Jump to content

R55/56 ostajan opas ja tunnetut viat


JPTT

Recommended Posts

Onhan se mahdollista että minin kaikissa materiaaleissa on päädytty vaihtoehtoihin, joiden pakkaskesto päättyy +5 asteessa. Ne kun on yleensä halvempia ja kattaa 95% markkinoiden olosuhteista. Ainakin uusi jarrusylinterin alipaineletku oli eri materiaalia kuin originaali...

Nii tarkoitat siis Mini Cooper S -materiaaleja, vai kuinka? Mulla tosiaankin koko viime pakkastalven normi-Cooper pelasi erittäin hienosti katuparkkiolosuhteissa.

Link to comment
Share on other sites

Onhan se mahdollista että minin kaikissa materiaaleissa on päädytty vaihtoehtoihin, joiden pakkaskesto päättyy +5 asteessa. Ne kun on yleensä halvempia ja kattaa 95% markkinoiden olosuhteista. Ainakin uusi jarrusylinterin alipaineletku oli eri materiaalia kuin originaali...

Nii tarkoitat siis Mini Cooper S -materiaaleja, vai kuinka? Mulla tosiaankin koko viime pakkastalven normi-Cooper pelasi erittäin hienosti katuparkkiolosuhteissa.

 

Touché

Link to comment
Share on other sites

Onhan se mahdollista että minin kaikissa materiaaleissa on päädytty vaihtoehtoihin, joiden pakkaskesto päättyy +5 asteessa. Ne kun on yleensä halvempia ja kattaa 95% markkinoiden olosuhteista. Ainakin uusi jarrusylinterin alipaineletku oli eri materiaalia kuin originaali...

Nii tarkoitat siis Mini Cooper S -materiaaleja, vai kuinka? Mulla tosiaankin koko viime pakkastalven normi-Cooper pelasi erittäin hienosti katuparkkiolosuhteissa.

 

Onesta ja normi cooperista on raportoitu vähän moottori+sähkö/softa pohjaisia ongelmia.

 

Vikalistaa katsomalla voisi myös päätellä, että viat kasaantuvat cooper s malleihin ja lisävarusteisiin...

Link to comment
Share on other sites

Tässä vikalistassa on nyt hieman ongelmana se, että se sisältää paljon veikkailua. Eli tarkoitan esimerkiksi sanoja "saattaa" ja "voi olla", jotka sitten sitten sekoittavat mielestäni tuota listaa ja antavat osittain väärää kuvaa. Näkisin järkeväksi jakaa noita vikoja vielä kahteen joukkoon:


  • [*:1fbfsybv]Sellaiset viat, jotka esiintyvät 90% todennäköisyydellä kaikilla Suomen ilmastossa ajavilla (esim. nokkaketjun kiristäjä ja imusarja)
    [*:1fbfsybv]Sellaiset viat, joista on luettu foorumeilta / kuultu kaverilta / joiden esiintymistiheys on selkeästi tuota 90% pienempi (esim. kytkimen kesto)

Näin ollen olisi helpompi erottaa oikeasti relevantit viat vähemmän relevanteista.

Link to comment
Share on other sites

Kolme tapausta tiedän missä kytkin on vaihdettu 25-30tkm kohdalla. Tuo kiristin on asia mistä on takaisinkutsu jenkeissä ja se rallattaa floridassakin ja särkee koneita. Näillä asioilla ei ole suomen kanssa mitään tekemistä.

 

Jos edes 30% autoissa esiintyy varmasti joku vika, niin kyllä se vikalistalle kuuluu.

Vai haluasitteko ottaa autoa hankkiessa riskin 1/3 että tulee kallis kytkinremppa tai ei tule?

Todennäköisesti valitsette riskittömämmän vaihtoehdon.

 

Jos joku vika on 100% autoissa, niin se on jo aika radikaalia vikalistaa. Sen nimi on jo pakolliset korjaukset tms.

Kyllä tähän pitää laittaa kaikki mitä on luotettavasti havaittu, ei se muuten palvele ostajaa.

 

Itselläni olisi jäänyt mini ostamatta jos joku olisi vaivautunut aikanaan tällaisen listan tekemään koska olisin havainnut ainakin osan vioista jo koeajolla.

 

Tuota vika-huolto-hertz-huolto-vika-korjattu-toinen vika-huolto-hertz -paskaa ei voi suositella kenellekään.

Huoltoa ei saa koskaan edes samalle viikolle, osia ei ole koskaan valmiina hyllyssä. Vuokra-autolla ajellaan todella iso prosentti auton ekasta kahdesta vuodesta.

 

Se alkaa ihan oikeasti rasittaa ajaa jotain lapin reissua nissan tiidalla ilman cruisea, navia tai hands freetä vain siksi että auto joka ostettiin ajoa varten on koko ajan pajalla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tähän pitää laittaa kaikki mitä on luotettavasti havaittu, ei se muuten palvele ostajaa.

 

Jos luet uudestaan viestini, huomaat varmaan, että en ehdottanut yhdenkään kohdan poistamista listalta. Ehdotukseni oli vaan listan jäsentäminen sellaiseksi, että siitä helpommin pystyy hahmottamaan mitkä viat ovat todennäköisempiä kuin toiset. Koska onhan aivan selvää, että näissä todennäköisyyksissä on Suuria eroja.

 

Pahasti kärjistäen siis: nyt pähkinä ja syanidi ovat peräkkäin samalla myrkyllisten aineiden listalla, koska ne tappavat ihmisiä.

 

Lista itsessään on erinoimainen kontribuutio ja se toimii jo tällaisenaan hyvin, mutta kaikkea voi aina yrittää vielä parantaa.

Link to comment
Share on other sites

juupa juu...lissää miinuksia:

 

-pakki menee päälle LIIAN helposti,kävi tuossa tapaus ja todettiin että ei edes "tuutannut varattua" vaan meni heittämällä päälle auton ollessa liikkeellä eteenpäin!!!!

-takakonttiin menee vettä

-rämisee

-rengasmelu on kuin 80-luvun alun korollasta! eikä edes runlättettejä!

-diisselissä kummallinen vedon puute kiihdytettäessä,ei ollut ennen huoltoa (pelkkä öljynvaihto)puute esiintyy vain hetken,on kaikilla vaihteilla

 

 

tosin tässä liikuttimessa tuo melu ja kova alusta ei aiheuta toimenpiteitä : MINIhän on RALLIAUTO!  :o

Link to comment
Share on other sites

Kyllä. On selvempi näin.

 

2900km takana nyt 18-vuotiaalla mersulla. Ei ongelmia. Melutasokin on alle minin äänieristettynä.

Penkit on huonommat, mihinkään tää ei kulje, RDS ois kiva radiossa, C-kasetteja ei saa enää huoltiksilta, mutta mitä sitten?

 

Tämä kulkee ja kulkee ja kulkee...( ja vie kympin satasella)  8) Silti nyt hymyilyttää...

 

Pitäisiköhän teettää flyereita joissa on vinkki tänne ja laittaa niitä selvästi vielä takuunalaisten minien tuulilasinpyyhkimien alle parkkipaikoilla. Sillä voisi säästää lähimmäiselle pitkän pennin...

Link to comment
Share on other sites

Onkohan kukaan korjauttanut noita suurimpia ongelmia ennakkoon (nokkaketjun kiristin, imusarja, softapäivitykset) vai pitääkö tässä vain odotella mahdollisien ongelmien ilmaantumista.

 

Ei ne niitä takuuseen vaihda jos eivät saa "vikaa päälle" niin että huolto voi todentaa sen. Eli jatkuvasti saa olla ns jonossa huoltoon.

Link to comment
Share on other sites

Tässä vikalistassa on nyt hieman ongelmana se, että se sisältää paljon veikkailua.

 

Juuri näin.

 

Listalla tuntuu olevan myös turhuuksia, kuten "Minin tarjoama oikea vararengas ei mahdu MCS:ssä eteen ollenkaan", koska renkaan spekseissä kerrotaan sen mahtuvan ässämalleissa vain taakse. Tällä perusteellahan voisi listaa jatkaa "diisseli ei käy MCS versioon ollenkaan" tyyliin.

Link to comment
Share on other sites

Voin poistaa tuon kommentin vararenkaasta.

 

Oman kokemuksen pohjalta lista on varsin pitävä. Tällä forumilla on henkilö joka on käynyt huollossa 2 kertaa useammin kuin minä, aiheesta.

 

Joku bmw katto organisation kaveri voisi toki täydentää tuon listan vikatiheyksineen. Itse en siihen kykene. TIetoni perustuu vain omaan kokemukseen, n. puoleentusinaan minin huoltamotyönjohtajaan ja minin viralliseen myyjään.

 

Mielestäni max 2,5 vuotta ajetuista autoista voi listata kaikki oleelliset viat, onhan monilla merkeillä takuukin 3v / 100 tkm. Öljyvuotojen määrä esim. on hälyttävä näin vähän ajetuissa autoissa.

 

10 vuoden kuluttua toki joka ikinen mahdollinen osa on voinut hajota ministä, mikä ei ole listan pointti.

 

Jos aihe ahdistaa, voi sananvapautta rajoittaa poistamalla allekirjoittanut forumilta.

 

Kun säilytään asialinjalla, niin palvelee kaikkia, eikö?

 

Esim minin penkeistä paistaa vaahtomuovi allekirjoittaneella läpi, enkä ole vielä aiheesta huollossa marissut. Kommentti penkkien huonosta materiaalista on täysin oikeutettu.

Link to comment
Share on other sites

Paistaa vaahtomuovi läpi? Kerropa tarkemmin (olen tehnyt Suomessa verhoilu hommia 14 vuotta ennen kuin muutin tänne Luxiin). Sulla about samanikäinen Mini (07?) kuin mullakin. Mulla ns. nahka/kangasverhoilu. Eli mistä kohtaa verhoilu pettänyt. Siis alkoi kiinnostamaan kun mun Minissä penkit täysin ok.

Link to comment
Share on other sites

No sanonpa tähän minäkin sanani, kun mullakin on ns. puolinahkaverhoilu -07 vuosimallin Cooperissa. Autolla on ajettukin jo vajaat 75 tonnia ja mielestäni kaikki penkit ovat edelleen erittäin hienossa kunnossa. No repsikan paikalla on istuttu kohtuullisen vähän ja takana ei juuri ollenkaan. Toisaalta niitä voi silloin käyttää hyvin vertailukohtana ja niihin verraten kuskinpukki näyttääkin edelleen ihan yhtä hyvältä. Omassa kiesissä juurikin penkin ovat olleet mielestäni kohta, johon oon ollut erityisen tyytyväinen ja myös kyydissä olleet ovat niitä kehuneet sekä hyviksi istua että hyvännäköisiksi. No kippimekanismin vaijeri on kerran mennyt alapäästään mutta siinäkin korjaus onnistui kotikonstein.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Noh en saanut otettua sellaista kuvaa josta olisi ollut hyötyä muille, joten jätän penkkiasian nyt sikseen.

 

Pelkän narinan vastapainoksi pitää hieman kehujakin antaa:

 

- Minin avaimet toimii vihdoin ensimmäistä kertaa kun bmw suomi suostui päivittämään järjestelmänsä, helpottaa asiointia huollossa + autosta on helpompi saada tietoja

- Autoon laitettiin uusin softa: CD-soittimen kappaleimuisti toimii ensimmäistä kertaa oikein. Volumeasetus ei toimi oikein vieläkään, mutta se on kuulemma ominaisuus. Bluetooth toimii nopeammin ja  vakaammin. Ohjauspyörän näytön vaihteensuositusnäyttö toimii oikein kaikissa moodeissa. Ilmastointi on vähemmän agressiivinen. Start stop automatiikka näyttäisi toimivan aina ja stop tila on pidempi (liekkö ilmastointia ja valoja säädetty himmeämmälle?).

Vaikuttaisi myös siltä että valikot ovat himpun nopeammat.

 

Eli autoon on oikeasti korjattu softassa olleita lukuisia bugeja. Se että toimiiko ikkunat vieläkään, on toinen juttu, versio 9 menossa.

 

Auto on nyt totaalipurkamisen ja kasaamisen jälkeen vapaa häiriöäänistä. Autosta löytyi tehtaan jäljiltä 3 rikkinäistä panelinastaa (2 oli runtattu lyttyy ja yksi oli jäänyt puolitiehen, kun panelin reikä oli väärässä kohdassa). Aiemmin autosta on löytynyt 20 cm puuttuvaa liimasaumaa, 3 metriä ylimääräistä maalarinteippiä, purkalla paikattuja reikiä takapenkistä ja väärin kiinnitetyt ratin muovit.

 

Oikein pistää hymyilyttämään, kun ei kuulu enää muovipärinöitä sieltä täältä. Sijainnit tehtaan hutiloinneille on ympäri autoa, ja näitä tehtaan mokia ei voine yleistää toisiin autoihin. Muovinastoilla tuntuu tämä auto pysyvän kasassa...

 

Pistin samalla vaivalla auton takaosaan ja takakonttiin silentcoatia 3 pakettia + vaihdoin taakse 6x9 kajarit. Ehkä himpun verran tuli auto myös hiljaisemmaksi. Äänentoisto muuttui valtavasti parempaan suuntaan.

 

Auto on ensimmäisen kerran vuoteen melkein viaton. Kiristimen vaihto tosin vaatii kylmemmät kelit, jotta bmw sedät pääsee taas huoltamaan autoa kalliisti. Huoltonäyttö näyttää yhä mitä sattuu, mutta  siihen ei löytynyt selitystä. Ehkäpä vihdoin voi keskittyä ajamiseen.  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mielessä on autonvaihto ja Mini Cooper D saattaa olla se seuraava. One D saattaisi sopia myös, mutta en vain ole löytänyt listaa miten se eroaa Cooperista.

 

Lisävarusteista heräsi muutama kysymys. Tarkoitus on ottaa Navigaattori autoon. Löytyykö siitä käyttökokemuksia, lähinnä kiinnostaa mitä karttaa se käyttää ja miten kartta päivitykset toimivat jos toimivat ollenkaan ja kuinka Ipodin hallinta isolta näytöltä onnistuu.

Toinen vaihtoehto on laittaa kojelautaan kiinni Alpinen TME-S370 ja käyttää Alpinen ratkaisua navigointiin ja iPodin ohjaamiseen, samalla toimisi myös Puhelin BT yhteydellä.

 

Siis onko kokemuksia uudemman Minin alkuperäisestä navigointi ratkaisusta?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...