Jump to content

Mini Countryman Hybrid


TimoJussi

Recommended Posts

59 minutes ago, TimoJussi said:

Moottorin keltainen vikavalo syttyi pari viikkoa sitten. No Mini huoltoon ihmettelemään. Uusin ohjelmointi versio sisään, sitä ei kuitenkaan olisi tarvinnut päivittää.

Vian mahdollinen syy, polttoaineen pääsy öljyn sekaan, öljy ja suodatin vaihdettiin.

On kuulemma hybriidin ominaisuus. Kun polttomoottori ei kunnolla lämpiä jos ajetaan lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Moottori käy turhan rikkaalla ajoittain ja joku anturi alkaa herjaamaan rikkaasta seoksesta, siitä siis vikavalo. Tämä siis talvella. Eikä näin koronan aikaan ole päässyt pitkää siivua vetämään. 50km voi riittää silloin tällöin. Mini kyllä toimi ihan normaalisti ja tehot oli tallella.

Siispä kovaa ajoa oikein luvan kanssa

 

Itse olen saanut tuon moottorinvikavalon palamaan pariin kolmeen otteeseen alkutalvesta ihan kaupunkiajossa kun keli on ollut nollassa tai hieman plussalla. BimmerLinkillä (myös virhekoodien nollaus) ja OBD-lukijalla virheeksi tuli aina sama ”Mixture control: Mixture too rich" ja kaikilla ajokerroilla yhteistä oli tuo ulkolämpötila ja, että ajoin Sport-modella josta vaihdoin Auto-modeen. Laakkosen mukaan kyseessä olisi voinut olla Lambda-anturi, mutta olen tuon jälkeen heittänyt Sport-tilaan vaihdekepistä jolloin moottori pitää paremmin kierroksia eikä tämä ilmoitus ole toistaiseksi uusiutunut. Mutta hyvin todennäköisesti oma ongelmani on ollut sama, eli liian kevyttä ajoa. Onneksi kevät on kohta täällä niin on paremmin ajomahdollisuuksia 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
On 09/03/2021 at 21:40, klintti said:

Itse olen saanut tuon moottorinvikavalon palamaan pariin kolmeen otteeseen alkutalvesta ihan kaupunkiajossa kun keli on ollut nollassa tai hieman plussalla. BimmerLinkillä (myös virhekoodien nollaus) ja OBD-lukijalla virheeksi tuli aina sama ”Mixture control: Mixture too rich" ja kaikilla ajokerroilla yhteistä oli tuo ulkolämpötila ja, että ajoin Sport-modella josta vaihdoin Auto-modeen. Laakkosen mukaan kyseessä olisi voinut olla Lambda-anturi, mutta olen tuon jälkeen heittänyt Sport-tilaan vaihdekepistä jolloin moottori pitää paremmin kierroksia eikä tämä ilmoitus ole toistaiseksi uusiutunut. Mutta hyvin todennäköisesti oma ongelmani on ollut sama, eli liian kevyttä ajoa. Onneksi kevät on kohta täällä niin on paremmin ajomahdollisuuksia 😊

Talven sai ajella ihan rauhassa ja parisen viikkoa sitten moottorin vikavalo syttyi eikä mitään muuta ääntä/ilmoitusta tullut. OBD-lukijalla sain samat virheet luettua ja ne oli samat kuin loppusyksyllä, sain vielä sopivasti varattua ajan huoltoonkin. Ongelma löytyi ekasta lambda-anturista joka ilmoitti vääriä lukeamia ja sain sen vaihdettua (onneksi oli vielä myyjän lisätakuu voimassa), joten nyt sitten toivotaan ettei probleema uusiudu. Minillä on tuohon ollut huolto-ohjelma, mutta se on koskenut enempi vanhempia vuosimalleja joissa ei ole ollut ajantasaista ohjelmistoa tai niissä on ollut vanhemman mallinen kannen koppa.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...

No nyt on vaihdettu uudempaan ja ajettu noin parisataa km. Uusi on vähän erilainen jo senkin takia että varustetaso korkein. Penkit on paremmat. Auto on hiljaisempi mutta se voi johtua siitä että kitkat oli alla heti. Sähköllä pääsee pitemmälle. Mittaristo on parempi ja helppolukuisempi. Tämmöisiä mietteitä huomioin heti. Toukokuussa tilasin ja parikertaa valmistuminen siirtyi, mailmanlaajuisen komponentti pulan vuoksi. 

Link to comment
Share on other sites

Tässä uudessa kun on tuo adaptiivinen vakkari . Kyllä on herkkä tänäänkin kun oli vähän sumua niin löi vähä väliä pois päältä. Onneksi sen voi kytkeä pois. Entäs vesi tai lumisateella ? Onko muilla kokemusta moisesta herkkyydestä. Tämähän on turvallisuus riski voi peräänajot lisääntyä. Muuten ole edelleen tyytyväinen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
On 18.8.2020 at 08.29, mjp01 kirjoitti:

Supportin sanoin: "Mini Connected palvelut ovat tulleet 3/2018 alkaen valmistettuihin autoihin."

Toivottavasti klintin auto on valmistettu sen jälkeen koska suomen supportti mun tapauksessa poisti aikaisemmin toimineet etäpalvelut tuohon vedoten. Aikamoista asiakaspalvelua!

Wuuut! Tämä on jo melkoinen tapaus! Itsekin tuota selvittelin ja oma auto on valmistettu 12/2017 niin ei noita palveluita saa käyttöön.

 

Eniten ehkä kaipaisi etänä käynnistettävää esilämmitystä/-jäähdytystä.

 

Kyselin autokeskuksesta, että laittaisivatko:

 

1. takavalot palamaan ajovalojen kanssa.

2. Ajomoodeille muistin kun rassaa joka kerta lähtiessä kytkeä sporttia tai greeniä.

3. ovenkahvojen valot palamaan kun R-vaihde on kytkettynä.

 

Noista ainoastaan ykköskohta onnistuu ja maksaa 224€… Olisivat päivittäneet jotain muitakin ohjelmistoja tms.
 

Saavat kyllä unohtaa tolla hinnalla. Täs nyt kuitenkaan ei ole mitään toimintahäiriöitä niin parempi olla koskematta.

 

Oletteko itse ohjelmoineet noita bimmercodella tai vastaavalla?

Link to comment
Share on other sites

18 tuntia sitten, tth78 kirjoitti:

Eniten ehkä kaipaisi etänä käynnistettävää esilämmitystä/-jäähdytystä.

Tämä oli minullakin mielessä kun auton ostin. Esim. junalla asemalle sattumanvaraisessa aikataulussa (koska VR) saapuessa olisi ollut mukava laittaa lämmitys päälle 5 minsaa aiemmin.

18 tuntia sitten, tth78 kirjoitti:

Kyselin autokeskuksesta, että laittaisivatko:

1. takavalot palamaan ajovalojen kanssa.

2. Ajomoodeille muistin kun rassaa joka kerta lähtiessä kytkeä sporttia tai greeniä.

3. ovenkahvojen valot palamaan kun R-vaihde on kytkettynä.

Noista ainoastaan ykköskohta onnistuu ja maksaa 224€… Olisivat päivittäneet jotain muitakin ohjelmistoja tms.

Bimmercodella koodailin 1 ja nyt kun mainitsit taidan käydä tekemässä 2 myös. On ainakin minulla toiminut ok.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, Pullis kirjoitti:

Eikö 2017 mallissa green mode pysy päällä sammutuksessa? 2019 mallissa sen ainakin saa valittua pysyväksi lähtömodeksi tieturista.

Joo tuossa uudemmassa on muisti, mutta tässä vanhemmassa painoksessa ei, todella mälsää. Jos foralla on joku Turun seudulla kuka vois bimmercodella tuon koodata niin tarjoan kahvit.

Link to comment
Share on other sites

49 minuuttia sitten, mjp01 kirjoitti:

Tämä oli minullakin mielessä kun auton ostin. Esim. junalla asemalle sattumanvaraisessa aikataulussa (koska VR) saapuessa olisi ollut mukava laittaa lämmitys päälle 5 minsaa aiemmin.

Bimmercodella koodailin 1 ja nyt kun mainitsit taidan käydä tekemässä 2 myös. On ainakin minulla toiminut ok.

Todella olisi hyötyä tuosta kun epäsäännöllisesti liikkuu. Tuo kolmoskohta voisi olla myös aika nasta kun pimeällä pihalla peruuttelee niin näkee vähän mitä vierellä on.

Link to comment
Share on other sites

On 28/10/2021 at 12:34, TimoJussi said:

Tässä uudessa kun on tuo adaptiivinen vakkari . Kyllä on herkkä tänäänkin kun oli vähän sumua niin löi vähä väliä pois päältä. Onneksi sen voi kytkeä pois. Entäs vesi tai lumisateella ? Onko muilla kokemusta moisesta herkkyydestä. Tämähän on turvallisuus riski voi peräänajot lisääntyä. Muuten ole edelleen tyytyväinen.

 

 

Todella kova vesisade, niin että pyyhkijät täysillä, ja eritoten vastavaloon ajaminen heittää kyllä adaptiivisen herkästi pois päältä. Myös tietenkin jos joku roska/jäätä/lunta jäänyt lasiin kameran kohdalle niin silloin ei mene adaptiivinen edes päälle.

Akun kantamaan. Varsin tavallisena syys/talvi/kevätpäivänä kun lämpötila on sen nyky-Suomelle tyypilliset +2 astetta, kantama näyttää aamulla töihin lähtiessä kabiini esilämmitettynä n. 30-35km. Lämmitys ajon aikana ottaa sen verran että käytännössä tuolla menee ”nollakelissä” sen 25 kilsaa pelkällä sähköllä. Kesällä sähköllä pääsee kaupunkiajossa käytännössä sen 40 kilometriä. Optimaalisin säähän on joku +15, kun lämmitys tai ilmastointi kumpikin toimivat varsin kevyellä kuormalla.

Link to comment
Share on other sites

42 minuuttia sitten, tth78 kirjoitti:

Esilämmitys nielee 25% akusta näillä keleillä.

Jos auto on piuhan päässä, niin ei kai se silloin akkua kuluta? Lämmittää auton sillä verkkosähköllä, jolloin kabiinia ei tarvitse niin paljon lämmittää ja range on lähes sama kuin kesällä?

Link to comment
Share on other sites

9 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Jos auto on piuhan päässä, niin ei kai se silloin akkua kuluta? Lämmittää auton sillä verkkosähköllä, jolloin kabiinia ei tarvitse niin paljon lämmittää ja range on lähes sama kuin kesällä?

Kuluttaa se, ellei johdosta tule 3,6kW teholla sähköä. Itsellä ei ole latausmahdollisuutta kotona. 10v ajan olen polttista lämmittänyt tolpasta 1600W-1800W teholla ja tolpasta saa auton imuroida vastaavalla teholla, mutta lataushybridin lataus 1300W on kuulemma paloturvallisuusriski... Ei sitten esilämmitetä tai latailla, näin kaupungin vuokrarivitalossa yhdenvertaisuus toteutuu...

Veikkaan, että yhtiöllä on intressit ajaa ihmiset eli minut käyttämään toista noista uusista latauspaikoista, joissa virtaa saa 10A sulakkeen takaa, kun lämpöpaikoista saa 8A. Voisihan tuota kieltämättä harkita, mutta autopaikan hinta on 6x lämpöpaikan hinta ja koska tulee virtaa vain noin niukasti, tarkoittaisi se, että saa akullisen ajettua päivässä. Etätyöläisenä ajan 2x viikossa, joten ajan hybridinä ja latailen asiointien yhteydessä milloin voin.

Link to comment
Share on other sites

Jokos tämä muuten on korjattu?

"Mini Countryman (F60) PHEV Korkeajänniteakuston kennot 0061650500: 
MINI on havainnut omassa laaduntarkkailussaan, että on olemassa riski, että joissakin plug-in-hybrideissä käytettävän korkeajänniteakuston kennoissa voi ilmetä vika. Erittäin harvinaisissa tapauksissa vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakusto ladataan. Oikosulku voi tällöin johtaa lämmönkehitykseen ja aiheuttaa jopa tulipaloriskin, vaikka auto olisi paikallaan. MINI kehittää parhaillaan korjausratkaisua korkeajänniteakuston kennojen tarkistamiseksi ja tarvittaessa korjaamiseksi, aloituspäivä 23.9.2020, Traficom"

https://moottori.fi/tyyppiviat/mini/mini-mini-r50-r52-r53-2001-2006-mini-r55-r59-2006-2014-mini-f55-f56-2014/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tuli perjantaina ilmoitus:"Voimansiirto viallinen". Sain varattua tiistaille ajan, jota tsekkaavat tuon. Lauantain ajelin polttomoottori pakotettuna päälle ja kun kotiin pääsin, syttyi moottorin vikavalo... taattua bmw-laatua :D. Johan tuolla on ikää 3v/32tkm niin on aikakin hajota.

Link to comment
Share on other sites

Aivopurkki ajettiin sileäksi ja asennettiin uusin ohjelmisto kun vikakoodeja pukkas vähän sieltä ja täältä. Sähköajo siis kunnossa.

Polttomoottorin seokset oli rikkaalla, siksi moottorin vikavalo.

3kk/1000km ajetut öljyt olivat kuulemma kuin kermaa, eli liikaa ajettu polttis kylmänä. Kumma juttu, itse olen pitänyt huolta, että ajan vain sähköllä tai bensalla, enkä toyotamaiseen tapaan hybridinä. Kerran viikossa ajan moottorin kunnolla lämpöiseksi vaan ei näyttäisi riitävän.

Nyt loppu lataaminen, ajan vain bensalla tästä alkaen ja sport-modella niin pitää polttiksen pakotettuna päällä & pienempää vaihdetta & korkeampia kierroksia käytössä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 3 kuukautta myöhemmin...

Muistaako kukaan tai tietää, saako sivupeilin asetusta muutettua auton omista asetuksista. En pidä hyvänä kun laittaa pakin päälle niin oikeanpuoleinen peili kääntyy alas näyttämään jalkäkäytävän reunaa.

Muuten tykkkään vielä Ministä niinkuin voi olettaa kun on toinen hydriidi menossa.

Vielä kun saisi koukun. No seuraavassa mallissa, ensi vuonna.

 

Link to comment
Share on other sites

36 minuuttia sitten, TimoJussi kirjoitti:

Muistaako kukaan tai tietää, saako sivupeilin asetusta muutettua auton omista asetuksista. En pidä hyvänä kun laittaa pakin päälle niin oikeanpuoleinen peili kääntyy alas näyttämään jalkäkäytävän reunaa.

Muuten tykkkään vielä Ministä niinkuin voi olettaa kun on toinen hydriidi menossa.

Vielä kun saisi koukun. No seuraavassa mallissa, ensi vuonna.

 

Siirrä kuskin ovessa oleva peilin valintavipu toiseen asentoon. Siis se millä valitaan jompikumpi peili, jotta sitä voi säätää.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...