa painaa kahdesti lukkonappia peräkanaa jolloin rinkimittarin päällä oleva punainen led vilkkuu parin sekunnin ajan tiheästi.

 

Jarrujen jäätymisestä ei ole ollut minkään valtakunnan huomiota. Jarrupaloja on vaihdettu kerran joka kulmaan meidän aikana.

 

Pissapojan säiliön vuotamista en voi allekirjoittaa, enkä säilityspaketin salalokeron räminää. Jotain räminää jostain joskus on kuulunut kojelaudan suunnalta, mutta aika olemattomasti ainakin vielä.

 

Huoltoilmaisimessa ei ole ollut ongelmia, eikä liioin Mini Boost CD soittimen sourcessa saatika volume säätimien hukkaantumisessa. Eikä vettä ole tullut meidän Clubmanissa peräloosteriin. Xenoneiden säätöjen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Itsellä 09/2009 valmistettu ja 05/2010 rekisteröity, eikä ole ollut mitään "tunnettuja vikoja". Tässäkin ketjussa suurin huolenaihe on nokkaketjun kiristäjän ongelma, joka BMW:n mukaan olisi korjattu 4.5.2009 tuotannosta eteenpäin.

 

Mistä tuo tieto 4.5.2009 tuotantopäivästä on lähtöisin? En googlaamalla löytänyt.

Link to comment
Share on other sites

Mistä tuo tieto 4.5.2009 tuotantopäivästä on lähtöisin? En googlaamalla löytänyt.

 

Löytyy (ainakin) pohjois-ameriikan BMW:n "SIM110207" huoltodokumentista.

 

https://www.mcff.net/forum/topic/420-kylmäkäynnistys-rallatus-si-m-11-02-07/?p=15477

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meinasin aloittaa uuden ketjun, mutta tämä keskustelu tuli vastaan;suunnitelmissa siis (oli) vaihtaa nykyinen päivittäisessä käytössä oleva perheen pikkuauto trendikkääseen ja tyylikkääseen Miniin. MCS ~100tkm ajettuna oli suunnitelmissa ja muutamasta käyty jo melko pitkälle sovittuja keskusteluja (2003-2006 ikäisenä R53:ko se mallimerkiltään on?) mutta eihän tuollaiseen uskalla tämän keskustelun perusteella käsiään laittaa: Meillä auton pitäisi olla varmatoiminen, päivittäistä ajoa töihin/töistä. Eikä turbojen/kiristimien/öljyvuotojen jatkuva korjauttaminen pajalla kiinnosta.  Muista vesivahingoista/sähköongelmista puhumattakaan. Jotenkin Mini/BMW brändistä on muodostunut laadukas kuva kuluttajalle mutta onko nämä oikeasti näin huonoja autoja? Onneksi kaveri ohjasi tälle palstalle kun kerroin mahdollisesta Minin hankinnasta, totesi että; "oletko aivan varma...".

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, UNL kirjoitti:

(2003-2006 ikäisenä R53:ko se mallimerkiltään on?)

Tämän keskustelun kauhutarinat koskevat seuraavan sukupolven MINIä, eli R55/R56 jne. mallimerkinnältään. Ensimmäisen sukupolven autot ovat täysin eri laitteita.

Fun fact: Olen omistanut toisen sukupolven autoja kaksin kappalein seitsemän vuoden ajan, eikä näitä tunnettuja vikoja ole tullut vielä vastaan. Muutama muu vika kyllä, mutta eikös niitä pikkuvikoja ole kaikissa autoissa?

Link to comment
Share on other sites

OK -kiitos tiedosta; löytyiskö jostain kattava vinkkilista mitä näistä ensimmäisen sukupolven kannattaisi tarkastaa jos niitä harkitsee? Kuvittelin jakoketjulla olevan vehkeen olevan huoltovapaampi kuin remmivetoinen? Näin ei ilmeisesti ole?

Pikkuvikoja löytyy (etenkin sähkösellaisia) nykyisestä ranskiksestakin mutta turbojen räjähtämiset /öljyvuodot, jakopääremontit, imupuolen osien vaihdot kuulostaa isommalta kuin pikkuvialta.

Onko kellään kokemuksia tästä yksilöstä?

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/mini/hatchback/zty-241

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 07/10/2017 at 11:01, UNL said:

OK -kiitos tiedosta; löytyiskö jostain kattava vinkkilista mitä näistä ensimmäisen sukupolven kannattaisi tarkastaa jos niitä harkitsee? Kuvittelin jakoketjulla olevan vehkeen olevan huoltovapaampi kuin remmivetoinen? Näin ei ilmeisesti ole?

Pikkuvikoja löytyy (etenkin sähkösellaisia) nykyisestä ranskiksestakin mutta turbojen räjähtämiset /öljyvuodot, jakopääremontit, imupuolen osien vaihdot kuulostaa isommalta kuin pikkuvialta.

Onko kellään kokemuksia tästä yksilöstä?

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/mini/hatchback/zty-241

Ekan sukupolven uusista mineistä (R50/R52/R53) on vähän vastaava keskusteluketju olemassa. Ehkä kannattaa jatkaa siellä, eikä sotkea niitä tänne kakkoskoppaisen juttujen sekaan. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 kuukautta myöhemmin...
  • 10 kuukautta myöhemmin...

Tässä nyt itse reilu vuoden omistaneena 2010 cooper s 135000km ajettu. 

Kiva auto ajella eikä mua ne pikku nitinät ja natinat häiritse. Autossa on jäykkä alusta ja kun vielä 19" renkaat niin onhan se kova. Ja kaikki tärinät tuntuu. Ajoltaan auto on kyllä hyvä.... Mutta mutta se tekniikka. On kyllä ollut yllätys miten heikko laatuista. 

-Autosta katosi avain kohtaiset asetukset eikä enää anna niitä tehdä. 

-start/stop toimii satunnaisesti (ei kyllä itseä haittaa) mutta jos joku toiminto autossa on niin pitäis sen toimia. 

-lasikattoluukku ei kuumalla suostu aukeemaan. 

Tuossa jotakin oireita mitä ilmennyt. Mutta pahimmat löytyy konehuoneesta. Nyt ilmennyt neljäs öljyvuoto... Huoh. 

Ensin oli venttiilikoppa joka vuoti. Sitten öljypohjan tiiviste. Seuraavaksi öljynsuodattimen jalan o-rengas. Ja nyt sitten ilmeisesti kampiakselin tiiviste. Tarkka vuoto kohta selviää kun purkaa taas puoli konehuonetta että edes näkee mistä vuoto on peräisin. Taitaa olla tämäkin tyyppivika(ominaisuus). 

Eniten tässä ihmetyttää se että autolla on ajettu vain 135000km. Eikä cooper s clubman ole ollut vuonna 2010 ihan halvimpia autoja. Ymmärtäisin jos kyseessä olis halpis merkki mutta tuon hintaluokan autossa jo paljon vikaa noilla kilometreillä. 

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, Laszlo kirjoitti:

-Autosta katosi avain kohtaiset asetukset eikä enää anna niitä tehdä. 

Olisko avaimen akku loppu ja hukkaa sen vuoksi asetukset heti kun avaimen ottaa pois telineestä?

5 tuntia sitten, Laszlo kirjoitti:

-start/stop toimii satunnaisesti (ei kyllä itseä haittaa) mutta jos joku toiminto autossa on niin pitäis sen toimia. 

Kannattaa tarkistaa myös auton akun kunto. Start/stop ei toimi, mikäli varaus liian alhainen.

Link to comment
Share on other sites

Just kuten skithund kirjoitti. Tossa ne syyt on.

 

Kattoluukussa taas vaatii rasvausta ne mekanismit ja ei varmasti ole kukaan rasvannut saatikka niitä tiivisteitä hoitanut.

Öljyvuotoihin sen verran että nykyöljyt sisältää kaikkea muutakin(ne kehittyy koko ajan vaikkei ehkä uskoisi, kullanväristä kaikki) kuin mitä oli 2010 kun auto tullut. Sen jälkeen ovat lisänneet esterilisää sun muuta niihin (mikä tietty hyvä asia moottorin kannalta) mutta tiivisteet ei sitä kestä osassa tapauksista.

 

Mulla on 2004 mallin vekotin ja siihen on kertaalleen vaihdettu kampuran tiiviste sekä öljypohjan tiiviste kun hikoilivat jo muttei varsinaista vuotoa ollut vielä. (Ajettu nyt 158tonnia). Rempat tehtiin 90 tonnin luokilla.

Uusi kampuran tiiviste on nyt ollut 60tonnia ja alkaa olla vaihtokunnossa enkä ostanut halvinta stefaa vaan sieltä paremmasta päästä.

Itse en noita näe ongelmaksi kun on joskus tullut ajeltua autolla jolla moottorilla ei päässyt edes 120tonnia ilman että siitä piti koko kone tehdä uusiksi mutta ne onkin vanhoja autoja.

Huoltokulut on silti minissä melkein pienimmät meillä olleet mitä vertaa edelleen muihin.

Mutta joo näähän kyllä silti tunnetaan nykyajan rutinohveina kuulemma kun lukee palstoja.

Link to comment
Share on other sites

Laszlo:mitä öljyä olet käyttäny?Omissa käyttäny aina Castrolia,ei kummassakaan aiemmassa minissä ole vuotanu,vaikka mittarilukemat oli yli 180 000 km.Nykyisessäkään ei vuotoja,tosin alle 80 000 ajettu.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...