Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina

Recommended Posts

Toi kävi itsellä mielessä, mutta vaihdettiin termarikin "kaiken varalta" samalla kun kone oli auki. Eli n. 1000km vanha termari sisällä. Toinen ajatus oli, että tukos jossain radin ja pumpun välissä, jolloin vesi kiertäisi koneen sisällä, mutta reitti ei toimi radin kautta vaikka termari aukeaisi.

 

Molemmat onneksi "halpoja" korjata, mutta vittumaista avaamista taas molemmissa. Mutta hyvä kuulla muidenkin ajatuksia, ja että saattaisi silli tuo termari olla...

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli tossa yksi tapaus missä oli tosiaan akseli mennyt mutkalle abaut kesän ajelujen jälkeen. Noissa on kuitenkin laatu heittelyä jonkin verran.

Helppohan toi termari on testata että se aukeaa. Kiehuvaan veteen vain pihdeillä niin näkee sen jos se lähtee aukeamaan. Testaisin tuon niin ei tule turhaan arvailua ja vaihtoa ilman että vikaa löydetty.

Seuraavana tarkistaisin että se vesipumppu pyörii siellä edelleen eikä ne rattaat sökönä nyt sieltä sen välityksestä jostain syystä.

Toinen on toi kenno jos se olisi täynnä nyt jotain eikä sen takia kierrä mutta se on aika epätodennäköistä.

Link to comment
Share on other sites

Ja kun nyt luin uudestaan niin sulla taitaa olla vanha vesipumppu siellä käytössä eli sen siipi esimerkiksi rikki nyt.

Enemmän epäilen että et vaihtanut niitä öljyjä kuin itse remmin etupäästä ja peräpään vesipumpun välitys jäi vanhoille öljyille/ tyhjäksi jos vuotanut ja se siellä söi nyt rattaat sileäksi eikä siksi vesipumppu pyörii enää mukana.

Remmiä esiin ja perästä rattaat esiin. Jos sököt niin joko ostaen uudet jos noita sai enää Briteistä diy settinä tai sitten pumpun poisto ja tilalle Davies Graigin sähköistä vesipumppua.

Link to comment
Share on other sites

Se aukeaa varmaan sentin verran kaikkiaan. 

Kun ostat uuden niin testaa sekin suoraan vedessä ensiksi. Näet että toimii.

Kai sulla oli muuten se ohivirtaus "venttiili" ylöspäin kun se oli siellä paikallaan koneessa? Sehän ei kanssa pelaa paikallaan oikein jos se esimerkiksi on alalaidassa.

Link to comment
Share on other sites

Testasin kanssa uudella ekana vedellä että aukeaa- ja sehän aukesi. Ei muuta ku koneeseen ja palikat kiinni. Ohivirtausventtiiliä (se pieni reikä(?)) ei saanut kuin yläviistoon, alaspäin laitettuna ei saanut  edes laitettua paikalleen. Alkuun lämmöt nousi johkin 103c huitteille, en osaa sanoa olisko miten noussu vielä. Painoin vähän kaasua vapaalla että pumppu sai kierrätettyä vettä paremmin, ja lämmöt tippu lähes välittömästi 70c. Sitten testiajolle, ja lämmöt asettu aika kivasti siihen 90c tienoille. Jossai kohti nousi paikalla ollessa 105c, mutta siinä vaiheessa tuuletin lähtee käyntiin, ja lämmöt alta 100c.

 

Ohan toi aika uskomatonta, että lähes uus osa heti paskana (eikä siis DOA, kerta toimi ekat 500-1000km).

 

Saa nähä kauanko saa ajella ilman remppoja, ainaki nyt on näennäisesti auto kunnossa, ja popit kunnossa. Tuli myös hommattua Hertzin pieni vahvari ja 12" suljettu pikku subbanen takakonttiin. Ei nyt mikään megarämisyttäjä, mutta passaa omaan kuunteluun juuri hyvin.

Link to comment
Share on other sites

5.9.2023 klo 01.00, next kirjoitti:

Kai sulla oli muuten se ohivirtaus "venttiili" ylöspäin kun se oli siellä paikallaan koneessa? Sehän ei kanssa pelaa paikallaan oikein jos se esimerkiksi on alalaidassa.

Onko sillä reiän paikalla kamalasti väliä? Sen tarkoitushan on vain päästää neste pikkuisen kiertämään myös silloin kun termari on kiinni, jotta kuuma neste pääsee termarille asti.

Link to comment
Share on other sites

9 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Onko sillä reiän paikalla kamalasti väliä? Sen tarkoitushan on vain päästää neste pikkuisen kiertämään myös silloin kun termari on kiinni, jotta kuuma neste pääsee termarille asti.

On sillä sen verran että kun sen laitat alas käy kansi kuumempana mitä kuuluisi. Ohje kuitenkin sanoo että se kuuluu ylöspäin ei alas. 

Mun käsitys on että se aukeaa silloin hitaammin/myöhemmin kuin suunniteltu. Nämähän siis on aina kuuluneet ylöspäin asentaa tai jos termari vaakatasossa niin se kuuluu kannelta tulevan kanavan puolelle.  Koskee siis autoa kuin autoa ei niinkään nyt tätä miniä tms.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen käsittänyt että sen reiän tarkoitus on estää ilmataskun syntymistä, ja siksi sen kuuluu olla ylöspäin... samalla tavallahan siitä vesi virtaa on se sitten alhaalla, ylhäällä tai sivulla?

Mä huomasin muuten viimeksi uuden termarin kanssa saman kuin minapamina, eli kylmäkäynistyksen jälkeen lämmöt kävi ensin yli satasessa, ennen kuin tasoittui siihen 90 tienoille. Ihan kuin termari jumittaisi aluksi.

Link to comment
Share on other sites

14 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Mä olen käsittänyt että sen reiän tarkoitus on estää ilmataskun syntymistä, ja siksi sen kuuluu olla ylöspäin... samalla tavallahan siitä vesi virtaa on se sitten alhaalla, ylhäällä tai sivulla?

Mä huomasin muuten viimeksi uuden termarin kanssa saman kuin minapamina, eli kylmäkäynistyksen jälkeen lämmöt kävi ensin yli satasessa, ennen kuin tasoittui siihen 90 tienoille. Ihan kuin termari jumittaisi aluksi.

Reiän tarkoitus on mahdollistaa jäähdytysnesteen ohivirtaus myös termostaatin ollessa kiinni. Tällöin kuuma jäähdytysneste pääsee kontaktiin termostaatin kanssa ja se aukeaa oikea-aikaisesti. Jos termarissa ei ole reikää, kauempana koneessa oleva kuuma neste ei pääse termarille saakka vaan tulee viileän nesteen blokkaamaksi. Tästä syystä kone voi keittää vaikka termari olisi ehjäkin. 

Vaikka termaria vasten olisi ilmaakin, se kyllä työntyy siitä reiästä toiselle nesteen työntämänä. Mutta on tietysti totta, että termariin nojaava kuuma nestepinta jää alemmas silloin kun siellä on ilmaa, ja siksi termarin käyttäytyminen voi häiriintyä. Siksi on varmastikin parasta laittaa se reikä yläreunaan.

 

Link to comment
Share on other sites

"väärinpäin" (eli reikä alhaalla) se ei mennyt kiinni, kun letkujen puolella muoviset palaset otti termariin kiinni, eli ei sitä oikeestaan voinut asentaa kuin "oikeinpäin". Ja mitä noihin yli 100c lämpöihin tulee, luulen että idlessä kierrokset vaan niin matalat, että pumppu ei juurikaan vettä saa kierrätettyä tms, ja/tai termarin väärällä puolella olevalla nesteellä kestää pitkään lämmetä ja lämmittää termaria - kuitenkin jos termarin toisella puolella on 90c vettä, ja toisella puolella 20c vettä, ni ei se termari silloin ole 90 asteessa eikä täten aukea. Toiminnan testasin liedellä kattilassa ennen asennusta, eli ei ollu koneen sisällä eka aukeaminen.

Link to comment
Share on other sites

Varmaan eroja niin termareissa kuin siinä tyypillisesti hajoavassa kannessakin joka ehjä uusittu tms.

Mun 2008 mallin R52 korissa meni asentoon kuin asentoon mutta siellä oli joku remppaville ollut jo aijemmin asialla niin voi olla että se kaula jo vaihdettu kertaalleen tarvikkeeseen ja siitä syystä sopi asentoon kuin asentoon.

Se meinaan jostain syystä koitti sinne koko ajan kääntyä väärään suuntaan kun näpläsin sitä sinne väliin tiivisteen kanssa niin tuntuu herkästi pyöri.

Tajusin siinä vaiheessa tarkistaa sen mukana tulleen paperin niin siinä oli maininta tosiaan asennosta. En mä olisi muuten edes muistanut koko asentoa. Varmaan viimeksi kymmenen vuotta sitten vaihtanut termarin johonkin 😛

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Kävin nyt vihdoin softaamassa minin UGT performancella https://www.ugtperformance.com/. Hommassa ei kauaa mennyt, hintaa 300e. Paha sanoa mitään softan laadusta, kun tiet liukkaat ku mitkä. Joko sutii tai ESP huutaa hoosiannaa. Puljun omistajalla itsellä pari R53:sta, joten suht luottavainen osaamiseen, mutta se selvinnee keväällä kun kelit paranee. Jotain varmaan näkee tankilla, aiemmin kulutus ollut suht tasasesti 9l/100km, ja kone käynyt aika rikkaalla pakokaasusta päätellen.

 

Juteltiin kanssa niitänäitä, pitää harkita etanolia ja 550c suuttimia myöhemmin, kuulemma valtavasti nykyisten muutosten lisäksi ei voi tehdä, jos haluaa mitää katulaillisena (katsastus).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tuli taas katsastettua auto, vasen etu ala pallo rikki, sen lisäksi korjauskehtous vuotavasta öljystä ja vasemman vetarin tiivisteestä. Pallo tuli korjattua, öljyvuoto tuntuu vaan pahenevan vaikka kaikki tiivisteet vaihdettu - vetarin suojakumin vaihto vähän myöhemmin. Leiman kunniaksi kuitenkin päivitystä edelliseen, eli geneerinen suljettu 12" subbarikotelo vahtui itsetehtyyn custom refleksiin 10" elementillä. Hiotusta vaneerista voinee päätellä että aika mittatilaustyötä, vahvarille paikka kotelon alapuolella, joten toinen puoli takakontista jäi vielä vapaaksi tavaroille. Edellinen subbari vei koko takakontin, kun vahvari joutui olemaan vieressä, joten tavallaan tämä hökötys isommasta koostaan huolimatta jättää enemmän tilaa. Pitää vielä liimata kansi kiinni, ja laittaa johdot nätimmin. Lopuksi päälystää kankaalla ja liimata putki. Mutta josko näillä saisi taas vuoden mukavia kilometrejä.

 

Pikku vikaa öljynvuodon lisäksi on, tuntuu edelleen tiputtelevan jäähdytysnestettä, veikkaus vanhassa viassa eli radilla joku vuoto, joka aktivoituu kun lämmöt nousee yli 90c ja paine radissa kasvaa. Nyt talvella syönyt jäähdytysnestettä hyvin harvoin, mutta aina silloin tällöin paisari mystisesti puolityhjä.

 

IMG_0158.thumb.jpg.d3df3b05b40f8d41c53a74bc86db71d2.jpgIMG_0157.thumb.jpg.ec23319bf1e7b47b8c45d826dd6670b5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ja koska projektit on kivoja, niin.. ihmetellyt miksi paisari välillä tyhjä, ilman mitään logiikkaa. Talvella ajoin Espoosta Lahteen ja takaisin, paisari edelleen täynnä. Toisaalta joskus 10min tyhjäkäyntiä, ja paisari tyhjä. Nyt kelien hieman parannuttua ja lämpötilan nousun myötä ongelma pahentunut, ja alkanut vuotaa enemmän ja enemmän nestettä. Veikkasin aluksi jotain nirhaumaa letkussa tai liittimissä, tämä kun oli ongelmana vuosi sitten. Kuitenkin syy selvisi, ja radissa on reikä. Jostain syystä ehkä 15cm pohjasta keskellä kennoa on vuoto, josta nestettä tulee reilusti (ei toki ämpäristä kaatamalla), mutta kuitenkin niin että tiputtaa ihan kohtalaisesti.

Mikäs tähän on raadin suositus, netissä OEM radia nissensiltä suositeltiin (https://www.autodoc.co.uk/nissens/1991624) tms. Vissiin isommat aftermarketit ei tuo juurikaan hyötyjä, hintaahan niissä on reilusti enemmän, 2x-3x.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kovin on hiljaista, tuli ostettua vakio radi nissenssiltä. Parkkiksella hommaan meni n. 2h siivouksineen, jos pitäisi tehdä uudestaan, varmasti vähemmän. Vanha radi oli ulkoisesti aika hajalla, pari alinta riviä oli selkeästi kaarella, joten varmasti halki ja jotain vuotoa. Radi kanssa käytännössä tyhjä nesteestä.

 

Radin vaihdon jälkeen koeajoa, jonkin verran valkoista savua puski pakoputkesta, toki talvella mini tekee sitä muutenkin. Pitää toivoa, että kannen tiivisteet ei ole menneet rikki rikkinäisen radin kanssa. Lämmöt ei ole nousseet punaiselle, mutta jos lämmöt mitataan nesteestä ja nestettä ei ole, niin eipä ne nousekkaan vaikka kone kävisi kuumana.

 

IMG_0202.thumb.jpg.05abdf7fa4a8a4d5603790e67d00c1be.jpg

IMG_0203.thumb.jpg.e22b4206a08de84062c5cb8190440ba4.jpg

IMG_0204.thumb.jpg.f7968c84b89378c43d84c8cfbd00c847.jpg

IMG_0206.thumb.jpg.9de8a8622e43f21a1fd9a5f5b5412123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...