Jump to content

karvalakki

Members
  • Posts

    454
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

karvalakki last won the day on August 5

karvalakki had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Keski-Uusimaa
  • Garage
    Nyt: R53 Cooper S (myös: E36 323i Cabrio, E36 316i, E90 335i, G30 530e, RAV4). Ex: R50, E30, E34, E36, E46, E61, E90, F07 ja reilu tusina muun merkkisiä.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

karvalakki's Achievements

  1. eBaysta tai muualta netistä K+DCAN USB- johto ja läppärille INPA tai ISTA/D. Eipä muuta kannata edes harkita.
  2. Hyvä että vika löytyi. Itselläni Mini on jättänyt tielle kahdesti pumpun pettämisen vuoksi.
  3. Sen voisi myös katsoa lähteekö bensapumppu käyntiin. Se on siitä viheliäinen vika että voi jättää tielle yllättäen eikä välttämättä anna minkäänlaista koodia. Hyrähtääkö takapenkin alla kun avaat oven ja laitat virrat päälle?
  4. Olisikohan joku harrastaja lähellä sinua ja voisi lukea koodit INPAlla tai ISTA:lla? ISTA osaisi antaa tarkemmat diagnoosiohjeetkin. Missä päin auto mahtaa olla?
  5. Millä yritätte koodeja lukea? Hyvin harvat yleismallin lukijat pääsevät mihinkään muuhun kiinni kuin moottorinohjaukseen. INPA tai ISTA/D auttaa.
  6. Tuota en tiennytkään ettei öljyhuoltoa edes saa merkkiliikkeessä. Paljonhan siihen aikaa menee, olisiko 5-6h, joten nopeastihan siitä iso lasku tulee jos ei tee itse. Kuinka kauan Micke teillä meni aikaa? Itse en osaa sanoa tarkasti, kun tein samalla yhtä jos toista muutakin juttua.
  7. Ok. Nämä Rxx koodit on kyllä vähän sekavia. 2001-2006 tehtiin siis seuraavia malleja Mini One (1.4) (R50), joka oli kovakattoinen vapaastihengittävä = ahtamaton, moottorikoodi W10B14A. Tätä taidettiin tehdä vain faceliftiin saakka 2004. Mini One (1.6) (R50), kovakattoinen vapari, W10B16A Mini Cooper (R50), joka oli tehokkaampi versio 1.6 Onesta (115hp). Myös varustelueroja. Kone siis W10B16A. Mini Cooper S (R53), remmiahdettu kovakattoinen versio, 168/170hp. Kone W11B16A. Vaikka korikoodi on eri, niin käytännössä kori on sama kuin R50. Lisäksi oli avokattoinen R52, jota sai kaikilla edellä mainituilla tekniikoilla. Loogista. Ja tietysti jotain "erikoismalleja" kuten JCW ja GP, mutta ei ne kyllä rehellisesti sanoen ihan kamalasti poikkea muista malleista. (Pahoitteluni jos loukkasin jotakuta ) Kaikkiin malleihin tuli facelift keskellä vuotta 2004. Vuonna 2006 tuli sitten seuraava sukupolvi. Moottori muuttui, ja kori muuttui. Hatchbackin koodi oli R56 tekniikasta riippumatta, ja remmiahdin muuttui Cooper S:ssä turboksi.
  8. Tuo 700€ on varmaan merkkihuollon hinta. Öljyn vaihto ahtimeen on kyllä ihan normaali kuolevaisen tehtävissä oleva homma. Öljyt maksaa vain 50-60€. Aikaa siinä hommassa kyllä menee tovi, mutta siis tehtävissä. Samalla vaivalla vaihtaa tiivisteet kampiakselin anturiin ja öljytikun juureen, niin vähenee tiputtelukin. Ja vesipumpun olen itse vaihtanut myös, kun sen joutuu kuitenkin irrottamaan. Mutta sekään ei maksa paljon. Eikä noita ahtimia taida juuri hajota, jos ei pääse öljyt loppumaan. Kyseessähän on remmiahdin. Turbot taitavat olla enemmän kulutustavaraa. Ai niin, ja R50:ssä (= Cooper ja One) ei ole koko ahdinta, joten ei huoltoakaan. Vain R53 (= Cooper S) on ahdettu.
  9. Menee taas kategoriaan "edullinen". Osat maksaa tarvikkeena 50-100€, eikä niiden vaihtamiseenkaan kovin montaa tuntia mene. Ps. Nyrkkikikka ikkunoille tarkoitti sitä, että toisinaan ikkunan moottori jumii jolloin ikkuna ei liiku ollenkaan. Ovi toimii siitä huolimatta, koska ikkunassa ja tiivisteessä on sen verran pelivaraa vaikka karmiton onkin. Usein juminut ikkuna lähtee toimimaan, kun osaa nyrkillä mosauttaa oikeaan kohtaan ovipahvia. Ilmeisesti takertuneet moottorin hiilet irtoavat tms tärähdyksessä. Tämä kikka voi elvyttää ikkunan joissakin autoissa vuosiksi, toisissa ei toimi ollenkaan tai auttaa vain hetken. No, uusi ikkunannostin on taas kymppien hintainen osa, eli ei iso ongelma. Igor jo kommentoikin kahvan jäätymistä. Kuten hän sanoi tämä on enemmän vanhempien (pre 2004) ongelma, koska niissä kahva oli saranoitu ihan kahvan päästä. Uudemmissa nivelpiste on keskenpänä kahvaa, joten mahdollisen jäätyneen kahvan saa vapautettua puristamalla toisesta päästä.
  10. Thnx. Noinhan se varmaan olisi pitänyt tehdä jo tehtaalla, argh.
  11. Kyllä mä leikkasin siitä mädän pois, ja koetin tehdä parhaani mukaan mahdollisimman samanlaisen uuden paikan, mutta siltikin luulen että uutiset on huonoja
  12. Mahtavaa. Olisi hienoa, jos löytäisit sen laakerin koodin ja postaisit sen tänne meidän muiden iloksi, jotta seuraavan ei tarvitsisi tehdä samaa työtä.
  13. Ps. R50 = kovakattoinen, R52 = avo.
  14. En usko, että 2001-mallisessa Cooperissa on rengaspaineatureita ollenkaan. Vika lienee jossain ABS-anturissa. INPA:lla tai ISTA:lla näkee mikä anturi kiukuttelee. Samalla työkalulla näkee myös mikä Airbag-ongelma siellä on. Itse en lähtisi tutkimaan yhtään mitään ennen kuin koodit on luettu, varsinkaan kun se Airbag-valo ei sieltä ilman mainitulla työkalulla kuittaamista pois vaikka vian korjaisikin.
  15. Etupään ripustukset muuttuivat joskus maalis-huhtikuun tuotannossa 2002. Jos autosi on ennen tuota valmistettu, niin eipä siihen taida juuri tarvikeosia saada. Vaihtoehtona on vaihtaa iskaritolpat kokonaisuudessaan, jouset ja kallistuksen vakaajat uudemman mallisiin, tai hankkia nuo osat merkkiosana. Itselläni oli aikanaan helmikuussa '02 valmistettu Cooper, ja painin tämän saman ongelman kanssa iskarien vaihdon yhteydessö. Lopulta päädyin modernisoimaan koko etupään vaikka se vähän kalliimmaksi tulikin. Voihan toki olla mahdollista, että uudemman mallin laakerin saisikin menemään vanhempaan tolppaan, mutta tarkalleenottaen siihen en osaa kommentoida, koska oma probleemani liittyi iskareihin.
×
×
  • Create New...