Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

Siis tuota ferreksiä ei ollut tuolla kitin alla, kun ekat täplät ilmaantuivat kitin lävitse. Taisi olla Mastonin pohjamaalia, mitä siel oli alla (autokäyttöön tarkoitettu) jonka maalasin viime vuonna. Laitoin tuota ferreksiä sitten puhdistuksen jälkeen josta myöskin tuli lieviä täpliä lävitse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

yleensä käytäntö on että ennen kittausta ei ruiskittais mitään,kitti pysyy parhaiten puhtaalla hiotulla pellillä eikä yleensä reagoi tuollatavoin kuin autossasi,kannattais kysyä paikallisesta maalaamosta tai joltain maalarilta että mitkä aineet siellä reagoivat keskenään,jos kitin läpi tulee täpliä muutamassa päivässä niin pintamaalin läpikin tulee täplät varmasti läpi,kannatta selvittää ennen kuin jatkat pohjatöitä mitkä aineet siellä sotivat keskenään :)

Link to comment
Share on other sites

Siis tuota ferreksiä ei ollut tuolla kitin alla, kun ekat täplät ilmaantuivat kitin lävitse. Taisi olla Mastonin pohjamaalia, mitä siel oli alla (autokäyttöön tarkoitettu) jonka maalasin viime vuonna. Laitoin tuota ferreksiä sitten puhdistuksen jälkeen josta myöskin tuli lieviä täpliä lävitse.

 

Omassa projektissa kävi ammattilainen antamassa vinkkejä pohjiin ja minulla oli kyljen paklauksissa myös kiehuneita paikkoja. Syylliseksi epäiltiin Mastonin ruostepohjaa. Maalarin mukaan Mastonin pohjamaalit on 1K tuotteita, joissa käytetty liuotin on pakkeleille sopimaton. Eli ei moisia maaleja tai maalin on annettava kuivua viikkoja, että kaikki liuotin on varmasti haihtunut.

 

Näin siis viisattiin minua.

Link to comment
Share on other sites

No mutta mites tuon kittaamisen yms voin sitten käytännössä toteuttaa ilman pelkoa pellin ruostumisesta näin syksyllä/talvella, kun ajanpuutteesta johtuen on käytännön mahdottumuus edes saman viikon (kuukauden?) aikana ottaa kaikkia maaleja/kittejä pelliltä pois, putsata ja laittaa uutta kittikerrosta päälle? Puhumattakaan siitä, että pellit olisivat suorat ja maalausvalmiit...

 

Se pitää vielä mainita, että vain ja ainoastaan noissa kohdissa missä sitä tinaa on, niin tuo kitti/pohjamaali kiehuu. Muualla samaa ongelmaa ei ole ikinä tullut vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Tässä omia ohjenuoriani. Auton maalaus on sellainen asia, että sen voi kaiketi tehdä monella tapaa ja varmasti kohta joku vastaa tähän, että ei noin saa tehdä. Eli jokainen tehköön kuinka tykkää, mutta näin tein itse. Aika näyttää kauanko pysyy pellissä kiinni.

Pakkelit ja pohjamaalit on aina huokoisia ja kylmässä tilassa ne ruostuu aikaa myöten. Eli jos ei omaa lämmintä paikkaa, niin itse en pohjia tekisi pikkuhiljaa vuosien/kuukausien varrella. Eli odota, että saat riittävästi aikaa tai vedä pintaväri päälle suojaamaan. Itselläni on pohjamaali pakkelin alla. Kyljet on tinattu ja tinauksen jälkeen hyvin pesty, että kaikki mahdollinen syövyttävä saatu pois.

Toinen minkä opin on se, että pohjamaalit, pakkelit ja muut mömmöt pitää sopia yhteen. Eli itse en metsästä tarjous pohjamaaleja ja pakkeleita, vaan haen kaikki samasta paikasta(automaalikauppa), mistä saan myös osaavat työohjeet. Muutamien kymppien säästöt palaa aina hermojen menetyksenä. Itsellä oli alkuun ongelmia juuri kiehumisten kanssa, mutta kun lopetti Mastoneilla leikkimisen, niin huoletkin loppu.

Link to comment
Share on other sites

Eli jos ei omaa lämmintä paikkaa, niin itse en pohjia tekisi pikkuhiljaa vuosien/kuukausien varrella. Eli odota, että saat riittävästi aikaa tai vedä pintaväri päälle suojaamaan.

 

Jaa, että ens kesänä sitten uutta yritystä tuosta päätellen ja nyt pitäisi laittaa vani jo unten maille.. Jos ajan kanssa ei saa tehdä, niin eihän auton pohjatöitä saa valmiiksi viikonlopun aikana tehtyä kuin 10 hengen ammattilaisryhmä joka puskee töitä 30h päivässä :o Ehkä vähän kärjistettyä, mutta hermot alkaa menemään, kun ei saa valmista aikaan...

Link to comment
Share on other sites

Sekaannunpa vielä senverran, vaikka en olekaan asiantuntija.

Siis vain niistä kohdista tunkee ruskeeta missä tinattu?

Muistan yhden homman vuosien,vuosien takaa kun poistin pystylistat ministä. Hitsasin/ tinasin saumat ja muistan kun sieltäkin hikoili ruskeeta tinausten alta, ei ollut edes mitään pohjamaalia päällä ja auto oli kokoajan lämpösessä ja olin kyllä tehnyt homman ihan kirkkaalle pellille.

Lämmitin hikoilevat kohdat kuumailmapuhaltimella ennen maalausta niin että saumoista "kiehui"? ruskeat pois ja pyyhin ohentimella. Sitten ei enää hikoillut!?

En tiedä mitä tein väärin tai oikein, mutta lopulta kuitenkin onnistui.

Sen jälkeen en ole tinaillut.

Link to comment
Share on other sites

No sitten mulle tulee mieleen, vaikka en nimenomaan mitään autoista ymmärrä, että onko tina ollut alkuunkaan ns. koritinaa? Jos se ollut juotostinaa, jossa on juoksuteaine (ovat jotain suoloja) mukana ja täten ryhtynyt reagoimaan...

 

Kyllä se ihan koritinaa oli mitä tuossa käytettiin.

Link to comment
Share on other sites

jos ymmärsin oikein läpi tulee ainoastaan tinatuista kohdista,silloin tinaus ei ole tehty oikein eli tinarundia ei ole lämmitetty tarpeeksi tai on tinattu putsaamattoman tinarundin päälle.hioitko tinatut kohdat tinauksen jälkeen vai veditkö kitin päälle.mitä liukaste ainetta käytit puu lastassa kun levitit tinaa.oikea oppisesti tinattu kohta ei reagoi kitin kanssa.pitäis tietää kaikki kemikaalit ja työtavat että vois antaa jonkunlaisia neuvoja vaikka netissä on aika vaikeeta neuvoa mutta yritetään ja hyvinhän foorumilaisilta neuvoja tulee :)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se tina takuulla oli tarpeeksi lämmintä, kun kerta oli juoksevassa muodossa. Se mitä ainetta peltiin siveltiin ennen tinaamista, en kyllä muista/tiedä. Pitää tallilla seuraavan kerran käydessä kattoa, että mitä se on. Kyseiseen tarkoitukseen tehtyä ainetta se kuitenkin on.

 

Tinattu pinta kyllä tuli viilattua tasaiseksi ennen pohjamaalia/kittiä. Hetkinen, liukasteet? mitkä liukasteet?

Link to comment
Share on other sites

yleensä puiseen tinalastaan laitetaan liukastetta että pehmeä tina ei tarttuisi lastaan kiinni kun viimeistellään tinattua pintaa, lämmitetään jonkun verran puulastaa ja levitetää barafiiniä tai öljyä näin ainakin itse teen ja 80-90 luvulla autopeltiseppä koulussa opetettiin tekemään näin, jokainen seppä jonka olen nähnyt tinaavan on myös toiminut näin

Link to comment
Share on other sites

Pitänee tuo muistaa ens kerralla kun alan tinaamaan. Mutta mutta, eikös tuo parafiini tai öljy sitten irtoa tuonne sulan tinan sekaan lämmitettäessä? Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan ole haittaa jos sitä kerta ammattilaisetkin käyttävät..

Link to comment
Share on other sites

Noniin, vanin kyljet tullaan sitten soodapuhaltamaan sisältä ja ulkoolta kuun lopussa, että pääsen aloittamaan täysin puhtaalta pöydältä (hermot meni). Sit vaan hommaan nuo kitit ja maalit yhdestä ja samasta paikkaa (todennäköisesti automaalit.net) jotta ovat takuulla yhteensopivia keskenään ettei yllätyksiä enää tulisi.

Link to comment
Share on other sites

ostatko maalaus tuotteet netistä?jos näin on niin en kyllä suosittele,jos paikkakunnallasi on automaalaus tuotteisiin erikoistunut liike niin osta sieltä sillä sieltä saat asiantuntevaa neuvontaa tuotteista ja kertovat oikean työ järjestyksen ja mikä sopii minkäkin päälle ja millä aineella ruostesuojataan,on varmaankin vähän kalliimpaa kuin netissä mutta mielestäni turvallisempaa käyttää,aina pitää muistaa että maalaus voi mennä ketuilleen vaikka käyttäisi oikeita aineitakin mutta onnistumis prosentti kasvaa kyllä hurjasti oikeilla aineilla ;)

Link to comment
Share on other sites

No tällä hetkellä odotan tuolta puljusta listaa yhteensopivista maaleista ja tarvikkeista, että mitä tulisin tarvitsemaan. Ei tosiaan ole tarkoituksena ihan sokkona noita maaleja ym hommata ja vaan levitellä pintaan =). Jos sieltä ei tule asiantuntevaa palautetta, niin tallia lähin automaalikauppa taitaa löytyä lohjalta josta pitää sitten kysellä seuraavaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Noniin, pientä päivitystä taas pitkästä aikaa. Vanin kyljet tuli soodapuhallettua jotta päästiin aloittamaan puhtaalta pöydältä. Olisi tosiaan pitänyt heti projektin alkajaisiksi tuo koppa puhaltaa ihan puhtaaksi, noh, ens projektin yhteydessä sitten. Ja nyt niitä kuvia...

 

Vaniin tuleva, aiemmin oranssissa minissä ollut 1380cc konekin sai osansa soodapuhalluksesta. Nyt vaan pitäisi päättää että maalaisiko sitä tuon korin väriseksi (mikä se sitten ikinä tulee olemaankaan) vai mustaksi...

 

van_moottoripuhallettu.jpg

 

Vasen kylki puhallettuna. Ei tosiaan ole montaa suoraa kohtaa.

 

van_vaskylkipuhallettu.jpg

 

Oikea kylki olikin sitten hieman pahempi, tässä sisältä puhallettu pahin kohta.

 

van_kylkisisalta.jpg

 

Sitten vain rälläkkä laulamaan ja hetken päästä siinä olikin sitten sopivan kokoinen reikä.

 

van_reikakyljessa.jpg

 

Peltipalan sovitusta paikoilleen. Voin kertoa, etten ihan ekoilla kerroilla saanut tuota peltia taipumaan haluamaani pokkausmuotoon.

 

van_kylkipalansovitus.jpg

 

Noh, joka tapauksessa. Siihen se tuli hitsattua ja tinaa heitettyä päälle. Eiköhän sitä sitten viimeiset muodot tehdä kitillä.

 

van_kylki_hitsattu.jpg

 

Seuraavaksi olikin kattoluukun aukon vuoro. Tältä se näytti puhalluksen jäljiltä:

 

van_kattoluukku_ruoste.jpg

 

Isä sitten väänsi yhdestä pellin palasesta siihen nohevan näköisen palan tilalle.

 

van_kattoluukunaukkopelti.jpg

 

Vani vaan kyljelleen jotta reiän leikkaus ja hitsaus helpottuu. Joo, ei tosiaan ole mitään grilliä käytössä, mutta käy se näinkin :) Niin ja tuota soodaa on sitten ihan kaikkialla...

 

van_kyljellaan.jpg

 

Ja siinä sitten sovitetaan uutta palaa paikoilleen. Jostain kumman syystä multa jäi ottamatta kuvat hitsatusta lopputuloksesta.

 

van_kattoluukunsovitus.jpg

 

Tuossa kävi vielä sellainen ikävämpi juttu, että tuo kattopelti sitten otti itseensä hitsauksesta (tosi ylläri) ja väänsi itsensä solmuun. Nyt on sitten vielä edessä alapuolelle tukien tekeminen mikä pakottaisi pellin takaisin alkuperäiseen muotoonsa.

Link to comment
Share on other sites

Ennemmin kannattas ettiä sieltäpäin joku "vanhempi"peltivelho joka oikos ton katon,tuppaavat vaan olemaan katoava luonnonvara.Pääsin 15v sitten katsomaan yhden sepän työskentelyä,oikoi katolleen ajetusta autosta peltejä kaasupillin ja märän rätin kanssa ja suht suoraa tuli.En kyllä itse sitä opetellut(harmi)Toisen kerran oioin itse yhden Tojotan konepellin kyseisen sepän neuvoilla,kaveri istui parin metrin päässä ja sanoi aina mihin kohtaan piti laittaa lankun pätkä alle ja vasaralla päälle ja suoraa tuli niinkin ohuesta pellistä.Kyseinen mestari on ikävä kyllä jo poistunut taivaallisille pajoille.RIP. :'(

Link to comment
Share on other sites

olen Turbo 69:n kanssa samaa mieltä. Koeta oikoa ensin.

 

Pelti on aika tyhmä. Se osaa vain venyä tai kutistua. Ja mihin muotoon se on venymällä mennyt, niin saa kutistamalla takaisin. Ainakin periaatteessa. Eli paljon tallisalmiakkia tai muuta asennuksessa tarvittavaa ja aikaa. Kyllä se siitä.

 

Omassa vanissa oli melko pahat perunapellot kyljessä ja tuli yllättävän hyvä vaikka tein ihan ekaa kertaa. Itse en käyttänyt pilliä lämmön tuontiin vaan kitkalaikkaa. Märkä rätti, jossa veden seassa vähän saippuaa. Kokeile edes. Ei se enempää kieroksi mene. ???

Link to comment
Share on other sites

Pitäisi varmaan tuota kutistamista/venyttämistä harjoitella ensin jollain muulla peltipalalla kuin isolla kattopellillä ja tosiaan ettiä jostain vähän ohjeentapaista, että mistä lähteä liikkeelle. Ymmärrän kyl hyvin, että minkä takia tuohon kattoon tuli myöhemmin tehtaan toimesta pokkaukset..

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...