Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina

Recommended Posts

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Empä tätäkään ole ehtinyt/jaksanut päivittää, lopputulemana koitettiin vaihtaa nuo puslat pelkästään, vituiks meni. Ei saatu puslia niihin metallikannakkeisiin, vissiin ulkoisesti vähän liian isot. Jouduttiin ostaa puslat "runkoineen", ja niitä ei tietenkään saanut vaihdettua ilman koko saatanan apurungon tiputtamista 😄 Samalla sitten vaihdettiin yksi vähän hapristunut moottorinkannake, ja tiiviste öljysuodattimen luota, mikä oli kova kuin kivi. Kasaamisen jälkeen kaikki momenttiin, mutta osa pulteista ei silti ollut tarpeeksi kireällä, joten hylsyä tuli. Piti kiristää käsin saatanan lujaa, että pysyi homma kasassa ilman kolinaa, ja katsastuksesta läpi-----

 

KUNNES

 

Tänään matka Lopelle, hyvinkään rampin noustessa moottori alkoi muistuttamaan ruohonleikkuria, ja tutut check engine lightit päälle. Summasummarum, 2. tulppa oli tullut kannesta irti, kierteet paskana 😄 Sieltä sitten Hyvinkäältä Stadiin 3lla sylinterillä, meno oli kuin mopoautossa.

 

Kysymyksiä herrasväelle, mitäs sitten?

 

Kierteet siis ihan paskana, vanhasta tulpasta sekä kannesta. Uusi tulppa ei mennyt kierteille ollenkaan, vaan lähti käynnistäessä heti irti. Vaihtoehtoina pikaisesti:

 

a) Kansi irti, reiän laajennus, helicoili. Todennäkösesti korjaa akuutin ongelman, mutta ei välttämättä varsinaista syytä?

b) Uusi kansi, tämäkään ei välttämättä korjaa ongelmaa

c) Koko kone auki, ja ihmetellään että mitäs vittua

d) Uusi kone.

 

Eka steppi joka tapauksessa varmaan kannen irrotus, mutta se on taas muutaman tovin homma - sitä ennen kaikki spekulaatiota.

 

Vähän pelottaa, että mitä kannen alta löytyy, jotenkin skeptinen sen suhteen, että ainoa hajalla oleva kohta olisi nuo 2. sylinterin tulpan kierteet - tuntuisi loogiselta että taustalla jotain muuta, ja mahdollisesti mäntä tms. ottanut ajansaatossa myös osumaa.

 

Enemmän ehkä tällänen mitä vittua- henkinen rant, mutta samalla onko kellään kokemuksia kannesta lentävistä tulpista niin että kierteet lähtee mukana? Tai muista remonteista, mikä on worstcase, mitä kannattaisi tehdä?

Link to comment
Share on other sites

Mä korjasin itse helicoililla vaimon avo Cooperin koneen mutta voi olla että kun on sen verran löysä teholtaan niin se siellä kestänyt.

Kun sulla tää s malli niin sanoisin että kansi ylös ja koneistamolle korjaukseen niin tulee hyvä.

Näistä tuntuu tulpat kiertyy auki jostain syystä osasta malleja vaikka sen kiristää oikealla momentilla.

Omasta ässästä kiristin nyt keväällä ja siihen edellinen huolto tehty liikkeen toimesta 17 tonnia ja vuosi sitten. Kaikki tulpat ei ollu momentissa. Vaihdan ne uusiin nyt samalla kun vaihdan sen pienemmän rullan remmiin tässä keväällä.

Link to comment
Share on other sites

Paperilla varmaan joo, mutta vähän epäilyttää porata jos tippuu alumiinisilppua sisälle. Turvallisempaa varmaan irrottaa kansi porausta ja helicoilia varten. Lisäksi voi tsekata miltä männät ja venttiilit näyttää.

 

Momenttiin nuo laitettiin 1.5v takaperin, eikä sen jälkeen koskettu, paska mäihä mutta nää on näitä.

Link to comment
Share on other sites

Mäntä tosiaan ylös niin että on venttiilit kiinni puristustahdissa. ei sillä väliä vaikka sinne alumiinisilppia sylinteriin tippuu, paineilmalla pois puhaltelee sen sitten. Alumiini on pehmeää kamaa, erittäin epätodennäköistä että mitään jälkeä mihinkään tulisi vaikka löisi koneen käyntiin niin että siellä sylinterissä olisi vielä joku jämä alumiinilastu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt on koneesta sylinterikansi irti. Tarkotus putsata sisältä ja porata helicoili rikkinäisen tulpan kierteille. Jonkun verran joutuu pulttia ja tiivistettä ostamaan uutena, ehkä noita 200tkm+ ajettuja ei kehtaa enää käyttää. Nyt kun kone on auki, onko jotain "helppoa" samalla tehtävää huoltotoimenpidettä tai viripalikkaa, jotka kannattaa vaihtaa? Jakoketju kiristimineen jne menee ainakin vaihtoon, samalla varmaan termostaatti, mutta muuta? Vissiin tehopäivityksiä näihin on aggressiivisempi nokka, ja laajennetut venttiilinaukot, joista jälkimmäinen ei ole himassa tehtävä + vaatii uudet venat. Mites tuo nokka, onko miten "plug and play"? Vaatinee tunen, mutta ei muuta?

 

Lähinnä sana vapaa, ja ideoita voi heittää, tarkotus ei ole ainakaan nyt laittaa koko konetta uusiksi viriosilla, vaan putsata ja mahdollisesti vaihtaa järkevästi vaihdettavissa olevat osat uusiin tai parempiin. Koko koneen päivitys olisi monen tonnin operaatio, mikä ei ainakaan nyt ole ajankohtainen.

Link to comment
Share on other sites

Jos nokan vaihtaa, vaatiiko yhtään mitään muuta? Suuttimet? Jotain lisäkilkettä? JA onko noista nokista oikeeta hyötyä, jos hommaa jonkun miedomman, vai onko joku kisasempi ainoa "järkevä" vaihtoehto?

Toki joku miedompi nokka jollain 250 eurolla ei niin paha ole, jos siitä pelkkiä hyötyjä, ei vaadi suuttimia ja käyrät paranee.

Link to comment
Share on other sites

Pelkkä mieto nokka ei välttämättä vaadi suutinpäivitystä, mutta kun sulla on siellä jo se ahtimen hihnapyörä (ja pakosarja), niin kyllä nokan lisääminen tuohon yhtälöön tekee suutinpäivityksestä jo pakollisen. Ja sen myötä vaatii tietysti myös tuneakin.

Eli ei se sitten enää tietysti niin kovin halpa homma ole... noilla Newmanin Ph1/2 tai Ph2 -nokilla kai voi odottaa jotain 10-15 heppaa lisää. Tunen kanssa ehkä vähän enemmänkin, varsinkin kun sulla on siellä jo se hihnapyörä ja pakosarja.

Link to comment
Share on other sites

Vaikea sanoa, riippuu vähän siitä haluaako säilyttää ns. normaalin ajettavuuden. Itse menin suoraan päätyyn asti, ja laitoin Catcams 469:n, joka vaati aika paljon säätöä, että sen sai käymään nätisti tyhjäkäyntiä. Siltikin se satunnaisesti sammuilee tyhjäkäynniltä täysin varoittamatta, tai nikottelee kun lähtee paikaltaan liikkeelle. Ja kylmänä käynti on muuten vaan ailahtelevaa. Vakio-ECU ei oikein taivu kaikkeen mitä tuo vaatisi.

Link to comment
Share on other sites

Harraste peli vimosen päälle!! Viri vehkeen kuuluukin olla vähän vaikee hallittava! Eihän se muuten vakiosta erotu, tykkään!

Link to comment
Share on other sites

Ihan vakio-ECU mulla on vielä toistaiseksi. Itse olen säätänyt Bytetronikilla, mutta kuulemma onnistuu nykyään säätää ilmankin jos on tarpeeksi pellepeloton. Chip-Tuning Riihimäellä osaa tuon homman myös. Bytetronik on aika hintava (yli $600), mutta kun muuttaa sillä Minin kulkemaan E85:llä, niin sen hinnan säästää helposti alle 10 vuodessa. 😄 

Plug'n'play ECUt on hinnaltaan siinä 1,5k€ molemmin puolin, ja yksikään niistä ei käsittääkseni tue OBD2:hta, eli katsastuksessa voi tulla sanomista.

Link to comment
Share on other sites

Ei osaa flex fuelia... tai no, voihan polttoaineensyötön säätää ikäänkuin etanolin ja bensan puoleenväliin, jolloin ecu kyllä hanskaa loput. Itse olen ajellut lähinnä pelkällä viinalla, ja vaihtanut ecuun softan jos viinaa ei ole ollut saatavilla (esim. Lapissa tai Saksassa).

Link to comment
Share on other sites

Vituikshan se meni, miten https://www.amazon.com/gp/product/B004C0EEQU/ saa irti koneesta? Ei tunnu liikkuvan millään, laitettiin koloon metallitankoa, mutta meni vaan lyttyyn irrotustyökalulla liikuttamatta hihnapyörää. OEM tuntui irtoavan jotenkin helpommin.

 

Tilanne siis se että kone on tällä hetkellä irti ja palasina, ja tarttee saada hihnapyörä irti että saa jakoketjun paikalleen jne.

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin (tm) kaveri sai sen irti, sanoi modanneensa eilen tehtyä työkalua lisää, pääasia että irtosi. Samalla laitoin LUKin kytkinpaketin ilman massapyörää tilaukseen, massapyörä näytti olevan vaihdettu joku 6v sitten, ja kunto ihan jees - kytkimestä ei mitään kuitteja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kesän mittaa ei ole hirveästi tullut jatkettua tätä. Alkukesä meni korjatessa eikä päässyt ajamaan, ja nyt on taas rikki eikä pääse ajamaan.

Tosiaan kytkin saatiin kuntoon, samalla meni paskaksi kytkimen työsylinteri. Ei muuta ku uusi tulemaan. Ilmaaminen oli VAIKEAA. Ei meinannut saada toimimaan millään, poljin oli löysä kuin mikä. Koitettiin kaikkea, ja lopetettiin päivä vippaskonstiin netistä: pitkällä laudalla kammettiin kytkin ihan pohjaan penkkiä vasten, ja jätettiin yön yli pohjaan painetuksi. Seuraavana päivänä kytkin oli huomattavasti aprempi, ja autolla pystyi ajamaan. Vissiin kaikki ilma ei kuitenkaan ollut lähtenyt, sillä vaihteet tuppasi rutisemaan vaikka kytkin oli painettuna. Ajamalla tuostakin selvittiin, ja ilma pois kierrosta.

Samalla tuli porattu stealth cold air intake 3d-tulostetuista osista ja laitettua uusi suodatin - vanha oli HYVIN LIKAINEN. Voi olla että jo sen likaisuus on aiheuttanut hengitysongelmia. Tämän jälkeen auto tuntui paremmalta ajaa, aivan kuin matalilla kierroksilla pysyisi kivemmin käynnissä ilman yskimistä. Voi johtua paremmasta ilmanotosta tai puhtaasta suotimesta.

 

Tämän jälkeen ajattelin päivittää vähän audiota. Stereona OEM levysoittimella ja radiolle, ei siis ihan tätä vuosituhatta. Tilalle Pioneerin halvin Apple/Android yhteensopiva BT vekotin:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501842/Pioneer-MVH-S420BT-1-din-autosoitin

 

Samalla Torista halvat takakaiuttimet 40 eurolla:

https://soundgarageqld.com.au/product/alpine-r-s69-2-r-series-6x9-coaxial-speakers-copy/

Ja eteen 6.5" kajarit erillisellä diskantilla. vanhat oli päässyt jo homehtumaan:

https://www.hifikulma.fi/epages/hifikulma.sf/fi_FI/?ObjectPath=%2FShops%2FFOHI%2FProducts%2FAlpine-RS65C.2

 

Stereo vaati Ebaysta sovittimen johtoihin ja paneeliin, taisi olla joku tämän tapainen kitti:

https://www.ebay.com/itm/294956579885?hash=item44acc83c2d:g:TWYAAOSwIppibACG&amdata=enc%3AAQAIAAAA8ISDrAnkamMF4gMuESmodkMwUvmfOSdOB%2FEoRcIby4fc0LLd4RORWSYIEyrDjzjbF2R%2Fyst2NL9UJpqbrb1WMoiF47xZZEqa9fT30g4f8dnk0b4AwljZsfIn3ulaBZ8yAMGRM5fqbNsSjY4RGKNbryjKM0Xnl9NQpYHvg%2F73WNQ8azfQh%2FUZAtAh0H%2BsfubwsoOeEza60LKRhR96PSbir5hHPPkoJGNjBBtHrHdXSYoxrrLCaWmIXc9Wc%2BOUhOeWlAz5%2BUFHB%2BbWvjRM96tShaXiEcLgTd8PimX1Er168DNt9CULgaI5wyCio23nqlVmTw%3D%3D|tkp%3ABFBMhqTVqspi

 

samaten oviin vähän äänieristysmattoa, mitään eroa en oikein huomannut, varmaan laitoin liian vähän. Myös kajareille adapterit, olikohan tämä tuote:

https://www.amazon.com/2002-2008-Factory-Speaker-Aftermarket-Speakers/dp/B07KWBLD5M

 

Tässä välissä autolla oli edellisen remontin jälkeen ajettu ehkä 1000km, ja Kehä 1:llä lämmöt nousi punaiselle ja eikun tien sivuun. Ei mitään hajua mistä johtui, eikä edelleenkään- Flekti pyörii korkeilla lämmöillä. Radin ilmausruuvista tulee vettä korkeammilla lämmöillä. Tuntuu kuitenkin että radi pysyy viileähkönä. En itse keksi muuta, kuin että jossain on tukos, sillä koskaan aikasemmin kovassa vauhdissa ei ole keittänyt. Samaten lämmöt laski normaaliin tapaan korjauksen jälkeen kun tuuletin lähti pyörimään.

Samalla hukkui moottorin uumeniin yksi ilmausruuvi, 25e euroopasta uusi, lompakko kiittää.

Mistähän tuota lähtisi debuggaamaan, auto on nyt omassa parkkihallissa, mutta sillä ei tosiaan montaa minuuttia voi ajaa ennenkuin alkaa keittämään. Eikä oikein tietoa mikä tuossa mättää.

 

 

Vielä kuvia hommista:IMG_20230516_203343.thumb.jpg.904eabbbb41eaa8ea30b0793e795ebc8.jpg

IMG_20230516_203357.thumb.jpg.08312e14828d38e16686f9a66a63cfcd.jpg

IMG_20230516_223242.thumb.jpg.00fb855273dd4791c61171af9fd603ee.jpg

IMG_20230516_223252.thumb.jpg.36e3e463187e7761c2a0550130bdfc0a.jpg

IMG_20230806_223619.thumb.jpg.3c6abeac14ad697d9291e63a43dcc8ef.jpg

IMG_20230808_184727.thumb.jpg.75752bb1d47247b4eb993e3f6db88baf.jpg

IMG_20230808_184737.thumb.jpg.a103b5db034e5de4bf2f2ebf50689848.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...