Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina

Recommended Posts

Aattelin tehä tälle romukasalle oman ketjun, saa nähä miten paljon tulee oikeasti postattua tai tehtyä, mutta ompahan paikka minne latoa puhelinkuvia. Auto tuli ostettua loppukesästä, ja nyt reilu puol vuotta ajettu. Katsastukseen syksyllä piti vaihtaa molempien etupyörien laakerit, molemmilla puolilla vanhoista katkesi pultit, eli poralla sai vaihdettua onneksi uusiin. Nyt viikonloppuna oli eka isompi operaatio, agendalla harmonic balancerin/apulaitehihnapyörän vaihto vikakoodin takia, ahtimen hihnapyörän vaihto pienempään, ahtimen öljyjen vaihto, lyhyempi apulaitehihna, uudet viileämmät tulpat, pärisevä pakosarja uuteen, sekä toki coiloverit.

 

Perjantaina alotettiin hommat purkamalla keulaa. Koska ei tiedetty mitä kaikkea pitää purkaa, jätettiin radi mod minin ohjeiden mukaan roikkumaan pulteistaan vähän matkan päähän moottorista.

https://www.youtube.com/watch?v=Lk6julH42oc

IMG_20210430_170836.thumb.jpg.601b5c23020dd416c105dfbcbb285a70.jpg

Tuon videon avulla saatiin keula purettua. Apulaitehihna löysäksi tällä: https://www.amazon.com/gp/product/B00H9Y6D7Y/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s01?ie=UTF8&psc=1. Ekana Lähettiin taklaamaan harmonic balanceria ja sen takana olevaa tiivistettä, johon päästiin aika vaivattoamsti käsiksi. Ohjeet vaihtoon katsottiin tältä videolta:

https://www.youtube.com/watch?v=GXXwUilw1xA

IMG_20210430_172420.thumb.jpg.7e78216848dd754e23b919a1fd07a348.jpg

Vanha hihnapyörä irrotettiin https://www.amazon.com/gp/product/B0172I7QWC/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1    setillä, siinä ei tosin ollut hihnapyörän reikään meneviä pultteja, joilla pyörä lähtee irti, joten piti tehdä omat. Noh, sen enempää miettimättä pari pitkää pulttia poikki, ja aina kun hihnapyörä tuli ulospäin, jatkokappaletta sisään. Kun hihnapyörä saatiin ulos, fiilis oli lähinnä "vittu", sillä pultti joka laitettiin reikään jäi aika tehokkaasti jumiin. Ei kannata laittaa väärillä kierteillä/liian pieniä pultteja sisään. Noh, jumiutuneeseen pulttiin reikä, reikään kierteet, näille kierteille pienempi pultti, ja sitä sitten vetämään. Onneksi pultti oli heikompi kuin kampiakselin kierteet, joten ei tarvinnut ostaa uutta kampiakselia. Pultti sensijaan oli entinen. Uusi harmonic balancer tämä: https://www.amazon.com/gp/product/B004C0EEQU/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1 ja tiiviste sen taakse https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/stefa_32x45x6_bmw-p-565471-0

IMG_20210501_101617.thumb.jpg.8a9e3484a08a0df59102c9d81302e75e.jpg

IMG_20210501_101547.thumb.jpg.6856f4f658967f30c5f39e4221bfccdd.jpg

Tämän jälkeen vaihdettiin kampiakselin asentosensorin o-rengas, ei saatu liitintä sensorista irti millään, joten pakko vetää irti koko satsi kerralla. Ohjeet: https://www.youtube.com/watch?v=wDTtfHXmgbI. Osa: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kampiakselin_asentoanturin_tiiviste_r53_mini-p-92859-0.

Ei siinä, kohti uusia pettymyksiä, seuraavaksi vaihtoon ahtimen hihnapyörä. Siihen valikoitui kavsin 17% versio, paketissa mukana hihna ja tulpat: https://www.kavs.net/product/mini-kmt-supercharger-pulley-kit-1/ Vanhan irrotukseen sain työkalun lainaan @Mickeltä. Samalla tarkoitus oli vaihtaa ahtimen öljyt, joten piti kuitenkin irrottaa koko radiaattori, ja tyhjätä jäähdytysjärjestelmä nesteestä. Paljon osia irti, lopputuloksena ahdin irti, apuna tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=FA9QIXtBGuM. Öljytikun putkea irrottaessa ehdottomasti reikä tukkoon jollain, muuten sinne menee kaikkea paskaa ja jäähdytysnestettä irrotuksen myöhemmissä vaiheissa. Se sentään tajuttiin tehdä, muuten olisi saanut vaihtaa öljyt samalla. Noh, aivan kuten kaikki muutkin pultit, ahtimen toinen öljykorkkiruuvi oli niin ruostunut kiinni, että oikean kokoisella avaimella ei lähtenyt auki, vaan reikä meni pyöreäksi. Liian pehmeetä metallia ahtimen öljytulpassa. Saatiin siis vaihdettua vain toiselle puolelle öljyt. Öljynä käytin https://www.jenkkiosat.com/Oljy_mekaanisen_ahtimen_synthetic_0118l_12345982. Seuraavasta episodista ei ole kuvia, mutta saatiin taas lisää pultteja poikki. Vanha ahtimen hihnapyörä lähti nätisti irti Craven Speedin irroittajalla, ja uusi meni paikalle nätisti. Ohjeissa ei kuitenkaan ollut mitään "virallista" momenttia pulteille, joten taktiikaksi pitkä päätyyn ja perään - eli naps. Saatiin eka m5(?) pulteista poikki uuteen ahtimen hihnapyörään, joten päästiin taas porailemaan pulttia pois, taitaa olla tämän auton 5. porattava pultti lyhyen omistushistoriani aikana. Itse musta hihnapyörä jäi aika nättiin kuosiin, mutta sisällä oleva rosterinen osa, johon ruuvi menee kiinni, otti porailussa osumaa. Olisipa tästä kuvaa. Jouduttiin porata tähän rikottuun reikään isompi reikä, 4mm ->6mm, ja vedettiin vastakkaisen puolen kierrereiälle sama käsittely. Tämän jälkeen hihnapyörä vain kahdella pultilla kiinni jäljelle jääneisiin reikiin. Näin ollen hihnapyörän pitäisi olla about balanssissa. Ei toki täydellinen, mutta ehkä se toimii  😄

 

https://www.youtube.com/watch?v=KpQuHeJLFHk Linkin ohjeillahan tuo vaihdetaan, mutta irrotetun ahtimen kanssa oli sen verran selkeä operaatio, että ei videota käytetty. Lopputulos kiinnitettynä kahdella pultilla about tässä: IMG_20210501_174947.thumb.jpg.a1f4868f4b5fd8287054b16532aa578d.jpg

Pakosarjaksi valikoitui Scorpionin tekele catilla. https://orranje.co.uk/shop-by-car/bmw-mini/mini-generation-1/gen1-exhaust/scorpion-r53-r52-r50-exhaust-manifold-sports-cat

Vaihto oli yllättävän kivutonta, pitkästä aikaa bolt-on osa joka oikeasti oli nimensä mukainen.

IMG_20210501_110138.thumb.jpg.81f0f76b90cdff75ed350cc3c9b75bba.jpg

IMG_20210501_114152.thumb.jpg.3b60b07d221249072274391459240afa.jpg

Uusi ja vanha pakosarja, vanha vuoti haitarista.

IMG_20210501_122403.thumb.jpg.5151a23fa5f8b8e83199c8c4cea3036a.jpg

Lopuksi tulpat vaihtoon ja apulaitehihna kiinni, ja kori kasaan keulasta. Radin muovinen kehikko oli jo paskana/meni paskaksi tässä säädössä, joten kokeiltiin kaapsita löytyviä "muovihitsaus"vermeitä:

IMG_20210501_200301.thumb.jpg.3296c476a76080b2b1b51fae17e77d01.jpg

Kasatessa onnistuttiin vielä rikkomaan MAP sensorin putki sensorin päästä, meni sensorin päälle tulevan osan juuresta poikki. Pikaliimaa siihen että pysyi kiinni, ja päälle n. 6cm mittainen kutistesukka, niin on ilmatiivis ja jykevä. Kun homma oli kasassa, päätettiin vielä ottaa tupla tai kuitti, coilovereiden asennuksen kimppuun. Ohjeet: https://www.youtube.com/watch?v=z0anE8C-3G4

Noh, etuvasen kulma ensin, alatukivarren pultti kiltisti irti. Iskarin pultti oli vähän tiukemmassa ja kappas:

IMG_20210501_212613.thumb.jpg.492ad8d1a160cbc352eea33b6ea67f79.jpg

6. katkennut pultti. Lopeteltiin hommat tähän tän viikon osalta, kyllä tuolla jonkun 30km on ainakin voinut ajella, pitää toivoa ettei iskari irtoa motarilla. Tosin kierteistä päätellen kovempaa kiinni kuin mitä pelkällä pultilla saisi aikaan.

Lopputuloksena auto toimii, hihnapyörän vaihto nosti vääntöä matalilla kierroksilla mukavasti, ja kyllä sen 17% pienemmän pyörän tuntee. Uusi pakosarja taas on itsessään aika vaisu, mikä omaan makuun juuri hyvä, ja todella hiljainen vanhaan vuotavaan pärisevään verrattuna.

IMG_20210501_224541__01.thumb.jpg.00e1df48141e6d72cec31956bf65563d.jpg

 

Seuraavaksi tarkoitus hankkia uudet olka-akselit(?), jotta saadaan katkennut pultti korvattua, sekä coiloverit asennettua. Listalla myös cold air intake, isompi välijäähdytin sekä lukko. Myös vanteet ja renkaat listalla, mutta ne on vähän kalliimpi ostos kaiken muun päälle. Jonkinlainen tunekin houkuttaisi, niistäkin saa vana pulittaa sen 600-800e.

Link to comment
Share on other sites

Mulla vois olla olka hyllyssä. Täytyy tarkistaa etten nakannut sitä menemään.

Itse katselen uutta menopeliä taas minien puolelta kun alkoi tuo BMW kyllästyttää. Onhan meillä siis tuo eukon kesä R52 mutta on vaan niin tylsä kun on ilman remmiä. 

Nettiautoa selailtu koko ajan ja muutamaa kävin koeajamassakin mutta ärsyttää noiden liikkeiden myyjät kun pitäisi olla ehjä niin on jäykkää vaihdekeppiä, loppu olevaa kytkintä saatikka että remmin kaikki rullat huutaa viimeisiään.  Ihme ettei suuttunut kun totesin viat.

No mutta siis omilla kokemuksilla ei ole ollut yhtään katkennutta pulttia vielä omissa kun paria päivää ennen aloittaa CRC ruiskuttelun kaikkiin mitä vaan näkee ja avaa pulttipyssyllä/täristävällä koneräikällä.

Kohti uusia pettymyksiä vaan kun saat ne tyyppiviat vielä loput esiin 😛

Link to comment
Share on other sites

Hieno projektikuvaus! 

Seuraavalle lukijalle tiedoksi. että ne ahtimen öljytulpat ovat 1/4"-kuusikolot, ja nylpähtävät helposti 6mm avaimella avatessa.

Link to comment
Share on other sites

Mod minin videolla sanottiin olevan 3/16", eli vähän tuota 1/4" pienempi. Se ainakin tuntui menevän kivasti koloon, en tiedä olisiko 1/4" ollut parempi - ei tuo pykälää pienempi ainakaan heilunut. Toinen öljytulppa lähti aika nätisti, mutta toinen ei niin millään, lähti vaan pyörimään.

 

E: Ja miata tosiaan kaverin, toimi laina-autona remontin aikana. Kahtellaan josko saataisiin sekin turbotettua kesän aikana 😄

Link to comment
Share on other sites

13 tuntia sitten, minapamina kirjoitti:

Mod minin videolla sanottiin olevan 3/16", eli vähän tuota 1/4" pienempi. Se ainakin tuntui menevän kivasti koloon, en tiedä olisiko 1/4" ollut parempi - ei tuo pykälää pienempi ainakaan heilunut. Toinen öljytulppa lähti aika nätisti, mutta toinen ei niin millään, lähti vaan pyörimään.

 

E: Ja miata tosiaan kaverin, toimi laina-autona remontin aikana. Kahtellaan josko saataisiin sekin turbotettua kesän aikana 😄

Kyllä mä lyön sata markkaa ja murtsikkasukset vetoa, että omassani se oli 1/4”. Tai ehkä niitä on kahta kokoa? Joka tapauksessa, ehkä pointtini oli, että siihen tarvitaan tuumakokoinen avain, mikä ei helposti tule mieleen muuten metrisillä pulteilla rakennetussa autossa.

Link to comment
Share on other sites

Ne Kavsin hihnapyörän pultit kannattaa varmistaa ruuvilukitteella. En muista onko niissä alunperin joku liima. Ovat meinaan löystyvää sorttia, ja sit alkaa rulla pyörimään tyhjää.

Itsellänikin on juuri ahdin nostettuna pöydälle, ja viimeksi taisin availla öljyproput metrisellä kalulla. Pitääkin kaivaa jostain tuumamittaiset, jos on vaikka tullut viimeksi laitettua ns. kunnolla kiinni.

Aikaisemmin en ole saanut yhtään pulttia poikki Minin kanssa touhutessa, mutta tällä kertaa katkesi yksi välijäähyn kiinnikkeen pultti imusarjaan. Saapa nähdä miten käy, kun pitäis nuo etupyörän laakerit kanssa vaihdella...

Link to comment
Share on other sites

Ai niin, muistelen lukeneeni jostain että ne etuiskarien alapään pultit vois korvata R56:n vastaavilla. R56:ssa ei ole kierrettä olka-akselissa, vaan pultti menee läpi, ja kiristetään mutterilla.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=MF73-USA-01-2010-R56-Mini-Cooper_S&diagId=31_0776

Link to comment
Share on other sites

Jos se olis 205 samalla tekniikalla niin silloin, bx on niin helvetin hidas silti.

Harmi kun on tullut omat myytyä aikoinaan, nyt niiden arvo olis mittaamaton melkein.

18 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Omaan silmään toi BX GTI kyllä näyttää kiinnostavammalta. 😁 Ihan en tuosta erota että onko peräti 16V...

 

Link to comment
Share on other sites

Ahtimessa joo jenkkityökalut, kun on jenkkiahdin. Samasta syystä GMn öljyt. Mitä iskarin pulttiin tulee, sinäänsä nykyinen pultti kierteillä tuossa olka-akselissa on ihan fine, kehtaa ajaa ilman pultin päätä kunnes saa uudet käyteyt postista. Niissä mukana samanlaiset pultit. Hihnapyörään tuli laitettua loctiteä, sinistä. Hyvä tietää, että pulttien löystyessä lähtee pyörimään tyhjää, oli pieni pelko että koko paska lähtee irti ja vahingoittaa konetta joltain osin.

 

Ja joo, pihassa BX GTi, sisällä toinen. Toisaalla lisää. Ja kyllä, on 16V😂

Link to comment
Share on other sites

Pahimmassa tapauksessa rulla kai voi tyhjää pyöriessään pilata sen ahtimen akselin. Mutta tehojen katoamisen huomasi ainakin omassa tapauksessa kohtuu nopeasti...

Tuommoinen 16-tappinen beksi pitäisi kyllä joskus vielä omistaa, mahtavan omituinen laite. Eihän se tän päivän mittapuulla mikään nopea ole, mutta harvapa ysäri-gti on.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tänään jatkui hommat coilovereiden merkeissä, sain ostettua käytetyt täältä foorumilta, ja ne on roikkuneet auton takakontissa muutaman kuukauden päivät. Tuli myös ostettua "uudet" olka-akselit torista, sillä edellisessä ropauksessa sinne katkesi pultti.

Uusi käytetty, ja vanha jossa katkennut pultti:

IMG_20210703_094735.thumb.jpg.d8b7a7df5e8ec901ebb32023c769f8f3.jpgIMG_20210703_094750.thumb.jpg.0d25e512d28451d13e2042c23a0fca97.jpg

Ei siinä, simppeli homma, renkaat irti, pultit löysälle. Pultit lähti yllättävän nätisti irti, kunnes päästiin vakaajan yhdystankoon, jossa pultti/mutteri alkoi pyöriä paikallaan. Nice. Samaten pallonivel toiselta puolelta ei lähtenyt irti millään, meni hakkaamisesta ja nykimisestä ihan säpäleiksi. Noh, Motonetista uudet, ja kuten aina, jokaisessa myymälässä osia vain 1kpl, eli pääsi hakemaan tarvikkeet 2 eri myymälästä. Vanhojen olka-akselien laakeripakat lähti nätisti irti, kun ne viime syksynä tuli vaihdettua, mutta "uusista" olka-akseleista niitä sai vasaroida antaumuksella irti. Sama ongelma pallonivelissä, ei vaan halunnut lähteä irti.

IMG_20210703_113511.thumb.jpg.134be9815338a5636d7d356f1f0ae8b5.jpgIMG_20210703_135923.thumb.jpg.1417787f2b702a30bbfb2a41663890af.jpg

Muuten etupää oli yllättävän kivuton operaatio, paljon aikaa meni hukkaan Motonetissa, sekä ruostuneiden osien hakkaamisessa irti.

IMG_20210703_143635.thumb.jpg.e337a42795d21404626b39a1a3726172.jpg

 

Seuraavaksi takapään kimppuun, piti olla helppoa ja hauskaa, eihän siinä ole kuin pari mutteria. Myös takana yhdystangot oli aika heikossa hapessa, joten päätettiin ne vaihtaa, ja menihän niistäkin toki kuusiokolot pyöreiksi ruosteen takia. Nekin siis vaihtoon, uutta Motonetraidia, ja taas 2 eri myymälää.

IMG_20210703_162758.thumb.jpg.6fd01f3ead795c07b2811e79f7b3fe80.jpg

Tolppien kanssa takana tuli myös pieni haaste, ostamani olivat olleet käytössä -06 facelift mallissa, itsellä vanhempi -04 malli. Muuten hyvä, mutta iskarin yläpään puslat jne oli liian pieniä coilovereiden kierteille, joten päästiin poraamaan niihin vähän isommat reiät.

IMG_20210703_175510_01.thumb.jpg.9c48d76b500d0195c02880d993a3fe45.jpg

IMG_20210703_175514_01.thumb.jpg.454df1eecc09750b289a62f09eb511f5.jpg

IMG_20210703_175518_01.thumb.jpg.70aec81fc8f65a054f305b31de5320b3.jpg

IMG_20210703_175600_01.thumb.jpg.778a2bb953e30ac7fbb5a1cccc184c15.jpg

IMG_20210703_175605_01.thumb.jpg.9da759960ee03ca218a2ec9cc045638f.jpg

IMG_20210703_175609_01.thumb.jpg.60449ff89dbe322d4f3b925321281392.jpg

Onneksi niiden tehtävä lähinnä pitää iskaria paikallaan, joten vähän vinot reiät ihan ok. Eli puslalle ja tuolle kellertävälle "lautaselle" reiänlaajennus.

IMG_20210703_182345.thumb.jpg.0a8396d1d1707d308b63014244b5e1f8.jpg

Myös takapään uudet yhdystangot tuotti ongelmia, jakoavainta piti hioa 1/3 paksuuteen, jotta se mahtui ottamaan kiinni toisesta päästä mutteria väännettäessä.

 

Lopputulos on sanalla sanoen matala:

IMG_20210703_191340.thumb.jpg.194356d006313b956147ae7a11a28654.jpg

Edessä tuntui olevan jonkin verran hinkkausta, mutta en osannut heti sanoa johtuiko vain jarruista, vai ottiko renkaat kiinni lokareihin - käsikopelolla ei siltä tuntunut, mutta selvinnee kun ajaa vähän lisää. Edessä vielä ihan maltillinen korkeus, takana... noh..

IMG_20210703_194038.thumb.jpg.cabf883b83544e75630e1ddfbdefb6d1.jpg

 

Ei siinä, kovaa ajoa, toki mahdollisimman pian suuntaus ja muutoskatsastus. Vähän tekis mieli laskea lisää edestä, ja ehkä nostaa sentti takaa - saa nähä milloin löytyy motivaatiota.

Link to comment
Share on other sites

Perjantaina kävin suuntauksessa, vissiin säädöt loppui kesken kun alustaa piti vähän nostaa, ehkä seuraavaksi säädettäviä tukivarsia, että saa kunnolla tonttiin - noh, ainakin menee katsastuksesta nyt läpi, kun 51mm maksimi madallus tuolle sarjalle, enkä vakiokorkeutta muista. Tänään stadissa myös lämmöt lähti lapasesta, kävi coolant n. 130c, mikä ei toki täysin optimia ole. Piti ajaa n. 40kmh että pysyi kurissa. Pitää tutkia onko tuo pienempi hihnapyörä näillä helteillä aiheuttanut sen, että vakiokenno ei jaksa jäähdyttää tarpeeksi tehokkaasti, jonka johdosta jäähdytysnesteen sekoitettua vettä on haihtunut, ja nestemäärät tippuneet, vai onko johonkin tullut reikä/huonosti kiinnitetty letku. Eilen tosiaan oli suuntauksessa niin teoriassa mahdollista että töhöt on onnistunut jotain kusemaan. Ainakin näyttää tiputtavan nestettä vähän paikalle, tosin se ei ole ihme jos lämpötila 130c 😄 Edellisinä päivinä valoissa toki pientä npusevaa vesihöyryä tms ollut havaittavissa konepellin päällä, joten voi olla että ei vaan neste ole riittänyt.

Link to comment
Share on other sites

Luultavasti siellä on jossain vuoto jos tiputtaa. Paine jos laskee järjestelmässä tarpeeksi nostaa se vedenlämpöä mutta kyllä nostaa keittämis herkkyyttäkin eli olisi pitänyt keittää kunnolla jo.

Rullan vaihto ei kyllä lämpöihin vaikuta ellet nyt sitten ajele koko ajan kaasu pohjassa.

Tuo vauhti jolla jäähtyy viittaa siihen että sun flekti ei siellä nyt pyöri ollenkaan. Näistähän palaa toi etuvastus jolla pelaa ne vajaat nopeudet ja omassa ainakin kun paloi niin poltti koko yhteyden flektiin eli eipä se voinut käydä kun piuhanippu oli sulanut irti liittimestä.

Nimimerkki Igor projektitopikissa näkyy hyvin tuo vastus piuhoineen. Oli juuri fiksaillut sen itsekkin vaikka hänellä näkyy oli vain se vajaa nopeus pimeänä.

 

Mulla tosiaan meni koko flekti mykäksi kun piuha paloi poikki siitä vastukselta.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hyvä tietää. Tuossa kyllä kuuluu flektin hurinaa tms, jos sammuttaa auton kuumana, eli kyllä se olevinaan pyörii. Mutta jos kennossa ei ole mitään mitä jäähdyttää (jäähdytysneste), niin eihän se välttämättä riitä. Tosiaan n. 40-60kmh piti ajaa, että lämmöt pysy kurissa, ja tosiaan ihan lyhyt ajo vähän ripeämmin tiputti lämmöt sieltä 125c-130c hujakoilta 110c-115c hujakoille. Lisäilin reilusti jäähdytysnestettä eilen, pitää käydä vetämässä lenkkiä, että huomaa auttoiko se, vai onko jotain isompaa ropattavaa taas tiedossa 😄

Link to comment
Share on other sites

Piuhoja menee sinne flektille vähän eri määrä riippuen siitä onko facelift vai ei, mutta itse vastus on mun käsittääkseni sama.

Kuten next totesi, niin ei se rullan vaihto veden lämpöihin vaikuta. Jos siellä ei flekti pyöri, niin se sylkee lämpöjen noustessa paisarin korkista nesteet siihen pakosarjan päälle, ja höyryä varmasti riittää. Toki se korkki saattaa päästää paineet ihan vanhuuttaankin, tai jos järjestelmässä on vuoto (esim. saumasta haljennut paisari, kuten näissä joskus käy), mutta toi että lämmöt pysyy aisoissa vain vauhdissa kyllä viittaa vahvasti siihen ettei flekti pyöri.

Edit: okei, jos hurina kuuluu, niin flekti ei ole täysin kuollut. Lienee siis vuoto jossain.

Link to comment
Share on other sites

Ja tuosta että sinne pystyy nestettä lisäämään niin se vuotaa jostain. Mä olen kahteen eri miniin meillä ton pytyn vaihtanut kun vuosi sen saumasta.

Jäähdytin myöskin petti tosta nykyisestä noin 120tkm kohdilla ja päästi kyljestään vettä sen verran että viikon ajeli täyttämättä lisää. 

Sanoisin että nyt on vain jossain isompi vuoto.

Link to comment
Share on other sites

Ihan uteliaisuudesta....mikä on normilämpö noissa R53? Onko järjestelmä saman tyyppinen kuin R56, normi lämmöt ajossa 105-108, molemmat flektit lähtee huutelee jossain 115 asteen huonommalla puolella....Itse laittelin konerempan yhteydessä ne Redlinen water wetterit glykolien joukkoon, hyödystä en osaa sanoa. Glykolit sekoittelin tislattuun veteen, kun huomasin vaaleaa kalkkimaista pintaa vesikanavissa....

Link to comment
Share on other sites

Lisäsin nestettä, ei ainakaan tänään ylikuumentunut. Väliaikainen fiksi johonkin toiseen ongelmaan. Katsoin myös duunipäivän jälkeen parkkipaikan, eikä mitään läikkää tai lätäkköä ollut. Pitänee seurata tilannetta, vähän jännältähän tuo vaikuttaa - mutta en toisaalta jaksa lähteä ropaamaan suuresti jos ongelma ei ole kovin akuutti.

Link to comment
Share on other sites

Vesipumpun kierrostenlisäys vakiosta ei yleensä merkittävästi lisää jäähdytyskykyä, mutta hieman kyllä. Isompi ongelma tosiaan on se kavitointi, se ei lisää ilmaa kiertoon mutta tuhoaa pumpun ja pumpun kotelon. Kaikki moottorit on yleensä vakiona jo vesipumpun kavitoinnin rajalla, niin että huonoilla jäähdytinnesteillä tai korkeilla kierroksilla se kavitoi jo vakiona.

 

Työkonepuolella on jo epidemia kun asiakkaat käyttävät halpoja perusjäähdytinesteitä uudemmissa moottoreissa. Muutama sata tuntia ja vesipumppu sekä pumppukotelo on niin rotansyömä kavitoinnista että menee vaihtoon. Taas tuli säästöä kun ei ostettu hieman kalliimpaa modernia jäähdytinnestettä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...