Jump to content

Juge

Members
  • Posts

    372
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Juge last won the day on June 4 2021

Juge had the most liked content!

About Juge

  • Birthday 15/01/1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.elisanet.fi/hanhikosket

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nurmo
  • Garage
    Austin Mini 1000 Mayfair Automatic -88, Mini Cooper S Countryman All4 Automatic -11

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Juge's Achievements

  1. Kiitoksia vastauksesta. Siitä ei ole pitkä kun olen noi rasvanipat käyny läpi, mutta rasvaanpa ne tässä lähipäivinä. Tarkistan samalla noi vetoaksiloiden mutterit ettei ne ole löyhällä.
  2. Meillä kesäauton Mini 1000 vm -88 syyskatsastus alkaa lähentyä ja tuossa paikkoja tutkiessa huomasin että kummassakin etupyörässä on pieni välys pystysuunnassa. En kyllä millään muista onko ko. välys ollut jo aiemmin vai onko tänä kesänä tullut. Siitä on varma että viime syksynä katsuri ei ainakaan maininnut etupään välyksistä mitään. Etujarrulevy olen kesällä 2021 vaihtanut, ihan samalla lailla avasin ja irrotin navan mutterin että kiinnitysmomentti ei ainakaan pitäisi olla muuttunut. Joskus jossain ratapäivillä muistan jonkun harrastajan sanoneen että näissä pitää pieni välys ollakin etupyörien laakereissa. En saanut paikallistettua oliko ko. välys ala- vai yläpallonievelessä vai missä, ja siinä sitten tulikin tuo laakerin välys mieleeni. Mutta mitenkäs se nyt sitten menee, kuuluuko näissä olla se pieni välys vai ei?
  3. Juu, auto nosturilla -merkki on aikaväliin sidottu. Mutta kun auto nosturilla -merkkiä ei ole erikseen nollattu ja kun ko. ilmoitusta ei tullut, antoi auto käynnistyessään normaalin auton kuvan ja ilmoituksen että seuraavaan huoltoon on tyyliin 30tkm. Eli minkään huollon pian eteen tulemisesta ei tuo auto nosturilla -ilmoitus ollut. Aiempi Mini r55 tiputti ensimmäisenä kellonajan ja päiväyksen kun akun varaus alkoi olla huono. Eikä kertaakaan rajoittanut lämppärin tuulettimen nopeutta. Ehkä sakemannit ovat suunnitelleet Countrymanin sen verran erilailla. Heikon akun tuomat erikoiset virheilmot on tuttuja, sen verran paljon on tullut 2000 -luvun autoja omistettua ja niillä ajettua. Hauskana huomiona: peruutustutka, on se sitten jälkeenpäin laitettu tai alkuperäinen, kun se alkaa 15 pakkasasteessa peruuttaessa piippailemaan olemattomasta esteestä, on se ensimerkki siitä että auton akku tahtoo parempaa latausta. Näin on mulla käynyt ainakin kolmessa, vai oliko jopa neljässä eri autossa, merkistä riippumatta. Ja toisena erikoisuutena, jälkeenpäin asennettu tiettyyn automalliin tehty jälkiasenteinen vakkari: huonolla/vajaakuntoisella akulla vakkari ei toiminut kovissa pakkaskeleissa, tai muuten sekoilla. Kun kummassakin tapauksessa autoon vaihdoin akun (toisessa tapauksista akku teki tenän, toisessa vaihdoin varmuuden vuoksi), vakkarikin alkoi toimia, myös siellä 25 pakkasasteissa. Mutta eipä mitiä, minä seurailen miten tuo rouvan Mini kehittyy. Nyt Ministeri on ollut viikonlopun yli yhtämittaisessa latauksessa. Mutta edelleen se koodinlukija kiinnostaa, vai täytyykö hankkia itelleen inpa/ista vai-mikä-se-nyt-oli...
  4. Mulla on C-Tekin 10, kyllä sillä yön yli lataamalla pitäisi 90Ah akku tulla täyteen. Akku on joo vaihdettu olisko pari - kolme vuotta sitten, mutta akun arvot ei muuttuneet. Nyt tämän päivän ajellu tuolla työajoja, eikä ole enää "Auto nosturilla" -merkkiä tullut. Täytyy tarkkailla, ja laittaa vielä ensiyöksi lataukseen tuo pirssi.
  5. Sattuuko täällä olemaan ketään Etelä-Pohjanmaalta, joka saisi luettua luotettavasti näistä uudemmista Mineistä vikakoodit? Pakkaset yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin teki taas sen, että lämmityslaitteen puhallin ei puhaltanut ykkösnopeutta kovempaa vaikka auto oli lämmin. Mutta tähän yhdistyi "vikakoodi" auto nosturilla, eli tarkista auto. Koitin lukea vikakoodeja vielä kun auto nosturilla -vikakoodi oli päällä, ei mitään. Koitin lukea myös jollain ns. yleislukijalla joka oli pyhitetty bemareille, ei mitään. Muutama tunti laturissa, koeajot ja puhallusongelma korjaantui siten että vain kolme nopeinta nopeutta oli käyttämättömissä, mutta auto nosturilla -vikakoodi hävisi. Kun tuo auto nosturilla -vikakoodi hävisi, auto antoi sen normaalin huoltoväli-ilmon että tyyliin 35tkm seuraavaan huoltoon. Auto yönyli latingissa ja pari tuntia roikassa, puhaltimen ongelma on korjaantunut kokonaan, mutta auto nosturilla -vikakoodi tuli heti takaisin. Jälleen vikakoodien lukua Scangauge II:lla, ei mitään. Koko tuona aikana auto käynnistyi kuitenkin normaalisti, vedot oli tallessa jne., mutta tuo samperin auto nosturilla -merkki kummittelee. Saisi selvyyden mitä se tahtoo kertoa jos pääsisi piuhan päähän sellaiseen paikkaan joka pääsee näihin käsiksi...
  6. Ihan siististihän tuo meni vaikka itse tullasikin. Ehkä yhden päivän enemmän otti tavaran saapuminen vrt. ennen Brexitiä, mutta se ei haittaa. Erikoisinta oli kun tullausvaiheessa ei ollut mitään vaihtoehtoa nimikkeellä "auton varaosia" tai "varaosia". Kaikenmaailman mikrofoniosaa ym. lateksitonta oli vaihtoehtoina, mutta ei niin yksinkertaista kuin "varaosia". No enivei, tilaus lähti ja tuli ei siinä sen kummempaa. Onneksi ehdin ennen 1.7.2021 kun tullisummat alkaa koskea myös alle 150 Euron tilauksia.
  7. Ite hommasin aikoinaan R55 S:ään Rellun 16" peltivanteen johon laitettiin vararenkaaksi sopiva kummi päälle. Tämä peltivanne meni S:än etujarrujen päälle. Kun R55 S vaihdettiin R60:iin, naapurin autopurkamo osti sen multa pois.
  8. Mites tää nyt meneekään nykyään? Tilasin tänään hetki sitten pitkästä, pitkästä aikaa Minisparekselta vähän tavaraa, enkä ole Brexitin jälkeen sieltä mitään tilannut. Ohessa tuli joka tapauksessa 23 punnan toimari, mutta itse osien hinta oli alvi 0. Osat pelkästään oli 48,54 puntaa. Tein etukäteen tulli.fi/tullilaskuri -sivustolla laskelman, jossa sanottiin että tullia ei mene, mutta alvi tulee päälle ollen n. 19,61 Euroa. Oliko tuossa jokin erikoisuus, että piti valita jokin tietty valinta alasvetovalikosta, että alv olisi mahdollisimman pieni tai ei ollenkaan?
  9. Niin se vain on, että tälläkertaa puskaradio toimi paremmin kuin nykyinen some. Lapualta löytyi Erkki Rintakari, joka sääti classic-Minin koneen. Nyt on HC 500-600, ja CO:t noin 2. Ja dynotettu, pyöriltä tulee jokainen hevosvoima mitä tehdas aikoinaan 998cc koneesta on ottanut eli lähes 40hv. Ja tuo siis momenninmuuntimellisen automaattilaatikon läpi. Erkki on iäkäs mies, mutta mies jolla on tuntuma tähän hommaan. Tiesi heti mitä pitää tehdä eikä lähtenyt arpomaan. Päivän homma ja vähän hintoihin se tuli, mutta nyt on kunnossa. Jos joku etsii classic-Minin säätäjää niin multa saa yv:llä Erkin yhteystiedot.
  10. Lämppäri on tuon tammikuisen jutun jälkeen toiminut moitteetta. Aivan niinku Karvalakki aiemmin sanoi että huurtuvat lasit on kyllä munki mielestä yksi ensisijaisimmista turvallisuuteen liittyvistä seikoista näin talvikelillä. Mutta koodeja en Ministä ole ulos saanut. En tiedä mihin hittoon tämä aika menee kun ei muka koskaan ehdi tuota tekemään. Tosin tähän vaikuttaa se, että todennäköisesti pitää ensin ajaa noin tunnin matka Vaasaan että tuon saa Miniä lukevaan järjestelmään kiinni. Sitten tulikin mieleeni: Onko porukalla kokemuksia tällaisesta laitteesta: https://www.elekma.com/creader_pro_crp129_vikakoodinlukija Hinta on ainakin kohtuu kova vrt. peruslukijat, mutta kannattaako tuollaiseen satasata? Ainakin tuossa mainostetaan että 35 eri automerkkiä ja että lukee absia ja automaattilaatikkoa myöden koko pirssin ja että pystyy koodaamaan uuden akun. Tuo olisi ehkä vielä sen verran inhimillisessä hinnassa, että voisi olla myös tulevaisuudessa ihan pätevä laitos. Edellinen lukija oli joku bemarilukija, jolla PITI saada koodattua uusi akku, mutta ei se kyllä R60 Miniin toiminut...
  11. Ei pysty sanomaan varmaksi, kun pirssi oli ennen käynnistystään roikassa ja emäntä lähti sillä kauppareissulle ja pyynnöstä ajoi pitkän kautta kunnes matkalta soitti hädissään että autoon ei tule lämmintä ja että lasit menee huuruun. Käskin tulemaan samantien kotia, ja emännän kotiin tullessa huomasin että takalasinlämmittimessä ja penkinlämmittimessä palaa valot. Penkki oli kuitenkin väkisinkin lämmin kun emäntä siinä ehti jo jonkunaikaa istumaan. Ei takalasi kyllä jäässä / pöllynneen lumen peittämä ollu, siitä oon varma. Eli voisi olettaa että takalasinlämmitin ainakin toimi. No pääasia että ilmeisesti ei mitään ole kuitenkaan rikki, kun eilen sunnuntaina autolla ajellessa ainakin se lämmityslaitteen moottori toimi ja totteli käsinsäätöä. Lämmityslaitteen moottori on varmaan penkin- ja takalasinlämmittimen sekä sähköisen ohjaustehostuksen kanssa yksi eniten virtaa vieviä vehkeitä, mutta erikoista että se jätetään tuollaiseen tilaan että tulee vain lehmänhenkäys eikä muuta - varsinkin kun ulkona on se 25 pakkasta. Voisi kuvitella, että antaisi edes puoleenväliin tai 1/3:aan nousta puhallusnopeuden, mutta ei. Ennemmin tiputtaisi esim. radion kokonaan pois ettei edes antaisi sen käynnistyä, kuten myös penkin- ja takalasinlämmittimet. Vähän sama juttu V50 Volvoissa: kun penkinlämmittimen aivolaatikko menee oikkariseen, kaataa se ns. mukavuusväylän, jonka jälkeen esim. lämmityslaite ei ota mitään komentoja vastaan. Hieno siinä ajella pohjoisen paukkupakkasissa kun et saa säädettyä lämppäriä vain siksi että penkinlämmitin ei toimi............ No mutta pääasia että nähtävästi säikähdyksellä selvittiin. Täytyy koittaa metsästää se joku jolla olisi Miniin sopivat koodinlukijat, että näkisi mitä tuolla autolla on mulle kerrottavaa.
  12. Joo kunnossa on. Ennen kun saa Ministä saa kaikki koodit ulos, täytyy mennä olettamuksella, että akkujännitteen ollessa alhainen auto tiputtaa ensimmäisten mukana lämppärin moottorin pois pelistä. No omaa syytähän tuo akun huonoksi päästäminen on, kun ei tule autolla ajettua kunnolla. Mutta aika jännä, että noin kovassa pakkasessa auto päättää tiputtaa puhaltimen moottorin kokonaan pois pelistä. Täytyy alkaa etsimään paikkaa missä saa koodit luettua koko autosta.
  13. Tuollainen ajo onkin kaikkista parasta nykyakuille: tuollaisella päivittäisellä ajolla ehtii varmasti lataamaan ajon aikana, eikä siitä tarvi murehtia. Sama juttu oli rouvan edellisessä Clubmanissa: kun työmatka oli 80km per päivä, ei ollut ikään mitään ongelmia. Kunnes vaihtoi lähemmäs että päivittäinen työmatka ehkä max 20km, eka talvi niin ensin tippui kellonaika ja päivämäärä. Ja ainakin tämä R60 lataa "vain" moottorijarrutuksen aikana "täydellä teholla" kun aavistus likaantunut laturinhihna alkaa kitisemään ajon aikana vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksen aikana: normi ajon aikana kitinää ei kuulu eli sillon laturillakaan ei ole ainakaan 100% kuormaa. Mutta aika pirun mielenkiintoiseksi menee, jos tosiaan tiputtaa mukavuusvaruisteista ensimmäisenä lämmityslaitteen moottorin pois pelistä - varsinkin kun auto osaa lukea että ulkona on yli 20 pakkasta. Mikä idea on tuolla kelillä tiputta ekana lämppärin moottori pois pelistä, kun perseen- ja takalasinlämmittimet, radiot, sisävalot, ym. toimivat kuitenkin. Tuohan on jo liikenneturvallisuustekijä, kun akkujännitteen ollessa alhainen ekana tippuu pakkaskelillä lämppärinmoottori jolla saa lasit umpihuuruun...
  14. Löysinkin googlella tuon resistor packin. Pitäisi olla aika helpossa paikassa, kuskin jalkatilassa kaasupolkimen oikealla puolella on suojamuovi jonka alla se vastus on. Antaa pirssin olla nyt latauksessa ainakin huomiseen ja katotaan puhuuko lämppäri mitään kun auton laittaa käyntiin seuraavan kerran.
  15. Täytyy tutkia tuo lämppärin moottori. Missähän tuo etuvastus mahtaa olla? Onko kuinka vaikeassa paikassa vaihtaa? Täydellä puhalluksella, eikä huurtenpoistomoodilla ollu mitään vaikutusta puhaltimen nopeuteen. En tarkemmin kysyny, mutta oletan että tuo auto nosturilla + abs, ajonvakautus ja huutomerkkivalo tuli heti tai pian käynnistyksen jälkeen. Jotain kytkyä niillä on, kun menin autoon ja laitoin vain virran päälle niin eka tuli tuo auto nosturilla -kuva kierroslukumittarin neliskanttiseen näyttöön, siinä ehkä kaksi minuuttia niin keltainen akun kuva. Ja kun emäntä tuli kaupasta, oli takalasinlämmittimet ja penkinlämmittimet päällä........... Pirssi on nyt latauksessa, ja katotaan vaikka sunnuntaina onko tuolla mitä kerrottavaa. Onko kellään faktatietoa, missä järjestyksessä tämä Mini tiputtaa noita mukavuusvehkeitä pois akkujännitteen ollessa alhainen? Onko ihan randomina, vai miten? Onko mitään tietoa Etelä-Pohjanmaa - Pohjanmaa -sektorilta, kenellä olis koodienlukija jolla pääsis tähän Minin sielunelämään kunnolla kiinni?
×
×
  • Create New...