Tulostaulukko
Suosittu sisältö
Parhaiten pistet
-
Foorumin päivitys ja muutto 2022 edition
MiniKö and 12 others reacted to todeveni for aiheen alueelle
Hei Kuten jotkut saattoivat huomata n. viikon ajan olleesta ilmoituksesta, että MINI² foorumista sammuivat valot ja meikämandariini lopettaa ylläpitohommat tämän osalta jollain aikavälillä. Foorumi on siirretty "sellaisenaan" Mini-klubin haltuun ja muuttanut nimensä "Mini Club Flying Finns foorumi":ksi. Kaiken pitäisi toimia aivan kuten ennenkin, mutta jotain pikku viilailtavaa vielä löytyy mm. tärkeiden asioiden, kuten logokuvan osalta. Joten tervetuloa uudelle vanhalle foorumille13 pistettä -
Tämä keväthuolto pikkuisen venähti, mutta alkaisi nyt viimein olla pulkassa. Ensi viikolla leimalle, sopivasti ennen Säkylän varjomiittiä Listalla oli tämmöisiä: - pyöränkoteloiden äänieristystä (STP bitumi- ja raskasmattoa) - alustan säätöä muutaman millin ylöspäin - R56:n alumiiniset takatukivarret - uudet säädettävät poikittaiset alatukivarret (Hardrace) - säädettävä takavakaaja (Whiteline) - säädettävät koiranluut taakse (Whiteline) - takajarrupalat (EBC Redstuff) - imusarjan ym. alumiinitorvien siivous valupurskeista - imukanavien putsaus öljytöhnästä/karstasta - jämäkämpi bypass-venttiili (Rooster Racing) - ahtimen öljyjen vaihto + RVS T3 - ahtimen rullan vaihto -17% -> -15% (Kavs) - imusarjan PTFE-tiiviste (Orranje) - isompi kaasuläppä (BMW) + imuputken laipan porttaus samaan kokoon - kampiakselin asentoanturi - lämmönvaihdin - vaihteensiirtimen muovikuutio/liukuholkki - etupyörien laakerit + pinnapulttien siirto vanhoista navoista - jarrunesteet (Motul RBF600) - ohjaustehostimen säiliön korkin tiiviste + uudet nesteet - JCW ilmaboksin takatiiviste - ilmanputsarin (ITG) pesu & öljyäminen - syylärin flektin etuvastus - syyläri (Mishimoto) + letkut + nesteet - satunnaisia letkuja, tiivisteitä ja klemmareita - vanhojen osien puhtaaksi rapsuttelua, kahvin keittoa, vitutusta ja yleistä häröilyä8 pistettä
-
Moro kaikille tutuille ja tuntemattomille! En ole vuosiin tällä foorumilla käynyt ja mukava nähdä että perustamani foorumi on vielä olemassa. Ja mikä kaikkein hienointa löysin tästä viesti ketjusta vanha minini. Eli olen tämän works:n ensi omistaja. Muistan kun sen rekisteröintiä väännettiin muutama kuukausi Laakkosella. Tämä autohan oli ensimmäinen, joka muutoskatsastettiin works:n sarjalle. Itsellä ei ole tallessa tästä autosta kuin hienoja muistoja ja joitain satoja kuvia viime vuosikymmeneltä.6 pistettä
-
Minin penkit nahkasta
MiniKö and 4 others reacted to Viiskytkuus for aiheen alueelle
Tässä joutessani tehä näppäsin - 79 Miniin penkkien verhoilut puretun sohvan nahkasta. Etupenkit on vanhemmasta mallista, ja niihin jouduin tekemään myös uudet patjat. Oon tehnyt näitä harrastuksena parinkymmenen vuoden ajan, kenkien ja muiden nahkatöiden ohella. Seuraavana työnä Miniin on sitten ratti, jonka aion päällystää myös samalla nahkalla. Kuuspulttinen keskiö on jo valmiina. Rungon teen rosterilevystä ja - putkesta. Sellaisen tein jo ensimmäiseen autooni, joka myös oli Mini, seitkytluvun puolessavälissä.5 pistettä -
Niistä omista taidoista ja välineistä kun oli puhetta... Jenkkifoorumille joku kirjoitteli keväällä, että bemarin noin parissa tusinassa mallissa (ja joissain Rolls Royseissa) käytetty kaasuläppä olis täysin bolt-on R53:een, ja ahtojakin tulisi lisää. No ei se ihan bolt-on ollut. Kiinnityspulttien reikiä joutui kaasuläpästä vähän poralla avartamaan. Pylväskone olis ehkä ollut kätevä tässä hommassa. Mutta meni se noinkin. Ja oli kerrankin WD-40:lle käyttöä. Kaasuläppä löytyi ebayn kautta käytettynä Liettuasta, maksoi 23€ posteineen. Vaihdelaatikossa kiinni olevalle tukiraudalle joutui myös näyttämään sähkötyökalua. Toi on siis halkaisijaltaan 6mm isompi kuin R53:n vakio. Imuputken päässä ei ole pakko tehdä mitään muutoksia, mutta koska laipan reikä oli kolmisen milliä pienempi kuin tämä "uusi" isompi läppä, niin näytin sille vähän dremeliä. Ilmaboksilta tuleva kumitötterö sopi tuohon päälle pienen hikoilun, rasvaamisen ja vesihauteessa lämmittämisen jälkeen. Hommasin varmuuden vuoksi uuden tötterönkin varalle, jos vanha olisi ollut operaatioon turhan hapero, mutta hyvin se kesti. Sähköjen puolesta toi on kirjaimellisesti plug'n'play.5 pistettä
-
Morris Mini 850
koirankoppi and 4 others reacted to tailke for aiheen alueelle
5 pistettä -
4 pistettä
-
Myynnissä olisi mun R53 jonka olen omistanut vuodesta 2017. Kyse on ns. facelift mallista (rakennettu 7/2004). Toin tämän ulkomailta ensimmäiseltä omistajalta 130tkm ajettuna jonka jälkeen sitä on hieman laitettu. Tällä hetkellä sillä on ajettu 178tkm ja vuodessa tulee ehkä 1000km lisää. Minulla ollut 2 talvea käytössä, sen jälkeen ainoastaan kesäkäytössä. Pohja erittän hyvässä kunnossa, yritän ottaa kuvia. Maalipinta myllytetty muutama vuosi sitten. Jos priiman haluaa niin myllytys ja pinnoite olisi hyvä laittaa. Tosiaan autoa on huollettu enemmän kun tarpeeksi. Ahtimen huolto, jakoketju jne. Kaikki korjaukset, huollot ja muutokset olen kirjannut exceliin, siinä on 165 riviä. Rahaa ei tämän kanssa ole säästetty. Suurimman osan olen tehnyt itse, lähes kaikista osista pitäisi löytyä kuitit, nekin on omassa kansiossa järjestetty. Tässä pieni listaus muutoksista (täydellinen lista englanniksi löytyy täältä Minitorque linkki) Moottori Kavs 17% ahtimenpyörä Orranje ilmanotto Cat Cams "469" nokka Mini GP välijäähdytin ATI Super Damper 550cc suuttimet Bytetronik FA53 Janspeed 4-1 pakosarja Simons 2,5" pakoputki Loiskelevyt öljypohjassa Mishimoto jäähdytin Alusta ST XTA säädettävä alustasarja Whiteline säädettävä takavakaaja Säädettävät tukivarret takana R56 alumiiniset poikittaistukivarret takana OMP poikkituet edessä Avo Minin poikkituet konehuoneessa Powerflex puslat Vaihdelaatikko Quaife lukko TTV vauhtipyörä (ei asennettu) Pyörät/jarrut OZ Ultraleggera 17" ja Toyo R88R 214/45 renkaat R56 jarrut edessä ja Carbotech XP8 palat Takana Carbotech AX10 palat Sisusta Evo 7 Recaro penkit Coolerworx shifteri Ultragauge Innovate AFR mittari RRS sammutin Ulkokuori Aero spoileri JCW etusäileköt Pisteosia maalattu korin väriin Valitettavasti mikään auto ei ole täydellinen, varsinkin sellainen mikä on 19 vuotta vanha. Kampiakselin stefa vuotaa ja takaluukussa on ruostetta. Auton mukana ruosteeton takaluukku (pure silver). Nämä viat huomioitu hinnassa. Hinta valmiiksi tingittynä 8000€. Auto Vantaalla. Tässä vielä muutama kuva (Lisää kuvia)4 pistettä
-
KAVSin pakettia odotellessa ahdin huolleltu ja tulinpa tilanneeksi uuden vesipumpunkin ettei tuonne ahtimelle tarvii sit kaivautua enää uudestaan. X8R Limitediltä tilatussa huoltokitissä oli kaikkea tarpeellista kuten kampiakselin asentotunnistimen ja mittatikun putken tiivisteet, joten samalla päästiin eroon kohtuullisesta öljyvuodosta KAVSin paketti saatiin perjantaina iltapäivästä haltuun joten homma pääsi jatkumaan. Valmiiksi huollettuun ahtimeen siis KAVSin -17% pulley kiinni ja lyhempi remmi paikolleen ja romut kiinni autoon. Kirsikaksi kakun päälle tuli pudotettua KAVSin isompi cuuleri. Nesteet koneeseen ja ilmaus - auto päiväksi liikennekäyttöön jotta sai pienen testilenkin ja samalla siirrettyä auton uudelle tilavammalle harrastetallille! Kyllä muuten oli mukavasti vetoja, on kyllä helppo viritys tää pulleyn vaihto! Kevättä vaan uupuu, valkoista sotkuakin pukkas illasta lisää (facepalm)4 pistettä
-
4 pistettä
-
Mini mieles!
holkki and 3 others reacted to karvalakki for aiheen alueelle
Moottorikoodista päätellen kyseessä kuitenkin vanhempi korinen Mini eli R50? (R52?). Automaatista minulla ei ole mitään kokemusta. Moottori on kyllä luotettava. Jakopää on ketjulla, eikä siinä mitään erityisiä ongelmia ole. Kiristintä ihmiset ennakoivasti siihen vaihtavat, maksaa noin 15€ ja on helppo homma. Omissa Mineissäni ei ole ollut tekniikan kanssa juurikaan murheita. Tuossa koneessa ilmeisesti sytytystulpat kiertyvät omia aikojaan auki, mutta siitähän pääsee sillä että tarkistaa ne huollon yhteydessä. Bensapumppu minulla on mennyt kahdesta autosta siinä ~200tkm paikkeilla, mutta sekin on muutaman kympin juttu. Siitä ikävä vain että jättää tien päälle, jos näin käy, eikä nosta mitään vikakoodia. Moottorin flektistä on todennäköisesti ns hitaampi nopeus rikki, koska etuvastus on hajonnut. Tätä ei suurin osa Ministeistä edes huomaa. EBaysta saa tuohonkin uuden etuvastuksen muutamalla eurolla, jos ei halua ostaa koko flektiä ~150€. Kaikenkaikkiaan siis ikäisekseen oikein luotettava moottori. BMW on näissä uusissa retro-Mineissään ollut niin esikuvalleen uskollinen, että on säilyttänyt myös moottorin öljyvuodot ja ruostumisen. Näin sen tunnistaa helposti Miniksi Öljyt vuotaa yleensä: 1) kampiakselin anturin juuresta, 2) öljytikun juuresta, 3) öljypohjasta ja 4) kampiakselin stefoista. Muut on helppoja hommia, mutta vahdelaatikon puoleinen kampiakselin stefa on isotöinen vaihdettava. Ruostumiselle herkkiä paikkoja ovat 1) takavalojen ympäristö, 2) takaluukun kahvan yläpuolinen reuna (rekkarin valojen kohdalta), 3) ovien alareunat. Kohdat 1+2 ruostuu kaikista Mineistä, on nimittäin niin huono design. Ovien alareunat ei ruostu kaikista (ja on yleensä R53:ssa (Cooper S) vähän paremmassa suojassa, koska helma on erilainen). Lisäksi - sähköikkunoiden moottorit jumittelee. Tähän on ns nyrkkikikka joka auttaa joissakin autoissa. Mutta ei tämäkään mikään kallisremontti ole. - ohjaustehostimen pumppu on vähän heikko kohta. Itse en ole joutunut vaihtamaan, mutta hyvin tyypillisesti se visertää ennen hajoamista. Tosin viserrys on minullakin kuulunut useamman vuoden, joten ei se nyt heti hajoamista indikoi. Eikä sekään nyt mikään älyttömän kallis remontti ole, muutaman satasen. Kaiken kaikkiaan R50 on erittäin mukava auto, erittäin hyvä ajaa ja edullinen ylläpidettävä. Mahdolliset viat ovat pääsääntöisesti joko edullisia (korjaamolla) tai todella halpoja korjata (jos tekee itse). Vanhojahan nuo jo tuppaa olemaan, joten voihan sitä yhtä jos toista niissä olla, mutta jos auto on vain 170tkm ajettu, niin enpä osaisi olla tekniikasta murheissani. Kohta joku suosittelee R53:sta, kun se on remmiahtimineen hätäisempi. Itse pidän enemmän R50:stä, vaikka nykyinen auto onkin R53. R50 on kaikinpuolin miellyttävämpi, mutta silti ajajan auto. No, tämä on tietysti ihan pikkuisen makuasia :)4 pistettä -
Austin mini 850 -69
PanuPetteri and 3 others reacted to ZepeteuZ for aiheen alueelle
Tulipa suurena mieluisana yllätyksenä Olavi Sallisen palkinto raadin mielestä perustellusti minulle ministä!!Veti miehen nöyräksi ja hämmentyneeksi. Pirkanmaan alueella oli viime vuosi ennätyksellinen museotarkastuksen läpikäyneitä,194 kpl. Määrä oli suomen suurin. Näitten joukosta siis valikoitui allekirjoittaneen harrastepeli joka on nähtävissä Vehoniemen automuseossa kesän ajan ja ehkä myös koko ensi talven. Haluaisinkin kiittää kaikkia foorumilaisia jotka ovat seuranneet projektia ja osallistuneet keskustelupalstalla asioiden ratkaisemiseksi ja tietojen saamiseksi. Erittäin hienoksi asiaksi tekee se,että tämä foorumi sai jatkoa!Tämä on auttanut minua suuresti ja varmasti valtaosaa harrastajista! Suurkiitos ylläpitäjälle!! Terkuin ZepeteuZ4 pistettä -
Minin penkit nahkasta
inno75 and 3 others reacted to Viiskytkuus for aiheen alueelle
4 pistettä -
4 pistettä
-
Austin mini 850 -69
PanuPetteri and 3 others reacted to ZepeteuZ for aiheen alueelle
4 pistettä -
Puskuri kiinni, renkaat alle, vaahdot päälle ja leimalle. Huomenna vielä ohjauskulmien säätöön, ja perjantaina kohti Säkylää.4 pistettä
-
NCSExpert koodauksesta ...
Taky and 3 others reacted to karvalakki for aiheen alueelle
Muutama perusjuttu NCSExpert koodauksesta. Mutta ihan ensimmäiseksi disclaimer: en ole mikään koodausvelho, kaikki mitä kirjoittelen on täysin amatööripohjalta kysyvä-ei-tieltä-eksy ja päätä-puuhun-hakkaamalla -perusteilla opittua/kuviteltua. Voi mennä siis pahasti metsäänkin. Ihan perusteita: autossa on koko joukko moduleita, joilla on oma vastuualueensa. Nämä modulit ovat ikäänkuin pieniä tietokoneita, jotka tarvitsevat ohjelmakoodin, jotta ne osaavat tehdä mitään, ja monesti ohjelmakoodin tekemisiin voidaan vaikuttaa parametreillä. Kun BMW:llä puhutaan ohjelmoinnista (= programming), niin tarkoitetaan perusohjelman uploadaamista tyhjään = uuteen moduliin tai vanhan modulin perussoftan päivittämistä uusimpaan versioon. Koodaamisella taas tarkotetaan modulien softan asetusten = parametrien säätämistä. Jokaisella modulilla on siis omat softansa ja omat parametrinsa. Lisäksi autoon on yleensä pariin moduliin talletettu koko auton varustelista, mikä on kätevää, koska se silloin seuraa auton mukana. Ja se on tosiaan talletettu pariin kolmeen moduliin, jotta se ei katoaisi jos joku moduli sattuu kärähtämään. Auto sinänsä ei tee kyseisellä varustelistalla yhtään mitään. Sitä vain käytetään ohjelmoinnissa ja koodauksessa huollossa/harrastajalla. Varustelista on vanhemmissa autoissa ZCS-tyyppinen ja uudemmissa FA = VO (Vehicle Order) tyyppinen. Taisi ZCS:stä loppua jossain kohtaa 2000-luvun alkua bitit kesken, joten se muutettiin. NCSExpert on tarkoitettu koodaukseen, ei ohjelmointiin, ja se toimii E-sarjan bemareissa (ja R-sarjan Mineissä). F-sarjan koodaukseen käytettävä softa on Esys. Ohjelmointi, jota tarvitaan mm moduleita vaihdettaessa, suoritetaan E-sarjassa käsittääkseni Progman ohjelmalla, kun taas F-sarjassa siihen tarkoitukseen on esim ISTA/P. Ongelmien diagnosointiin ja vikakoodien lukuun on omat softansa. NCSExpert ei ole tarkoitettu sellaiseen, eikä Progman eikä ISTA/P. ISTA/P:llä ei voi myöskään koodata, vain ohjelmoida. Jotain tehtaan retrofittauksia sillä voi tehdä mutta ei muuta. NCSExpert koodauksia varten tarvitset myös K+DCAN kaapelin, joka on siis USB-ODB kaapeli. ISTA:n kanssa voi käyttää myös ENET-kaapelia, joka on Ethernet-ODB kaapeli. NCSExpertillä voi siis sekä koodata modulien parametrejä että muokata autoon tallennettuja varustelistoja. Kun NCSExpert koodailut aloittaa, niin kannattaa käyttää expert-modea ja katsoa että asetuksissa on päällä ns MAN-tiedoston käyttö. Tämä yleensä ohjeistetaan NCSExpertin asennuspaketin mukana tulevissa ohjeissa. Lyhyesti sanottuna yksittäisen modulin parametrien muokkaaminen tapahtuu siten, että NCSExpert käynnistetään expert mode profiilissa. Tämän jälkeen luetaan autosta varustelista (ZCS/FA), minkä perusteella NCSExpert tietää mitä moduleita autosta pitäisi löytyä. Sitten valitaan luettava ECU (=moduli) ja luetaan sen parametrit, jotka tallentuvat ncsexper/WORK -hakemistoon fsw_psw.trc tiedostoon. Tämän tiedoston voi kopioida fsw_psw.man nimiseksi (man niinkuin manipuloitu) ja editoida sinne halutut muutokset. Tämän jälkeen NCSExpert komennetaan koodaamaan sama ECU, jolloin NCSExpert lukee parametrit .man tiedostosta ja kirjoittaa ne ECUun. That's it. Work hakemistossa on siis aina viimeksi luetun ECU:n trc tiedostot (niitä on muitakin kuin fsw-psw). Tässä on hyvä kädestä-pitäen ohje koodaukseen: http://codinge90.com/ncs-expert-basic-understanding/ Jos taas retrofittaat jotain alkuperäisvarusteita autoosi, niin mekaaniset muutokset ja sähkökytkennät tehtyäsi voit ensin lukea vanhan varustelistan, lisätä sinne lisäämäsi varusteen, ja sen tallettaa muokkaamasi varustelistan auton kaikkiin niihin moduleihin, joissa auto sitä pitää tallessa. Tämän jälkeen voit koodata auton _jokaisen_ modulin käyttäen tyhjää .man tiedostoa, jolloin NCSExpert käyttää varustelistan mukaisia parametreja. That's it. Muokattua varustelistaa ei ole pakko tallettaa autoon, mutta se kannattaa tehdä; muussa tapauksessa seuraavalla koodauskerralla todennäköisesti tulee poistaneeksi kyseisen varusteen autosta Tässä hyvä ohje FA-varustelistan muuttamiseen: http://codinge90.com/ncs-expert-how-to-modify-vo-vehicle-order/ ja tässä hyvä ohje ZCS-muotoisen varustelistan muuttamiseen: http://blog.uobdii.com/diy-coding-bmw-e46-zcs-module-via-ncs-expert/ Varustelista muuttui käsittääkseni joskus 2003 huitteilla ZCS:stä FA:ksi. Mulla oli '02 R50:ssä ZCS-tyyppinen, E90 taas on FA. Ilmeisesti E46:ssa on alkupää ZCS ja viimeiset vuodet FA, joten varmaan Mineissäkin on molempia. Toistetaan se disclaimer: en ole mikään guru enkä velho, vaan opetellut asiaa noiden yllämainittujen ohjeiden ja googlen perusteella. Jos sinulle siis tulee kysymyksiä, niin kysy ihmeessä; en kyllä lupaa että osaan vastata4 pistettä -
Papun työlista on valmiina alkavalle keväälle. Noin 10 kohdan ohjelma on listattuna uuden kojelaudan asennuksesta valojen tarkistamiseen ja vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihtoon. Seuraava projekti ei ole Mini, joten siitä ehkä muualla enemmän. Kansainvälisiltä foorumeilta löytyi kyseisen auton rakentelijaporukka, joten sieltä saa tietoja.4 pistettä
-
No niin, kävin auttamassa Mini-harrastajaa ongelman kanssa, ista d lukemaan, ja yllätys! "Modulikuusessa FRM punaisena, "ecu not responsing". Näytti myös faulteja muissa moduleissa vaan ei päässyt lukemaan, kun tuo FRM jyräsi omat ongelmat tauluun. Kirjoittelen tätä sen vuoksi, jotta kun aikasemmin on tullut tuo kyseinen näkymä Istaan, tietää se ongelmia! Nimittäin menee FRM kyykkyyn! Vaihtoehdot on ostaa Marmorilta uusi moduli ja asennuksen yhteydessä ohjelmoida se ko.auton tiedoilla. Toinen vaihtoehto on etsiä vanhalle yksikölle korjaaja. Kyseinen vaiva on tuttu bemari-harrastajille, E-sarjan bemujen vaiva. No, mulle on tosiaan tullut vastaan tämä aikaisemmin ja tiedä ko.ongelmaan ratkaisun, Jakiltech tuusulassa. Empä tahtoisi täällä mainostella, mitään sidettä ko.yritykseen ei tosiaan ole, mutta kun keskiviikko iltana FRM kyykkäsi, kaveri ajoi valtakunnan sisärajan yli pääkaupungille töihin, toimitti purkin Jakiltechiin ja toi torstaina tullessaan mulle, ei purkin korjaus voisi juuri paremmin hoitua! Tietenkin harmitti "kuumaelmon" puolesta ylimääräinen rahan meno, mutta kun korjauksesta selviää 120€ , ei voi pitää pahana! Joo, kuulemma hajoaa usein juuri vikakoodien luvun tai akun vaihton yhteydessä...ihan vaan tiedoksi foorumin väelle , jos näin sattuu käymään....ai joo, alkuperäinen vika Istalla luettuna näytti pakonokan actuatorin(vanos) ongelmaa, pakonokka ei pysy halutussa asteluvussa...4 pistettä
-
Viime suvena Wilbon onnistui haalimaan maailmalta tänne pohjolan perukoille suhteellisen harvinaiset JCW Sparco -penkit. Olin jo pidempään kuolannut sellaisten perään, mutta niitä näkyy myynnissä lähinnä Briteissä sivuhuomautuksella "collection only", ja sielläkin melko harvoin. Ebayssä on roikkunut myynnissä yhdet nahkaiset ja yhdet kankaiset jo kohta kaksi vuotta, mutta hinta on sellainen, että myyjä ei selvästikään halua päästä penkeistä eroon. Eli kauaa ei tarvinnut miettiä, kun Wilbon ilmoitti että jakkarat olis kaupan. Mahtuivat muuten hienosti Minin kyytiin. Näitä Sparcoja on saanut joskus muinoin tilattua R50/R53:een tehtaalta lisävarusteena sekä marmoritiskiltä jälkiasennuksena, ilmeisesti ainakin siihen asti kun sivubägilliset Recarot (jotka on GP:ssä vakiona) tuli tarjolle joskus faceliftin tienoilla. Penkki on käytännössä Sparco Milano, mutta hieman eri verhoilulla. Tarjolla on ollut kangas-, nahka- ja alcantaraverhoillut versiot. Nämä kangasverhoillut yksilöt on pohjasta löytyneiden Sparcon quality check -tarrojen perusteella tehty vuodenvaihteessa 2003/2004, ja siihen nähden kuskin penkin sivutuet oli kuluneet jopa yllättävän vähän. Roudasin kuskin penkin kuitenkin verhoomoon alkuperäisen ryhdin palauttamiseksi. Siellä selvisi että selkänojan sivutukeen oli jo kertaalleen vaihdettu yksi pala kangasta, mikä selittää vähäisen kuluman. Se ei tarkemmin syynäten ole ihan samaa kuosia kuin muu penkki, mutta koska alkuperäistä vastaavan kankaan löytäminen osoittautui turhan haastavaksi, se sai jatkaa toistaiseksi palvelustaan. Sivutuen kuluneet ompeleet ja painuneet pehmusteet uusittiin. Kokoero vakiopenkkeihin verrattuna on aika hurja. Selkänoja hankaa kiinni B-pilariin jos penkkiä siirtää tarpeeksi taakse, ja selkänojan kallistussäätöön ei ylety jos ovi on kiinni. Mutta on eroa tuen määrässäkin... enää ei tartte roikkua ratissa rystyset valkoisina, että perse pysyis penkissä kurveissa. Ristiseläntukeakin on kerrankin riittävästi. Painoa Sparcoilla on yllättäen reilu kilo enemmän kuin vakionahoilla, vaikkei näissä ole edes korkeussäätöä.4 pistettä
-
Kymi ring & Mini
karvalakki and 3 others reacted to holkki for aiheen alueelle
Ystäväni soitteli tänään ja tiedusteli halukkuutta kokeilla Miniä uudella,rakenteilla olevalla Kymi ringillä! Uusi asfaltti on n.viikon vanha ja kuulemma piti ajella rataa, jotta pintaan nouseva piki poistuisi. Ehdin paikalle vain puoleksi tunniksi, mutta, aivan MIELETTÖMÄN hieno kokemus! Pelisäännöissä oli, ettei suorilla saanut ajaa yli 80km/h, puuttuu suoja-aitoja, törmäysvaimentimia(renkaita) , suoja-alueita yms. mutta muuten pääsi laskemaan kivasti! Radan profiili korkeuseroineen ja pimeine kohtineen oli todella siisti ajaa, R56 MCS tuntui viihtyvän, niin myös kuski! Niin innostuin, jotta on tarkoitus liittyä paikalliseen rata-ajo kerhoon! No, nyt on ensimmäiset Minit korkanneet Ringin!4 pistettä -
Puolan uusiminen korjasi tuon käyntihäiriön, mutta lämpimänä käynnistyy edelleen vähän nihkeästi. Pikkuisen kun polkaisee startatessa kaasua, niin lähtee helpommin tulille. Hiukan myöhemmin käyntihäröjä ilmeni myös isommillla kierroksilla, ja logeissa näkyi että seokset heitteli miten sattuu. Suuttimien käyttöaste heilui 95% päällä, joten pistin isommat tilaukseen. Vanhoja 650cc suuttimia irrottaessa selvisi, että todennäköisempi syy seoksien heittelylle oli suuttimien kärkiä peittävä öljyinen tahmea mönjä. No, ainakaan nuo 1000cc:t ei lopu heti kesken, vaikka overkilliä ovatkin. Maksimi käyttöaste tipahti tuonne 65-67% nurkille. Vanhoja suuttimia peittänyt öljykerros oli todennäköisesti päätynyt sinne huohotusletku(je)n kautta, joten laittelin hyllyllä jo melko pitkään odotelleen oil catch canin pikaisesti paikalleen. Jos nyt säästyis nuo uudet suuttimet samalta käsittelyltä. Varmaan tarttee tuo lisääntyneen huohotuksen syykin jossain kohtaa hoitaa kuntoon... Tuolla setupilla kävin eilen dynossa (kiitokset TuplaPetelle!), ja alkuun vaikutti lukemien saaminen huonolta, kun kärry on vähän matalan puoleinen... tunkin paikkojen alle pienet lankut, niin ei ottanut enää mikään rulliin kiinni, mutta tietysti paino renkailla vähän keveni. Pitoa löytyi onneksi suihkepullosta suunnilleen riittävästi, ja pyöriltä mitattiin 169,1 kW (~227 hv) @ 6960rpm. Laskennalliseksi konetehoksi dyno antoi 197,7 kW, eli noin 265 hepoa. Kaippa tuo on ihan ok 220tkm ajetulle ja itse kadulla säädetylle härvelille.4 pistettä
-
4 pistettä
-
Kun aikoinaan mun ex-R53:n vaihdettiin pienempi ahtimen rulla, niin hihnankiristin (tai siinä oleva kaasujousi) sanoi samassa remontissa sopimuksensa irti. Kävin hakemassa marmoritiskiltä uuden kiristimen ja vein pajalle. Kun hain valmiin auton seuraavana päivänä takaisin, oli asentajan terveiset muistaakseni seuraavat: "Oli sit vittu viimenen MINI mihin kosken". Et kai se on jotenkin ärsyttävää hommaa4 pistettä
-
Mini ei käynnisty, ei vikakoodeja
Igor and 3 others reacted to karvalakki for aiheen alueelle
Jes, vika oli polttoainepumpussa. Kiitos kaikille avusta!4 pistettä -
Tsekeissä 2013 alleasennetut kiinalaiset GT Radial champiro renkaat tulivat tiensä päähän. Kulutuspintaa oli vielä n. 5mm. Siis ei kulumisen, vaan kuskin "vainoharhaisuuden" vuoksi. Kun lisäksi vanteiden reunat olivat "kanttariruvella" päätös oli remonttiin. Eka ongelma oli saada vanhat kumit vanteelta. Rengaskoneen puhti kun ei tahtonut riittää. No lähti, kun ei renkaita varottu. Pari riekaletta tuli. Vanteet lähtivät maalarille, joka hiekkapuhalsi vanhat maalit ja hioi reunat. Vanteet maalattiin ensin epoksimaalilla ja sitten pintamaalilla. Tässä lähtötilanne Tässä lopputulos Kaiken kruunasi uudet keskiökupit S-logolla3 pistettä
-
Mutta palataan nyt hetkeksi ajassa taaksepäin iloisempiin aikoihin, eli tuonne vuoden -22 alkupuoliskoon. Edellä mainitun takavalotuunauksen lisäksi kärry sai vähän muutakin ulkonäköpäivitystä, kuten uutta peltiä, ja ebay-kopion Aero-maskista, sekä 11mm spacerit. Takapuskuri sai pienen ritilä- ja tarratuunauksen. Ja koska tuo yksi takakaaren palanen jäi häiritsemään... Kun nyt vanhoja muistellaan... ajaessani autoa edellisenä syksynä (-21) talviteloille, huomasin pakosarjan ja katin välisen donitsitiivisteen valskaavan. Tiiviste ja laipat tuli aikoinaan OBX:n pakosarjan mukana, ja OBX:ltä ei tietenkään saa varaosia. Oli aika uskomattoman työläs operaatio löytää siihen sopiva tiiviste. Tuon mallisia tiivisteitä kyllä löytyy maailmalta vaikka kuinka paljon, mutta todella harvat viitsivät kertoa sekä ulko- että sisähalkaisijan. Ratkaisu löytyi lopulta moottorikelkkapuolelta, taisi olla Polariksen varaosakataloogista. Päätin tiputtaa samalla vaivalla koko pakoputkiston alas, kun hyllyssä oli ollut happanemassa Greene Performancen short shifter -härpäke jo useamman vuoden, ja se asentuu kepin jatkoksi alakautta. Keppi ei jatkettuna enää tietenkään mahdu alkuperäisen shifterin kuoriin, joten suojakannelle piti askarrella pieni jatkopala. Tarvikkeina oli Dremel, Ikean muovisen säilytyslaatikon kansi ja Bilteman Pika Epoksi [sic]. Tuo jatke tuli lähes kiinni pakoputken päällä olevaan lämpöpeltiin, joten päällystin sen varmuuden vuoksi vielä lämpösuojateipillä. Onneksi oli ylimääräinen shifteri hyllyssä (kiitokset TuplaPetelle), niin pystyi mallailemaan tuota ilman että tarvi irrottaa koko härveliä autosta, tai ryömiä jatkuvasti auton alla. Täytyy sanoa että siinä oli taas yksi modi mikä olisi kannattanut tehdä paljon aikaisemmin. Ei tuolla vaihteita pysty sen nopeammin vaihtamaan, mutta tuntuma on paaaljon parempi. Vielä kun kepistä saisi tuon pienen sivuttaisen klapin pois... se näyttää tulevan shifterissä olevasta akselitapista, ja pitäisi olla periaatteessa helposti korjattavissa. Ohjaustehostimen takimmaisen letkun vuotoa tutkiessa selvisi että nehän perkeleet valskaa molemmat. Toinen yläpäästä, ja toinen molemmista päistä. Eli ei muuta kuin vaihtoon. Helpoimmalla pääsi kun irrotti ensin paisarin, ja sitten koko tehostimen säiliön. Päätin vaihtaa samalla itse säiliönkin, koska se näytti valskaavan saumastaan. Siinä kun irroittelin paisaria ja tehostajan säiliötä, huomasin että pakosarjan päällä oleva lämpösuoja murenee käsiin, joten tilasin uuden. Sen alapinnalle vetäisin vielä kultateippiä, jos vaikka konehuoneeseen ja paisariin hohkaisi vähän vähemmän lämpöä siltä suunnalta. Uuttakin lämpösuojaa piti heti tuoreeltaan moukaroida, että se sopi OBX:n pakosarjan kanssa paikalleen. Ja kun sitä teippiä nyt oli tullut hommattua, niin päällystin sillä myös paisarin alapuoliskon, vaikka tuskinpa tuossa kohtaa on enää niin korkeita säteilylämpöjä mihin tuo teippi auttaa. Etujarrulevyt meni myös uusiksi. Olin laittanut tähän Nitracin levyt ja Carbotechin XP8:t syysratapäiville 2016, ja levyt loppui ensin kesken. Tolkuttoman hintaisissa Carbotecheissä oli pintaa jäljellä vielä puolet, joten tein kuten joka paikassa kielletään, ja laitoin alle vanhat palat uusien levyjen kanssa. Toki koitin hioa palat ensin suoriksi. En ole suuri reikälevyjen ystävä, koska ne on vähän herkkiä halkeilemaan ratakäytössä, mutta nämä OEM JCW-kiekot maksoi yhteensä hurjat 36€, joten en alkanut nirsoilemaan. Edellisenä talvena laitoin tähän Rooster Racingin bypass-venttiilin, joka on varustettu vakiota jäykemmällä jousella. Ajatuksena on että se sulkeutuu kiihdytettäessä herkemmin, jolloin ahdot nousee nopeammin ja kaasuvaste on parempi. No, ainoa tuntuva ero oli siinä, että maantiekulutus kasvoi melkein litralla. Logeista päätelleen tuo bypass oli kiinni lähes koko ajan, paitsi tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti virinokan kanssa ei riitä alipaine pitämään sitä auki. Eli vaikutus oli hyvin pitkälti sama kuin olisi sulkenut bypassin nippusiteellä kiinni. Hommasin siis uuden vakiomallisen BPV:n. Se piti tosin ensin säätää sulkeutumaan kunnolla. Ennen säätöä: Jälkeen: Jos joku kaipaa tuollaista vähän käytettyä tuuninki-BPV:tä, niin voidaan tehdä kauppoja... Moneen kertaan pesty ITG:n vapaavirtaussuodatin alkoi olla melko muodoton möykky, joten päätin vaihtaa orkkismalliseen paperisuodattimeen. Aikoinaan noita ei saanut kuin marmoritiskiltä, ja hinnat oli samaa luokkaa ITG:n kanssa. Nyt löytyi noin 25 eurolla tällainen Boschin tarvike. Edullisuuteen löytyi syy kun suodatinkoteloa yritti sulkea. Tämän verran suodatinta piti dremelöidä ennen kuin sen sai paikalleen... Sitten olikin vuorossa yksi vuoden kohokohdista, eli ratapäiväretki Pärnuun Audruringille, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Porsche Ring. Kanistereissa mukana omat E85:t. Viimeisin kohokohta ennen konerikkoa: kärry voitti Clubin kesäkokoontumisessa -22 Kuopiossa vuoden New Mini -äänestyksen.3 pistettä
-
Fully Charged showssa esiteltiin uusi tuotantoversio MINIn täyssähkö-biilistä. En ole vielä plärännyt joko löytyy suomihintoja, mutta briteissä auto on ilmeisesti hinnoiteltu edullisemmaksi kuin bensavastineet. Auton saa myös tilattua normivanteilla ja ilman keltaisia korostemuoveja.3 pistettä
-
Päivitystä: Asensin uuden kaasuläpän n. kuukausi sitten ja sen jälkeen auto toiminut moitteetta. Eli nyt voi jo uskoa että vika on korjaantunut uuden kaasuläpän myötä. En tiedä sitten onko aiemmin vaihdetussa (käytetyssä) kaasuläpässä ollut sama ongelma, vai onko niissä ylipäätään haasteita siirtää autosta toiseen. Mutta ongelma nyt ratkennut3 pistettä
-
Mäntä tosiaan ylös niin että on venttiilit kiinni puristustahdissa. ei sillä väliä vaikka sinne alumiinisilppia sylinteriin tippuu, paineilmalla pois puhaltelee sen sitten. Alumiini on pehmeää kamaa, erittäin epätodennäköistä että mitään jälkeä mihinkään tulisi vaikka löisi koneen käyntiin niin että siellä sylinterissä olisi vielä joku jämä alumiinilastu.3 pistettä
-
Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)
karvalakki and 2 others reacted to Jarge for aiheen alueelle
Kyllä näihin Mineihin kyllä aina vähän innostuu, toki kaikki harrasteautot on ihan sama: kiva laitella minttiin kuntoon ja kesän tullen ajella eri tapahtumissa Mini tarina sai viime viikolla vähän jatkoa kun JDM_vanteet_tampere instakauppiaan päivitykseen putkahti mageannäköistä kesäkenkää. Harkinta-aika jäi äärimmäisen lyhyeksi ja vanteet oli pakko kotiuttaa… Tänään ehti viimeinkin vähän mallailla, näyttäis kyl omaan silmään miellyttävältä Nyt vaan laadukasta kesäkumia päälle ja puut hiirenkorville niin kuulostais Minikesälle3 pistettä -
Kalenteriin raivattu Minitilaa joten kesken jäänyt kiillotus pääsi jatkumaan, säkillinen helmanipsuja kutkutteli pöydännurkalla myös joten hommiii hommii! Hiontavaiheessa tulleet hologrammit saa kiillotusvaiheessa kyytiä ja lopullinen kiillon syvyys alkaa valjeta Helmat ja kaaret on upeata varustella uusilla nipsuilla ja napsautella paikoilleen En ole harmaan muovin ystävä ja pakko myöntää että kromattu muovi on samassa kategoriassa joten sen määrää on tarkoitus vähentää, joten samalla päätin ensiavuksi edes peittää osan siitä. Rulla ehtaa ja aitoa hiilikuitua sattuu löytymään, joten …omaa silmää miellyttää: Kiillotuksen hupuksi auton päälle nanopinnoitus niin sitten auto onkin pari-kolme vuotta helppo hoitaa. Helppo ja helppo, no onneksi kaikki oleelliset vehkeet löytyy auton ylläpitoon. Jotenkin alkaa tuntua että tuota alkuperäistä ruutulippua en olekaan asentamassa takaisin3 pistettä
-
R55 2009 S ei käynnisty
karvalakki and 2 others reacted to Tino for aiheen alueelle
3 pistettä -
Jos Contin hihna mennyt huonokai tuossa ajassa, kannattaa katsoa miksi niin on käynyt sillä ne yleensä kestää hyvin ja eivät veny samalla tavalla kun esim. Gates. Kiristimen ja muut varaosat kannattaa tilata Aeromotrsin kautta, yleensä alle viikossa paketti on kotona. Powerflexiä myy Autoracing Helsingissä ja usein tavaraa löytyy hyllystä.3 pistettä
-
Vika löytyi ja on nyt korjattu! Kirurgilla oli tarjolla vaihto BCU, kokeiltiin sitä kiinni ja kas kummaa ilmastointi pörähti käyntiin, samoin nyt myös toimivat takalasin lämmitys ja sisätilan kierto. Joku edellinen omistaja oli vaihtanut minun r53:seen, r52.sen BCU:n. Varmaan täysin ehjä osa mutta käypä vain avomalliin. Nyt on onneksi oikea BCU ja kaikki näyttää toimivan moitteetta.3 pistettä
-
Huolto-ohjelmaan kuuluu 236tkm kohdalla lämmönvaihtimen uusiminen. Eli vaihdoin sen varmuuden vuoksi, kun eräs Minitorque-foorumille kirjoitteleva R53-mestari kertoi tarpeeksi monta kauhutarinaa sen lahoamisesta paljon ajetuissa autoissa. Ehkä ton syöpyminen sisältä päin on todennäköisempää autoissa joissa jäähynesteitä ei ole suotta viitsitty uusia, mutta mielenrauhan vuoksi... Tää homma ei olis ikinä onnistunut, jos en olisi viimein raaskinut hommata semmoisia kaapelilla varustettuja klemmaripihtejä. Tätä vaihtaessa tiivisteisiin kannattaa sivellä vähän öljyä tai vaikka vaseliinia, jotta ne pysyy paremmin paikallaan siellä öljynsuodattimen jalassa olevissa koloissa asennuksen aikana. Vaihdekepistä sai kilometrien tuomaa sivuttaisvälystä hieman pienemmäksi vaihtamalla tämän näköisen palikan vaihdelootan päällä olevaan siirtohäkkyrään. Maksoi alle 3 euroa. Tässä se näkyy voideltuna suurinpiirtein keskellä kuvaa. Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä kytkinrempan yhteydessä, koska tästä kulmasta ton häkkyrän takimmaiseen pulttiin on ihan v*un vaikea päästä käsiksi. Pulteissa on jonkin sortin kierretiiviste, ilmeisesti ne menee lootan kuoren läpi. Etupyörien laakerien (eli napojen) pultit narahti auki jopa yllättävän helposti, johtuen ehkä siitä että ehdin liottaa niitä CRC:ssä useamman päivän ajan, kun oli vähän tuota muutakin puuhaa... joka pultin taakse en saanut mahtumaan konevoimaa avuksi, joten kyllä siinä silti hikoilla sai. Vaikein rasti oli irroitella noi pinnapultit vanhoista navoista. Loctiten Vahva on nimensä mukaista.3 pistettä
-
31607514480 Vetoakseli, oikea 31607514479 Vetoakseli, vasen 31607518257 Pölysuojat oikeaan vetoakseliin 31607518262 Pölysuoja vasempaan vetoakseliin 31607518264 Sokka vasempaan vetoakseliin 31106773005 Napamutterit 12411517328 Startti 21526759854 Kytkimen työsylinterin putki sylinteriltä kytkinlinjaan 21526759855 Kannake edelliseen 22316754422 Vaihteiston kannake 22116756599 Pultit edelliseen M12x45 23117509737 siirtäjän vaijereiden kannake 23117527716 Peruutusvalon kytkin 25117548431 & 25117547371 Siirtäjän vaijerit Siitäpä seuraavalle valmista osalistaa. Listasta puuttuu vauhtipyörä, kytkin ja irrotinlaakeri, jotka löytyy Valeolta kittinä (VALEO 835024). Kytkimen ilmaus tuottaa harmaita hiuksia kun ei käsillä ole imuvaihtajaa. Ilmauksen jällkeen pääsee sitten koeajamaan vekottimen.3 pistettä
-
3 pistettä
-
R53 JCW -06
todeveni and 2 others reacted to TuplaPete for aiheen alueelle
Se on toi alkomahooli kun saa ihmiset ja koneet toimimaan jotenkin oudosti :) Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla3 pistettä -
Ei sitä eroa kyllä ajossa huomaa. Jotkut sanoo että pienillä kierroksilla vedättäessä voi tulla värinöitä, mutta eipä toi pienillä kierroksilla muutenkaan tykkää edetä. Mulla on nyt tullu reilut 50tkm mittariin lisää kytkinrempan jälkeen, ja hyvin se siellä jakselee, rata-ajeluista huolimatta. Ihan mahdottomasti sen tuntuma ei herätä luottamusta tollasessa täyskaasupainotteisessa ajossa 265hv tehoilla, mutta se olikin tiedossa ettei toi mikään viriosa ole. Budjettiratkaisu.3 pistettä
-
Kyllä tämäkin laite kuntoon on saatettu ja käytivika selätetty. Tässähän kävi lopulta niin, että vikakoodit saatiin pysymään poissa ja käymään nätisti. Testilenkillä alkoi tuntua että kaikki ei ole niin kuin kuuluu. Joutokäyntiä kävi hyvin ja kierroksilla n.2000-2500 paikoillaan tuli männäntappi lohkosta kurkistamaan ulkoilmaa. Seurauksena moottori meni tuhannen pas#!#si. Kaiken taistelun jälkeen voisi sanoa että, tuntui jopa helpottavalta. Hajonnut moottori taisi olla vain totaalisen loppuun ajettu kaikilta osin. Käyntivian syyksi epäilen hydraulinostimia. Nämähän uusittiin hajonneeseen koneeseen kaikki uudet, jonka jälkeen ensin hävisi 2-sylinteristä puristukset. Pakopuolen nostin oli lopulta syypää, tämähän tuli takuuseen uusi. Nyt alkoi puristuksia olla joka sylinterissä, mutta alkoi vikavalo palaa aina hetken käyttämisen jälkeen ja kävi kolmella. 3-sylinterin sytytyskatkoksia ilmoitti teki mitä vaan. Kävi todella huonosti ja kolmella sylinterillä. Ei auttanut sadetanssit eikä puolanvaihdot. Kaikki edellytykset tuntuivat olevan kunnossa, jopa ne puristukset. Jossain kohtaa kun tarjosi paineilmaa tulpanreiästä sylinteriin tulivat ilmat toisen sylinterin tulpanreiästä. Tämä testi täytyi suorittaa melko nopeasti käyttämisen jälkeen, koska hetken seisomisen/purkamisen jälkeen kaikki tuntui toimivan ja puristuksia löytyi. Heräsi epäilys hydraulinostimen jumittamisesta. Olihan jo yksi uusi ollut viallinen. Nettiä selatessa osui silmiin juttu Minin hydraulinostimien arvuuttelusta ( https://www.northamericanmotoring.com/forums/stock-problems-issues/289626-broken-hydraulic-lash-adjuster-clips.html ). Päätimpä sitten tilata sarjan Chryslerin alkuperäisnostimia. Minihän myy keinuvipuineen koko paketin. Nämä saa kyllä vaihdettua, osa irtoaa helpommin kuin toiset. Hydraulinostimia vaihtaessa ainoa minkä kiinnitti huomioni oli näiden käyntivaivaa aiheuttaneiden hydraulinostinten yläpään mittaero alkuperäisiin ja Chryslerin nostimiin verrattuna. Osa oli samalla mitalla ja osa oli yläpäästä lyhyempiä. Erimittaisia nostimia oli sekaisin. Vasemmalla tarvike nostin. Keskellä alkuperäinen. Oikealla Chryslerin nostin. Näitä voi kukin tarvittaessa koittaa omalla vastuulla. Mielestäini ne on samoja nostia. Testihän ei toki ollut kovin pitkä ja kattava, mutta kävi joka sylinterillä. 3-sylinterin katkoksia herjasi 4-sylinteristä tuli romut pihalle. Meni sen verran huonoon kuntoon, että enpä osaa arvuutella mikä hajosi ensimmäisenä. Lohkoon tuli reikä kampiakselin asentotunnistimen yläpuolelle. Nyt hajonneen koneen tille on vaihdettu puolet vähemmän ajettu moottori. Melkoisesti meni aikaa tämän kanssa tumpuloidessa ja meinasi tämä jo koneen hajottua lähteä seuraavalle omistajallekkin. Kesä meni ilman kesäautoa, mutta tuleehan se ensikesäkin sieltä taas. Selostus on sekava, mutta niin on ollut vikakin ja korjaaja.3 pistettä
-
Tuohan näyttää heti fiksummalta kun siitä on riisuttu kaikki räikeimmät "hei, olen sähkömopo" -koristeet. EDIT: Ja siitähän puuttuu myös se F56 Cooper S:n lerpattava alahuuli. Ilmankos se näyttää niin kivalta.3 pistettä
-
Eiku Minimiehet on egologisia, vältetään turhan korjattavissa olevan tavaran haaskausta..3 pistettä
-
6-vaihteinen 5-vaihteisen tilalle?
karvalakki and 2 others reacted to Micke for aiheen alueelle
Tässä olisi vähän enemmän tietoa mitä kaikkea tuo muutos vaatii. https://web.archive.org/web/20150404150529/http://personal.stevens.edu/~jdunn/FixingtheWeakLink.pdf FixingtheWeakLink.pdf3 pistettä -
R56:n JCW-käsijarrukahva sopii myös R53:een. Ihan vaan vinkkinä.3 pistettä
-
Vikakoodin lukija
ark28 and 2 others reacted to karvalakki for aiheen alueelle
K+DCAN kaapeli eBaysta ja läppäriin INPA & DIS tai ISTA/D. Koodauksiin NCSExpert. Ehdottamasti paras vaihtoehto.3 pistettä -
Mini Cooper S, "Rauno Aaltonen Special", jarrupalat
Mikael Bowellan and 2 others reacted to TKG for aiheen alueelle
https://www.bmw.fi/fi/footer/sähköiset-palvelut/elektroninen-osaluettelo.html Tuosta linkistä "elektroninen osaluettelo" ja ohjeen vastaisesti käyttäjätunnus: eu444444 ja salasana: minietk1. Lisäksi tarvitset VIN 7 viimeistä merkkiä. Ponnahdusikkunat (tjsp?) pitää sallia. Noilla tunnareilla avautuu Minin varaosakatalogi ja varusteluettelo löytyy kohdasta "options" .3 pistettä -
No kai sitä voisi ruveta pitämään projekti-topikkia kun ei ole ennen tehtyä sellaista. Ostin syyskuussa tuusulasta cooper s 163hv -03. Ihastuin autoon heti koeajolla ja mietin päivän verran ostopäätöstä, koska tilat ei ole kummoiset. Onneksi muijalla on isompi auto. Taloudessamme on ollut viimeiset 5 vuotta vain bemareita. Tarkoitus olisi talven aikana madaltaa autoa (ehkä jopa hommata pussit) ja hommata kivemmat vanteet. Kai sitä moottoria voisi myös hieman piristää. Älkää ihmetelkö jos välillä tulee pidempiä välejä, ettei auto ole edennyt. Tallini lähti alta kesällä ja työt vaihtuvat, mutta kyllä sitä kerkee tekemään Ensimmäisen viikon aikana tuli laitettua aux kaapeli. Hommahan vaati vähän enemmän tossa beckerin soittimessa kuin ajattelin. Jouduin kolvaamaan aux-kaapelin cd:en tulo piuhoihin. Onneksi soittimesta saa itse painettua aux on päälle Tuli myös kokeiltua miltä auto näyttää kun kromeja maalaa kumimaalilla mustaksi ja totesin, että täytyy talven aikana viedä auto teipparille. Samalla ajettelin etulasien tummennus mahdollisimman samanlaisiksi kuin takalasit. Eilen 24.10 tuli tehtyä huolto (tulpat, suodattimet ja öljyt). Poistin myös takalasin pyyhkijän ja noi heijastimet takapuskurista . Kuvaa ei tullut otettua niistä jälkeen.3 pistettä
-
Nyt tuli kolmas Mini taloon, Mini Countryman S , Paceman S ja Cooper. Tämä tuntuu jo sairaudelta keräillä näitä. Se Paceman on uusin hankinta.3 pistettä