Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

Pientä päivitystä: Vetarit ois kasattu pienemmillä päillä, että nyt mahtuvat kuppeihin (kiitokset Turun kaimalle). Jarrulevyt menee toistamiseen sorviin, että saa satulat sisemmäs ja 10" renkaat mahtumaan. Eli jos vaikka jo maaliskuussa ois jarrut kasassa. Enhän niitä olekaan kuin kohta puol vuotta vääntänyt.

 

En tiedä, että kuinka helposti vanin bensatankin pitäisi mennä alunperin paikoilleen, mutta meillä siihen hommaan meni 1.5pv. Ensin takakelkan irroitusjumppa, sitten lattiassa olevaa reikää isommaksi, että sai edes jotenkin sen tankin väännettyä paikoilleen, rälläkän laulattamista ja vasarointia, ettei takahelma ota kiinni jne. Piti sitä kyljessä olevaa tankin täyttökaukaloakin muokata isolla kädellä, että kaikki mahtui paikoilleen. Mitä ilmeisemmin ovat mitat hieman muuttuneet vuosien saatossa kun mikään ei mene kohdilleen edes isolla vasaralla.

 

Uus pakoputkikin on viittä vaille kiinni. Ei sitten hyllystä löytynytkään putken kiristimiä joten se homma jäi ens kertaan. Pääsi sentään mallaamaan sitä paikoilleen. Bensalinjoilla sama homma, parista pikku nippelistä kiinni etten saanut kaikkia palikoita kiinni. Putken sain kuitenkin nätisti vedettyä paikoilleen. Vielä pitää miettiä mitä kautta letkun vetää konehuoneessa, että sais kaikki siististi kiinni.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vanin tankki menee normisti paikalleen ihan vain nostamalla ilman minkäänlaista väkivaltaa. Siihen pohjassa olevaan reikään tulee kuminen läpivientikaulus.

Että jotain pieniä muutoksia on tainnut tapahtua ;)

Link to comment
Share on other sites

Nyt ollaan otettu vaihteeksi kaksi askelta eteen ja yksi taakse normaalin sijaan, eli osia on saatu kasaan:

 

Jarrut ois vihdoin saatu kasaan ja ilmattua. wuhuu 8)

 

van_etujarru01.jpg

 

Putkistokin on tukevasti kiinni ja näkyy tuolla bensapumppukin. Konehuoneen puolelta vaan pitää pari palikkaa uusia, niin sitten saa polttoainepuolenkin valmiiksi. Putkiston laitoin niin ylös kuin sen vain sain, jotta välttyis turhilta maakosketuksilta. Kattoo sitten kun saa renkaat alle, että kuinka paljon sitä maavaraa oikein on.

 

van_takaalakulma01.jpg

 

Ja tuli sitä vielä väsättyä se aiemmin mainittu moottorintukikin jämäraudasta.

 

van_moottorintuki01.jpg

 

Kumma juttu muuten, että kun on noita osia itse valmistanut ja kaivanut tallin nurkista ei-alunperin-siihen-tarkoitukseen-tarkoitettuja osia, niin heti sen jälkeen kun osat ovat kiinni autossa, niin eteen osuu se tehtaan valmistama osa jonka olisi vain voinut pultata paikoilleen. Kuten tässä tapauksessa pakoputken kiinnikkeet.

Link to comment
Share on other sites

Onko noissa etujarruissa tuollainen irtonainen/irrotettava levityspala? Jos tuonnäköistä napasysteemiä olisi joskus aikoinaan mennyt Tre:n konttorille tarjoamaan, niin olisivat nauraneet pihalle. Ei olisi ollut mitään toivoa saada tieliikenteeseen. On ilmeisesti käytännöt löystyneet/järkiintyneet.

Hieno pelihän siitä tulee.

Link to comment
Share on other sites

Ohan se, mutta eipä se siel vanne kiinnitettynä mihinkään heilu. Tietääkseni nuo spacerit (levityspalat) ovat aikasta yleisiä muutenkin ja eihän sitä konttorilla niistä yleensäkään mainita ellei erikseen kysytä jos silloinkaan.

 

Aika likelle muuten tulee menemään tuo, ettei tartte laittaa levikkeitä eteen. Pitää varmaan hommata sitä leveää kromilistaa millä saisi pari milliä lisäleveyttä ettei kulutuspinta näy yltä päin ::)

Link to comment
Share on other sites

Minä kävin omien Fiestan jarrujen kanssa konttuurilla, ja kerroin samalla 3cm spacereista. Sanoivat että irtopalat ei ole ok, mutta pyörien omilla pulteilla (ja spacerissa toiset pultit sitten rengasta varten) kiinni oleva on ok. Minulla on Kuplassa samanlaiset 40mm spacerit, ja niistä on kerran kysytty konttorilla että ovatko kiinteät...Ovat kiinni pyörän pulteilla...

 

..mutta eikös nuo takarummut pitäisi myös olla leveää mallia?

 

kaiken kaikkiaan hyvän näköistä jälkeä tulee, ja tuo väri varsinkin istuu hyvin tuohon olemukseen...

Link to comment
Share on other sites

Jaa, no mutta voisihan sitä tehdä noista irtopaloista kiinteät, eli ne voisi pultata noihin jarrulevyihin kiinni. Silloinhan se olisi lakipykälien mukaan OK, eikö? :)

 

Kyllä takana on ihan siihen tarkoitetut rummut mitä aattelinkin. Tuohon kun ei tule samanlaisia vanteita eteen kuin taakse. Yhtä leveät ja tyyliltään samat kylläkin, mutta ET on eri. Näet sitten, kun vanteet on saanut maalattua ja paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

Aken/Trafin ohjeistus on että navan ja vanteen välissä ei saa olla mitään mitä autonvalmistaja tai vanteenvalmistaja ei ole hyväksynyt sinne. Ei ole muuta jäänyt mieleen, tuo aika selkeesti sulkee pultattavatkin pois laillisuuden piiristä. Tulkintojahan laista ja tulkintaohjeistakin on melkein yhtä paljon kuin katsastusinssejä, valitettavasti (tai tässä tapauksessa voisi sanoa onneksi). Mikäli joku löytää faktaa että pultattavat välipalat on laillisia, niin laittakaa ihmeessä siitä tietoa. Valitettavasti vaan noihin katsastusmiesten juttuihin ei voi yhtään luottaa (vielä vähemmän tämmöisten entisten)... Jollain katsatusmiehellä on voinut moinen "erhe" jäädä mieleen jos on katsastanut pari kipaletta autoja missä on esim RH:n adapterivanteet, niissä kun on vannevalmistajan adapterit mitkä ovat luonnollisesti täysin laillisia ja vanteiden mukana tulee paperit niistä.

 

Itte oon tupannut tekeen spacereista sellaiset, ettei niitä kukaan erota. Eli vanteen/navan koon mukaan, ja jos konttorilla jotenkin huomaa, niin silloin on väitetty että ne on tullut vanteen mukana.

Link to comment
Share on other sites

käydessäni konttuurilla, he konsultoivat keskenään kun miettivät mitä sen kanssa tulisi tehdä. Löysivät tämmöisen kohdan säädöksistä (ulkomuistista suurinpiirtein näin)

 

Kohta: jarrut ja pyörännavat: "....omavalmisteosien ollessa kyseessä, on tarvittaessa esitettävä materiaali ja lujuustodistukset jne jne jne"

 

TÄssä vanhempi tarttui sanaan "tarvittaessa", eli mikäli kappale on kiinni yhtä vahvoilla tai vahvemmilla pulteilla kuin mitä pyörän omat pultit, ei he nähnyt tarvetta esittää mitään todistuksia. Sama koski jarrujen adapterilaippaa. Kun kerroin että Minin oma etujarru kilpi on 1.5mm peltiä joka on kolmella pultilla kiinni navassa, niin heille riittää lujuuslaskennaksi se jos adapteri on tehty 5mm plootusta ja kiinni samoilla pulteilla...

Link to comment
Share on other sites

Sekoitetaan vielä soppaa hieman.

Ostin aikoinani uuden 1980 vm Minin ja siellähän on takan rummun ja vanteen välissä "adapteri" noin 3mm paksu, koska Saksassa ei jäänyt renkaan ja korin väliin tarpeeksi tilaa. En tiedä on uudemmissa 10" ollut sama juttu. Tosin 30 -40 mm on hieman eri juttu kestävyyden kannalta...

Link to comment
Share on other sites

Sekoitetaan vielä soppaa hieman.

Ostin aikoinani uuden 1980 vm Minin ja siellähän on takan rummun ja vanteen välissä "adapteri" noin 3mm paksu, koska Saksassa ei jäänyt renkaan ja korin väliin tarpeeksi tilaa. En tiedä on uudemmissa 10" ollut sama juttu. Tosin 30 -40 mm on hieman eri juttu kestävyyden kannalta...

 

Tollasseet oli mun Minissä myös takana silloin kun sen aikoinaan hommasin. Tuon nykyisen adapterin paksuus tais olla 22mm jos en ihan väärin muista. Mistäs noita pultattavia spacereita oikein saa jos ne tarvii vielä hommata? Vai pitääkö tehdä itse?

Link to comment
Share on other sites

Kun hommaa S:n jarrut ja rummut, niin ei tarvitse kikkailla välipalikoitten ja sorvailujen kanssa. Tulee laakista kunnolliset, varmat, toimivat jarrut oikeilla vetonivelillä.

Eikä tarvitse selitellä konttorilla. Kestävyys on testattu vuosikymmenten aikana.

Ei ne nyt niin kalliita ole.

Paitsi tietysti jos kaikki pitää periaatteessa vääntää itse ;)

Link to comment
Share on other sites

Niinpä.

Ja jo hyviksi havaituilla ratkaisuilla voisi säästyä vähemmillä remonteilla. Esim IMMI reissuilla ;D

Mikäs se semmonen reissu olisi missä ei suurin osa paikallaoloajasta mene auton harsimiseen että pääsee kotiin ;D

Link to comment
Share on other sites

Lievää kettuilua havaittavissa ;)

 

Kai se tosiaan on omasta päästä kiinni, ettei nuo vakioratkaisut ole yleensä itseään miellyttäneet jonka takia pitää yrittää tehdä jotain erikoista vaikka se välillä tarkoittaakin perse edellä puuhun menemistä. Mutta kukin harrastaa tavallaan, eiköstä vain? 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Piti hieman piristää itteään ja laittaa vähän krominkiiltoa kiinni 8)

 

vani_keula_kromia.jpg

 

Konehuonekin alkaa täyttymään kovaa vauhtia. Vielä puuttuu ainakin pissapojan moottori, pesunesteenputeli ja raitisilmaputki. Nii ja ne sähköhärpäkkeet.

 

van_konehuone01.jpg

 

Nuo spacerit on muuten nyt sitten pultattu kiinni jarrulevyihin. Ei ainakaan pääse heilumaan vaikkei nyt ihan yks yhteen ole pykälien kanssa.

 

Jos muuten joku haluaa vaihtaa omat lyhyet öljynlauhduttajan letkut pitkiin versioihin jotka mulla on tuossa, niin saa ilmoittaa :)

Link to comment
Share on other sites

Jaaha Innocentin maski tulossa , kun kehykset jo näkyy ???

 

Tuskin tulee innon maskia ja tuon viiksenhän löysin saksan immistä - halvalla tietenkin. Enköhän mä tuohon tyhjästä jonkin väännä. Muutamia ideoita on, mutta saa nähdä millainen siihen sitten joskus ilmestyy :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...