Jump to content

klintti

Jäsenet
  • Viestit

    16
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Tietoja käyttäjästä klintti

  • Syntymäpäivä 04.05.1967

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sijainti
    Helsinki
  • Autotalli
    Mini Countryman Cooper S E All4, 2018

klintti's Achievements

  1. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Jos en väärin muista niin 2020 tuli Countrymaniin päivityksenä 11 kWh ajoakku joka nostaa kesällä ajon jopa tuonne 50 kilometrin tienoille. Joku jolla on tuo isompi ajoakku käytössään voisi kommentoida kuinka pitkälle talvisin sillä pääsee.
  2. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Vaikka yöllä lataan ajoakun täyteen niin se lähtiessä sen verran kylmä ettei auto osaa näyttää sen kantamaa joten polttiksella liikutaan. Parin talven aikana olen oppinut sen, että autolla menee akuston sopeuttamiseen kylmälle ilmalle noin parisen viikkoa ja tämän ajan pyrin ajamaan "auto" asennolla ja sitten taas kevät talvella tapahtuu sama toisinpäin jolloin kantama nousee noin 23 kilometristä 35 kilometriin (ajoakku 7 kW). Jos haluaa pakottaa auton käyttämään pelkästää ajoakkua, niin keskikonsolin vasemmalta puolelta EV-päälle jolloin pyritään käyttämään vain ajoakkua, mutta jos syystä tai toisesta ajoakun varaustaso on liian alhainen tai se on liian kylmä niin auto kytkeytyy kuitenkin automaattisesti polttikselle ja suojaa siten tuon ajoakun.
  3. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Itsellä on vuoden 2018 PHEV ja ensivuoden aikana se olisi tarkoitus vaihtaa joko juuri myyntiin tulevaan täyssähköiseen malliin tai sitten vähän käytettyyn tuoreempaan PHEViin. Alustavasti en ole oikein myyty noille säätimien ja vipujen poistolle mitä tuo uusi täyssähköinen Countryman tarjoaa, mutta tuo tarkentuu itselle sitten kun pääsee koeajamaan uutta mallia.
  4. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Suoraan neliveto tilaan pakotusta ei tietääkseni ole, mutta lähinnä tuota on laittaa vaihdekepistä Sport-tila päälle jolloin käytetään polttista (etupää) ja sähkistä (takapää) jatkuvasti ja autohuolehtii niiden tehosuhteesta, samalla akustoa ladataan max. 50% asti. Jos on oikein liukas tai pöperöinen paikka niin voi ottaa vielä lisäksi luistoneston pois. Jos ajotapavalinta on Auto niin autohan automaattisesti kytkee nelivedon päälle tarpeen mukaan ja vaihtelee ajotilaa takavedosta (sähköllä) polttikselle (etuveto) aina nelivetoon tarpeen mukaan. Tietääkseni ajotilavalinnoilla (Sport, Normal, Green) samanlaista pakottavaa valintaa ei voi tehdä kuin vaihdekepistä.
  5. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Talven sai ajella ihan rauhassa ja parisen viikkoa sitten moottorin vikavalo syttyi eikä mitään muuta ääntä/ilmoitusta tullut. OBD-lukijalla sain samat virheet luettua ja ne oli samat kuin loppusyksyllä, sain vielä sopivasti varattua ajan huoltoonkin. Ongelma löytyi ekasta lambda-anturista joka ilmoitti vääriä lukeamia ja sain sen vaihdettua (onneksi oli vielä myyjän lisätakuu voimassa), joten nyt sitten toivotaan ettei probleema uusiudu. Minillä on tuohon ollut huolto-ohjelma, mutta se on koskenut enempi vanhempia vuosimalleja joissa ei ole ollut ajantasaista ohjelmistoa tai niissä on ollut vanhemman mallinen kannen koppa.
  6. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Itse olen saanut tuon moottorinvikavalon palamaan pariin kolmeen otteeseen alkutalvesta ihan kaupunkiajossa kun keli on ollut nollassa tai hieman plussalla. BimmerLinkillä (myös virhekoodien nollaus) ja OBD-lukijalla virheeksi tuli aina sama ”Mixture control: Mixture too rich" ja kaikilla ajokerroilla yhteistä oli tuo ulkolämpötila ja, että ajoin Sport-modella josta vaihdoin Auto-modeen. Laakkosen mukaan kyseessä olisi voinut olla Lambda-anturi, mutta olen tuon jälkeen heittänyt Sport-tilaan vaihdekepistä jolloin moottori pitää paremmin kierroksia eikä tämä ilmoitus ole toistaiseksi uusiutunut. Mutta hyvin todennäköisesti oma ongelmani on ollut sama, eli liian kevyttä ajoa. Onneksi kevät on kohta täällä niin on paremmin ajomahdollisuuksia
  7. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Oman fiiliksen mukaan jos vaihteiston heittää Sport tilaan niin tuo regeneraatio ei jarruta niin voimakkaasti kuin jos ajotilasta olisi valittu Sport tila ja vaihde on normaalissa D-asennossa, mutta kun fiiliksen tueksi ei ole mitään järkevää teknistä dataa niin tämä voi olla vain mutua.
  8. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Kun Naviin syöttää kohteen niin se laskee kolme eri variaatiota vihreyden (vihreä reitti), nopeampi (sininen reitti) tai normaalin (valkoinen, oletusreitti) mukaan ja jos valitsee vihreän niin reitti saattaa vältellä esimerkiksi motareita, koska tällöin kulutus on yleensä suurempaa. Pääsääntöisesti kaupunkiolosuhteissa pyörineenä tuon hyöty on ollut näennäinen, mutta viime kesänä kun tuli tehtyä maakuntamatkailua olivat nuo vihreät reittivalinnat varsin mielenkiintoisia ja ne veivät useinmiten ihan mielenkiitoisille tienpätkille joista automieskin useinmiten tykkäsi. Toki samalla pitää varata hieman enemmän aikaa ajamiseen En ole katsonut onko tämänvuotisiin malleihin tullut Naviin Topo-tukea jolloin Navi osaisi ottaa huomioon myös korkeuserot, mutta esimerkiksi "A Better Routeplanner" -karttaohjelma tarjoaa tiedon korkeuseroista suunnitellulle reitille jolloin voi valita reitin joka vie alavamman maaston kautta.
  9. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Itse siirryin keväällä Mitsun Lancer Sportback Ralliart AWD:stä tähän Countryman SE All4:iin (autoissa suurinpiirtein sama kiihtyvyys ja suorituskyky!) ja keväästä syksyyn asti kulutuslukemat olivat Minissä erittäin hyviä vaikka en saakaan autoa ladattua kotona (työn alla taloyhtiön kanssa) tai työpaikalla. Nyt talvella nämä kulutuslukemat ovat joltain toiselta planeetalta, mutta edelleenkin alle Ralliartin lukemien joten säästöä on jo tullut siihen verrattuna Mitsun keskimääräinen kulutus oli seitsemän käyttövuoden aikana 11,55 l/100 km josta suurin osa on sekalaista ajoa Helsingissä Kehä-teiden varsilla. Kesällä matka-ajossa Ralliartin kulutuksen sai parhaimmillaan tippumaan jonnekin 8,5 l/100 km lukemiin kun se taas talvella oli jossain 13 l/100 km lukemassa. Nyt Minin keskikulutus on viime toukokuusta tähän asti vastaavanlaisessa sekalaisessa ajossa 8,15 l/100 km lukemassa (täsmää aika tarkalleen Minin oman näyttämän kanssa) ja keväästä syksyyn se pyöri jossain 6,5 l/100 km tienoilla. Nyt talvella se on reilusti enemmän ja lukema pyörii tankkausten välillä 10,5-11,5 l/100 km kulutuksessa vaikka pyrin pitämään akun vähintään 20% varaustasossa sekä lataamaan sitä pari kertaa kauppakäyntien yhteydessä sekä tarvittaessa ajossakin. Olisi varsin kivaa jos jostain löytyisi tietoa siitä miten noi eri ajotilat vaikuttavat mitenkin niin auton kulutukseen, sen kykyyn ladata ja ylläpitää akkua. Minin käsikirja kun ei valaise tätä puolta juuri ollenkaan ja samalla siinä on myös jätetty sivujuonteeksi vaihteiston Sport tila. Erilaisia ajotilayhdistelmiähän on kymmenen eli kolme akkutilaa x kolme ajotilaa sekä nämä ohittava vaihteiston Sport. Itse olen kokeillut tässä talvella näitä eri ajotiloja ja vaikka tuo vaihteen Sport tila ei ole välttämättä ekonomisin tapa ajaa, niin pidän siitä, että auto on tällöin pirteä, akku renegeroituu kohtuullisesti ajossakin ja auton rullaavuus on normaalilla tasolla. Pidän tätä ajotilaa parempana kuin yhdistelmää akun säästötila + auto tai sport, tai akun autotia + auto tai sport.
  10. Jep, tämä näyttää kulminoituvan tuohon 3/2018 lukemaan, eli jos auto on valmistunut tuota myöhemmin on siinä uudempi Head Unit jota Mini Connected applikaatiot tukevat ja tätä vanhempiin homma toimii tuurilla jos ollenkaan. Pitää tutustua siihen mitä netin ihmeelliset syöverit tarjoavat avuksi tuohon mikäli huolto ei syystä tai toisesta kykene järkevästi auttamaan.
  11. Morjes, itselläni olisi vielä tämän kuun loppuun mahdollisuus ladata karttapäivitykset ilmaiseksi Mini Connected -sivulta, mutta ohjeiden mukaista Download Manager ohjelmiston (mac/win) lautausmahdollisuutta ei löydy, eikä myöskään paikkaa jonne auton VIN-numeron voisi syöttää jotta näkisi mikä on tuorein saatavilla oleva kartta. Onko joku onnistunut vastaavanlaisessa päivityksessä vai pitääkö sittenkin marssia valtuutettuun huoltoon, jotta tämän saisi tehtyä Itselläni on alla Ruotsin tuonti Countryman SE All4 (F60) joka on tehty 2/2018 ja vasta 3/2018 valmistuneista malleista lähtien tuetaan nykyista Mini mobiiliappia ja tämä voi myös olla syynä miksi Mini Connected -sivusto ei anna mitään järkevää mahdollisuutta vaikka olen itseni ja autoni sinne rekisteröinyt.
  12. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Omakohtaisella kokemuksella 2/2018 vuosikerran SE:lla ekaa talvea ajaneena ja parin viikon ajalta kun saatiin tänne PK-seudullekin kunnon pakkaset niin... Jos pakkasta -10 tai enemmän niin akkua ei saa kytkettyä edes Battery Save -tilaan eli auto pitää sen Auto-tilassa eikä anna kovin järkevää selitystä asialle näytölle. Ilmeisesti ajossa regeneraatio ei toimi kuin ehkä vasta pitkässä ajossa kun akku on kunnolla lämmennyt (tätä en ole saanut testattua). Jos pakkasta on siinä -5 tienoille asti niin akun saa kytkettyä Battery Save -tilaan ja regeneraatio sekä akulla avustettu start/stop toimii. Itse kun en toistaiseksi saa ladattua autoa kotona enkä töissä niin olen yrittänyt hyödyntää tuota Battery save -tilaa lähtiessä mahdollisimman paljon ja sitten kun saavun kohteeseen niin kytken takaisin Auto-tilaan. Itsellä akun varaus on näissä tilanteissa pyörinyt tuossa 30-50% tienoilla. Olen yrittänyt löytää tarkempia tietoja auton käsikirjasta ja muualta, että mitkä nuo eri raja-arvot ovat akun käyttämiselle lämpötilojen suhteen jotta sitä voisi itse yrittää optimoida, mutta sellaista tietoa en ole vielä löytänyt. Jos joku sattuu tietämään niin saa vapaasti kertoa.
  13. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Jeps, omani osoittautui sittenkin kolmen kuukauden selvittelyn jälkeen hieman liian vanhaksi kun se on valmistettu ennen 3/2018 ajankohtaa joten Mini Connected -palveluita ei siihen ole saatavilla/kytkettävissä. Lähinnä koko prosessissa ihmetyttää se, että maahantuojan huollolla ja ennenkaikkea valmistajan Mini Supportilla menee noin pitkään selvittää kyseinen asia, kun kuitenkin auton VIN-numeron perusteella olisivat nähneet todellisen valmistumisajan tehtaalta ja olisivat suoraan voineet todeta tilanteen. Tämä olisi ollut "nice to have" lisä autoon, mutta ilman tätäkin tulen pärjäämään (ja Mini ei saa lisäpalveluista rahaa) joten asialle ei oikein voi muuta kuin JA nyt kun tämä asia on hoidettu alta pois voikin lähteä koodaamaan BimmerCodella muutamia toimenpiteitä kuten takavalojen palaminen myös päiväaikaan, takaluukulle itselle parempi avauskorkeus asetus kun se nyt on joko liian matala tai liian korkea tehtaan asetuksilla parkkiruudun katon kannatinpalkkiin nähden.
  14. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Sain tänään supportilta vihdoin vastauksen, että Saksassa epäilevät auton Head Unitin olevan viallinen ja se pitäisi ensin tarkistaa valtuutetulla huollolla jotta voivat ehdottaa jatkotoimia eli vielä ei lyöty leimaa autolle, että se olisi liian vanhaa erää. Nyt odotellaan huollosta soittoa, että koska auton voi tuoda tarkistettavaksi ja onko tämä kyseinen operaatio maksuton vai maksullinen. Tähän mennessä kyseisessä valtuutetussa huollossa on jo auton uudelleen ohjelmointi jonka piti korjata ongelma (heidän oman Mini gurunsa ehdottamana), mutta ei korjannut muuta kuin teki 213 € loven kukkaroon ja tämä ei tunnu kiinnostavan valmistajan supporttia... tosin kyseinen valtuutettu huoltokaan ei ole asiaan kommentoinut mitään omasta puolestaan vaikka kaikki supportin kanssa tehty viestintä on mennyt heillekin jotta pysyvät loopissa mukana kun ongelmaa ei ole vieläkään ratkaistu.
  15. klintti

    Mini Countryman Hybrid

    Tsau, itselläni on täsmälleen sama ongelma 2018 vuosimallin kanssa joka on myös autoliikkeen kautta talvella 2020 Ruotsista tuotu esittelyauto. Olen tätä työstänyt Suomen tuen kanssa reilut pari kuukautta ja maksanut Laakkoselle turhasta auton ohjelmiston päivittämisestä joka ei auttanut edistänyt asiaa yhtään. Homma ei ole juurikaan edistynyt muuten kuin, että Suomen ja Saksan supportista pyydetään samoja tietoja joita olen jo aiemmin lähettänyt viesteissäni. Todennäköisesti pyydän seuraavaksi Suomen supportilta Ruotsin ja Saksan supporttien suorat yhteystiedot jotta asiaa pääsee purkamaan suoraan heidän kanssaan. Oma arvaukseni on, että todennäköisesti auton siirto Ruotsista Suomen kirjoihin on valmistajalla jäänyt johonkin limboon ja se on jotenkin naitettuna Ruotsalaisen autoliikkeen käyttäjäprofiiliin eikä sitä ole sieltä vapautettu Ruotsin organisaation toimesta. Luulisi, että keskieuroopassa tapahtuisi paljonkin autojen siirtoja eri maiden välillä jolloin tämän pitäisi olla jotenkin ratkaistavissa kunhan löytyy oikea henkilö hoitamaan asian kuntoon Minin/Bemarin supportissa.
×
×
  • Luo uusi...