Jump to content

Mini Countryman Hybrid


TimoJussi

Recommended Posts

Olen kyllä päässyt huoltoon ihan hyvin. Tällä nykyisellä ja edellisellä hybridillä. Puhelimessani on joku entisen Laakkosen sovellutus. Minkäniminen nykyään onkaan sitä kautta voi varata tai soittamalla.

Tosin Minissähän on toiminto ekan huollon osalta siten että Mini soittaa huoltoon ja sieltä soitetaan minulle. Kaikkea ne keksii. Ehkä joskus auto menee huoltoon itse ja tulee takaisin.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Pullis kirjoitti:

Itellä oli 2019 malli ja ei valittamista toiminnasta eikä huollosta. Sen verran tykästyin ominaisuuksiin, että samassa tekniikassa pysyin mutta malli vaihtu emoyhtiön X2 hybridiin.

Onko tuossa sama tekniikka kuin x1/countryman/225xe?

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Jykä kirjoitti:

Mites noi latausajat ja ajomatkat sähköllä? Tth78:n kertomat matkat eivät ole kauhean kehuttavia..

Minulla ei ole kotilatausta, joten talvisin akku pääsee kylmenemään kunnolla ja siten toimintamatka sähköllä on aivan vitsi.

 

Tosin ei selittäne kesän lyhyttä toimintamatkaa… Akkuhan oli se 7,6kWh eli pienempi.

Link to comment
Share on other sites

11.10.2023 klo 10.16, tth78 kirjoitti:

Onko tuossa sama tekniikka kuin x1/countryman/225xe?

On sama perustekniikka. Akku on se isompi 10kWh eli matka pidempi. En ole sillä uudemmalla Countryman versiolla ajanut mutta tohon vanhempaan Countryyn verrattuna X2:n softapuoli on kehittynyt ihan älyttömästi. X2 käyttää paljon enemmän akkua avustavana eri tilanteissa kovemmissa nopeuksissa. Toinen persuksissa tuntuva asia on sen ZF:n parantunut softa. Ei rykasä enää 2-3 vaihteiden vaihdossa vaan menee huomaamattomasti niinkuin automaatin pitääkin. 

Lämpösellä X2:lla pääsee oikeasti ~50km akulla kun nopeus on max 90km/h. Kylmästä ei oo vielä kokemuksia muutakuin nää =:n pinnassa olevat lämmöt ja silloin pääsee vielä >40km. Facen puolella joku kyseli siitä adaptiivisen vakkarin helposta poisputoamisesta niin sama on X2:ssa. Kova sade tai kirkas vasta-aurinko pudottaa sitä pois päältä mutta onnex sen saa perinteiseksi niissä tilanteissa ettei oo niinkuin VAG, joka on vain adaptiivinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moi, En muista että viime talvena olisi mennyt bensalla vielä näissä -10C lämmöissä ? Eli, kun aamulla starttaa auton ja lähden köröttelemään, niin vaikka akku on täysi, niin menee bensalla ? Saanko jotenkin manuaalisesti tän vaihdettua vai mikä juttu tää on ? Siitä vuvusta, kun laitan "green", niin mun mielestä edelleen menee bensalla.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, LeTiss said:

Moi, En muista että viime talvena olisi mennyt bensalla vielä näissä -10C lämmöissä ? Eli, kun aamulla starttaa auton ja lähden köröttelemään, niin vaikka akku on täysi, niin menee bensalla ? Saanko jotenkin manuaalisesti tän vaihdettua vai mikä juttu tää on ? Siitä vuvusta, kun laitan "green", niin mun mielestä edelleen menee bensalla.

Vaikka yöllä lataan ajoakun täyteen niin se lähtiessä sen verran kylmä ettei auto osaa näyttää sen kantamaa joten polttiksella liikutaan. Parin talven aikana olen oppinut sen, että autolla menee akuston sopeuttamiseen kylmälle ilmalle noin parisen viikkoa ja tämän ajan pyrin ajamaan "auto" asennolla ja sitten taas kevät talvella tapahtuu sama toisinpäin jolloin kantama nousee noin 23 kilometristä 35 kilometriin (ajoakku 7 kW). Jos haluaa pakottaa auton käyttämään pelkästää ajoakkua, niin keskikonsolin vasemmalta puolelta EV-päälle jolloin pyritään käyttämään vain ajoakkua, mutta jos syystä tai toisesta ajoakun varaustaso on liian alhainen tai se on liian kylmä niin auto kytkeytyy kuitenkin automaattisesti polttikselle ja suojaa siten tuon ajoakun.

Link to comment
Share on other sites

58 minuuttia sitten, klintti kirjoitti:

Vaikka yöllä lataan ajoakun täyteen niin se lähtiessä sen verran kylmä ettei auto osaa näyttää sen kantamaa joten polttiksella liikutaan. Parin talven aikana olen oppinut sen, että autolla menee akuston sopeuttamiseen kylmälle ilmalle noin parisen viikkoa ja tämän ajan pyrin ajamaan "auto" asennolla ja sitten taas kevät talvella tapahtuu sama toisinpäin jolloin kantama nousee noin 23 kilometristä 35 kilometriin (ajoakku 7 kW). Jos haluaa pakottaa auton käyttämään pelkästää ajoakkua, niin keskikonsolin vasemmalta puolelta EV-päälle jolloin pyritään käyttämään vain ajoakkua, mutta jos syystä tai toisesta ajoakun varaustaso on liian alhainen tai se on liian kylmä niin auto kytkeytyy kuitenkin automaattisesti polttikselle ja suojaa siten tuon ajoakun.

Kiitos

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, klintti kirjoitti:

Vaikka yöllä lataan ajoakun täyteen niin se lähtiessä sen verran kylmä ettei auto osaa näyttää sen kantamaa joten polttiksella liikutaan. Parin talven aikana olen oppinut sen, että autolla menee akuston sopeuttamiseen kylmälle ilmalle noin parisen viikkoa ja tämän ajan pyrin ajamaan "auto" asennolla ja sitten taas kevät talvella tapahtuu sama toisinpäin jolloin kantama nousee noin 23 kilometristä 35 kilometriin (ajoakku 7 kW). Jos haluaa pakottaa auton käyttämään pelkästää ajoakkua, niin keskikonsolin vasemmalta puolelta EV-päälle jolloin pyritään käyttämään vain ajoakkua, mutta jos syystä tai toisesta ajoakun varaustaso on liian alhainen tai se on liian kylmä niin auto kytkeytyy kuitenkin automaattisesti polttikselle ja suojaa siten tuon ajoakun.

Oma 2018 myös 7,6kWh akku ja kesällä pääsee 21km ja talvella 7km siis -5C lämpösemmissä kun tuosta alkaen polttis käy jatkuvasti…

 

+5C alkaen tulee ilmoitus liian kylmästä akusta ja tehonrajoituksista.

Link to comment
Share on other sites

5.12.2023 klo 16.32, tth78 kirjoitti:

Oma 2018 myös 7,6kWh akku ja kesällä pääsee 21km ja talvella 7km siis -5C lämpösemmissä kun tuosta alkaen polttis käy jatkuvasti…

 

+5C alkaen tulee ilmoitus liian kylmästä akusta ja tehonrajoituksista.

Yllättävän lyhyt tuo range. Golf GTE:n akku on vain hitusen suurempi, mutta sillä pääsee kesällä lähes 50km ja talvellakin puolet siitä. Pieniakkuisen 530e:n akku on ~10kWh ja silläkin pääsee 20km talvellakin.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, karvalakki said:

Yllättävän lyhyt tuo range. Golf GTE:n akku on vain hitusen suurempi, mutta sillä pääsee kesällä lähes 50km ja talvellakin puolet siitä. Pieniakkuisen 530e:n akku on ~10kWh ja silläkin pääsee 20km talvellakin.

Jos en väärin muista niin 2020 tuli Countrymaniin päivityksenä 11 kWh ajoakku joka nostaa kesällä ajon jopa tuonne 50 kilometrin tienoille. Joku jolla on tuo isompi ajoakku käytössään voisi kommentoida kuinka pitkälle talvisin sillä pääsee.

Link to comment
Share on other sites

Oma mini on ulkosalla, eikä ole latauspaikkaa. Muutettiin syksyllä asuntoon, missä olisi mahdollista muuttaa lämpötolppa 8A lataavaksi.

 

En aio muuttaa, koska keväällä tolpat uusitaan ja itse ajattelin samoihin aikoihin vaihtaa XC40 D4 Volvoon kun monella tasolla olen pettynyt lataushybridiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
5.12.2023 klo 16.32, tth78 kirjoitti:

Oma 2018 myös 7,6kWh akku ja kesällä pääsee 21km ja talvella 7km siis -5C lämpösemmissä kun tuosta alkaen polttis käy jatkuvasti…

 

+5C alkaen tulee ilmoitus liian kylmästä akusta ja tehonrajoituksista.

TTH:lla tuntuu olevan paljon kaikennäköistä, en siis ihmettele vaihtohaluja.... Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Countryman -20 omistaja nyt vajaa 1,5vuotta. Yksi vuosihuolto ollut, toinen edessä kuukauden päästä, kaikki toiminut erinomaisesti, mitään varoitusvaloja en ole edes nähnyt. Mulla duunimatka just sen 23km /siivu ja molemmissa päissä latausmahdollisuus. Kesällä pääsen sellaiset 39-40km ja talvellakin aamulla näyttää sellaista 25km (jos vaan ottaa akusta). Harmi, kun lataus hybridien valmistus loppuu näiden suhteen, ostaisin ilman muuta uuden.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...