Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina

Recommended Posts

Nonii, vihdoin päästiin hommiin, aloitettiin etuoikealta, ja homma meni kivasti. R56 satulat ja kiinnikkeet sujahti nätisti sisään, ja saatiin vaihdettua letkut metallisiin.

IMG_20220606_162751.thumb.jpg.6b74416b737e1b0eb8a366f643032810.jpg

Vanhat levyt oli ihan fine kunnossa, samoin palat:

IMG_20220606_162804.thumb.jpg.f47b5729ffa9116d8603a0043030769a.jpg

Noh, uutta tilalle, näyttäähän se ihan saatanan hyvältä:

IMG_20220606_170200.thumb.jpg.3cc650e62f3c9ce491389d332398d7a8.jpg

Hauskuus alkoi, kun päästiin takaoikealle. Vastassa oli varsin kuoppainen levy, joka muistutti paksuudeltaan enemmän sirkkeliä:

IMG_20220606_170419.thumb.jpg.971b1d94db0501b1948c129f80b85a41.jpgIMG_20220606_184548.thumb.jpg.a966dda1a83289804ac4c55960a13025.jpg

Sen kaverina "sisäänajetut" palat:

IMG_20220606_171316.thumb.jpg.5dccbd8602ccb9015f02dd91965faef4.jpgIMG_20220606_171332.thumb.jpg.71de96cb63a49e0bedcdf7b22f332b38.jpgIMG_20220606_171325.thumb.jpg.4d4c09573d2ca136055500358094bfbf.jpg

Noh, letku irti metallista varten.... eikä se tietenkään aukea. Kohta jossa kumiletku menee kiinni metalliseen putkeen oli niin kovaa kiinni, että metallisen putken mutteri antoi periksi. Ei siis voitu vaihtaa letkua vielä, koska riskinä putken rikkoontuminen ilman uutta.

 

Vanha satula vähän laahasi, joten piti penkissä avata aivan auki, ja se lopulta saatiinkin avattua.

IMG_20220606_180112.thumb.jpg.160d8859c5948148f06b7a58e22096e8.jpg

Vaati kolistelua vasaralla ja tuurnalla reikiin, perus puristimissa ei riittänyt jerkku, sen verran oli jumissa. Uusi levy tilalle: 

IMG_20220606_185012.thumb.jpg.728642b16b571366f253d38027f29bde.jpg

Ja lisää hauskuutta. Alettiin ilmaamaan jarrua, eikä ilmausruuvi auennut. Kuumennettiin se hehkuvaksi, ja WDtä perään kylmähoitona. Sitten vääntämään, ja ruuvi poikki. Seuraavaksi porattiin reikä tähän ruuviin, ja koitettiin tehdä vastakierretyökalulla jengat. Sekin työkalu poikki:

IMG_20220606_190802.thumb.jpg.987e73a7075a9a3b39125a66347ad33f.jpg

Koitettiin porata ja dremelöidä ja vaikka mitä, saatiin pari katkennutta poranterää mutta ruuvi ei irronnut mihinkään. Jouduttiin laittamaan kiinni ilman ilmausta (heh heh). Mikä voisikaan mennä pieleen. Toinen puoli edestä oli yhtä helppo kuin oikealla, kaikki osat kun oli uusia.

IMG_20220606_204644.thumb.jpg.f2c388e2f5ea7be1950123e1a12c67cb.jpg

Jarrupalojen kulumisanturit oli vain oikealla takana ja vasemmalla edessä, takaoikea oli jo irronnut aikojaan risoihin paloihin, edessä se oli sulanut möykyksi:

IMG_20220606_204719.thumb.jpg.9b3f2b1c037dd4d6dedb7ee0873a906f.jpg

Sama homma jatkui takavasemmalla, kumiletku saatanan kovaa kiinni putkessa, eikä ilmausruuvi auennut. Ilmaamatta sisään. Koeajolla huomasi heti, että jarruissa ei ole mitään tehoa, vaikka laittaa lapun lattiaan ei vauhti juurikaan hidastu. Kässärillä jarrutellen auto toisaalle, ja laina-auto alle.

InkedIMG_20220606_230416_LI.thumb.jpg.ab769b29f0d2809e77ab7cb857ab4108.jpg

Nyt sitten tilaukseen taaksekkin uudet satulat ~100e+/kpl, ihan vaan siksi että voidaan ne ilmata, ja uutta putkea taakse että saadaan metalliletkut kiinni. Ei tästäkään taas ihan halvin remppa tullut 😄

Link to comment
Share on other sites

Ja osalistaa:

etusatuloiden pidikkeet:

TRW BDA947 Pidike, jarrusatula https://www.autodoc.fi/trw/862001

TRW BDA946 Pidike, jarrusatula  https://www.autodoc.fi/trw/2183579

etujarrusatulat:

TRW BHW908 Jarrusatula  https://www.autodoc.fi/trw/2186077

TRW BHW907 Jarrusatula https://www.autodoc.fi/trw/2186075

etujarrupalat:

BREMBO P 06 086 Jarrupala, levyjarru https://www.autodoc.fi/brembo/7887604?search=BREMBO Jarrupala, levyjarru (P 06 086)

etujarrulevyt:

Brake disc Painted 09.A047.21  https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-A047-21

takajarrupalat:

Brake pad P 06 032  https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/pad/P_06_032

takajarrulevyt:

Brake disc Xtra 08.9163.1X  https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/08-9163-1X

letkut:

https://fi.helperformance.com/bmw-mini-r53-cooper-s-04-2003-braided-brake-lines

https://fi.helperformance.com/bmw-mini-r56-cooper-s-braided-brake-lines

Eteen + taakse, kommentteihin vielä lisäsin varmuudeksi että R53 taakse ja R56 eteen.

Jarruneste:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/605953/Motul-RBF600-jarruneste-Racing-05l

 

Ja nyt vielä lisäksi taakse jarrusatulat:

NTY HZT-BM-005 Jarrusatula   https://www.autodoc.fi/nty/14675319

NTY HZT-BM-004 Jarrusatula  https://www.autodoc.fi/nty/14675318

Näitä ei normaalisti tarvitse, kun takana säilyy saman kokoiset satulat, mutta omat niin paskana, että pakko vaihtaa että saa pultit ja ruuvit auki.

Link to comment
Share on other sites

Joo, tuo tuli onneksi huomattua, ja merkinnät ERITTÄIN heikosti.

https://www.rexbo.fi/ridex/jarrusatula-78b0489

Tuossa esimerkki "väärästä", hyvin monessa merkattu juurikin sopivuus 06.2001 - 09.2006 autoon, mutta pienenä asteriksina jossain kulmassa, että Valmistusvuoteen 04/2003. Noiden tilaamieni pitäisi olla ok, RealOEMistä tuotekoodeilla toki löytää oikean, mutta kannattaa tosiaan olla tarkkana. Noita R53 takasatuloita oli todella kehnosti, suht. kalliita ja osassa loppu varastosta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt on takasatulatkin vaihdettu, meni nätisti sisään niinkun uusilta osilta voi olettaa. Ilmattiin jarrut kunnolla. Virrat pois päältä jarrupoljin jäykkä ja jämäkkä kuten kuuluu, mutta kun virrat laittaa päälle, tulee siitä huomattavan kevyt. Ei yhtä tunnoton kuin aiemmin ilman ilmausta, mutta kuitenkin selkeästi kevyt. Virrat päällä poljinta saa myös painaa aika syvälle, mutulla jossain 40-50% kohdalla jarru teho on vielä aika olematonta, sen jälkeen alkaa jarruttaa isommin. Eli jotenkin tosi tunnoton, eikä kevyellä jarrulla voi pysähtyä esim. valoihin. Johtuuko isommista R56 sylintereistä edessä? Kuuluuko edes niillä olla noin kevyt, ero vanhoihin siis hyvin selkeä, enemmän kuin 10% tms. Vai voiko johtua jostain muusta?

 

Jostain luin, että normi ilmaus ei poista mahdollista ilmaa ABS järjestelmästä, mutta toisaalta eipä se ABS toimi hitaassa vauhdissa, tai näy normaalissa poljintuntumassa. Mentiin kuitenkin kiihdyttelemään niin, että ABS hakkasi, jos sieltä ilmaa olisi tullut pois - ei tullut.

 

Eli onko noi R56 etukaliiberit noin kevyitä tuntumalta, vai johtuuko muusta? jarruboosterista? Joku vuoto jossain? Jos nyt pitäisi sanoa, niin vanha setti oli paremi ajossa, kuin uusi mikä pitäisi olla joka alueella parempi.

Link to comment
Share on other sites

Minullakin sama setti vaatii ilmauksen useamman kerran kunnes rupesi toimimaan kunnolla. Rehellisesti katuajossa en isoa eroa huomannut, radalla kestävät paremmin mutta en odottaisi ihmeitä. Alastarolla 3 kierroksen jälkeen jarruista hävisi tehot (EBC Red paloilla). Nyt alla Carbotech palat ja voi ajaa niin paljon kun haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Sen ymmärtää, että isommat sylinterit, niin tarvii painaa poljinta enemmän että osuu levyihin. Kuitenkin enää ei riitä jalkaterän "suoristaminen", vaan jalkaa pitää siirtää jopa kokonaan vähän eteenpäin, että jarrutehoa alkaa löytymään. Ilmattiin sen verran öljyä pois, että ei sitä siell'ä enää pitäisi olla.

Link to comment
Share on other sites

ABS-yksikön ilmaaminen saattaa vaatia bemarin diagnostiikkasoftan (INPA tai ISTA). Siellä on ilmaustoiminto jolla saa käytettyä ABS-pumppua. Mutta aika hankala sinne kai on ilmaa saada, mikäli järjestelmä ei ole valunut ihan tyhjäksi. Eli siinä mielessä ehkä vähän epätodennäköinen syypää ongelmaan.

Kuten Micke tuossa yllä kirjoitti, kannattaa sitä ilmausta koittaa vielä uudemman/useamman kerran. Ei tuo kuulosta normaalilta jarrutuntumalta.

Link to comment
Share on other sites

Koitettiin netin ohjeiden mukaan jarrutella niin että ABSi paukkuu, se kuulemma saattaisi tuohon auttaa, mutta mitään merkittävää ei tapahtunut. Ja toki ymmärrettävää, että poljinta pitää painaa enemmän, kun edessä nyt isommat sylinterit. Pitää seurailla ja miettiä mikä tuohon auttaisi, esim. juuri uusi ilmaaminen kun on tullut hetki ajeltua.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sen pitäisi vaikuttaa, suuremmat sylinterit vaativat enemmän öljyä, että ne työtyvät vaikka sentin kohti levyjä. Eli saman kokoisella pääsylinterillä poljinta pitää painaa vähän pidemmälle, että alkaa saamaan tehoa jarruihin. Saman kokoisella pääsylinterillä jarruihin painautuvan öljyn määrä on vakio, kun poljinta painaa tietyn verran.

Link to comment
Share on other sites

Nyt meni yli hilseen ja mitä hiton öljyä? Jarrunestettä yleensä käytetään. Sääditkö takajarrut yhtään lähemmäksi? Ne saattaa joskus jäädä liian kauas. Ne säädetään alkuun kiertämällä mäntää lähemmäksi ja sitten painamalla poljinta niin kovaa kun jaksaa painaa, monta kertaa. Sitten vielä varmistus ilmaus, käsijarruun ei kannata puuttua ennen ilmausta. Sitten vasta auto käyntiin ja pumppausta. Vielä voi tehdä sen jälkeen varmistus ilmauksen.

Oon aika monta kertaa tehny vaikka minkälaisten jarru systeemien korjauksia/ kautta muutoksia, niin aina se ilma systeemissä on ollu suurin ongelmien aiheuttaja. Sylinterien koko tai määrä, ei vaikuta asiaan. Jos palat tai kengät saadaan lähelle pintoja. Ja, ei puhuta senteistä, vaan parista millistä max.

Link to comment
Share on other sites

Ehjän takajarrusatulan kanssa ei tarvitse mitään kikkailla että sitä mäntää kierretään lähemmäksi. Jos tommoista joutuu tekemään on se selkeä merkki siitä että satula on rikki/jumissa. Pari milliä on hurja männän liikematka, puhutaan ennemmin parista millin kymmenyksestä levyjarrujen kanssa. Jos jarrusatuloiden männän koko kasvaa merkittävästi niin silloin pitää vaihtaa myös isompi pääsylinteri tai tottua liian pitkään polkimen liikkeeseen.

Link to comment
Share on other sites

En jaksa uskoa että noin pieni männän koon kasvu vaikuttaisi poljintuntumaan niin että sen huomaisi. Teoriassa näin toki tapahtuu. Mutta näihin on laitettu paljon isompiakin satuloita ilman että pääsylinteriä on vaihdettu.

Takajarruja en ole itsekään koskaan joutunut säätämään kiinni päin palojen vaihdon yhteydessä. Polkenut vain poljinta kunnes palat on kiinni levyssä.

Yksi tapa saada huono poljintuntuma on laittaa vanhat vinoon kuluneet palat uusien levyjen kaveriksi, mutta tässähän taisi olla koko setti uutta kamaa.

Link to comment
Share on other sites

Jos etujarrujen mäntä kasvaa 48mm->54mm tarkoittaa se karkeesti sitä että ne vaatii 30% enemmän nestettä samaan liikematkaan. Ei tuo ihan älytön ole, todennäköisempää on se että siellä on ilmaa abs-yksikössä kuin että tuosta aiheutuisi selkeä polkimen lisäliike. Jos siellä abs-yksikössä on ilmaa niin se vaikuttaa poljintuntumaan koko ajan, ei vain silloin kun se alkaa rajoittamaan jarrujen lukkiutumista.

Link to comment
Share on other sites

Jarruneste, öljy, mitä näitä nyt on. Samaa kamaa ":D". Ilmattiin kunnolla kyllä, alkuun ilmaa tuli luonnollisesti saatanasti, mutta hetken kuluttua ei tullut kuin pelkkää nestettä. Ja tätä varmaan 10-15 polkaisun verran per kulma. Käytiin koeajamassa, tuntuma vähän kadoksissa, Googlattiin että saattaisi johtua ABSissa olevasta ilmasta. Mitään Oikeaa laitetta ei ollut, netissä luki, että jarrutus niin että ABS hakkaa luonnollisesti aktivoi sitä sylinteriä, ja saattaisi poistaa sieltä mahdollista ilmaa. Jarruteltiin muutamat kerrat hiekalla ja asvaltilla niin, että ABS aktivoitui (ehkä 10 kertaa ~70kmh -> 0), ja ilmattiin uudestaan. Mistään ei tullut ilmaa, vaikka juoksutettiin nestettä reilusti läpi. Tuo takamäntien pyörittäminen pitää tsekata, jos ovatkin liian kaukana, mutta ainakaan asennuksessa ei siltä tuntunut, vaan oli mukavan oloinen etäisyys (toki jos millon kymmenyksiä, niin ei niitä huomaa).

 

Nyt tuolla on ajettu varmaan 300km, (toki iso osa motaria), ja tuntuu vähän paremmalta, mutta en lähde spekuloimaan johtuuko tottumisesta vai ihan aidosti paremmasta tuntumasta. Ei se jarruteho toki vieläkään löydy kovin kummoisesti pienellä polkaisulla esim. lähestyttäessä punaisia valoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Pitääs juu vähän varmaan selvitellä tuota katsastusasiaa, luulisi nuo muutoskatsastuksen tarvitsevan. Itsellä jarrut tuntuvat paremmilta, joko niihin on tottunut, tai sitä ilmaa on poistunut johonkin, tai joku muu syy. Enää pitää miettiä niiden takakulmien letkujen kohtalot, niitä ei saatu vaihdettua, kun vanhat kumiset ei irronneet putkista, eikä uskallettu ottaa riskiä että putket menee paskaksi. Ei mitään hajuaa millainen urakka niiden vaihtaminen on taakse.

Link to comment
Share on other sites

Jos sekä että takapäähän on vaihdettu palat ja levyt niin jarrujen sisäänajoon menee yleensä helposti se 300-500km minkä jälkeen poljin-/jarrutuntuma paranee huomattavasti.

omaan GP1:seen vaihdoin R56:sen koko Brembon BBK:n ja kunnon ilmauksen ja jarrujen sisäänajon jälkeen tuntuma parani huomattavasti eikä polkimen iikematka ole ainakaan merkittävästi alkuperäisestä muuttunut.

Ilmaamiseen kannattaa hommata paineilmain (siis sellainen missä neste syötetään paineella järrunestesäiliöön) ja ilmausletkuksi sellainen missä on takaiskuventtiili päässä. Kokonaiskustannukset halvimmillaan sen 20-25€ ja ilmauksen onnistumisen mahdollisuus paranee huomattavasti ja pystyy yksin tekemään.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Katsastus tässä kuussa, joten viime viikonloppuna pientä laittoa sitä varten. Takaluukun kahva oli irronnut ja roikkunut johdon varassa, sillä kiinnitysreiät oli sen verran ruostuneet ja laajenneet, että ei pysynyt kiinni. Vähän ruuvien ja vastakappaleiden uudelleenjärjestelyä, niin saatiin kahva pysymään kiinni - ainakin toistaiseksi. Uutta luukkuahan tuo pidemmällä aikavälillä kaipaisi.

 

Toisena hommana jarrujen kulumissensoreiden juottaminen. Edelliset kulumisanturit kului rikki palojen mukana, ja muovi osa suli epämääräiseen muotoon. Poikkastiin poikki, ja kolvattiin ja sukitettiin anturit niin, että muodostaa taas suljetun piirin, enää ei varoitusvalo pala nopeusmittarissa.

 

Isoimpana hommana flektin 1. nopeuden korjaus - vielä ei ole tullut huomattua näillä kylmillä keleillä toimintaa, mutta eiköhän se toimi. Minille tyypillisesti vaati etupään huoltomoodia. Oppikirjan mukaan koko radi olisi pitänyt irrottaan, mutta irrotettiin vain letkut ylhäältä ja onnistuttiin saamaan tarpeeksi rakoa termostaatin irrotukselle

IMG_20221120_1557032.thumb.jpg.3462e5e1aabbc99c758b2814e2c01613.jpg

IMG_20221120_155707.thumb.jpg.4600b30ee556df9ab5323d77dd65f648.jpg

Yksi johdoista oli katkennut poikki

IMG_20221120_155927.thumb.jpg.c2d9f05b6cfa9aa58dfe395246cb18a3.jpg

eikä vastus/termari ollut myöskään priimakunnossa

IMG_20221120_1600312.thumb.jpg.24d145ac4bbed84d128467901196fd28.jpg

Noh, osan vaihto uuteen, ja sukkaa kolvausten päälle, ainakana ei polttanut sulakkeita

IMG_20221120_1618292.thumb.jpg.cef8de7535454555673b5091a211f9f5.jpg

Seuraavaksi vuorossa varmaan öljypohjan tiivisteen vaihto, josko jeesaisi öljyn vuotamiseen. Lisäksi tuli ostettua jakoketjusarja, välillä kilisee niin varmaan voisi kokeilla kiristimen vaihtoa. Lopuksi vielä 3d-printatun CAI:n asennus, niin alkaa tulemaan hyvä. Sitten pitäisi enää tehdä jotain korin ruosteelle, joka on melkeen joka paikassa 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Toi on ihan kiva näpräily toi alatukivarsipuslat. Juntturassa saattaa joku paikka olla mut jos ei oo pakko saada seuraavaksi päiväksi ajoon niin ok homma. Onnistuu hyvin etukelkka paikallaan mutta joku työkalu on hyvä olla millä niitä puslia vääntää ulos ja sisään. Ja puukkosaha millä irrotella rippeitä.

Mä vaihdoin kans öljypohjan tiivisteen vain huomatakseni että vuoto olikin siinä lohkon päätylevyssä missä on öljypumppukin. Siinä sellainen pitkä tiiviste. Googlesta löytyy "BMW MINI One Cooper S JCW Timing Chain Cover Gasket & Seals R53 R52 R50 Gen 1" kitti jossa esim. noi kaikki tiivisteet siihe päätyyn. 

s-l500 (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...