Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina

Recommended Posts

Ihan uteliaisuudesta....mikä on normilämpö noissa R53? Onko järjestelmä saman tyyppinen kuin R56, normi lämmöt ajossa 105-108, molemmat flektit lähtee huutelee jossain 115 asteen huonommalla puolella....Itse laittelin konerempan yhteydessä ne Redlinen water wetterit glykolien joukkoon, hyödystä en osaa sanoa. Glykolit sekoittelin tislattuun veteen, kun huomasin vaaleaa kalkkimaista pintaa vesikanavissa....
R53:ssa on 91°C termostaatti, eli siinä nurkilla se maantieajossa pyörii kun kaikki on kunnossa. Flektin ykkösnopeus pyörähtää käyntiin 105 asteessa, mikä tulee aika nopeasti vastaan kesäkelillä liikennevaloissa seisoessa. Kakkosnopeus tulee muistaakseni 112 asteessa.

Nyt kun sain omassani sen flektin ykkösnopeuden taas toimimaan, niin ilmastointia käyttäessä tuntuu hyppäävän kakkosnopeus päälle. En tiedä johtuuko helteistä, vai kaipaisiko ilmastointi täyttöä. Ei se aikaisemmin tuollaista ole tehnyt.
Link to comment
Share on other sites

Jooh, kyllä siellä jossain on oltava vuoto, toinen kysymys on tuleeko nesteet kansipahvista, letkusta, liittimestä vai mistä? Nousi lämmöt taas punaiselle n. 5minuutissa ruuhkassa, onneksi pääsi loppumatkan painelemaan isoa tietä niin tippui alas. Himaan päästyä tiputti nestettä oikein reilusti maahan. Tuuletin pyöri parkissa täysiä, ja kennon läpi kyllä meni reilusti ilmaa kädellä kokeilemalla, eli en usko että johtuu termostaatista. Oletettavasti viikonloppuna lisätyt nesteet kadonneet suurimmilta osin, kierrossa ilmaa tms, ja lämmöt nousi -> lisää nestettä pois.

 

Sitten vain tutkimaan onko jäänyt jotain huonosti kiinni oman ropauksen takia, vai onko jotain mennyt rikki.

 

E: Pari kuvaa vuotokohdasta, video: https://drive.google.com/file/d/1KASn-xo_l4TsxsBoGvJXVJELx2XeEJ4V/view?usp=sharing

IMG_20210716_160917.jpg

IMG_20210716_161026.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okei, hyvä tietää, toki sitä en ihan ykkösehdokkaana uskonutkaan, sillä se on alempana kuin tuo vuotokohta. Toki ei sekään korkeista lämmöistä tykkää. Veikkaan tällä hetkellä letkua pumpun ja koneen välissä, mutta saa nähdä kun alan tuota purkamaan. Litra sieltä oli ainakin nestettä tullut pois, viime viikonloppuna jätin vähän pelivaraa paisuntasäiliöön ja kaikki oli mennyt + vähän extraa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tsekkaa paisuntanestesäiliö, itsellä sama ongelma. Ongelma löytyi kun heti ajon jälkeen kurkkasin konepellin alle, säiliön saumasta pulppusi/kupli nestettä ulos. Ei tahtonut muuten nähdä mitään jälkiä tuosta vuodosta, nesteet vaan hävisivät...

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, minapamina kirjoitti:

En usko että se on paisuntanestesäiliö, vuoto näyttäisi olevan enemmän ICn alla tms. siellä selkeesti kumiputkia valkosen möhnän peitossa, ja vähän vettä/ruostetta. Vittumainen paikka vaan etsiä vuotoa, kun sinne ei näe jos IC on paikallaan.

En nyt ole varma hahmotanko kuvat/videon oikein, mutta eikös tuo vuoto tule vesipumpun kulmilta? Vaihdoitko pumpun uuteen kun käytit ahtimen irti? Vaihdoitko ne isot o-renkaat uusiin samalla? Siis 2 kpl osa 2 tässä: http://minifans.info/parts-catalog/R53/Europe/Cooper_S-W11/L-N/oct2004/browse/engine/waterpump_thermostat/

Letkut oli kunnossa?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, letkut oli kunnossa, noita o-renkaita en itseasiassa vaihtanut. Tsekattiin että näytti ihan hyviltä. Mutta teoriassa tuo saattaisi osua oikeeseen kohtaan. Valkosta jälkeä on aika laajalla alueella, eli saa nyt nähä paljonko pitää konetta avata että pääsee vuodon jäljille, nyt pitää ajella vesipullon kanssa, ei ole niin valtava vuoto että vesi loppuu iha heti, mutta toisaalta ei tuolla satoja kilometrejä kerrallaan aja, selkeästi tipottaa vettä ajon jälkeen parkkikselle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kuvia ei valitettavasti tullut otettua, kun mitään "ihmeellistä" ei tehty. Vuoto johtui siitä, että kuvan 1 letkuun/osaan nro. 4 oli tullut repeämä. Ei mikään iso, ehkä 3-4mm pitkä, mutta kuitenkin niin että siitä tuli paineen alla vettä liikaa ulos. Tilalle Motonetista 17mm vesiletkua lyhyt pätkä. Ei varsinaisesti täydellisen muotoinen, mutta noin lyhyhessä ja suorahkossa 10cm vedossa ei varmaan juuri mitään merkitystä. Lisäksi toinen tämän letkun clampeista oli puristuskohdan törröttävällä metallilla tehnyt vähän isomman ja syvemmän nirhauman kuvan 2 letkuun/osaan nro. 6. Ei kuitenkaan vaikuttavan olevan reikä, joten laitettiin reilummin kumiteippiä ympärille. Katsotaan josko nuo korjaukset paikkasivat vuodon. Simppeli ja halpa homma, mutta projektiin meni silti se 6h, koska 17mm vesiletkua ei luonnollisesti ollut ekassa Motonetissa, minkä lisäksi piti purkaa omaan makuun keulaa vähän liikaa, jotta tuohon yhteen pikku putkeen pääsi käsiksi.

 

image.png.b103a0b0edb4a6a857725614ae94f5be.png

Kuva 1

 

image.thumb.png.376f7ef8ea8fa1f4c51ad4d41b9ad736.png

Kuva 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mitäs tällä kertaa, ei mennyt katsastuksesta läpi. Vasen raidetangonpää löysä, pistin molemmat samalla vaihtoon. Itse pää irtosi helposti, mutta varsi oli niin saatanan tiukassa. Tila oli myös aika ahdas (mikä toimenpide ei mineissä olisi), joten vähän työmaa saada työkaluja mahtumaan. Onneksi hätä keinot keksii:

 

index.thumb.jpg.621da43e60839d6b48120d304c71b5e1.jpg

 

Tuohon ei pitkä lenkki mahtunut, joten pienellä jakarilla kiinni ja tunkilla vääntäen, nätisti lähti irti. Seuraavaksi pyörien suuntaukseen ja katsastukseen, eiköhän se nyt mene läpi. Kaikki kuluvat osat kohta vaihdettu, joten huolettomia kilometrejä 😉

Link to comment
Share on other sites

Ja eihän se tietenkään katsastuksesta vielä mennyt läpi, kässäriä valitteli raidetangonpäiden yhteydessä. Kiristin katsastukseen kässärin, ja tuntui pysähtyvän kivasti, mutta tyhmänä en tsekannut asiaa tarkemmin. Oikea takapyörä ei jarruta, eli kaapeli paskana tai itse jarrut rikki - toki outoa että katsuri ei itse jarruista valittanut, levyt kun tässä kunnossa:

taka oikea (ei toimi kässäri):

IMG_20211128_183240_649.thumb.jpg.31b6b48a5cfd8e7ed3c1efe9deeddd03.jpg

taka vasen (toimii kässäri):

IMG_20211128_183249_376.thumb.jpg.73f9f4f076acb8bc7b054087288c8cf3.jpg

Tässä vielä siis se kohta, missä vaijeri menee kiinni jarruihin. Kun rupesin ropaamaan, tuntui että kaapeli oli juuttunut kiinni "jarrutus" asentoon kässäri päälle, ja varmaan siitä syystä levyt yo. kunnossa. Kun löysäsin kaapelia vapaalle, en huomannut itse renkaan/jarrulevyn pyörimisessä mitään eroa. Löysäämisen jälkeen kässäristä vetämällä vaijeri kiristyy, mutta jää taas jumiin vaikka löysää. Eli kaapeli nyt ainakin vaihtoon.

IMG_20211128_183246_139.thumb.jpg.304b598e197354c304dee5405c651a33.jpg

 

Pitää toivoa että kaapelin vaihto riittää, ja että saan sen pikaisesti, perjantaina taitaa olla dedis katsastukselle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Aivan sama ongelma oli itselläni ja vuoden sain enemmän satulalle aikaa kun vaihdoin noi palautusjouset mutta jumi silti satunnaisesti päälle ja samalla lailla sääty jarrut eli tuli ajettua tavallaan vasten tota käsijarrua aina kun se oli hitusen jumissa.

Satula meni uusiksi ei auttanut mikään. Meinasin ensin rempata mutta oli sen verran heikossa kunnossa että helpommaksi tuli uusia koko satula(taisi olla paikallisesta AD liikkeestä 164€).

Link to comment
Share on other sites

Sulla ei siis tarvinnut vaihtaa vaijeria? Mulla siis ei jarruta kässäri päällä eikä pois päältä, vaikka se kässäri vetää sitä "juttua" jousta vasten. Eli jostain syystä ei paina jarrusatuloita levyä vasten. Toki yksin paha testailla, kun ei pääse katsomaan miten jarrut käyttäytyy kässäriä vedettäessä.

 

Osaatko sanoa jouselle koodia, en nopeasti täältä löytänyt:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=RE31-EUR-12-2003-R53-Mini-Cooper_S&mg=34

Vaijeri ja muut kyllä löytyi.

Link to comment
Share on other sites

Jos levy on ton näkönen, niin eipä siellä paljoa jarruttamista tapahdu. Ja jos käsijarru lisäksi oireilee noin, niin veikkaan että satula(t) on vanhuuttaan/käyttämättömyyttään jumissa.

Mulla meni kuskin puolen käsijarruvaijerin kuori omassa puhki (otti ilmeisesti madalluksen seurauksena äänenvaimentimeen kiinni), ja sitä kautta vaijeriin pääsi kosteutta ja muuta ryönää sisään, josta seurasi että takapyörä oli aina jonkun matkaa lukossa vaikka käsijarrun vapautti. Tämä oireilu alkoi tietenkin Liettuan IMMissä, juuri kun piti lähteä ajamaan autoslalomia.

Jos satula menee vaihtoon, niin kannattaa tsekata Meretekin purkuosien valikoima, niillä on -70% ale vuoden loppuun: https://webshop.meretek.fi/

Link to comment
Share on other sites

Eikös nuo uudet satulat sais halvemminkin, jos antaa entiset vaihdossa. Ainakin useisiin merkkeihin nuo on pantillisia. Epäilen, ettei tuo jousen vaihto auta.

Link to comment
Share on other sites

Juu, paskassa kunnossahan nuo ovat, mutta vissiin toimivat suht normaalisti kun jarruista ei valitettu, pelkästään siitä, että kässäri ei toimi oikealla puolella. Jokatapauksessa uusi kaapeli tilauksessa, samaten vissiin se jousisarja. Kaapeli oli ainakin vähän rispaantuneen oloinen takapäästä, eli ajattelin sen kuitenkin vaihtaa. Levyä ja palaa saa sitten tarvittaessa marmoritiskiltä, jos niikseen tulee, pitää katsoa millanen katastrofi huomenna kun mennään potkimaan 😄 Ei ihan liikaa napostelis vaihtaa taakse paloja ja levyjä, sen verran mennyt tuohon tänä vuonna jo rahaa 😂 Satulat sitten taas vielä isompi vaihtokohde, toki voi olla että pienellä purkamisella ja puhdistamisella saa toimimaan paljon paremmin.

Link to comment
Share on other sites

No ei todellakaan toimi jarrut normaalisti ton näkösillä levyillä. 😄 Mutta eipä näissä takajarrut ihan mahdottomasti osallistu jarrutukseen, tärkeämpää on ettei etujarrut pääse tohon kuntoon. Käyttiksestä just vaihdoin ton näköset levyt pois joka nurkasta, vaikkei niistä leimalla sanomista tullutkaan. Pysähtyy nyt ihan eri tavalla.

Link to comment
Share on other sites

Ai, et meinannu levyjä uusia? Omaan uusin levyt, kun huomasin keväällä olevan tässä kunnossa renkaitten vaihdon yhteydessä. Hyvin vielä toimi kaikki. Meinasin nuo vielä työmaan sorvissa käyttää, ei vielä oo ehtiny...Ei ollu uudet pahanhintaiset tarvikkeena. Noilla oli ajettu vaan n.90 000.20211129_182802.thumb.jpg.afda64b3c300dd03fb3d3e6ec1b53e3a.jpg20211129_182738.thumb.jpg.59a084255c5c7e7cf7daed090f7df03e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan, osat löytyy ihan AD vara-osa liikkeestä, eikä oo kalliita verrattuna marmori tiskin hintoihin.

R 53 malli on jo 20 v vanha, kyllä löytyy satulatkin sieltä.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin täältä löytyy asiansa osaava AD varaosa liike, tosin Venäläisetkin kävivät täältä paljon osia ostamassa, johtuisko siitä? Mutta tämäkin liike tilaa mitä ei löydy ja seuraavana päivänä on.

Link to comment
Share on other sites

Kaapelihan se. Otettiin irti, ei saanut paljain käsin liikuteltua letkussaan. Uusi vaijeri sisälle, ja samalla jousi varmuuden vuoksi, niin ainakin vaikuttaa pelittävän. Jarrupalat näytti olevan ihan fine, eli vain nuo levyt ottaneet osumaa. Pitää funtsia milloin ne haluaa vaihtaa, paskakuntoinenhan se on.

Link to comment
Share on other sites

Mä oletin että kokeilit jo itse vaijerin toiminnan. Mulla tosiaan oli mekanismi rikki/paskaa päässyt niin se kässäri jäi hiukan päälle ja sääti sitä vasten tosiaan käyttöjarrunkin.

Levyt sorvaten jos pintaa on. Ihme ettei hylännyt tuon näköisillä. Itse sain hylsyn vähän ehkä paremman näköisillä vaikka jarrut pitikin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...