Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

Taas on yksi hionnantäytteinen viikonloppu takana. Juuri kun aattelin, että nyt se on hyvä niin sain maalarin käymään pikaisesti paikalla kattomassa projektia. Sanoi vaan, että onhan tätä hiottu ja osoitti useat kohdat jotka pitää tehdä uudestaan jos siitä hyvän haluaa. Ei naurattunut ei. Siitä sitten vaan uudet kerrokset kittiä kylkiin ja kattoon ja armotonta hiomista. Kieltämättä nyt ne paikat ovat huomattavasti paremmat kuin aiemmin, mutta pari kohtaa vielä on sellaisia, että pistää hieman silmään. Lähinnä sen takia, kun se pelti oli vähän peltomainen jo aloitusvaiheessa enkä mitään järkkyä kittikerrosta halua pellin päälle jättää. Jos sitä vaikka jo ens viikonloppuna sais nuo pohjatyöt oikeasti valmiiksi.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Niinpä. Varsinkin kun sitä kittiä joka laittaa liian vähän tai sitten hioo liikaa pois jolloin se muoto katoaa jolloin on taas aloitettava alusta. Sitten kun pinnan saa suoraksi yhteen suuntaan, niin toisesta kulmasta kokeiltuna se pinta on yhtä aallokkoa. Ei tätä kyllä opi kuin tekemällä.

Link to comment
Share on other sites

Jos "keskeltä" kittiä tai jostain siltä alueelta missä on kittiä tulee peltiä näkyviin niin anna siihen iskua jollain terävällä. Jos ei muuta ole niin ruuvimeisselillä. Pelti menee alaspäin ja kutistuu. Helpompi tehdä kun on lommolla eikä ylhäällä :) Maalaushan on helppoa kun vaan ruiskuttelee mutta hyvän maalarin erottaa siitä että osaa tehdä hyvät pohjat :)

Link to comment
Share on other sites

Kyl sitä vasaraa on tullut näytettyä pelleille :) Yhtä kohtaa kyllä voisi vielä hieman paukutella jos se siitä paranisi. Puupalaa/lautaa olen käyttänyt tuossa hionnassa apuna. kummasti saa helpommin tasaisempaa jälkeä kuin vapaalla kädellä. Noi Minin pokkaukset ja peltien liitoskohdat vaan ovat kettumaisia saada suoraksi. Kauheaa nysväystä... ainakin mun mielestä ::)

Link to comment
Share on other sites

Kauan tässä kestikin, mutta vani on vihdoin ja viimein maalattu. Kuten niin monessa muussakin asiassa, niin kyllä tässäkin maalipinnassa tekijän kädenjälki näkyy (niin hyvässä kuin pahassa), mutta yleisilme on suht onnistunut ainakin omasta mielestä 8)

 

Katon maalausta:

katon_maalaus01.jpg

 

Luukut maalattu:

maalattu_luukut01.jpg

 

maalattu_luukut02.jpg

 

Kyljet:

maalattu_kyljet01.jpg

 

maalattu_keula01.jpg

 

Ja sitten mattalakan jälkeen. Enemmän se puolikiiltävää kyllä muistuttaa...

 

maalattu_kyljet02.jpg

 

maalattu_kotitallissa01.jpg

 

Ja katosta tuli yllättävän suora ja korinvärinen kattoluukku kruunaa kakun:

maalattu_kattoluukku01.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tänään tuli sitten postissa jenkkilästä johtosarja. Siinä onkin sitten sovittelemista vanin instrumentteihin, ei ole ihan mikään bolt-on viritys, mutta ompahan enemmän kuin ne 4 sulaketta ja muutama ominaisuus enemmän kuin vakiossa.

 

Viime vklna tuli laitettua sitten reilu 6m2 audiojannujenkin suosimaa äänieristettäkin vaniin. Kummasti loppui peltien kumina asentamisen jälkeen. Kuvia tulossa sitten jahka niitä kerkiän ottamaan.

Link to comment
Share on other sites

Noh, aluksi piti hommata huomattavasti edullisempi kuin mitä alkuperäinen johtosatsi olisi tullut maksamaan, mutta siitä satsista puuttui niin paljon piuhaa ja ohjeistus/tuki oli vähän niin ja näin, niin päädyin hieman kalliimpaan satsiin. Vakiojohtosarja nyt joka tapauksessa ei olisi käynyt, niin tämä rodeihin sun muihin vastaaviin suunniteltu piuhasatsi on käytännössä paras vaihtoehto lähtökohdaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No mutta nythän tää alkaa jo näyttää ihan autolta.. levitoivalta sellaiselta tosin.

 

vani_luukutkiinni_01.jpg

 

Oli kyllä kauhean tuskan takana saada luukut sopimaan. Voi olla, että pitää vielä kerran (tai kaks) ottaa kuskin puoli irti ja hinkata kiinnitysreikiä, että saisi edes vähän välystä takareunaan. Kyllä noita luukkuja soviteltiin paikalleen ennen maalausta, mutta nyt sovittaessa huomasi ettei osat sopineetkaan heittämällä paikalleen. Takaovetkaan eivät muuten ole samanmittaiset :o Kuskin ovelle piti näyttää rautasahaa ja hitsipilliä että sen sai istumaan nätisti paikalleen. Saas nähdä miten käy kun jossain vaiheessa saan luukkujen tiivisteet asennettua ::)

 

NIin ja tässä vielä epämääräinen kuva äänieristeistä. Ei kyllä tuosta sisätilasta saa sitten millään hyvää kuvaa otettua tai sitten en vaan jaksa kikkailla tarpeeksi tuon kameran kanssa. Joka tapauksessa, siellä on jotain 6m2 Silent Coat äänieristemattoa. Luulis edes vähän hiljentävän ajomelua, kun pellit eivät enää resonoi.

 

vani_aanieristys01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varsinkin tässä valaistuksessa väri on oikeasti hieno...tiedän että ei ole sun suunnitelmissa, mutta tuohon väriin ja sivuseinään sopisi hyvin joku hieno maalattu tai teipattu teksti, joku retro mainos tjsp

 

hehheh. itseasissa... noh.. laitan kuvia sitten myöhemmin ;)

Link to comment
Share on other sites

Moottorikin löysi tänään tiensä kelkkaan.

 

vani_moottori01.jpg

 

Voisikos joku kertoa mulle, että kumpi tuossa pääsylinterissä on taakse ja kumpi etujarruille menevä puoli? Kyseessä siis black tag -mallin pääsylinteri.

 

vani_paasylinteri01.jpg

 

Tuonkin kiinni laittaminen piti olla ihan bolt-on juttu, kunnes kiinnittäessä hokasin, että katos, eihän tämä pääsylinteri mahdukaan tuosta konehuoneen reiästä läpi. Vaihtoon meni myös pedaalihässäkkä, koska eihän mk1:n kyseiseen palikkaan mahdu tandem-pääsylinterin tiivisteen lautasta. Onneksi hyllystä löytyi ruiskuminin vastaava palikka. Eli vartin hommaan meni sitten koko aamupäivä.

Link to comment
Share on other sites

Hieno pelihän siitä kehittyy! :)

Vaikka tuleekin tommonen "customi" versio ihan hyvällä maulla, niin Vanin omat takavalot olisi kyllä sopinut tyyliin parhaiten ;)

Vaan eipä kai sitä vielä tiedä?

Link to comment
Share on other sites

Yleensä alimpaan nippaan tulee ensiöpiiri ja ylempään toisiopiiri. Tuleeko sulla pelkää etu/takapiiri jako ? Mulla oli itsellä sama sylinteri ja ihan normi mini pedaalit ja kaikki sopi ilman kikkailua paikoilleen, en oikein ymmärrä mitä lautasta tarkoitat ? Itsellä oli ensiöpiirissä etupää ja toisiopiirissä takapää.

 

Takavaloista sen verran että 50-mallin Ponchon valot ovat ihan klassikot ja kauniin simppelit. Itse en tykkää 59 cadillacin valoista joita on survottu vähän liikaakin sinne sun tänne. Mutta makuasia sanoi koira kun pallejaan nuoli ;D

Link to comment
Share on other sites

No mutta kun kaikilla on vaneissa alkuperäiset valot, niin pitäähän sitä nyt jotenkin erottua joukosta ;)

 

Pahus kun ei tullut otettua kuvaa siitä pääsylinterin sovittelusta, niin olisi nähnyt kuinka paljon noilla osilla on eroa mk1 ja +mk4 versioitten välillä. Sen pääsylinterin alla on kumihaitari jonka alla se lautanen on pitämässä sitä kumia siinä jousen päällä suojana. Se sitten ottaa kiinni siihen pedaalihässäkän reunaan kiinni. Ja tosiaan siinä mk1 pedaalihässäkässä (oikea nimi olisi kiva tietää :) ) on ne reiätkin samankokoiset eli tuon uudemman pääsylinterin pohja ei mahdu siitä edes läpi.

 

Jakana mulla on tälläinen kalikka jakamassa etu/takapään:

 

FAM7821.jpg

 

Tuli aikoinaan muitten osien mukana, kun ostin tehostajan briteistä. Siitä osasatsista on nyt käytössä lähestulkoon kaikki muut palikat paitsi se tehostin jonka takia sen ostin ^-^ Tuossa palikassa tuo oikeanpuoleinen reikä puhaltaa suoraan läpi ja taaemmassa on selkeä vastus. Oletan, että jälkimmäiseen kytketään takapään jarrut?

Link to comment
Share on other sites

Sparesin sivuilta löytyi tämmöistä tietoa:

 

If tampered with - either bits replaced/removed that aren't standard or are missing altogether - it's a little more difficult. True, you have a 50/50 chance of getting it right, but 'guess-ology' where the braking system is concerned is very irresponsible. Early-type front/rear split system master cylinders used the conventional Imperial threaded fittings. In these units, the lower/bottom port feeds the front brakes, the upper/top port therefore feeding the rear brakes. The later master cylinder (GMC227 - supplied as a replacement for the early types and requires a conversion pipe kit, sometimes identifiable by a yellow plastic band around the cylinder body) has metric threaded fittings with nuts of two different sizes - top one bigger than the bottom one. The conversion pipe kit is necessary because the piston functions (and therefore the port supply ones too) are reversed. The upper/top port feeds the front brakes, the lower/bottom one feeding the rear brakes.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...