Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Minäkin tykästyin britti kilpa-autonvihreään ja valkoiseen. Uuteen laittoivat 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vaaleamman vihreän. Papun rengas on 145/70R12. Levikkeet 94-mallin vakiot ja ne on liitetty suoraan koriin ilman kumilistoja. Papussa oli jälkimaalatut levikkeet ja välissä kumilistat mutta asennan uudet suoraan ilman mitään kumilistoja.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäinen koeajo pihalla on suoritettu. Jarrujen säätöä ja ilmausta vaille. Muuten toimi ok paitsi omituinen ääni, jonka epäilin liittyvän bensansyöttöön. En ehtinyt onneksi "korjaamaan" mitään sillä ääni tuli tuulilasinpyyhkijän moottorista, joka oli kytkettynä päälle. Sulat ovat vielä irrallaan, joten sitä en heti huomannut. Takapyörien kallistuksen ja suuntauksen asettelin näin alkuun silmämääräisesti. Katsastukseen on tarkoitus mennä ilman konepeltiä niin, että saavat tilaa stemplata valmistenumerot uusiin pelteihin. 

Vuoden 1994 tumma British Racing Green on mielestäni viime vuoden 60-vuotisjuhlaväriä parempi. 

Lattialla kieriskellessä mietin Macian keinunostimen hankintaa. Löytyykö kokemusta vempeleestä?

 

IMG_0487.JPG

Keinunostin.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! Leveys /kapeus ei riitä Minille vaan joutuu leventämään sisäpuolelle n.10cm molemmin puolin. Matalan auton alle laitettaessa pitää vähän nostaa tunkilla. Putki varsinkin ottaa kiinni. Painopiste renkaat paikallaan on aika etupainoinen. Nämä on käyttökokemuksia. T.jp

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, A Cooper kirjoitti:

Katsastukseen on tarkoitus mennä ilman konepeltiä niin, että saavat tilaa stemplata valmistenumerot uusiin pelteihin. 

Onko vanhat pellit tallessa, missä valmistenumero on?

Täällä päin ainakaan eivät konttorilla itse meistä valmistenumeroita, vaan "antoivat luvan" korjauskehotuksella meistää uudet.

Link to comment
Share on other sites

Vanhan tuulilasin eduspelti, jossa näkyy numero on tallessa. Käytin viime vuonna Kirkkonummen katsastusmiehen tallilla katsomassa projektia ja hän kirjasi tiedot muistiin. Eilen kävin varmistamassa, että heillä on valmiudet ja välineet leimaamiseen. Jälkiviisaana olisin voinut laittaa numerot samaan paikkaan uuden pellin ollessa irrallaan. Numeron voi ilmeisesti laittaa konetilan sivussa olevaan vinoon poikittaistukeen.

Link to comment
Share on other sites

Takaluukku on paikallaan mutta uusi tiiviste on oudon jäykkä. Ovien tiivisteiden kanssa oli alkuun samanlaista ongelmaa mutta ovet istuvat nyt hyvin. Silikonia ja kärsivällisyyttä kait.

Jarrujen ilmauksen parissa tuli vietettyä 3 päivän rupeama parin eri apurin kanssa. Kokeilin myös ilmaamista omin voimin erikoispurkin avulla mutta sen toimivuus jäi epäselväksi. Soitin lopulta Muijala Mini Akatemian palvelevaan puhelimeen. Kuulin, että muutkin ovat kokeneet samanlaista. Pääsylinteri vaatinee korjaussetin. Ja taas nokka  kohti Minitronia. Kotona opiskelua Youtubesta toisen säiliöaukon tapin irrottamiseksi. Opin, että sen saa pihdeillä vedettyä ulos kun painaa mäntää sisäänpäin.

Mietin kahvitauolla sitä, miksei Papu-projekti väsytä vaan antaa virtaa vaikka homma tökkiikin välillä. Jotkut hommat taas vievät rutosti energiaa vaikka niihin käyttäisi vähemmän aikaa.

IMG_0491.JPG

IMG_0490.JPG

Link to comment
Share on other sites

Joskus Minin jarrut on pirun mystisiä. Aikoinaan yritettiin ilmata rumpujarrullista kaikin keinoin, ei tulosta. Jätettiin yöksi polkimeen laudan avulla paine päälle, ja aamulla suuri hämmästys, poljin vastasi. Ilma oli yön aikana hävinny.😲.

Link to comment
Share on other sites

G-4062 Eezibleed jarrujen ilmanpoistolaite on nyt tilattu, kiitos vinkistä. Tänään yritettiin aamusella ilmausta ilman onnistumista. Taas piti turvautua Muijala Mini Akatemian apuun. Jarruja alkoi ilmaantua mutta vielä on tarkistettavaa etupään kaliibereissa. Neste tulee läpi heikosti, joten avaan ja tarkistan reitit. Järkevä olisi tietenkin tehnyt tarkistukset oikeaan aikaan mutta seuraavalla kerralla osaan. Jos muistan. Takapyörät krahnaavat pyöritettäessä jossakin kohdassa vaikka jarrukenkien uskoisin olevan oikein. Ne on ensin vedetty kiinni ja sitten löysätty pieneen kitkaan. Tätäkin täytyy ihmetellä.

Link to comment
Share on other sites

Tuon edellämainitun laitteen hankkimisen jälkeen, jo 80 luvulla, ei ole koskaan ollut Minissä minkäänlaisia ilmausongelmia jarruissa eikä kytklimessä.

Ehdoton peli ja yksinkertainen. Hommat onnistuu hienosti yksin.

 

Link to comment
Share on other sites

Ilmaruuvit ovat nyt alapuolella, miten vaikuttaa? Luulen laittaneeni samoin päin kuin oli asennettuna. Korjaan huomenna. Kokeilin jo ilmausta Eezibleedillä. Mainio laite ja ehdottomasti 30 €:n väärti. Oikean etupyörän jarruletkun liitin tihkuu paineella eli taas tuli asiaa Minitroniin; uusi letku, jonka saa kunnolla kiinni. Vanhan letkun avainosa on joskus nyritty täysin pyöreäksi.  Kirjoitan itselleni jarruasentajaharjoittelijan työtodistuksen jos saan homman toimimaan huomenna.

Link to comment
Share on other sites

Muista sit, että ne kupari prikat ei kestä uudelleen kiristystä kunnolla. Eli uudet tai lämmitä entiset punaiseksi ja sitten nopea jäähdytys vedessä. Ilmaruuvit ehdottomasti ylöspäin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ohjeista. Jarruasentajaharjoittelija kuittaa työn tehdyksi. Vaihdoin satulat niin, että ilmaruuvit ovat yläpuolella. Vaihdoin oikean puolen letkun, letkun prikan ja jakoboksin alemman kupariprikan uusiin. Jakoboksin ylempää isompaa prikkaa en löytynyt mistään. Annoin sille kuumaa ja kylmää ja takaisin paikalleen.

Huomasin takapyörien laakereissa olevan pientä klappia. Kiristin pultin aikaisempaa tiukemmalle ja otin yhden pykälän löysemmäksi. Mikä on oikea kiristystapa, pitäisikö olla pientä klappia?

Link to comment
Share on other sites

Pari juttua pitäisi vielä hoitaa ennen katsastusta. Helpolta vaikuttava takaluukun ja takapuskurin asennus ei onnistunutkaan tuosta vaan. Luukun uusi tiiviste vaikuttaa liian massiiviselta ja ahtaalta. Luukun alasaranat tulevat liian lähelle puskuria. Siitä puskurissa vanhastaan olevat painautumat ovat peräisin. Näitä harjoitellaan vielä. Ovien uudet tiivisteet olivat myös alkuun mahdottoman paksun tuntuiset mutta jotenkin ne vain asettuivat paikalleen.

Asensin taas muutaman kerran ratin alle ohjaustankoon tulevia osia. Viiksiosa repsotti löysänä ostaessani Papun ja osia puuttui. Minisparesin sivuilta näin valkoisen muoviholkin asennuskuvan ja sen kiinnitysohjetta tavasin englanninkielisestä korjausoppaasta. Taas tuli uusia termejä englantia työssä käyttäneelle. Luulen kuitenkin, että sain paketin kasaan. 

Länsi-Uudenmaan ministerit pelottelivat vedettömän jäähdytinnesteen käytöstä. En vielä vaihtanut ostamaani vedetöntä lientä ja tarkistin netistä ja Kaasutinekspertiltäkin asiaa. Tulema on, ettei käyttö ole moottorille vaarallista. Vanha neste on hyvä saada pois mahdollisimman hyvin mutta jäämävesi korkeintaan heikentää joitakin vedettömän ominaisuuksia.

Link to comment
Share on other sites

"Huomasin takapyörien laakereissa olevan pientä klappia. Kiristin pultin aikaisempaa tiukemmalle ja otin yhden pykälän löysemmäksi. Mikä on oikea kiristystapa, pitäisikö olla pientä klappia? "

Ei kuulu olla klappia

Kiristystapasi kuulostaa oikealle

Laakerin pitää pyöriä äänettömästi ja välyksettömästi

Sen huomaa kyllä äänestä/pyörintäherkkyydestä jos kiristää liikaa.

Välys pois

Olen kuullut että monet eivät ole saaneet takaluukkua pelaamaan ollenkaan uudella uustuotantotiivisteellä

Juurikin löysin yhden vanhan ok käytetyn romuista ja pelastin erään ministin päivän. Ei valitettavasti ole enää jemmassa kunnollisia vanhoja alkup

Link to comment
Share on other sites

Kun tunnustaa virheensä niin pääsee puolella rangaistuksella. Yritin asentaa takaluukun tiivistettä oman logiikkani mukaan. Aamulla herätessäni oivalsin, että kumin voi asentaa toisellakin tavalla. Putkiaivo on hidas. Luukku istuu nyt ok. Tilasin varoiksi uuden PhoenixTrimiltä, ei niin kallis. Takapuskuri vaati pientä säätöä edellisen korjaajan jäljiltä. Apumiehen ovesta puuttuu sähkökytkin ja ilmeisesti takaluukussakin on kytkimen paikka, kai jokin varashälytysjuttu. Joku aikaisemmista remontoijista on poistanut osia ja lisännyt jostakin syystä toisen sulakerasian ja erinäisiä johtoja. Kyse voi olla äänentoistolaitteista. Pakko on entisen radioasentajan selvitellä sähköpuoli alkuperäiseen kuntoon myöhemmin.

Huomenna katsastukseen. Jarrujen ja valojen säädöt jäivät epävarman puolelle. Tekevät lisätyölistan jos haluavat.

Uusi sähköflekti on vielä kytkemättä. Sekin oli kadonnut matkalla. Kotelosuojaus ja lisää äänenvaimennusmattoja seuraavaksi. Etugrillin ajattelin asentaa yhtenä pakettina niin, ettei tarvitsisi porailla reikiä. Apumiehen istuimen kiinnitys näyttää huteralta. Veikkaan, että toinen kiinnistysosa on jäänyt matkalle. 

Link to comment
Share on other sites

Katsastus on nyt suoritettu. Papu on valmis tien päälle. Antoivat ensin työlistalle puuttuvan konepellin, sisäpuhaltimen (huurteenpostoon) vippaskonstilla kiinnitetyn mittariston ja pari kömmähdystäni (takaiskarin kiinnitys löysä ja toisessa etupyörässä pientä klappia. Asensin nuo puuttuvat osat, joita en uskonut tarvittavan ja kiristin t arpeelliset jutut.

Etugrillin ajattelin kiinnittää pikakromipulttiratkaisulla. Säädän konepellin kun saan tarvittavat kiinnitysosat hankittua. Mennee MiniSpares-tilaukseksi. Nyt pieni hengähdystauko ja viimeistelyasioiden listaus. Ja tietenkin Papu-kahville Muijala Akatemiaan. 

IMG_0535.JPG

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...