Jump to content

Mini Countryman Hybrid


TimoJussi

Recommended Posts

Moi

Piti kirjautua tänne kun tuli tilattua uusi Countryman Hybrid. Liekö täällä muita samanlaisen laitteen omistajia ? Kuukausi pitää vielä odottaa. Koeajossa tykkäsin kun hullu puurosta. Olen aina tykännyt erilaisista vekottimista. Harraste autoja on ollut Kupla -57 Range Rover -74 Austin Wesminister -62. Fiskarssissakin on tullut käytyä alkuaikoina Britti kohtaamisessa. Arvostan vanhoja menopelejä Minejä yms. Ja onha tullut ajettua n.30V Italialaisella moottoripyörällä. Ehkä sitä tulee kysyttyä jotain joskus tällä palstalla tai kommentoitua hybriidistä. Kunhan sen saa

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moi!

Täällä ilmoittautuu yksi vastaavan vekottimen omistaja. Tätä ennen minulla oli 2015 -mallinen 5-ovinen F55 samaisella 1.5l bensamoottorilla. Viime syksynä kävin joutessani potkimassa Espoon Laakkosella autojen renkaita ja tuttu myyjä ehdotti koeajoa tuolla plugarilla. Siitä se sitten lähti ja nyt on kolme kuukautta auto ollut alla. Mitään moitittavaa/valitettavaa en ole autosta keksinyt.

Auto on hommattu lähinnä työmatka-ajoon (yhdensuuntainen työmatka 29km) ja pieneen kaupunkipyöritykseen. Latausmahdollisuus on kotona ja töissä ja kilometrejä kertynyt nyt karvan päälle 4500km. Työmatkat hoituu ainakin näin lämpimillä keleillä pelkästään sähköllä ja keskimääräinen sähkörange on ollut 35-37km. Parhaimmillaan ollaan päästy 45km pelkällä sähköllä. Bensaa on kulunut alle 30 litraa auton saamisen jälkeen ja viimeksi tosiaan tankkasin huhtikuussa tankin täyteen kun olin sen kaupasta vajaalla tankilla hakenut.  

 

Link to comment
Share on other sites

Igor, tuohan siinä on riskinä 😀. Pitää seuraavan kerran tankata vain puolikas tankillinen, ettei litku ihan tyystin tankkiin happane. Nytkin bensaa on oikeastaan kulunut vain sen takia, kun on väkisin pakotetusti halunnut moottoria käynnistellä ja/tai kokeilla miten kiesi liikahtaa liikaa kuitenkaan moottoria rasittamatta. Lähinnä mietin tuota moottorin sisäänajo-ohjetta, jossa puhutaan ensimmäisen 2000 kilometrin rauhallisesta ajosta. Mulla polttomoottori kävi tuon kilometrimäärän aikana ehkä noin 150km matkan, joten hirveemmin ei kyllä sisäänajautunut tuolla matkalla. 

Positiivista tosin on se, että huoltovälilaskuri ottaa ilmeisesti polttomoottorin käyttökilometrit huomioon, koska näyttää edelleen huoltoa huhtikuulle 2020 tai 30000km päähän. Osaisikos joku sanoa, että mites noita öljyjä oikeasti kannattaisi vaihdella jos polttomoottorin käyttö on hyvinkin minimaalista näissä plugareissa. Eli onko 2 vuotta vanha vähän ajettu öljy vielä käypää tavaraa ja vasta aiheellista vaihtaa silloin vai kannattaako vaihtaa vuoden välein vaikka esim vain 2tkm verran moottori pyörinyt? 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, F60-SE-All4 said:

Igor, tuohan siinä on riskinä 😀. Pitää seuraavan kerran tankata vain puolikas tankillinen, ettei litku ihan tyystin tankkiin happane. Nytkin bensaa on oikeastaan kulunut vain sen takia, kun on väkisin pakotetusti halunnut moottoria käynnistellä ja/tai kokeilla miten kiesi liikahtaa liikaa kuitenkaan moottoria rasittamatta. Lähinnä mietin tuota moottorin sisäänajo-ohjetta, jossa puhutaan ensimmäisen 2000 kilometrin rauhallisesta ajosta. Mulla polttomoottori kävi tuon kilometrimäärän aikana ehkä noin 150km matkan, joten hirveemmin ei kyllä sisäänajautunut tuolla matkalla. 

Positiivista tosin on se, että huoltovälilaskuri ottaa ilmeisesti polttomoottorin käyttökilometrit huomioon, koska näyttää edelleen huoltoa huhtikuulle 2020 tai 30000km päähän. Osaisikos joku sanoa, että mites noita öljyjä oikeasti kannattaisi vaihdella jos polttomoottorin käyttö on hyvinkin minimaalista näissä plugareissa. Eli onko 2 vuotta vanha vähän ajettu öljy vielä käypää tavaraa ja vasta aiheellista vaihtaa silloin vai kannattaako vaihtaa vuoden välein vaikka esim vain 2tkm verran moottori pyörinyt? 

 

Itse vaihtaisin vuoden välein. Öljytilaan pääsee kuitenkin kosteutta (ja polttoainetta, joskin vain koneen käydessä...), ja jos konetta käytetään harvoin, niin se kosteus (ja polttoaine) ei poistu sieltä haihtumalla, kuten normaalisti tapahtuu. Näin ainakin itse tekisin. Toki takuunalaiseen autoon se vaihto pitänee tehdä jossain mistä saa leiman huoltokirjaan, ja se tuskin on kovin halpaa...

Link to comment
Share on other sites

Työmatka ajoa olisi päivittäin n.80 km. Ajattelin ladata myös töissä, ainakin siihen asti kun kateelliset kieltää senkin. Kyllä pitkiämatkoja ajellaan. Elokuun lopussa Inariin ja jouluna Saksaan joulumarkkinoille. Vielä ei ole kuulunut mitään. Auto on valmistunut juhannuksena sen tiedän. No elokuun alkupuolella pitäisi olla noudettavissa. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pistäkää noista sit matka-ajo kokemuksia,oon kuullu muun merkkisistä citymaastureista sen verran,että sitten kun sähkö loppuu,rupeaa bensa kelpaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Turbo 69, pidempää matkaa en ole vielä ajanut, mutta yhden pelkällä bensalla ajetun (ajoakku oli lähtiessä tyhjä, muistaakseni 3%) noin 70km mittaisen rundin tein pari vko sitten. Havainnot olivat sellaiset, että entinen F55 samanlaisella bensakoneella kulutti keskimäärin tuolla samaisella reitillä noin 5,5l/100km. Tämä uusi hybrid vei kyseisellä lenkillä (mukana oli myös kaupunkia, eli energiaa tuli takaisin akkuun koko ajan jarrutusten vuoksi) 5,6l/100km.  Eli painoero ja korin ilmanvastus ja renkaan leveys huomioiden kulutuksen kasvu entiseen oli aika merkityksetön - etenkin kun matkan loputtua akussa oli virtaa vähän yli 10%. Luonnollisesti pitää olla tarkkana sen kanssa, mitä ajomoodia käyttää, koska mikäli päällä on sport ja ajoakku on tyhjä, lataa auto melko tehokkaasti akkua ajon aikana, mikä näkyy suoraan bensankulutuksessa. Green moodissa latausteho on hyvinkin maltillista, eikä bensankulutus täten kasva merkittävää määrää. Save -moodissa saapikin sitten bensamittarin viisarin hyvinkin tehokkaasti mielenkiintoisen korkeille lukemille kun akku täyttyy bensan voimalla. 

Pelkkää maantietä en ole vielä pahemmin kokeillut pelkällä bensalla, mutta oletettavaa on, että tyhjä akku, painava auto, isompi ilmanvastus, leveämmät renkaat jne, niin kulutus luonnollisesti isompaa kuin vastaava ilman hybrid -tekniikkaa. Itse ostin auton työmatka- ja taajamapyöritykseen tietäen, että suurin osa ajosta onnistuu sähköllä ja näin onkin tapahtunut.  Pelkkään pitkään matka-ajoon en lähtisi tällaista hankkimaan, koska siinä painava ylimääräinen sähkötekniikka raahautuu vain suurimman osan kilometreistä mukana hyödyttömänä. 

Igor, kiitos öljynvaihtosuosituksesta.

 

Link to comment
Share on other sites

Joo,sehän se pointti olikin,työkavereilla oli kerran vuokralla joku Toyotan sähkömalli työkeikalla,ajoivat n.200km pelkällä bensalla,kyllä kuulemma kulutti.Muistaakseni yli kympin satkulla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
On 15/07/2018 at 15:48, TimoJussi said:

Työmatka ajoa olisi päivittäin n.80 km. Ajattelin ladata myös töissä, ainakin siihen asti kun kateelliset kieltää senkin. 

Volvon hybridillä ajeleva työkaveri oli kysellyt mahdollisista latauspistokkeista, kun työpaikalle rakennetaan uutta parkkipaikkaa. Kuulemma sellaisia ei ole tulossa, koska verottajan kanssa tulisi ongelmia... ilmeisesti latausmahdollisuus katsottaisiin verotettavaksi etuudeksi. Lämmitystolpista lataamista se ei kai koske. Ainakaan vielä.

Link to comment
Share on other sites

Työmaan parkkipaikallikin jo näkyy yks sähkö auto olevan lämmitystolpassa kiinni,niissä on vielä jatkuvasti virtaa.Eiköhän tolppien maksut kohta nouse.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Volvon hybridillä ajeleva työkaveri oli kysellyt mahdollisista latauspistokkeista, kun työpaikalle rakennetaan uutta parkkipaikkaa. Kuulemma sellaisia ei ole tulossa, koska verottajan kanssa tulisi ongelmia... ilmeisesti latausmahdollisuus katsottaisiin verotettavaksi etuudeksi. Lämmitystolpista lataamista se ei kai koske. Ainakaan vielä.

Kyllä, verotettava etu kyseessä. Taitaa vuodenvaihteessa onnistua helpommin, kun sille asetetaan valtiovarainmisterin kommentin mukaan kiinteä verotusarvo. Nyt verotusarvo perustuu kulutetun sähkön mittaukseen ja on kallista työnantajille järjestää. Vaihtoehtoisesti edun voi periaatteessa  laskea yhden täyden akullisen verran sähköä per latauspäivä tai työaika x latausteho jos ei ole mittareita asennettu (eli teoreettisen maksimin mukaan). Ja lämmitystolpasta ladattaessa myös sama juttu, on verotettava luontaisetu.

Link to comment
Share on other sites

Hetken mietin/suunnittelin vaihtavani nykyisen JCW:n hybridiin, mutta kun työmatkaa tulee 30km sivu ja töissä ei ainakaan kesäaikaan latausmahdolisuutta (ja talvellakin lienee mahdottomuus tolppien pienistä sulakkeista johtuen, vaikuttaa tämä lautaukseen? ). Niin jäi sitten suunnittelun asteelle, kun joutuis toisen suuntaan ajamaan pelkällä polttomoottorilla eli vajailla tehoilla. Ajotyylini kun on hieman ronski eli haluan käyttööni kaiken tehoreservin aina 😄

Link to comment
Share on other sites

Kaitzu, jos ajelet hybridillä sporttimoodilla ja automaattisella virranhallinnalla tai save-moodilla, sanoisin akun riittävän raskaallakin kaasunkäytöllä vaikket töpselistä lataisikaan. Auto nääs sportti/savetilassa lataa itseään aika tehokkaasti polttomoottorin avustuksella. Näkyy tietty polttoaineenkulutuksessa, mutta antaa sitten aina kaiken tehon tarvittaessa ulos. Ota ihmeessä koeajolle ja testaa.

Link to comment
Share on other sites

Viikon verran on tullut ajeltua hybriidillä, vielä on hauska peli kokonaisuudessa. Kaikkia moodeja ei vielä ole kokeiltu ajan kanssa . Green moodilla Mini todella hidas jää jalkoihin. Muuten lähtee kuin Ville potalta.

Töihin on matkaa 38 km jää harmittavasti pari kilometriä sähköllä vajaaksi. Töissä saa sähköä parin tunnin pätkinä. Mini Connectiin (mikä on ladattu puhelimeen) tulee ilmoitus virhe. Siitä sitten kääntämään kiekosta lisää.

Bensan kulutus näytti parinsadan kilometrin lenkillä olevan 5,8, auton oman tietsikan mukaan.

Muuten tykkään ajo ominaisuuksista, koloihin ja muihin heittoihin mutkista puhumattakaan menee niin kuin kaikki "tassut" maassa kiinni. Ohjaus on omaan makuuni aavistuksen raskas mutta tuntuma ok.

Olen lataillut kolmesta vaihtoehdosta alhaisimmalla. Sillä kestää n.6T.Mihinkäs sitä kotona yöllä kiire. Se mikä on kumma näyttää lataus 100% ja ajomatka 35-38 km. Ei koskaan 42 km minkä tehdas lupaa.

Kaikkea löytää kun räplää , niin kuin isolta näytöltä kulloisenkin paikkakunnalta sään neljä päivää eteenpäin (siis siellä missä on) ja uutisia. Puhelinta en ole vielä onnistunut parittamaan Minin kanssa.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, TimoJussi kirjoitti:

Se mikä on kumma näyttää lataus 100% ja ajomatka 35-38 km. Ei koskaan 42 km minkä tehdas lupaa.

Ajomatka/range-ennusteen auto oman kokemukseni mukaan laskee edellisen muutaman kymmenen kilometrin ajotavan ja sähkönkulutuksen perusteella. Arvioon vaikuttaa myös ulkolämpötila ja käytössä olevien sähkövempeleiden päällä/poissaolo. Lämmitys/ilmastointi vaikuttaa aika paljon rangeen kuten myös ajonopeus. Itse olen parhaimmillaan kulkenut sähköllä 49km ja ennuste ollut suurimmillaan 45km. Normaalisti ennuste ja toteuma on 33-38km välillä.

Tehtaan ilmoittama 42km ei ole lupaus vaan EU Direktiivin ja kansallisen asetuksen mukainen vertailukelpoinen kontrolloidussa laboratorio-olosuhteissa ajettu NEDC:n mukainen virallinen kilometrimäärä. Valmistajat ovat pakotettuja käyttämään virallisia lukemia materiaaleissaan ja siksi ne eivät ole "lupauksia". Googlessa hakusanoilla "nedc phev" ensimmäinen tulos kertoo kattavasti miten range ja myös ilmoitetut kulutuslukemat on saatu ja laskettu NEDC:n ja uuden WLTP:n mukaisesti.

Link to comment
Share on other sites

En oikein usko lupaukseen noi niinkui etukäteenkään. Ajattelin vai että lähtökohta olisi tämä 42 km. Olen pikemminkin yllättynyt näinkin pitkästä toimintamatkasta sähköllä. Sitä en tiennyt että Mini tietää etukäteen ajelut. Työmatkastani on noin puolet 80 km aluetta, siinä menee suurin osa kun katsoo prosenteja tai jäljellä olevia kilometrejä sähköllä.

Puhelimen paritus näytti tänään onnistuneen

Link to comment
Share on other sites

On 14.8.2018 at 20.15, F60-SE-All4 kirjoitti:

Kaitzu, jos ajelet hybridillä sporttimoodilla ja automaattisella virranhallinnalla tai save-moodilla, sanoisin akun riittävän raskaallakin kaasunkäytöllä vaikket töpselistä lataisikaan. Auto nääs sportti/savetilassa lataa itseään aika tehokkaasti polttomoottorin avustuksella. Näkyy tietty polttoaineenkulutuksessa, mutta antaa sitten aina kaiken tehon tarvittaessa ulos. Ota ihmeessä koeajolle ja testaa.

Ei ole noita edustajia kuin siellä eteleässä, niin varmaan tänne reilu 600km:n päähän koeajoauton saaminen ei liene helppoa 😞 

21 tuntia sitten, F60-SE-All4 kirjoitti:

Niin ja latausvirran hidas/tilapäislaturilla voi asettaa niinkin alas kuin 6A, jolloin periaatteessa mistä tahansa voi virtaa ottaa varsin turvallisesti. Lohko+sisätilanlämppäri ottaa helposti jo paljon tuota enemmän. Tuommoisella 6A latausvirralla lataaminen täyteen tosin kestää jo noin 5-6 tuntia.

Tätä tietoa olen yrittänyt välillä etsiä löytämättä kuitenkaan. Kiitos siitä. Firman parkkialueen tolpat on "surkeat", virrat päällä vain talvisin ja silloinkin kahdelle autolle tolpassa 6A eli jos molemmissa lohkot ja toinen säännöistä huolimatta laittaa sisälämppärin päälle, niin "POKS" eli jos minä lataisin MINIä ja toinen laittaa lohkon, niin taas palaa sulake.

Link to comment
Share on other sites

MINI kulkee sähköllä max 125km/h nopeutta. Tuossa nopeudessa sähköä tosin kuluu ilmanvastuksesta johtuen jo sen verran paljon, ettei sähköllä hirveän pitkälle pötkitä. Satasen GPS-vauhtia sanoisin MININ pääsevän kesäkelillä ehkä noin 26-28km. Tasaista kuuttakymppiä uudella tiellä olen päässyt karvan vaille 50km. Talvella tietty pääsee samaa nopeutta, mutta lyhyemmän matkan, koska lämmitys syö rangea. Käsittääkseni MINIssä on myös lämpötila-rajoitin, joka jostakin pakkaslukemasta alkaen ei heti startista anna ajaa pelkästään sähköllä ennen kuin akut lämpiää. Ekaa talvea ja MINIn talviominaisuuksia odotellessa....

Link to comment
Share on other sites

Omaa reilun viikon ajelua kun miettii niin 80 rajoituksella menee n.30 km. Moottoritie nopeudessa sähkö hurahtaa melko nopeasti.

Siitä tuli mieleen käyttöohjekirjaa selaillessani sattui silmään. Ei saisi ottaa 4500 kierrosta koneesta eikä ajaa 160:piä kovempaa ensimmäisen  kahdentuhannen kilometrin aikana. Täytyy siis ajaa rauhallisemmin.

Link to comment
Share on other sites

Kiinnitin itsekin huomiota tuohon käyttöohjekirjan tekstiin. Mutta kun ei ole kierroslukumittaria, niin hankala tuota 4500rpm rajaa on valvoa ja toisekseen jos ajelee pääsääntöisesti sähköllä, niin ei tuo 2000km raja polttomoottorin sisäänajon kannalta pahemmin auta. Ois varmaan MINIn syytä tarkistaa ohjetekstejä. Tuo sama teksti taitaa olla myös tavallisten polttisMINIen ohjekirjoissa. Näin ainakin muistelen kun samanlaisella moottorilla varustetun entisen F55:n ohjekirjaa aikoinaan lueskelin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...