Jump to content

R55/56 ostajan opas ja tunnetut viat


JPTT

Recommended Posts

Hyvä vaan että keskustelua syntyy. Kun sitä keskustelua ja äksöniä syntyisi vielä bmw:n leirissä, niin vielä parempi.

 

Minin ostotilanteessa allekirjoittanutta varoitettiin myyjän toimesta henkilökohtaisesti ja suusanallisesti vain yhdestä minin ominaisuudesta: Pesuneste säiliön täytön yhteydessä pitää olla varovainen, sillä minejä (lue cooper S ja cooper d) on poltettu kaatamalla pesunestettä turbon päälle.

 

Turbon pintalämpö on helposti sen 800 astetta...

 

Minusta ihan aiheellinen huomautus, myös myyjältä.

 

On se aiheellinen huomautus toki mutta ei siltikään kai vika.. Mutta tosiaan juu luulin, että meinasit sillä ajossa 11/06, että omasi on ollut siitä asti ajossa.. Mutta tosiaan sitten ei ole niin älyttömän pitkää väliä kylläkään mutta kaipa vuodessakin ehtii jotain tapahtumaan.. En kyllä osaa sanoa enää tällä hetkellä juurikaan enempää..

Link to comment
Share on other sites

Aika pitkään mini2.com ja northamericanmotoring.com foorumeja seuranneena ei ole tullut ainuttakaan tuulilasin pesunesteestä palanutta autoa vastaan - tai sitten olen vain missannut parhaat palat. En väitä etteikö näitä olisi, mutta aikamoinen myyntipuhe myyjällä.

 

Jotkut ovat kyllä polttaneet käsiään ja jossain vaiheessa cooper s:n "hoodscoopin" valmistusreseptiä on muutettu vähemmän muoviseksi, jolla on estetty sen epämuodostumiset turbon kuumuudesta johtuen (ja epämuodostuneita on vaihdettu takuuseen).

 

Melko epävakaa käsi saa kyllä olla, jos pesunestettä turbolle asti loiskauttelee.

Link to comment
Share on other sites

Aika pitkään mini2.com ja northamericanmotoring.com foorumeja seuranneena ei ole tullut ainuttakaan tuulilasin pesunesteestä palanutta autoa vastaan - tai sitten olen vain missannut parhaat palat. En väitä etteikö näitä olisi, mutta aikamoinen myyntipuhe myyjällä.

 

Jotkut ovat kyllä polttaneet käsiään ja jossain vaiheessa cooper s:n "hoodscoopin" valmistusreseptiä on muutettu vähemmän muoviseksi, jolla on estetty sen epämuodostumiset turbon kuumuudesta johtuen (ja epämuodostuneita on vaihdettu takuuseen).

 

Melko epävakaa käsi saa kyllä olla, jos pesunestettä turbolle asti loiskauttelee.

 

Niin mutta katsos meitä on moneen junaan, tuskin kovin moni esim tarkistelee onko pyörän pultit kiinni saatikka jaksaisi olla kovin huolellinen tuon asian suhteen..

Pitää olla katsos niin, että kun kolmen metrin päästä puutarhaletkulla osuus vielä hyvin ;D

Link to comment
Share on other sites

En osaa sanoa, missäpäin maailmaa kaadetaan palavia aineita letkusta tai vieläkin väkevämpiä litkuja minin pesunestesäiliöön, mutta ehkä tämä tarina oli taottu myyntimiehille päähän, koska aihe sattui olemaan ostohetkellä ajankohtainen. Ei pidä olettaa että kaikkialla maailmassa on käytössä 5litrantarjoustalopääkallometanolikanisterihaitarisuppilolla ja kone on kylmä ja tasaisella alustalla.

 

Nojoo.

 

Ehkäpä uusien toimivien minien omistajat voisivat aloittaa threadin: Jippii, ostin minin ja uskokaa tai älkää, se toimii, on toiminut jo pari kuukautta! ;)

 

Voisin itsekin kirjoittaa ko threadiin että melkein kuukausi mentiin ilman vikoja..

Link to comment
Share on other sites

En osaa sanoa, missäpäin maailmaa kaadetaan palavia aineita letkusta tai vieläkin väkevämpiä litkuja minin pesunestesäiliöön, mutta ehkä tämä tarina oli taottu myyntimiehille päähän, koska aihe sattui olemaan ostohetkellä ajankohtainen. Ei pidä olettaa että kaikkialla maailmassa on käytössä 5litrantarjoustalopääkallometanolikanisterihaitarisuppilolla ja kone on kylmä ja tasaisella alustalla.

 

Ilman suppiloa minä sen sinne ainakin kaatelen ;) , ajaessa.. 300km/h.. peruuttaen ::)

 

Nojoo.

 

Ehkäpä uusien toimivien minien omistajat voisivat aloittaa threadin: Jippii, ostin minin ja uskokaa tai älkää, se toimii, on toiminut jo pari kuukautta! ;)

 

Voisin itsekin kirjoittaa ko threadiin että melkein kuukausi mentiin ilman vikoja..

 

Ei kyllä kehtaa alkaa tekemään muita kateelliseksi >:D Vaikka onhan se jo reilu 1,5 vuotta ja 42000km toiminut ihan kivasti :D

Link to comment
Share on other sites

Noonih, nyt voinkin sitten tunnustaa, että oli omakin mini korjaamolla juuri, kuljettajan ikkuna kun ei mennyt kiinni:D

Mutta eipä siinä mitään, aamulla meni huoltoon, sain sijaisauton ja vika tuli korjattua, vaikka yhtään osaa ei vaihdettukaan, kuulemma seuraavalla kerralla vaihdetaan osia, jos vika uusiutuuu, kuulostaa minusta varsin loogiselta.

Takuuseenkin meni, vaikka en olisi ollenkaan yllättynyt, jos olisivat alkaneet sitä oikeutta minulta eväämään, autosta kun puuttuu, takapyyhkijää ja penkkejä myöten osaa ja muutenkin on moni osa vaihtunut jo takuuaikana:D

 

Olen ollut kyllä varsin tyytyväinen Konalan ja Tampereen autokeskuksen toimintaan ihan kauppojen hieronnasta tarvittaviin jälkihoitotoimenpiteisiin saakka.. Välillä tulee vikoja, vanhempien puoli vuotta vanha C5 ei lähtenyt maanantaina käyntiin ja pakkasta ei ollut paljon ollenkaan ja auto vielä tolpassa, hinausauto sen sitten haki loppujenlopuksi..

Ei tunnu siihen verrattuna pieni ikkuna ongelma oikein miltään:D

 

Ohjelman ne siihen päivitti, josta tulikin mieleeni kysymys, jos joku osaisi tähän täällä vastata. Eli siis kun ECUa on vähän uudellleen ohjelmoitu, niin merkitseekö tämä ohjelman päivittäminen sitä, että se uusi ECUn ohjelmointi on vedetty yli ja pitäisi tehdä uudestaan?

Link to comment
Share on other sites

Minulle ei ole suostuttu vaihtamaan oviin vielä mitään. Aina on laitettu softa, kun ikkunat ei toimi. Huollossa on käyty ikkunoiden takia riittävästi.

 

Eli ratkaisua ikkunoiden sippaamiseen ei ole. Ainoat vaihdettavat osat on hall anturi ja ikkunamoottori. Ne on todettu ehjiksi omassa yksilössä.

 

Ohjelmoitaessa vanha softa vedetään aina yli.

 

Bensan kulutus MCS:llä näissä talvikeleissä tällähetkellä yli 12 litraa satasella viimeisimmällä softalla. Ei pääse 400 km tankillisella. Viime talvena pääsi vielä imusarjan vaihdon jälkeenkin yli 500 km kaupunkipyörityksessä. Ajomatka ja tyyli ei ole vaihtunut.

 

On taidettu hieman "säätää" tuota kylmäkäynnistystä.... ::) Taitaa taas huolto valitettavasti kutsua.

Link to comment
Share on other sites

Aika reipas kulutus kyllä, mikäli ei pelkästään ole keskustassa liikennevaloissa pyörittelyä. Ei mitkään kylmärikastukset kulutusta käytännössä nosta, koska lambda-anturi lämpeää nopeasti ja sitten mennään sen korjauksella. Esimerkiksi mulla tuo noin 1800kiloa painava nelivetoinen vie tuon about 12l/sadalla taajama/kaupunkipyörityksessä, kylmärikastukset siinä on aika tajunnapäräyttävää tasoa :D -35asteen pakkasesta kun tempasin viime talvena kerran käyntiin, niin ei käynyt kuin kahdella pytyllä liian rikkaan seoksen takia. Pikkuhiljaa 2minuutin sisällä rupes loputkin kolme käymään, kunhan huuhtuitui ja kuivui enimmät bensat sylintereistä, musta savu ja bensakäry oli mieltänostattava.

Link to comment
Share on other sites

Ohjelmoitaessa vanha softa vedetään aina yli.

 

Luonnollisesti :D mutta onko se siis sama softa, joka lastutettaessa ohjelmoidaan uusiksi eli toisin sanottuna eli toisin sanottuna, kun ikkunat korjataan softaamalla, niin pitää käydä uudestaan lastuttamassa?

 

Näin niinkuin rautalangasta vääntämällä ja varsin huonosti selittämällä ;D

 

Missäs päin käytät sitä huollossa?

Link to comment
Share on other sites

Eikös lastuttajat tee ns. ECU softan uudelleenasennuksen parillakympillä/ilmaiseksi, jos huollossa se on vedetty jostakin syystä yli? Yleensä eka ecu lastu ohjelmointi on ns. lisenssimaksu ja muut sitten ns. serviceä.

 

En osaa sanoa, vedetäänkö huollossa ecu ja muiden purkkien softa aina yhtäaikaa sileäksi, kannattaa kysyä marmoritiskillä. Minissä ei kuulemma voi valita, minkä tehdassoftaversio asennetaan, vaan autoon laitetaan aina uusin.

 

Omaa autoani on huollettu kolmella eri virallisella mini huoltamolla. Siellä missä auto on nopeiten saatu työn alle, jonoa kun tuppaa mini huoltoon aina olemaan, varsinkin talvella.

 

Toi ikkunavika tuskin on mikään anturijuttu, kun ikkunat on seonneet milloin missäkin ajotilanteessa ja kelissä - tietokone vaan sanoo randomilla pim ja sit tulee lunta tupaan. Countrymanissa yllättäen ei ole enää karmittomia ovia.

Link to comment
Share on other sites

Lisään tähän omalta osaltani vielä yhden asian: viime kesänä korjasin repasikan penkin kippimekanismin vaijerin. Kun penkin kippasi, niin se ei liukunut mihinkään. Syyksi paljastui vaijerin alapään kiinnitys, joka oli murtunut. En viitsinyt alkaa vaijerin vaihtoon eli penkin purkuun, joten korjasin sen tekemällä sinne uuden kiinnityksen. No nyt murtui kiinnitys myös kuskin pukista ja taas pitää korjata. Eikä ole ihme että ei kestä, on se niin onneton rimpula siitä kohtaa. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Omituiseen bensakulutukseen en löytänyt syytä. Ykskaks kulutus alkoi palata normialueelle. Ei sit viitsinyt huoltoon lähteä, kun todistusaineiston keruu jäi ns. kesken. Oli valokuvat tripistä ja bensakuitit tallessa...

 

Ilmeisesti nokkaketjun vaihdon jälkeen ecu on ns. learning moodissa tooodella pitkään, reilusti yli 500 km. Eli reilu kaksi tankkia meni iloisesti bensankulutus tapissa. Eikä ollut vielä e10:kään sotkemassa kuvioita.

 

Normaalisti softauksen jälkeen tuo ecu pitäis löytää hehtaarinsa n. 50 km ajolla....

 

Voihan tietty olla että yhä jotain tulee, mutta on tuntunut MCS nämä etelän talvikelit pelittävän. Ikkunalasi on haljennut vaan reilu 30 cm lisää, mutta kyllä sillä seuraavaan katsastukseen pääsee...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Olen kyllä kiitollinen tuosta vikalistasta ja siihen liittyvästä keskustelusta. Takuuaikana usea vika oli totta oman Cooper S:n kohdalla, myös kytkin meni kokonaan uusiksi. Nyt takuu on ohi ja pientä vikaa on edelleen mm. nokkaketjun kiristäjä ei edelleenkää toimi, vaikka se on kerran korjattu ja toisen kerran vaihdettu. Tampereella sain tylyä kohtelua ja tuota tuttua: "ei tämmöistä vikaa ole aikaisemmin kohdalle sattunut". Onneksi saimme Jyväskylään oman korjaamon, jossa voi aina tarvittaessa pistäytyä...

Link to comment
Share on other sites

No onko se nyt tylyä palvelua, jos todetaan, että ei ole sellaista vikaa eteen tullut, jos se kerran pitää paikkaans:D;)

Kysyn tästä nyt ihan suoraan, että oliko kyseessä tampereen autokeskus vai laakkonen?

 

Ja meinaatko nokkaketjulla jakoketjua? Ja koska sitä on viimeksi korjattu, kun siihenhän tuli se päivitys olikos se nyt viime vai edellsienä syksynä. Omaanikaan ei saatu korjatuksi kun vasta sen jälkeen.

 

Joka tapauksessa edelleen ihmetyttää miten porukalla laukeaa kytkimiä myöten kaikki paikat, kun omassa ei ole mitään vikaa.

Tai on siinä ehkä joku pikkuvika mutta sekin varmaan itse aiheutettu:P

 

Mites onko täällä muita sellaisia joilla olisi valio yksilö kuten itselläni? Kun nyt lähinnä negatiivisia juttuja tuppaa tulemaan esille?

 

 

Olen kyllä kiitollinen tuosta vikalistasta ja siihen liittyvästä keskustelusta. Takuuaikana usea vika oli totta oman Cooper S:n kohdalla, myös kytkin meni kokonaan uusiksi. Nyt takuu on ohi ja pientä vikaa on edelleen mm. nokkaketjun kiristäjä ei edelleenkää toimi, vaikka se on kerran korjattu ja toisen kerran vaihdettu. Tampereella sain tylyä kohtelua ja tuota tuttua: "ei tämmöistä vikaa ole aikaisemmin kohdalle sattunut". Onneksi saimme Jyväskylään oman korjaamon, jossa voi aina tarvittaessa pistäytyä...
Link to comment
Share on other sites

Mites onko täällä muita sellaisia joilla olisi valio yksilö kuten itselläni? Kun nyt lähinnä negatiivisia juttuja tuppaa tulemaan esille?

Omassa Clubman Cooper D:ssä oli pari juttua jotka korjattiin takuuna, sen jälkeen ei ole ollut mitään. Eli turbo ja öljypohja tihkui öljyä, takaovet maalattiin uusiksi ja ikkunat eivät menneet kiinni ja se korjaantui softapäivityksellä. Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen autoon.

 

edit: Kai se on tässäkin asiassa vähän niin että kun paskan yksilön sattuu saamaan niin hermot menee ja negatiiviset asiat nousee helpommin pintaan. Toisaalta hyvä niin, mutta en nyt lähtisi yleistämään että Minit olisi niin viallisia että jokaisessa yksilössä olisi hirveä kasa vikoja. Kyllä merkki jo tunnettaisi jo yleisemmin huonosta laadustaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä kiitollinen tuosta vikalistasta ja siihen liittyvästä keskustelusta. Takuuaikana usea vika oli totta oman Cooper S:n kohdalla, myös kytkin meni kokonaan uusiksi. Nyt takuu on ohi ja pientä vikaa on edelleen mm. nokkaketjun kiristäjä ei edelleenkää toimi, vaikka se on kerran korjattu ja toisen kerran vaihdettu. Tampereella sain tylyä kohtelua ja tuota tuttua: "ei tämmöistä vikaa ole aikaisemmin kohdalle sattunut". Onneksi saimme Jyväskylään oman korjaamon, jossa voi aina tarvittaessa pistäytyä...

 

Takuu on kyllä edelleen voimassa tuon kiristäjän suhteen jos viasta on reklamoitu ennen takuun loppumista ja näinhän on tehty kun sitä on jo yritetty tuloksetta korjata ennen takuuajan umpeutumista.

Link to comment
Share on other sites

Viis vuotta olen nyt ajellut 2006 mallin Cooperilla ja toisen oven ikkunannostimen moottori on jouduttu vaihtamaan. Mitään muuta vaivaa ei ole ilmennyt. Erittäin tyytyväinen olen ollut.

 

Harvinaista herkkua et joku kehuu autoa foorumilla yleensä vaan ne on äänessä kenen vehkeet ei pelaa.

Ja uskon ettet ole ainut ongelmattoman MINI:n omistaja.

Link to comment
Share on other sites

Kolme vuotta ajelin (50 000 km) -07 MCS:llä ja ainoa vika oli se rallatus joka korjattiin takuisiin vaikka takuuaika olikin mennyt umpeen.

Aika pian korjauksen jälkeen myin auton pois, joten en tiedä miten on sen jälkeen pelittänyt. Ministä jäi kyllä hyvät fiilikset ja vaimo varsinkin ihastui siihen ihan kybällä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä on mullakin 07-perus- Cooper rallattanut hienosti jo parin vuoden ajan. Jotain pientä on ollut mutta ei mitään, mikä ei mielestäni kuulu asiaan. Kilometrit on olleet huolettomia ja erityisen tyytyväinen oon ollut Miniin talviautona: auto lähtee käyntiin kelissä kuin kelissä katuparkista, lämpenee nopsaan ja penkinlämmittimet ovat uskomattoman tehokkaat. Oman kokemuksen mukaan voin suositella.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Huonoa tai hyvää palvelua, miten sen ottaa. Tiedän, että maahantuoja haluaa pitää omana tietonaan nuo takuuajan rempat. Nyt kuitenkin jakopää on taas vaihdettu, siis toiseen kertaan. Ensimmäinen oli takuuaikana. Autolla on ajettu 47 000 km. Tänään hain autoni huollosta ja toivon, että uusia ongelma ei tule. BMW suhtautui hyvin eli korjasi jakopään omaan laskuun. Kiva auto ajella.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Olin suunnitellut ostaa vuosimallin 2008-2009 Cooper S tai normi, mutta kun luin tämän ketjun, niin en tiedä uskallanko. Onko tietoa, onko yhtään parempia nuo 2010 mallit, tehot 122 ja 184. Toiseksi, onko tuo S malli enemmän vikaantuva kuin normi? Aikoinaan mulla oli 3-sarjan bemari vm. 2005 ja siinä oli myös tuo ketjunkiristin vika ym. kivaa. Kai se BMW on vaan niin surkea sitten, tutulla 5-sarjassa (F10) niin paljon vikaa, että aivan kamalaa.

Link to comment
Share on other sites

Olin suunnitellut ostaa vuosimallin 2008-2009 Cooper S tai normi, mutta kun luin tämän ketjun, niin en tiedä uskallanko. Onko tietoa, onko yhtään parempia nuo 2010 mallit, tehot 122 ja 184. Toiseksi, onko tuo S malli enemmän vikaantuva kuin normi? Aikoinaan mulla oli 3-sarjan bemari vm. 2005 ja siinä oli myös tuo ketjunkiristin vika ym. kivaa. Kai se BMW on vaan niin surkea sitten, tutulla 5-sarjassa (F10) niin paljon vikaa, että aivan kamalaa.

 

Itsellä 09/2009 valmistettu ja 05/2010 rekisteröity, eikä ole ollut mitään "tunnettuja vikoja". Tässäkin ketjussa suurin huolenaihe on nokkaketjun kiristäjän ongelma, joka BMW:n mukaan olisi korjattu 4.5.2009 tuotannosta eteenpäin.

 

Vaihdelaatikko vaihdettiin 2012 kesällä kun se sanoi sopimuksensa irti 40000km ajon jälkeen Saksassa (n. 6000km roadtrip takana viikon aikana kunnes hajosi). BMW ei kertonut mistä, miten tai miksi se hajosi ja kuukauden pajalla olon jälkeen uusi laatikko vaihdettiin takuuseen.

 

Suurin v-tuksen aihe tällähetkellä on erittäin häiritsevä resonointi/muovipärinä jossain kojelaudan sielun sisälmyksissä, joka kerran jo "korjattiin" ja tuli torstaina takaisin. Nyt Laakkosen "esimiehet" pähkäilevät että pistetäänkö kojelaudan purku+korjaus virhevastuun piikkiin ("noin tonnin kustannus"). On niin v-mäinen pärinä että ei tee edes mieli ajella.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...