Jump to content

Mini Countryman Hybrid


TimoJussi

Recommended Posts

Kokemuksia talviajosta kaipailisin. 🙂 Jossain ulkomaiden foorumilla sanottiin että auto ei anna ajaa max e-drive -moodissa kun lämpötila menee alle nollan? Pitääkö paikkansa? Koeajoautossa ei ainakaan suostunut pienellä pakkasella menemään täyteen sähkömoodiin. Lähti kyllä sähköllä ihan normaalisti käyntiin. Eli onko utopiaa talvella työmatkaa päästä puhtaalla sähköllä?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wile said:

Kokemuksia talviajosta kaipailisin. 🙂 Jossain ulkomaiden foorumilla sanottiin että auto ei anna ajaa max e-drive -moodissa kun lämpötila menee alle nollan? Pitääkö paikkansa? Koeajoautossa ei ainakaan suostunut pienellä pakkasella menemään täyteen sähkömoodiin. Lähti kyllä sähköllä ihan normaalisti käyntiin. Eli onko utopiaa talvella työmatkaa päästä puhtaalla sähköllä?

Omakohtaisella kokemuksella 2/2018 vuosikerran SE:lla ekaa talvea ajaneena ja parin viikon ajalta kun saatiin tänne PK-seudullekin kunnon pakkaset niin...

Jos pakkasta -10 tai enemmän niin akkua ei saa kytkettyä edes Battery Save -tilaan eli auto pitää sen Auto-tilassa eikä anna kovin järkevää selitystä asialle näytölle. Ilmeisesti ajossa regeneraatio ei toimi kuin ehkä vasta pitkässä ajossa kun akku on kunnolla lämmennyt (tätä en ole saanut testattua).

Jos pakkasta on siinä -5 tienoille asti niin akun saa kytkettyä Battery Save -tilaan ja regeneraatio sekä akulla avustettu start/stop toimii.

Itse kun en toistaiseksi saa ladattua autoa kotona enkä töissä niin olen yrittänyt hyödyntää tuota Battery save -tilaa lähtiessä mahdollisimman paljon ja sitten kun saavun kohteeseen niin kytken takaisin Auto-tilaan.

Itsellä akun varaus on näissä tilanteissa pyörinyt tuossa 30-50% tienoilla. Olen yrittänyt löytää tarkempia tietoja auton käsikirjasta ja muualta, että mitkä nuo eri raja-arvot ovat akun käyttämiselle lämpötilojen suhteen jotta sitä voisi itse yrittää optimoida, mutta sellaista tietoa en ole vielä löytänyt. Jos joku sattuu tietämään niin saa vapaasti kertoa.

Link to comment
Share on other sites

Toka talvi 2019 mallilla menossa Etelä-Suomessa ja latailen säännöllisesti kotona. -5 asti toimii täyssähkömoodilla mutta kankeuden huomaa. Esim. kankeudesta motarilla kiihtyminen hyytyy 90km/h vauhdissa täyssähköllä. Kulkee kyllä sähköllä sitä 110 km/h mitä tulee ajeltua mutta kiihtyminen rauhottuu. Yli -5 pakkasilla lähtee yleensä bensalla mutta lämmettyään voi ajella taas täyssähkömoodilla. Sähköä kuluu kyllä liukkaalla koko ajan, koska takapää avittaa sähköllä myös kovalla pakkasella. Akku ei tietenkään tarjoa mitään ihmematkoja sähköllä mutta sehän nyt on selvä asia. En harrasta ennakkolämmitystä vaan katoksesta liikkeelle, kun autoa tarvitaan ja töissä en edes pysty lataamaan.

Ainakin kaupunkiliikenteessä talvella sähkömoottorin vääntö vie pidon tosi helpolla takapäästä, jonka takia bensakone käynnistyy vetoavuksi. Mutta hienosti ja aidosti toimii nelkkuna bensa/sähkö yhdistelmällä. Voi jopa tiettyyn rajaan asti "harrastaa" urheilullisempaa ajoa. Liukkauden takia pidän talvella pääsäätöisesti automoodissa ja muuten ajelen täyssähkömoodissa. Battery savea en juuri käytä, koska bensan kulutus kasvaa ja pääsen lataamaan aina himassa.

Summa summarum oma kokemus on kans, että -5 on raja suoralle täyssähköilylle.

Link to comment
Share on other sites

Joo jossain -5 ja -10 välillä jolloin ei toimi sähköllä ja tietenkin siitä kylmemmällä. Sähköä vie kuitenkin eikös nää vielä lämpiä sähköllä. Laitan Battery saven päälle jos haluan ajaa nelivedolla. Niin olen ainakin oppinut. Eilen viimeksi kun aura auto oli tehnyt vallin ja sähköllä ja takavedolla jäin jumiin portille. Battery save moodi päälle ja kone käynnistyi ja lähdettiin nelivedolla kui hauki rannasta.

 

Link to comment
Share on other sites

Hyviä kommentteja, kiitos kun jaoitte! Nämä ylipäätään hyvää käytännön infoa muillekin autosta kiinnostuneille. Koeajolla kyllä huomasi että neliveto lähti aika hanakasti mukaan. Kokemuksia kyselin myös siksi että nykyinen käyttis omaa 20 kilowattitunnin akuston ja sillä jo kovallakin n. -20 asteen pakkasella ajaa sen 50-60 kilometriä pelkällä sähköllä. Nykyisessä parinkymmenen kilometrin työmatka-ajossa paluu edes osittaiseen polttomoottorin käyttöön tarkoittaisi tietynlaisen henkisen kynnyksen ylittämistä. Toki jos auton kulutuksen saisi pidettyä hyvin pienessä, voisi Countrymanin muut ominaisuudet, kuten nelivedon, huomioiden sen vielä jotenkin hyväksyä. 🙂 ”Pulliksen” kanssa aikalailla samat asuinolosuhteet, eli johdon päähän saan yöksi, mutta lämmintä tallia ei ole. Paras lienee ottaa auto koeajoon vielä yön yli ja ajatuksella käydä läpi minkälaista tuo moottorien käyttö realistisesti olisi omassa arkikäytössä. Jos kuitenkin odottelisi että taas vähän pakastaa niin saa sitten sen talvisemman kuvan autosta. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Millaisia kulutuksia ihmisillä on ollut matka-ajossa? Ajelin nyt parina päivänä Espoo-Turku-Espoo välin. Käytännössä koko matkan polttomoottorilla todellisen nopeuden ollessa 108km/h tienoilla. Countryman vetäisi aika karulla 10L sataselle keskikulutuksella. Olin mielessäni kuvitellut johonkin 7,5L lukemia, mutta tuo kymppi oli aika karu. Aikoinaan -99 S500L mersu 20" vanteilla meni matkassa samalla keskilutuksena ja siinä oli sentään ikiaikainen vapari kasi eikä moderni 3 pyttynen turbo.

Link to comment
Share on other sites

Mun normikulutus huitelee sekalaisessa ajossa 3.5l paikkeilla.

Ajelin matka-ajoa viimeksi yli 450 km suuntaansa ja mennessä kun akussa oli latausta todellinen mitattu kulutus oli vähän alle 6l/100 km ja paluumatkalla täysin tyhjällä akulla 6.7l/100 km. Siihen nähden tuo 10 l kuulostaa isolta.

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Susiraja kirjoitti:

Millaisia kulutuksia ihmisillä on ollut matka-ajossa? Ajelin nyt parina päivänä Espoo-Turku-Espoo välin. Käytännössä koko matkan polttomoottorilla todellisen nopeuden ollessa 108km/h tienoilla. Countryman vetäisi aika karulla 10L sataselle keskikulutuksella. Olin mielessäni kuvitellut johonkin 7,5L lukemia, mutta tuo kymppi oli aika karu. Aikoinaan -99 S500L mersu 20" vanteilla meni matkassa samalla keskilutuksena ja siinä oli sentään ikiaikainen vapari kasi eikä moderni 3 pyttynen turbo.

Aika paljolta kuulostaa. Hydridi-Ministä ei kyllä ole kokemusta, mutta tuolla 530e:lläkin matka-ajon kulutus on huomattavasti pienempi. Esimerkiksi reilu viikko sitten kävimme 1500km reissun Etelä-Suomesta Oulun seudulle ja takaisin. Neljä henkeä, auto täynnä tavaraa, ja kokonaiskulutus oli 6.2l/100km. Laskin tuon tankkauksista ja ajokilometreistä, mutta ajotietokone antoi saman lukeman. Matkaan lähdettiin täydellä akulla, mutta matkanvarrella en ladannut yhtään kertaa. Luulisi, että hybridi-Minillä pääsisi vähemmällä, kun noilla meidänkin perheen Mineillä pääsee matka-ajossa tuohon 6-6.5 l/100km kulutuksiin matka-ajossa vaikkeivat hybridejä olekaan, vaan iänikuista tekniikkaa.

Tuollaisiin 10l/100km lukemiin olen päässyt 530e:llä vain kerran kokeillessani Battery Control -tilaa, jossa polttomoottorilla liikutetaan autoa ja ladataan sen avulla myös akkua. Ei kai sinullakin ollut Battery Control päällä?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, karvalakki said:

Aika paljolta kuulostaa. Hydridi-Ministä ei kyllä ole kokemusta, mutta tuolla 530e:lläkin matka-ajon kulutus on huomattavasti pienempi. Esimerkiksi reilu viikko sitten kävimme 1500km reissun Etelä-Suomesta Oulun seudulle ja takaisin. Neljä henkeä, auto täynnä tavaraa, ja kokonaiskulutus oli 6.2l/100km. Laskin tuon tankkauksista ja ajokilometreistä, mutta ajotietokone antoi saman lukeman. Matkaan lähdettiin täydellä akulla, mutta matkanvarrella en ladannut yhtään kertaa. Luulisi, että hybridi-Minillä pääsisi vähemmällä, kun noilla meidänkin perheen Mineillä pääsee matka-ajossa tuohon 6-6.5 l/100km kulutuksiin matka-ajossa vaikkeivat hybridejä olekaan, vaan iänikuista tekniikkaa.

Tuollaisiin 10l/100km lukemiin olen päässyt 530e:llä vain kerran kokeillessani Battery Control -tilaa, jossa polttomoottorilla liikutetaan autoa ja ladataan sen avulla myös akkua. Ei kai sinullakin ollut Battery Control päällä?

 

 

Suurimman osan ajasta oli päällä save battery, kun säästelin akkua kaupunkipyörittelyyn. Pitää ensi viikolla kokeilla auto modella, mutta jotenkin en nyt odota että tippuisi 2-3 litraa satasella kulutus. 80-90 vauhdeissa ajotietokoneen kulutus on pyörinyt paljon inhimillisemmissä lukemissa. Mietin, että tekeekö auton massa ja muoto yhdistettynä pieneen moottoriin tuon yhtälön. Ei meilläkään perinteinen pikkasen piristetty 1,6 litranen st fiesta vie kuin 7,5L keskikulutuksena. Siinä tosin auttaa auton muoto ja kevyempi massa.

Link to comment
Share on other sites

29 minuuttia sitten, Susiraja kirjoitti:

Suurimman osan ajasta oli päällä save battery, kun säästelin akkua kaupunkipyörittelyyn. Pitää ensi viikolla kokeilla auto modella, mutta jotenkin en nyt odota että tippuisi 2-3 litraa satasella kulutus. 80-90 vauhdeissa ajotietokoneen kulutus on pyörinyt paljon inhimillisemmissä lukemissa. Mietin, että tekeekö auton massa ja muoto yhdistettynä pieneen moottoriin tuon yhtälön. Ei meilläkään perinteinen pikkasen piristetty 1,6 litranen st fiesta vie kuin 7,5L keskikulutuksena. Siinä tosin auttaa auton muoto ja kevyempi massa.

Ok, tämä selittää. Lyön vetoa että auto-moodissa kulutus tippuu helposti sinne 6 l/100km lukemiin. Tuo polttomoottori on älyttömän huono hyötysuhteeltaan ja autolla on hyvä kyky ottaa energiaa talteen liike-energiasta, mikä selittää miksi kulutus nousee reilusti. Sitä battery control vai battery saver asentoa ei kyllä taida kannattaa käyttää koskaan. 

Link to comment
Share on other sites

Muualla keskusteltua:

"The reason being that both "Save" and "Sport" modes effectively double petrol consumption, easily offsetting any savings from running on battery for some stretches. The engine even consumes petrol on steep, downhill stretches in either of those modes, which came as a complete surprise, while cruising at 80km/h (50mph) on the flat can be done for about 5l/100km without charge but closer to 9 while charging."

"I now use mid mode + electric as standard and I just use the gear lever to turn petrol on and then select the best gear, if I know my trip will be longer than the normal battery range."

Itsekin olen kokeillut tuota manuaalimoodia kun ajelen tasaisesti yli 80km/h ja säästelen akkua sen sijaan että heittäisin tuon Save tilan päälle. Faktaeroja ei nyt ole antaa kulutuseroista. Muilla kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

Itse siirryin keväällä Mitsun Lancer Sportback Ralliart AWD:stä tähän Countryman SE All4:iin (autoissa suurinpiirtein sama kiihtyvyys ja suorituskyky!) ja keväästä syksyyn asti kulutuslukemat olivat Minissä erittäin hyviä vaikka en saakaan autoa ladattua kotona (työn alla taloyhtiön kanssa) tai työpaikalla. Nyt talvella nämä kulutuslukemat ovat joltain toiselta planeetalta, mutta edelleenkin alle Ralliartin lukemien joten säästöä on jo tullut siihen verrattuna 😃 

Mitsun keskimääräinen kulutus oli seitsemän käyttövuoden aikana 11,55 l/100 km josta suurin osa on sekalaista ajoa Helsingissä Kehä-teiden varsilla. Kesällä matka-ajossa Ralliartin kulutuksen sai parhaimmillaan tippumaan jonnekin 8,5 l/100 km lukemiin kun se taas talvella oli jossain 13 l/100 km lukemassa.

Nyt Minin keskikulutus on viime toukokuusta tähän asti vastaavanlaisessa sekalaisessa ajossa 8,15 l/100 km lukemassa (täsmää aika tarkalleen Minin oman näyttämän kanssa) ja keväästä syksyyn se pyöri jossain 6,5 l/100 km tienoilla. Nyt talvella se on reilusti enemmän ja lukema pyörii tankkausten välillä 10,5-11,5 l/100 km kulutuksessa vaikka pyrin pitämään akun vähintään 20% varaustasossa sekä lataamaan sitä pari kertaa kauppakäyntien yhteydessä sekä tarvittaessa ajossakin.

Olisi varsin kivaa jos jostain löytyisi tietoa siitä miten noi eri ajotilat vaikuttavat mitenkin niin auton kulutukseen, sen kykyyn ladata ja ylläpitää akkua. Minin käsikirja kun ei valaise tätä puolta juuri ollenkaan ja samalla siinä on myös jätetty sivujuonteeksi vaihteiston Sport tila. Erilaisia ajotilayhdistelmiähän on kymmenen eli kolme akkutilaa x kolme ajotilaa sekä nämä ohittava vaihteiston Sport.

Itse olen kokeillut tässä talvella näitä eri ajotiloja ja vaikka tuo vaihteen Sport tila ei ole välttämättä ekonomisin tapa ajaa, niin pidän siitä, että auto on tällöin pirteä, akku renegeroituu kohtuullisesti ajossakin ja auton rullaavuus on normaalilla tasolla. Pidän tätä ajotilaa parempana kuin yhdistelmää akun säästötila + auto tai sport, tai  akun autotia + auto tai sport.

Link to comment
Share on other sites

Oletteko kokeilleet syöttää naviin määränpään, että miten vaikuttaa kulutukseen? Näin ollen auto kuulemma pystyy laskemaan optimaalisen moottorien käytön reitille sen profiilin perusteella. Olen jostain lukenut että tällä tavoin pienin mahdollinen kulutus olisi ainakin teoriassa saavutettavissa. Itse en siis ole tätä testannut. Ensi kuussa pääsee tosin sitten rauhassa kokeilemaan kun 15 vuoden tauon jälkeen tulee taas Mini alle 🙂 

Koeajolla testasin pelkällä sähköllä ajoa vielä kertaalleen ja -6 asteen pakkasessa facelift-mallilla pääsin melko tarkalleen 30km kun pätkä oli aikalailla 50/50 kaupunki- ja maantieajoa (80km/h alueella). Tämä siis valmiiksi lämpimällä autolla. Kulutus oli ajotietokoneen mukaan luokkaa 23 kwh mikä on talviliukkaalla vielä ihan ok. Niin ja Sport-tila oli tässä päällä kun ajettavuus sillä tuntui miellyttävimmältä. Varmaan noilla muilla moodeilla olisi siis mahdollista päästä pienemmällä.

Link to comment
Share on other sites

Kun Naviin syöttää kohteen niin se laskee kolme eri variaatiota vihreyden (vihreä reitti), nopeampi (sininen reitti) tai normaalin (valkoinen, oletusreitti) mukaan ja jos valitsee vihreän niin reitti saattaa vältellä esimerkiksi motareita, koska tällöin kulutus on yleensä suurempaa.

Pääsääntöisesti kaupunkiolosuhteissa pyörineenä tuon hyöty on ollut näennäinen, mutta viime kesänä kun tuli tehtyä maakuntamatkailua olivat nuo vihreät reittivalinnat varsin mielenkiintoisia ja ne veivät useinmiten ihan mielenkiitoisille tienpätkille joista automieskin useinmiten tykkäsi. Toki samalla pitää varata hieman enemmän aikaa ajamiseen 😊

En ole katsonut onko tämänvuotisiin malleihin tullut Naviin Topo-tukea jolloin Navi osaisi ottaa huomioon myös korkeuserot, mutta esimerkiksi "A Better Routeplanner" -karttaohjelma tarjoaa tiedon korkeuseroista suunnitellulle reitille jolloin voi valita reitin joka vie alavamman maaston kautta.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, TimoJussi said:

Eikös Sports asetuksessa ole aika voimakas moottorijarrutus ?

Oman fiiliksen mukaan jos vaihteiston heittää Sport tilaan niin tuo regeneraatio ei jarruta niin voimakkaasti kuin jos ajotilasta olisi valittu Sport tila ja vaihde on normaalissa D-asennossa, mutta kun fiiliksen tueksi ei ole mitään järkevää teknistä dataa niin tämä voi olla vain mutua.

Link to comment
Share on other sites

Omien kokemusten perusteella myöskin se "save" tila on aika turhake. Ei siis ainakaan säästä bensaa. Ehkä kannattaa suosiolla ajaa säästämisen sijaan akku tyhjäksi kun kaupungissa tämä toimii tyhjällä akulla hybridinä aika fiksusti. Olen päässyt kesällä pienimmillään 4,2 litran kulutukseen kevyessä kaupunki ajossa. Olihan se aika hissuttelua mutta pidän sitä aika hyvänä liki 1800 kiloiselle nelivetoiselle autolle.

Matka ajossa ei ole yli 7 litran lukemia näkynyt mutta kylmänä bensa tosiaan tuntuu maistuvan yli kymmenenkin litran edestä. 22tkm keskikulutus nyt 1,9 litraa.

Link to comment
Share on other sites

Tänäänkin kun lädin lumiselle tielle laitoin save battery tilan päälle. Ministä tuli etuvetoinen ja sähkö moottori avittaa tarvittaessa takapäätä jolloin siitä tulee nelivetoinen. Senhän tuntee oikein hyvin. Kun tulin takaisin ja keli oli parantunut laitoin battery tilan päälle ja ajoin sähköllä  (takavetoisena). Kitkarenkailla ainakin neliveto jäisellä lumenpeittämällä pinnalla tuntuu turvalliselta.

Link to comment
Share on other sites

Morjesta kaikille.

Polttoaineen kulutukseen mulla on aikast hyvää dataa , elokuu 2019 - tämähetki 2021. Mein MINIä on tankattu ainoastaan ABC mobiilissa ja sieltä on kaikki tankkaukset: pienin kulutus= 2,2l / 100 km                                                                                                                                                              suurin kulutus= 6,5l / 100 km                                                                                                                                                                 keskikulutus= 4,3l / 100 km                                                                                 Tähän keskikulutukseen kun lisää sähkön osuuden= jonka olen laskenut bensaksi muutettuna olevan 1,0l / 100 km, niin saadaan melkolailla todellinen kulutus joka on noin 5,3l / 100 km.                                                                                                   MINI:llä on tullut ajeltua niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa lähes päivittäin yhteensä noin 32000 km. 

                       

Link to comment
Share on other sites

Uutta ihmiskokeilla testattua tutkimustietoa. Jälleen tuli ajettua parina päivänä Helsinki-Turku-Helsinki väli. Save battery tilan sijasta Auto modella.

Ekana päivänä satoi alijäähtynyttä vettä ja tiputetut nopeusrajoitukset, niin ei voinut ajaa vertailukelpoista nopeutta. Tokana päivänä tankkauksen jälkeen pystyi suurimman osan matkasta(80%) ajamaan samaa nopeutta kuin viimekin viikolla (mittarinopeus 113km/h) ja loput mittarinopeudella 94km/h. Kulutukseksi tuli nyt 7,8L satasella. Selkee parin litran tiputus save battery modesta, mutta kaukana taloudellisesta. No autohan on korkea ja kohtalaisen painava, niin joutuu hyväksymään tosiasian, että vähänkään kovemmassa vauhdissa moottori joutuu tekemään paljon töitä ja bensaa palaa. Veikkaan vähän, että kesäkelillä tulee sahattua tuota motaripätkää mieluummin moottoripyörällä joka kesärajoituksilla kuitenkin menee jossain 5,5 kulutuksella. Miniin kun lyödään taas parikytä kilsaa lisää kyytiä, niin eiköhän sitä bensaakin pala aika paljon iloisemmin. Matka-autona mini on kyllä ihan mukava. Korkea ja rauhallinen joten huonommallakin kelillä helppo körötellä.

Link to comment
Share on other sites

On 19/02/2021 at 16:14, klintti said:

En ole katsonut onko tämänvuotisiin malleihin tullut Naviin Topo-tukea jolloin Navi osaisi ottaa huomioon myös korkeuserot, mutta esimerkiksi "A Better Routeplanner" -karttaohjelma tarjoaa tiedon korkeuseroista suunnitellulle reitille jolloin voi valita reitin joka vie alavamman maaston kautta.

Kiitti vinkistä, täytyy tarkistaa tuo karttaohjelma. Parissa uuden mallin koeajossa on mainittu tuo reitin laskeminen korkeuserojen mukaan, mutta voi olla että koeajajan mutuilua. Täytyy selvitellä. Ja plugari-Countrymanin hyvänä puolena voi tosiaan vielä pitää sitä että reitiltä uskaltaa poiketa myös niille pienemmille teille seikkailemaan, kun ei ole pakko suunnitella matkaa pikalatureiden mukaan. Nehän ovat toistaiseksi käytännössä poikkeuksetta vain pääteiden varsilla. Ja ainakin tällä omalla - ja naapurin - sähköautokokemuksella moottoritienopeuksissa akkujen varaus sulaa silmissä. Siispä ehkä seuraavaksi, muutaman vuoden kuluttua, uskaltaa jo ostaa sen puhtaan täyssähköauton.

Tuo Susirajan Helsinki-Turku on hyvä kulutustesti kun on niin mäkinen reitti, mäet ovat Suomen oloihin yllättävän pitkiä ja jyrkkiä. Countrymanilla ongelmaa ei ole, mutta hiemankin tehottomammalla autolla 120-vauhti on mahdoton ylläpitää niissä nousuissa - tätäkin tullut kokeiltua, oli meinaa Smartin ratissa mielenkiintoista, siis rekkakaistalla. Onneksi alamäkeä on enemmän kuin ylämäkeä, ainakin toiseen suuntaan 😄 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 26/02/2021 at 20:14, Wile said:

Tuo Susirajan Helsinki-Turku on hyvä kulutustesti kun on niin mäkinen reitti, mäet ovat Suomen oloihin yllättävän pitkiä ja jyrkkiä. Countrymanilla ongelmaa ei ole, mutta hiemankin tehottomammalla autolla 120-vauhti on mahdoton ylläpitää niissä nousuissa - tätäkin tullut kokeiltua, oli meinaa Smartin ratissa mielenkiintoista, siis rekkakaistalla. Onneksi alamäkeä on enemmän kuin ylämäkeä, ainakin toiseen suuntaan 😄 

Se on jännä miten paljon hitaammillakin laitteilla joutuu motarilla ajelemaan vasemmalla kaistalla ohitellen porukkaa. Enkä tarkoita rekkoja. Aikoinaan 1,6 litrasella kaasarikoneisella Alfan Spiderilla ajattelin, että oon motarilla ihan jaloissa. Silti joutu vähän väliä vaihtamaan vasemmalle kaistalle ohittamaan, vaikka ajoi mittarinopeutta 110km/h kesärajoituksilla. Nykyisellä Mk1 Golfilla ei enää edes yllätä, kun sillä tulee ajettua jo mittariinkin huimat 120km/h 😎 

Link to comment
Share on other sites

Moottorin keltainen vikavalo syttyi pari viikkoa sitten. No Mini huoltoon ihmettelemään. Uusin ohjelmointi versio sisään, sitä ei kuitenkaan olisi tarvinnut päivittää.

Vian mahdollinen syy, polttoaineen pääsy öljyn sekaan, öljy ja suodatin vaihdettiin.

On kuulemma hybriidin ominaisuus. Kun polttomoottori ei kunnolla lämpiä jos ajetaan lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Moottori käy turhan rikkaalla ajoittain ja joku anturi alkaa herjaamaan rikkaasta seoksesta, siitä siis vikavalo. Tämä siis talvella. Eikä näin koronan aikaan ole päässyt pitkää siivua vetämään. 50km voi riittää silloin tällöin. Mini kyllä toimi ihan normaalisti ja tehot oli tallella.

Siispä kovaa ajoa oikein luvan kanssa

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...