Ehkä alle 10k budjetilla katsoisin kyllä mielummin R53:sta, että saa hyvän yksilön. Itellä ollut R53 Cooper S pari vuotta ja R56 JCW nyt kolme vuotta. Molemmissa autoissa oli jotain rustattavaa kyllä, että ongelmattomia ei ole kumpikaan. R56:ssa ongelmakohteet selkeästi enemmän moottoripainotteisia, kun R53:ssa oli vikaa laajemmin.
R53:ssa ei toiminu ilmastointi, vuoti öljyä useasta paikasta, ohjaustehostimen puhallin oli rikki. Takaluukku ja takavaimentimet alkoi ruostumaan jne.
Pari ekaa vuotta oli huolettomia R56:lla. Nyt laitettu vuoden sisään uudet etuiskarit, jakopääsarja, venttiilivarrenkumit, vesipumppu, termostaatti ja vesipumpun ja termostaattikotelon välinen yhdysputki. Vesipumpun ja periaatteessa termostaatinkin vaihdoin turhaan, kun vika oli tuossa yhdysputkessa, mutta nekin nyt uusittu. Vielä pitäisi suuttimet jossain kohtaa uusia ennakoivasti (viallinen suutin polttaa reiän mäntään). Edellinen omistaja oli autoon jo vaihdattanut korkeapainepumpun mikä on kanssa kuluva osa ja vaihtoon saa varautua!
Ajoltaan R53 ja R56 on hyvin samanlaisia. Sisusta R56:ssa selkeästi modernimpi. Molempien moottoreiden luonteesta tykkäsin ja eritoten R53:n ahtimen vinkuna oli kiva. Automaatti kyllä omasta mielestä tappaa ilon Ministä. Parhautta juurikin kiihdytellä 2-4 vaihdevälejä ja mutkateillä ajo, niin ei siihen yhtälöön mikään arpova kuminauha-automaatti istu. Tietysti jos auto ostetaan maidon hakuun kaupasta, niin varmasti automaatti vaivaton ratkaisu.
Yhteenvetona päätyi kumpaan korimalliin tahansa, niin aivan varmasti joutuu remppaamaan molempia ja molemmat tuo ilon naamalle varsinkin vähän viritettynä.