Jump to content

R55/56 ostajan opas ja tunnetut viat


JPTT

Recommended Posts

Joo, kaikki tuttuja vikoja....

-kattoluukuun auttaa hieman kun antaa silikonipuikkoa tiivisteisiin, tietty kannattaa mekanismia voidella säännöllisesti.

-Start/stop elää omaa elämäänsä, toimintaa taitaa vaikuttaa tosiaan lämpötilat, akun kunto,ilmastointi yms. muuttujat...

-Vuotaako kampiakseli etu vai takapään tiivisteestä? kannattaa katsoa myös nokkaketjun kiristimen tiukkuus, usein löysällä, vuotaa kannesta, eli vuoto kulkeutuu pitkin koneen kuvetta epämääräiseen paikkaan. Itselläni vuoti k-akselin takastefa, vaihto luonnollisesti pirummoinen homma, kannattaa ajoittaa johonkin kytkin yms. remontin yhteyteen, jos mahdollista...Ja jos joku on mennyt tekemään omia virityksiä venakopan huohottimen lähtöihin, esim. tukkinut sen imusarjan puoleisen lähdön tulpalla, aihuttaa se kampikammioon painetta, puskee stefoista läpi...

-Harrasteauto...Jaksamista vaaditaan!

Link to comment
Share on other sites

Juu tosiaan jos auton virranhallinta hiukankaan haistelee että akku ei ole enää täysin tikissä niin start/stop ei toimi ja se on täysin turvallisuus/käyttömukavuus mielessä tehty asetus, muuten kitistäisiin et tosi kiva systeemi kun sammuttaa auton valoissa eikä lähe enää käyntiin kun akku kyykkää..... toi on yleensä ensimmäinen oire heikentyneen akun kanssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Moikka! Mä olen uusi täällä.Tuli tossa joulu-18 hommatua R56SJCW2010 reilut 160thkm ajettu,vähän niin kuin synttärilahjaks itselle.Joulukuussa meni heti vasen xenon vaihtoon.Tammikuussa hyyty(oli ne kovat pakkaset myös täällä etelässä) tohon omaan parkkiruutuun.Piti tilata hinuri ja auto taas pajalle uusi akku+tulpat ,entinen akku oli kuulemma jo 5v vanha.No samalla kyselin tosta kun toi kasomittari näyttää miten sattuu?Tuli siihen tulokseen,että tankin tasosäädin(oikea puoli) ois kaput.Tasosäädin  laitettiin sit helmikuussa noihin meni 897e(töineen)Toimi jonkin aikaa toi menoveden seurailu... joopa joo.Annoin asian toistaiseksi olla.On ollut myös kylmäkäynnistäessä rallatusta ja olen täältä ja muista foorumeista lukenut "vaivasta" ja miettinyt että pajalle ko sitä taas mennään.Kunnes koitti 30.6 ajoin Hesasta tuusulan motaria kotiin(Kerava)päin.Ruotsinkylän kohdalla auto "nytkähti" hieman ja samalla konepellin alta kuului hento"puff" siis vauhtia oli se100km...,ei mitään sähkön makua tullut suuhun eikä nenään.Valutin auton tien sivuun ja hätävilkut päälle.Yritin startata pari kertaa pyöritti kyllä mutta ei lyönyt tulille.Hinuri paikalle onneksi tuli reilussa 1/2 tunnissa oli meinaan sunnuntai noin klo16.00 kun tää tapahtui.Auto hinattiin samaan pajaa missä noi aijemmat "viat" on värkätty.Auton nykkelit+hinausauton käyntikortti mun puhnro ja jakoketju kysymysmerkillä(siis kirjoitin taakse) tai se kiristin koska se rallatus velloi mun päässä,postiluukusta  sisään.Heti ma soitin sinne ja kerroin miten kävi ja miksi auto on siinä parkissa.Ti sieltä soitti jotta polttoaine pumppu ois kaput,menee loppuviikkoon,no ok.Pe soitin sinne josko ois valmis...mitä vielä korkeapainepumppu kaput,menee seuraavan viikon loppuun,no ok mut ois voinut vähän infoo muakin.(Pumput muuten menossa takuuseen)To11.7 "mekaanikko" soitti että mikä tässä sun MINISSÄ on?Täh.Mitä helvettiä .Eikö ne oo siellä vaihtaneet niitä pumppuja jo niin kuin 9(yhdeksän)päivää.Heitti semmoista että ei nosta painetta,heitti jotakin lukemia ei sano mulle mitään?Ja että akku on loppu,johon minä että se on siellä 5kk sitten laitettu.Sanoi sille että kattoo ketjun+kiristimen ,lupas katsoa ja soittaa tai joku soittaa.Ei kuulunut soittoo .Soitin itse sille koska klo lähenteli 16.00.Ketju ja kiristin kuulemma ihan ok?Voiko olla?Onhan "ammattimies" sen todennut.Pe sitten mulla rupes lämmöt nousee muustakin kuin tästä helteisestä heinäkuusta.Sain kyydin pajalle broidilta kun tota matkaa on noin 4km.Juttelin siinä tiskillä auton tilanteesta vastaavan kans että milloin auto ois valmis.Meni muka hakemaan "mekaanikkoa" oli siellä noi 10min mut rasvanäppi ei itte tullut  vaan vastaava,oisin siis kysellyt asiasta mekaanikon kans!Nyt tuli sit semmoista tietoo että pumppu vuotaa!?Täh hihnat roikkuu!?Täh ketju ja kiristin ei ois ok!?Täh jä tää tapahtui noin klo14.00.Outoa toimintaa lämmöt rupes nousee mulla tappiin ,lähdin vetää mestasta suurin piirten ovet paukkuen.Klo16.45 soi puhelin ,auto ois valmis paitsi  öljynvaihto+suodatin ja nyt oikea xenon  menee maanataille 15.7,sanoin että ok tuun hakee sit maantaina.Tuli maanatai ,pääsin töistä klo 14.00 duunista on noi 10min kävelymatka pajalle.Auto hallissa pelti pystyssä ,menin kyselemään taas kerran.Tässä vielä pientä hienosäätöä ja sit tekevät pitkän koeajon ei mikään 5min...Sanoi ok mulla on tässä 4 kilsaa himaan että oottelen tässä oli ihan hyvä ilmakin.No kello läheni 16.00 vastaava tulee sanoo minissä "mystinen sähkövika"Mitä v####a mulle ei oo puhuttu mitään sähköongelmista tän 2 viikon aikana!Eli ei toimi ovet ,vilkut ,valot,ikkunat mitähän muuta siinä oli...Mistä toi sähkövika voi johtua?Tilanne on nyt sellainen ,että niiden laitteet ei riitä lukemaan MININ aivoja.Joten siirto hertsikan laakkoselle kunhan siellä "sähkömies"palaa kesälomilta eli se tais olla 1.8 tai 2.8. Juu että näin.Sori jos on sekava selostus,mutta niin on ollut tää koko kuukausi.Hyvää loppukesää kaikille.

Link to comment
Share on other sites

11 minuuttia sitten, jartza66 kirjoitti:

No samalla kyselin tosta kun toi kasomittari näyttää miten sattuu?Tuli siihen tulokseen,että tankin tasosäädin(oikea puoli) ois kaput.Tasosäädin  laitettiin sit helmikuussa noihin meni 897e(töineen)Toimi jonkin aikaa toi menoveden seurailu... joopa joo.Annoin asian toistaiseksi olla.On ollut myös kylmäkäynnistäessä rallatusta ja olen täältä ja muista foorumeista lukenut "vaivasta" ja miettinyt että pajalle ko sitä taas mennään.Kunnes koitti 30.6 ajoin Hesasta tuusulan motaria kotiin(Kerava)päin.Ruotsinkylän kohdalla auto "nytkähti" hieman ja samalla konepellin alta kuului hento"puff"

Olipas hankala lukea. Muutama rivivaihto tekisi ihmeitä.

Noi bensamittarin ongelmat ja siihen liittyvät hommelit kuulostaa samalta kuin täysinäisen aktiivihiilifiltterin aiheuttamat ongelmat. Alipainetta tankkiin ja tankin sisällä olevia hiluja rikkoo (anturit/pumppu/filtteri). Mulla teki edellinen auto just noin (2010 JCW) ja saman teki myös nykyinen. Molemmissa muutaman huoltokeikan jälkeen syypääksi osoittautui täysi aktiivihiilipönttö.

Link to comment
Share on other sites

Miulla pumpun ja pinnan anturin rikkoi tankilta imusarjaan menevän höyryjen keräys venttiili, oli mekaanisesti rikki.Ei näyttäny vikakoodeja,nyt letku tulpattu.

Imi tankin lyttyyn ja katkaisi siirtopumpun bensaputken. Samalla meni taso-anturikin.

Link to comment
Share on other sites

 

Mekaanikon kommentti FRM mykkä.Ei saa yhteyttä=sulakkeet OK.Uusittava FRM.

Vikakoodi oikeasta polttoaineen taso-anturasta=polttoainetankki rutussa päältä(kuvat otettu siellä)

Aktiivihiilisuodatin tukossa jonka johdosta imee tankin ruttuun rikkoen tankin sisuskaluja=uusittava tankki sisuskaluineen ja aktiivihiilisuodatin.

Takuu korvaa vianmäärityksen sekä polttoainetankin korjaukset.FRM vaihtoa  ei korvata.Kustannusarvio 740e.

Helmikuussa tasosäätimen vaihto(oikea puoli) siis tehty?Kesti siis 5kk...

FRM siis hajalla?Onko täällä kohtalontovereita jolla ois toi FRM mennyt rikki?

Aktiivihiilisuodatin tukossa ihan loogista,täällä ollut juttua asiasta!

No menee viel pari viikkoo,tulee osat Saksasta,että aika lähelle 2kk mennään auton korjaamisessa....

 

Link to comment
Share on other sites

Olisiko järkevää porata muutaman millin reikä korkkiin tai jonnekkin ylös täyttöputkeen? Taitaa tapahtua niin.....alkaa tämä ilmaston suojelu henkilökohtaisella tasolla olemaan kallis "harrastus", jos saa laittaa 1k euroa tankkiin sisuskaluineen! Ongelmahan on ,jotta tankki ei saa korvausilmaa? jota tuo "aktiivihiilisuodatin " antaa? liittyyko se "Tank air valve" tähän ongelmaan mitenkään, se estää ymmärtääkseni ahtojen kulkeutumisen tankkiin(ylipaine) ja imusarjan ollessa alipaineinen , annostelee tankin höyryjä palamisilman joukkoon imusarjaan...vois olettaa, että jos korvausilmaa ei tule, tulee tankista pian rusina...Ja voi sen tankin korkin "unohtaa" hieman löysälle, antaa varmaan korvausilmaa sieltäkin...

Link to comment
Share on other sites

Varmaan liittyy myös siihen vialliseen venttiiliin joka ei kummassakaan ainakaan mitään ilmoitellut perusvalolla yms vaikka se testerissä näkyy.

Toisaalta reikäkin on pieni ja tankki klonkottaa edelleen kuten alkujaan mutta vain muutaman kerran.

Korkin kun jättää pois/auki niin omassa ei ainakaan sitä naputusta kuulu enää ollenkaan mikä sammuttaessa kuuluu.

Link to comment
Share on other sites

Ite tulppasin sen venttiilille menevän letkun ja toisen pään pistin menemään ilmanputsarin koteloon.Epäilin tuon venttiilivian uusiutuvan ja ei tuolla juuri mitään virkaa ole.

Link to comment
Share on other sites

On 27.6.2019 at 23.16, skithund kirjoitti:

Olisko avaimen akku loppu ja hukkaa sen vuoksi asetukset heti kun avaimen ottaa pois telineestä?

Kannattaa tarkistaa myös auton akun kunto. Start/stop ei toimi, mikäli varaus liian alhainen.

Moi. No itsekin aloin epäilee akkua start/stop toiminnan katoamiseen. 

Avain asetuksien katoamisella tarkoitin sitä että auton "tietokone" valikkoon ei tule enää ollenkaan sitä valikkoa missä avainasetuksia voisi tehdä. Avain kun on paikallaan "telineessä". 

Se kohta vain hävisi valikosta yks päivä. 

Nyt ongelmana on vuotava venakopan tiiviste. 2 kertaa vaihdettu ja taas tihkuu öljyä.

Öljyt on Mobil 5-30

Kattoluukku oire taitaa olla ominaisuus. Olen öljynnyt mekanismeja mutta aurinko kun on lämmittänyt kattoa tarpeeks auton ollessa parkissa. Niin ei vaan aukea. Muutaman minuutin kun antaa ilmastoinnin viilentää niin sit aukeaa. 

Link to comment
Share on other sites

On 30.6.2019 at 10.49, Mini1380 kirjoitti:

Juu tosiaan jos auton virranhallinta hiukankaan haistelee että akku ei ole enää täysin tikissä niin start/stop ei toimi ja se on täysin turvallisuus/käyttömukavuus mielessä tehty asetus, muuten kitistäisiin et tosi kiva systeemi kun sammuttaa auton valoissa eikä lähe enää käyntiin kun akku kyykkää..... toi on yleensä ensimmäinen oire heikentyneen akun kanssa.

Juu akkua epäilen. Ja itseänihin se ei haittaa yhtään ettei auto sammu joka liikenne valoissa. Omalla kohdalla oli lähinnä häiriö tekijä silloin kun se toimi 🙂

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...