Jump to content

karvalakki

Jäsenet
  • Viestit

    551
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    44

karvalakki last won the day on 4. Heinäkuuta 2025

karvalakki had the most liked content!

Profile Information

  • Sijainti
    Keski-Uusimaa
  • Autotalli
    Nyt: F56 Cooper, E30 320i, E36 323i Cabrio, E31 850i, E90 335i, G01 X3 xDrive30e, U06 225e xDrive. Ex: R50, R53, E30, E34, E36, E46, E61, E90, F07, G30 ja reilu tusina muun merkkisiä.

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

karvalakki's Achievements

  1. Iski ihan pikkuisen Sulo Vilenit ja tuli hankittua F56 Cooper vähän vahingossa. Elämäni moka vai passeli peli? Onkos tuossa 1.5l B38 koneessa pommeja odottamassa?
  2. Se taitaa vähän riippua auton mallista ja vuosimallista, ja kaikkia ei saa paritettua mitenkään.
  3. Itse olen ostanut niitä osanumerolla merkkarilta ja Schmiedmannilta.
  4. karvalakki

    Mistä minin moottori

    No ei olekaan niin kallista kuin kuvittelin. Varaosanumero venakopalle lienee 11 12 7 646 554. Esim Aeromotorsilta löytyy sekä korjauskittejä että venakoppia: https://aeromotors.fi/haku?s=11127646554 Tuo on niin halpa että kokeilisin ilman muuta. Jos lähtee venakopan vaihtoon niin kannattaa ostaa myös tiivisteet.
  5. karvalakki

    Mistä minin moottori

    Virallinen korjaus on tosiaan venakopan vaihto, joka taitaa olla suht arvokas mutta näihinhän saa jälkimarkkinoilta PCV korjauskittejäkin. Googlaa ”Mini N12 PCV repair kit” Siinä PCV:ssä on sisällä kalvo joka repeää ja tuossa kitissä tulee uusi kalvo ja sellainen ”kansi”. Vaihtokin suht helppo homma, YouTubesta löytyy videoita. Tuo tosiaan aiheuttaa öljynkulutusta ja usein sellaisen viheltävän äänen, ja joskus vähän epätasaista tyhjäkäyntiä. Minulla oli vastaava vika N54 moottorissa. Öljynkulutus oli 1l / 500km, joka hävisi PCV:n korjauksella.
  6. karvalakki

    Mistä minin moottori

    Sori, en tuota huomannutkaan
  7. karvalakki

    Mistä minin moottori

    Hmmm. Aloituksessasi mainitsit auton olevan R56 vm 2008 ja siltä se kuvassakin näyttää. R53:lta tuo ei ainakaan näytä
  8. karvalakki

    Mistä minin moottori

    Minusta ensin kuitenkin kannattaisi selvittää onko moottorin vaihtaminen tarpeen. Puristuspaine/ohivuotomittaus ja vikakoodien luku kunnollisella BMW-lukijalla. Ilmeisesti autossa on ollut öljynkulutusta koska venttiilienkumeja on vaihdettu, mutta öljyhän voi päätyä pakoputkeen vaikka tukkeutuneen huohottimen vuoksi. Vikakoodikin kertoo todella paljon, jos sen lukee BMW-laitteella: esim ISTA laskee valmiiksi diagnosointipolun jolla vian voi määrittää. Moottorin vaihto ei välttämättä ole oikotie onneen. Koskaan ei ole 100% varmuutta että vaihtokone on kunnossa. Sen saa kyllä yleensä palauttaa mutta vaihtotyö ja moottorin uudelleen irroitus jää artistin maksettavaksi. Tästä syystä luultavasti harrastajatkaan eivät ole innostuneita ottamaan projektia vastaan vaikka asiallista korvausta tarjoatkin. Missä päin Suomea auto sijaitsee? Ehkä joku paikallinen harrastaja voisi katsoa autoa tai osaisi neuvoa osaavan liikkeen alueelta.
  9. karvalakki

    Mistä minin moottori

    Onko joku diagnosoinut, että koneen vaihto on tarpeen? Mikä siinä on vikana? Moottorin vaihto ei sinänsä ole kovin ihmeellinen temppu, kyllä korjaamot sellaisen homman osaamisen puolesta saaa tehtyä. Se on kuitenkin aika työläs operaatio, joten se voi korjaamolla tehtynä käydä kannattamattomaksi tuon ikäiseen autoon, ellei kyseessä ole jostain myystä syystä säästettävä yksilö. Jos jotain joutuisi arvaamaan kustannuksesta, niin veikkaisin, että vaihtokone on 1500-2000€ ja töitä puolitoista-kaksi päivää, eli 1000-1500€, ja lisäksi muutamalla satasella huolto-osia kylkeen. Varautuisin 3000-3500€ budjetilla. Varmaan vaihtokoneen voi tuurilla löytää tonnillakin, mutta mikä noiden kunto sitten on ...
  10. Pyyhkijöiden moottorin maadoitus on näissä tyyppivika. muistaakseni moottorin rungon ja auton rungon välille kannatti laittaa johto.
  11. Nyt kun kaivelin vähän lisää, niin näyttää siltä, että siellä pumpun päässä on kaksi liitintä X13441 (2-pin) ja X6975 (3-pin). X13441: pin1: väri RT (punainen) sulakkeelle FL4 pin2: väri BR (ruskea?) maihin X6975: pin1: väri GN/WS (vihreä/valkoinen) sulakkeelle F39 pin2: väri GE (keltainen) laturille (laturin päässä SW/GE (musta/keltainen) pin3: väri VI/WS (???/valkoinen) diagnostiikkalinja mittariston takana olevan liittimen kautta kohti OBD-porttia Tässä voi olla vuosimalli- ja varustelukohtaisia eroja.
  12. Kytkiksen mukaan ohjaustehostimelle näyttäisi menevän johdot sulakkeilta FL4 jaj F39, sekä laturilta, + maadoitus ja vielä diagnostiikkasignaali liittimeltä X19527, joka taitaa olla OBD-liitin kuskin jalkatilassa. Tässä voi olla vuosimalli- ja varustelukohtaisia eroja.
  13. karvalakki

    Vetoakselin pituus R53

    Minä luottaisin OEM-varaosanumeroon ja ostaisin sen perusteella. Voithan varmistaa vielä senkin oman autosi runkonumeron perusteella.
  14. karvalakki

    Vetoakselin pituus R53

    Ei kai niitä ole kuin kahta pituutta: Automaattivaihteisena osanumero 31 60 7 574 851 ja manuaalivaihteistolla 31 60 7 574 852. Automaatin akseli taitaa olla noin 600mm, manuaalin noin 590mm. 5-vaihteisessa Cooperissa taisi olla sitten omansa.
  15. karvalakki

    Mini r53 2004

    Kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit jollain BMW-spesifisellä lukijalla.
×
×
  • Luo uusi...