Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

Näissä vanhoissa rakkineissa ei ole tehostinpakkoa vaikka sellainen alunperin olisikin. Tosin voi joutua tekemään poljinvoimatestin, eli X-poljinvoimalla pitää löytyä Y-jarruteho. Simppeli homma, etsii paikan missä on poljinvoima-anturi jarrudynon kanssa naitettu (oppilaitoksissa todennäköisimmin löytää moisen, esim Turun teku) ja jarruttelemaan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Näissä vanhoissa rakkineissa ei ole tehostinpakkoa vaikka sellainen alunperin olisikin. Tosin voi joutua tekemään poljinvoimatestin, eli X-poljinvoimalla pitää löytyä Y-jarruteho. Simppeli homma, etsii paikan missä on poljinvoima-anturi jarrudynon kanssa naitettu (oppilaitoksissa todennäköisimmin löytää moisen, esim Turun teku) ja jarruttelemaan.

 

Onko sulla tuosta mustaa valkoisella? Tai minkä pykälän mukaan tuo menee, että voi tarvittaessa esittää faktaa konttorilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Hieman on taas edistymistä tapahtunut, kaikkea pientä ja tässä pari kuvaa.

 

Mittarit ovat suunnilleen paikoillaan, pari kytkintä vielä uupuu joille en ole paikkaa keksinyt. Lämppärikin löysi paikkansa. Sekin tuli täysin purettua ja pulverimaalattua. Sisälle laitoin pari tehokkaammanpuoleista pc-tuuletinta korvaamaan konehuoneen puolelle sijoitettavan elämää isomman muovikotelon. Rundikellon päädyin sitten puolivahingossa laittamaan rattiputkeen kiinni. Sulakeboksin paikka tulee kuskin puolelle kojetaulun alle. Siitä en ehtinyt sitten tänään ottaa kuvia.

 

van_sisusta01.jpg

 

Nyt on molemmat lampun ja puskurit kiinni sekä ison työn jälkeen myös polttoaineen täyttökaukalokin paikoillaan. Yllättäen sen kiinnitys ei sitten enää olekaan ihan mallia alkuperäinen :)

 

van_takaalakulma02.jpg

 

Vanteetkin on nyt pulverimaalattuna, mutta muutaman mutkan vuoksi niitä ei vielä saanut alle.. ehkä kuukauden sisään sitten.

Link to comment
Share on other sites

Näyttävä pelihän siitä tulee!

Vaikka onkin "omituiset" takavalot ;)

Onko ne sellaiset jenkkimallit. Kaikki saman kuvun alla (valot, vilkut, jarruvalot).

Muistanko väärin, mutta mielestäni joskus muinoin ei sellaisia hyväksytty missään muussa tapauksessa kuin jos olivat alkuperäisenä.

Jokin hämärä mielikuva on, että joku yritti joskus 80-luvulla samanlaista muutosta, mutta ei käynyt konttorilla.

No, ajat ovat toiset.

Hienot ne on :)

Link to comment
Share on other sites

Saa olla punaiset takasuuntavalot, taikka vaihtoehtoisesti jos haluaa todella erottua joukosta (sekä selittämistä ja hankaluuksia katsastuksessa ja liikenteessä), keltainen jarruvalo on myös sallittu :)

 

01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti

- linja-, kuorma- ja erikoisautossa kaksi takavaloa, muussa autossa ainakin yksi takavalo. Jos yksi valo, sen on sijaittava keskiviivalla tai vasemmalla.

 

- autossa tulee olla ainakin yksi jarruvalo.

--- milloin jarruvalo ei ole täysin erillään takavalosta ja ajoneuvossa on kaksi takavaloa tulee jarruvaloja myös olla kaksi.

--- kahta useampaa taka- ja jarruvaloa ei saa asentaa.

--- jarruvalojen väri punainen, ruskean- tai punakeltainen.

--- jarruvalon teho vähintään kolme kertaa takavalon teho.

 

- autossa tulee olla suuntavalot tai suuntaviitat.

 

- suuntavalon väri: eteenpäin valkoinen, keltainen tai ruskeankeltainen, taakse ruskean- tai

punakeltainen tahi punainen.

Link to comment
Share on other sites

 

01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti

 

--- kahta useampaa taka- ja jarruvaloa ei saa asentaa.

Ei taida olla tuore määräys, mites nyky autojen lisäjarruvalot? Oon ite aikoinaan kahdentanut erääseen Opeliin takavalot eikä tullut mitään huomautuksia.

Koirankoppi: älä aina viiti pelotella noilla laillisuus jutuilla, nykyään ollaan suvaitsevampia.

Link to comment
Share on other sites

Itseasiassa katsastuskonttorilla sain valituksia lisäjarruvalosta jonka asensin oranssiin miniin reilu 10v sitten. Sanoi vaan, että se on väärin asennettu eikä se ikkunan takana saisi olla. (e-hyväksytty valo joka siihen on tarkoitettu). Ei kyllä sanonut että mihin se pitäisi sitten asentaa. Samassa kohdassa se on kyllä siitä asti ollut ja mihinkään en ole sitä vaihtanut eikä sen koommin ole siitä valitettukaan. Taisi olla silloin inssillä huono päivä ja piti päästä jostain valittamaan =)

Link to comment
Share on other sites

Suvaitsevaisuus voi olla miehestä kiinni ;) Kaikilla ei ole lakipykälät mielessä dokumentteineen konttorille mennessä.

Varmasti ollaan suvaitsevampia nykyään, mutta tulkintoja voi olla silti monenlaisia. Ei ole pahitteeksi olla jo mennessään selitykset mielessä.

Kaikenlaista kyykytystä on tullut koettua vuosien varrella eri laitteitten kanssa.

Laajoista peltiosien vaihdoista ei konttorilla kannata koskaan rehennellä ja Minin kohdalla jos kysytään onko takakelkka vaihdettu, niin kannattaa sanoa että vanha, hyvin säilynyt puhallettu ja maalattu ;) .

Jos "ilkeä" katsastusmies ensin pääsee jyvälle mittavista koritöistä ja siihen lisää koneen vaihdon, jarrut ja jonkin uudistetun sisustan, jota ei voi väittää alkuperäiseksi, voipi tulla tosi pahoja ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Ei taida olla tuore määräys, mites nyky autojen lisäjarruvalot?

 

Arvasin että joku puuttuu tuohon. Määräykset ovat täysin "tuoreita" ja voimassaolevia, mutta niihin on voinut tulla helpotuksia vuosien varrella. Tämä oli vain listaus mitä tähän -62 vuosimallin Miniin saa laittaa, uuteen autoon on turha yrittää laittaa keltaisia jarruvaloja. Täältä varmasti vanhemmat harrastajat muistavat että juurikin tuohon perustuen, ei aikoinaan saanut asentaa sitä lisäjarruvaloa autoon, vaan hylky tuli. Myöhemmin sitten sallittiin lisäjarruvalon asentaminen, joka myös pätee takautuvasti vanhempiin autoihin.

 

Jos nyt sitten halutaan myös muita sääntöjä ottaa mukaan mitkä ei suoranaisesti tätä projektia koske. Lisäjarruvalo tuli sallituksi 1.12.1987 ja takavaloja sai ruveta kahdentamaan 1.4.1979 alkaen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Renkaat vihdoin alla 8)

 

vani_valkosivutalla01.jpg

 

Nyt vaan pitää sitten noihin etuvanteisiin hommata lyhyet kartiomalliset mutterit, että saan kapselit päälle. Nuo nykyiset kun ovat liian pitkät ja 60ast. mutterit ovat sitten liian jyrkällä kulmalla. Saas nähä paljon tuo rengas sitten käytännössä tulee edestä ulkopuolelle kun auton saa laskettua alas. Toivottavasti selviän leveällä kromilistalla.

Link to comment
Share on other sites

Yhtä osaa etsiessä kaivoin sitten kaikki osalaatikot läpi ja sieltä löytyi sitten aiemmin tänään kaipaamani pyöränmutterit joita en edes tiennyt omistavani sekä ne vetareitten mukit vastakappaleineen jotka olivat piiloutuneet muovipussiin ihan mun nenän alle. Noh, ompahan sitten taas toiset varalla. Kummasti sitä noita osia ja muuta tavaraa kertyy reilussa kymmenessä vuodessa nurkkiin. Pitää kyllä jostain hommata iso läjä muovisia läpinäkyviä laatikoita mihin laittaa nuo osat, niin ne olisivat hieman helpommin löydettävissä.

Link to comment
Share on other sites

Noi takavalothan taitaa ihan sopia tohon ;)

Vanhan silmä tottuu 8)

Hyvällä maulla duunattu peli!

Maskina oikean Mk1 Minin kaari olisi kyllä ollut hienompi ::)

Ritilän olisi sitten voinut duunailla miksi vaan.

Link to comment
Share on other sites

Kaikkeen tottuu ;)

 

Kyllä mulla mk1:n viiksikin ois hyllyssä, mutta siinä on jonkin verta muhkuraa ja toi innon viiksi on täysin ehjä. Paljon siinä on kyl jynssäämistä ennen kuin sen voi kiinni laittaa. Ritilästä ei tosiaan ole vielä tietoa, että millaisen teen. Riippunee pitkälti siitä, että millaisia materiaaleja satun löytämään, kun sitä alan valmistamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Valkosivumaalilla :) mulla on tuossa hyllyssä toinen purkki ylimääräisenä kun tilasin samalla kaks kun ei nostanut postikuluja islannista. Saas ny nähdä, että miten pysyvät käytännössä kiinni, se maali kun muodosti tuollaisen joustavan kumimaisen kerroksen ja nuo reunat ovat hieman epämääräiset tällä hetkellä. Onneksi sitä voi kuitenkin maalilla korjailla tarpeen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...