Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina

Recommended Posts

Joo, itsekkin ihmettelen miten ei valittanut jarruista 😅 Mutta kaikki lasketaan? Vaijeria kokeilin, mutta en osannut sanoa johtuuko jumi itse vaijerista vai jarrusatulasta vai männistä vai mistä, veikkaus vaijeriin oli, kun pää oli snadisti rispaantunut. Mutta onhan nuo levyt ja sitä myötä palat vaihdettava jossain välissä, vähän vaan auki koitanko ensi kesäksi saada jostain jcw/r56 jarrut, vai tyydynkö normaaleihin.

Link to comment
Share on other sites

Mulle just katsastusinssi selitti ettei se niiden jarrudyno varsinaisesti mittaa jarrujen absoluuttista tehoa, vain tasaisuutta vasen vs. oikea. Hylkäys tehdään sitten silmämääräisesti jos levyt näyttää liian pahalta, tai jos sillä lyhyellä koeajopätkällä tuntuu ettei jarrut pidä.

Mutta hyvä jos vaijerin vaihdolla selvisi.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Mulle just katsastusinssi selitti ettei se niiden jarrudyno varsinaisesti mittaa jarrujen absoluuttista tehoa, vain tasaisuutta vasen vs. oikea. Hylkäys tehdään sitten silmämääräisesti jos levyt näyttää liian pahalta, tai jos sillä lyhyellä koeajopätkällä tuntuu ettei jarrut pidä.

Mutta hyvä jos vaijerin vaihdolla selvisi.

Uskallan väittää, että kyllä se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkäpä inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan häntä kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissä, kuten useimmiten käy. Tällöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitäisi tarkastaa, että kokonaisjarruvoima on riittävä suhteessa kokonaismassaan. Tämä tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillä (tai hidastuvuusmittarilla).

Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitään todellista fysikaalista suuretta, ja hyväksyntä tulee kunhan lukemat ovat tasaiset.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti:

Uskallan väittää, että kyllä se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkäpä inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan häntä kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissä, kuten useimmiten käy. Tällöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitäisi tarkastaa, että kokonaisjarruvoima on riittävä suhteessa kokonaismassaan. Tämä tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillä (tai hidastuvuusmittarilla).

Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitään todellista fysikaalista suuretta, ja hyväksyntä tulee kunhan lukemat ovat tasaiset.

Juurikin näin.

Tästä syystä esimerkiksi mun faijan Alfa 159 ei mene ikinä läpi siitä testistä nykylain aikana koska sen jarrujen voima ei riitä auton massaan nähden.

Tähän toimitti Alfan maahantuoja paperin millä piti tänä vuonna leimata kun vaikka autossa oli kaikki jarrut uudet ei pito jarruissa ollut riittävä siihen mitä ne vaatii.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, karvalakki said:

Uskallan väittää, että kyllä se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkäpä inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan häntä kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissä, kuten useimmiten käy.

Todennäköisesti joo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Noniin, kausi avattu vihdoin. Kävin pyörähtämässä Vantaa Circuitilla, vaikka vähän tuli vettä. Spinnattua tuli pari kertaa, ja vaikka mitään ei mennyt Rikki isolla R:llä, sain jarrupalojen merkkivalon palamaan. Toki jarruista katosi aika tehokkaasti teho ajamalla, mutta valo vielä selkeytti että jarruthan ne on loppu (ei, varikolla savuavat jarrupalat ei myöskään viitannut tähän).

 

Eli nyt olisi aika joko ostaa levyt + palat, ja vaihtaa nesteet, tai tehdä suht suosittu R56 konversio. Onko raadilla kokemuksia tuosta konversiosta, tuoko konkreettista hyötyä, vai kannattaako mennä vain uusilla levyillä ja paloilla? Toki isommat jarrut on isommat, mutta toisaalta turha rahanmeno ja lisäpaino ei mylskään ole välttämättömyyksiä. Vai onko joku muu päivitys esim. palojen osalta paras kompromissi vakiotarvikkeisiin nähden? Muuten kutsuu Motonetin varaosatiski 😄

 

Lisäksi matkalla himaan alkoi palamaan renkaiden ilmanpainevalo, himassa parkkiksella ihmettelin kun kaikki renkaat oli suht ok näköisiä. Vissiin jotkun runflatit alla(?). Noh, takaoikea rengas 0bar, ja ilmaa lisäämällä suhisi selkeästi renkaan ja vanteen "saumakohdasta", ulkopuolelta. Eli samalla vähintään renkaat vaihtoon, ehkä myös vanteet,

 

Onko raadilla suosituksia rengaskokoon, vakiona noissa 17" vanteissa 205/45R17 - Onko tämä paras koko, vai kenties 205/40? 215/40? 45?

 

E:

 

https://www.mini2.com/threads/r53-front-brakes-upgrade-big-brake-options.332609/

 

Tuon mukaan ostoslista olisi taakse OEM osat r53:een, tai jotain vähän parempaa - kuitenkin vakiokokoiset. Eteen sitten R56 satulat ja jarrupalojen pidikkeet, joko uutena tai käytettynä. Käytetyt näytti romuttamoilla olevan n. 70-80e kpl, uudet 60e+, esim:

 

https://www.autodoc.fi/trw/2186077 https://www.autodoc.fi/trw/2186075

 

Meneekö noilla huti?

 

Pidikkeet vähän kalliimmat:

 

https://www.autodoc.fi/trw/862001 https://www.autodoc.fi/trw/2183579

 

Ja lopuksi letkut:

 

https://www.autodoc.fi/ridex/17839967

 

Noikin varmasti ok? Sitten kaveriksi R56 levyt, ja jotkin kivat R56 jarrupalat. Muuta ei vissiin tarvitse, eikö tossa pitäisi olla kaikki tarvittava?

Link to comment
Share on other sites

Vakio jarrut ovet kyllä onnettomat, Ahvenistolla ajelin vajaat 2 kierrosta ja ne loppui. Nyt on R56 jarrut edessä Carbotechin paloilla. Aluksi oli EBCn palat ja ne ei kestä jos radalla ajaa.

Renkaina itselläni 215/45/17. En tiedä onko paras koko.

Ja jos paino huolettaa niin vakio vanteet (s-spoke) kannattaa vaihtaa toisiin.

 

Link to comment
Share on other sites

Toi 215/45-17 on aika hyvä koko, aavistuksen vakiota leveämpi, mutta ei vielä hankaa mistään (ainakaan vakiovanteiden ET:llä). Ja on useimmiten vakiokokoa halvemmatkin.

Mulla oli tässä omassa jo tehtaalta noi R56-kokoiset jarrut (eli R53 JCW-jarrut), ja niillä pärjää kyllä aika pitkälle. Kunnon paloilla ne kestää rata-ajoa aika mukavasti. Carbotech XP8:t toki maksaa aika reippaasti, ja tykkäävät vinkua, mutta ei ne ainakaan kesken lopu. Mä ajoin niillä yhdet levyt loppuun, ja paloissa on edelleen n. 7mm pintaa. Ferodon valikoimiin kannattaa myös tutustua. 

Link to comment
Share on other sites

Pitääpä laittaa nämä mieleen, ja alkaa vertailemaan hintoja. Tosiaan vakio jarrut onnettomat, toki omat renkaat oli niin kovat, että niiden huonous oli vaikuttamassa asiaan 😄 Mutta ei tosiaan montaa kierrosta voinut ajaa edes Vantaa Circuitilla, ennenkuin alkoi teho kadota ja palat savuta.

 

Hyvä tieto kanssa tuo, että 215/45 menee noihin vakio ET48 vanteisiin, toki itsellä madallettuna. Tuntuu vaan kumit ja vanteet olevan vähän kiven alla ja isoilla hintalapuilla tällä hetkellä.

Link to comment
Share on other sites

Halvempi konversio taitaa olla Megane RS:n Brembot, eikä taatusti jää tehossa jälkeen Boxsterin vastaavista. Nekin toki vaatii adapterit. R56 JCW-jarrujen Budweg-merkkiset kopiot on sitten se helpoin ja halvin 4-mäntäinen vaihtoehto, ne on mallia bolt-on. Taatusti riittävät R53:een ratakäyttöön.

Mutta kuten Micke tuolla yllä huomautti, niin noi S-spoke -vanteet on ihan törkeän painoiset (11,8kg), ja vanteiden paino vaikuttaa aika merkittävästi myös jarrujen tehoon. Sieltä voi helposti laihduttaa 3-4kg per nurkka. 

Link to comment
Share on other sites

Juu, tarkoitus vaihtaa vanteet, ongelmaksi tulee vaain saatavuus. Assetto Garoja olen pronssisina katsonut, mutta toimitusajat luokkaa 2kk+. JR05 vähän saman tyylinen, omaan silmään ei ihan yhtä nätti, mutta ne olisi sitten reilusti kevyemmät. Pitää funtsia mitä tässä maailmantilanteessa saa.

 

Onko noiden R56 jarrujen ja "BBK" välillä miten iso ero suorituskyvyssä?

 

E: Toinen kysymys, jos eteen vaihtaa R56 jarrut ja palat, tuleeko niiden kanssa käyttää R53 vai R56 jarrupalojen kulumissensoria? Valo palaa, eli uutta tarvii jokatapauksessa ostaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se jarrujen suorituskyky aina kasvaa kun satulassa on reilummin mäntiä ja levyn halkaisija suurenee. Oletettavasti ero on huomattava. Samalla yleensä paranee myös jarrujen lämmönkesto, kun on enemmän massaa ja pinta-alaa. Toisaalta R56-kokoisilla jarruillakin on pärjännyt ~265hv tehoilla kun on kunnon palat. Mulla on omassa tuollaiset köyhän miehen jarrujäähyt, eli sumuvalojen tilalla suorat haitariputket sisälokasuojaan. Ne kun laittoi, niin ei ole enää vanteiden sovitinrenkaat sulaneet radalla...

Kulumisanturien sopimisesta en osaa sanoa. Realoem.com:sta vois ehkä vakoilla onko niissä ylipäätään eroa. Mulla on ne anturit nippusiteillä kiinni jossain sisälokasuojien takana. Ne kun alkaa vilkuttelemaan valoa minusta vähän turhan aikaisin, ja aika harvoin menee montaakaan tuhatta kilometriä ettei palojen kuntoa tule tutkittua, kun renkaat on irti syystä X tai Y. 😅

Link to comment
Share on other sites

Mäntien määrä ei vaikuta suoranaisesti mitenkään jarrujen ”tehoon”. Mutta isomman jarrupalan kanssa tarvitsee niitä mäntiä olla että saa palaan tasaisen paineen aikaiseksi. Markkinoilla alkaa oleen mitä omituisimpia ratkaisuja missä mäntien lukumäärällä myydään satulaa, vaikka puolellakin mäntämäärällä selvittäisiin.

 

Liian isoja ei kannata laittaa, niistä kun tulee vain ylimääräistä painoa joka heikentää sitten muita ominaisuuksia paitsi puheita esson baarissa. Mieluiten juuri jäähdytysputket ja ohjaimet jos rataa ajelee.

Link to comment
Share on other sites

Tilasin alkuun uudet levyt.

Image

Ikäänkuin levystä puuttuisi pala, selkeästi joku painauma. Ja tuo ei tule ihan turvakengällä potkaisemalla. Toki levyt oli myös muutenkin vähän kolhiintuneet:

Image

Image

Image

Osa enemmän kosmeettista, osa saattaa ihan jo oikeasti vaikuttaa tasapainoon. Toki Brembon sivuilla sanottiin että saattaa liittyä nimenomaan tasapainotukseen, Motonetin aspa taas sanoi että ei kuulu tuollasia olla. Noh, katotaan, pääasia että on levyt xd

Link to comment
Share on other sites

Täytyy vielä autoja koko ikäni ropanneena että välillä "anteeksi" huvittaa nää kysymykset missä vain mutta täytyy muistaa että toinen on kelloseppä ja toinen aarporaaja niin se laatu odotus on erilainen molemmilla....

 

Siis hyvällä tarkoitin tämän nyt, hyvä on kysyä nää jutut tietysti 🙂

Link to comment
Share on other sites

Nii, joo, tuonne levyn tuuletus väleihinhän kertyy ajan myötä ruostetta ja muuta likaa. Tasapainottuu itestään, ei vissiin niin paha, kuin kiero levy, mikä täristää jarrutettaessa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, myönnettäköön että mulla ei ole mitään oikeeta osaamista näistä jutuista, käytännössä ensin luetaan nettiä ja kysellään tyhmiä, sitten sijoitetaan tarpeettoman monta rahaa vanhaan romuun, ja lopuksi toivotaan että saadaan asennettua ja auto toimii 😄 Mutta eiköhän tää tästä, pitää tilata vielä loput jarruromut, ja alkaa miettimään milloin pääsee asentelemaan. Samalla uudet renkaat, vanteet saa vielä odottaa, kun tuli vähän hintavaksi tämäkin remppa.

Link to comment
Share on other sites

Reikälevyt saattaa ratakäytössä alkaa halkeilemaan noista reikien kohdilta. Kannattaa tarkkailla tilannetta. Ei välttämättä aiheuta ongelmia, mutta on syytä tiedostaa... itse olen tavallisesti vältellyt niitä kuin ruttoa, mutta löysin reiälliset OEM JCW -levyt (joissa on myös kolot..) niin halvalla, että ne voi heivata metallinkeräykseen melko matalalla kynnyksellä.

Ne kolot lienee tasapainotuskoneen jäljiltä...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...