Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

Alkaa olemaan kohta vuosi takana tämänkin projektin aloittamisesta joten on varmaan aika näyttää hieman kuvia edistymisestä :) Tämän kanssa ei tosin ole mikään kiirus joten tämä valmistuu kun ehtii (toiv. jo ensi kesänä). Yllätyksenä ei varmaan tule se, että aikomuksena ei ole todellakaan entisöidä tätä yksilöä, vaan rakennetaan enemmän oman maun mukaan. Idea miltä tämän pitäisi näyttää valmiina on kyllä suht selkeä ;) Tosin tästä jätetään kaikki ylimääräiset sähköhärpäkkeet pois ja pidetään asiat mahdollisimman simppeleinä.

 

Ideana itsellä oli, että tekisin tätä aina silloin kun ehdin hyvänä hitsausharjoitteena, mutta koska vani on vanhempien tallissa ja isälläni tuntuu olevan enemmän aikaa kuin itsellä, niin arvatkaapa vaan kuka on tehnyt suurimman työn noiden peltihommien kanssa :) Tosin ei voi kuin kiittää, olisi muuten koppa vieläkin pihalla odottamassa fiksaamista =)

 

Tässä pari kuvaa lähtökohdasta. Todella kaukaa kaunis ja ruosteeton yksilö  ;D

 

JSG-61_01.jpg

 

keula itseasiassa näyttää ruosteettomalta, mutta eihän se sitä todellakaan ole mikä kävi myöhemmin ilmi.

 

JSG-61_03.jpg

 

Takapääkin lähes tulkoon ehjä. Noi "pellit" lähti sormin irti...

 

JSG-61_07.jpg

 

kabiini kaikessa yksinkertaisuudessaan. Huomatkaa hyvältä lupaavat kyljet.

 

van_ohjaamo01.jpg

 

Ja kyllä sieltä takapenkkikin löytyy tarpeeseen tulleiden peltiosien kanssa :)

 

van_takakontti01.jpg

 

Tässä vaiheessa 99% osista oli purettu ja osa pohjan pelleistä jo korjattu.

 

van_ilmassa.jpg

 

Ja tämä ehkä kuvaa ruosteen määrää kaikkein parhaiten.

 

van_ruostetta01.jpg

 

keskipalkin tilalle tehtiinkin sitten tälläinen ratkaisu. Samalla näkyy, että kuinka paljon lattiasta piti korjailla peltejä. Taskutkin tehtiin samalla uudet.

 

van_keskiputket.jpg

 

Taka "ikkunat" olivat mallia irroitettavat. Olivat kiinnitetty vaihtelevasti poppareilla, ruuveilla ja kitillä jota oli paljon. Yllätykseksi myös koritinaa löytyi vähäsen. Kiinnityskohdat sitten siistittiin ja "ikkuna" hitsattiin takaisin kiinni ja siistittiin koritinalla.

 

van_ilmassa02.jpg

 

Yllättäen ruostetta löytyy täältäkin.

 

van_kattoluukku.jpg

 

Eikös tämä ole se oikea määrä mitä yleensä käytetään kittiä kun siistitään kylkilinjaa? ;)

 

van_kylkipakkeli01.jpg

 

Ulkona lumi maassa ja vanissa pohja massattu ja pellit uusittu takaosaan.

 

van_massattu.jpg

 

Sitten muutama kuva selvittämään luukkujen kuntoa:

 

van_takaovi01.jpg

 

van_takaovi02.jpg

 

Noiden korjaamiseksi tarvittiin 2 uutta (käytettyä) ovea josta otettiin tarvittavat palat ovien ehjäämiseksi. Tässä(kin) vaiheessa kiitoksia kaimalle Jokioisten suuntaan tarvittavien peltien löytymisestä ;)

 

van_takaovi03.jpg

 

van_takaovi04.jpg

 

Etuovista en ole vielä muistanut ottaa kuvia. Nekin olivat mädät alareunoista kuten voi olettaa.

 

Tämän hetken tilanne näyttää suunnilleen tältä. Hiekkapuhallettu ja pulverimaalattu takakelkka on paikoillaan uusine puslineen ja pultteineen (oli aivan järkky urakka laittaa kiinni kun herra Murphy oli samaan aikaan kyläilemässä!)

 

van_ilmassa03.jpg

 

Tulipellistäkin (vai rintapelti?) tuli paikkailtua n. 20 erikokoista reikää ja viimeistelyt meneillään, että siitä saisi edes suht suoran oloisen.

 

van_tulipelti01.jpg

 

Takaosakin on pääosin pelleiltään kunnossa ja saanut päälleen vähintäänkin tyylikkään värin =)

 

van_takakontti02.jpg

 

Tässä sitten vielä hitsattu ja tinattu konepelti. Oli "hieman" kuhmuinen yksilö. Kyllä tästä vielä hyvä saadaan :)

 

van_konepelti01.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

HUH :-X

Ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä oma Vani rojekti oli helppo nakki silloin aikanaan, vaikkei se silloin siltä tuntunut.

Viimeistään silloin kun tuollainen ikkunaylläri olisi tullut vastaan kittimälleineen, niin olisi mennyt kyllä varaosa/paali rivistöön.

Onneksi sulla reipas isäpappa :)

Link to comment
Share on other sites

No ei tuo nyt onneksi ihan läpimätä kuitenkaan ollut =) Onhan sitä nähty tapauksia missä koko auto on pelkkää pitsiä ja siitä lähetty rakentamaan uutta.

 

Harmi ettei kontin puolelta tullut otettua kuvia ennen niiden korjaamista. Sieltä löytyi todella mielenkiintoisia ylläreitä kun otin rälläkällä pääliruosteita irti. Siel oli hitsattu ruostuneen pellin päälle vain uutta ja jätetty vanha mätänemään alle. Samaan tyyliin oli kyllä muuallakin näitä "korjauksia" tehty.  Noita korjauslappujan tuo koppa on ihan täynnä =) Tuo kylki tuli taottua suoraksi sisältäpäin ja siihen hitsattiin sitten L-pala vielä vahvikkeeksi ettei pääse enää painumaan takasin sisäänpäin. Kyl tuo kylki vielä suoraksi saadaan :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia =) Tälläisten projektikuntoisten autojen löytäminen on aina mielenkiintoista. Tästäkin kuulin veljeltä joka kuuli sen kaverilta joka tiesi tälläisen vanin olevan mahdollisesti myynnissä henkilöllä x  ;D Ei siinä mitään, mutta loppupeleissä useiden puheluiden jälkeen vani käytiin hakemassa tutun miniharrastajan pihalta jossa se oli seissyt jo jonkin aikaa kun omistaja x ei ehtinyt sillä ajella eikä sillä ollut muuta säilytyspaikkaa. Pienet on minipiirit  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tuli viikonloppuna hieman hiottua vania ja korjailtua ruostekohtia:

 

a-pilari1.jpg

 

a-pilari2.jpg

 

a-pilari3.jpg

 

Konehuoneen puolelta alka olemaan kaikki ylimääräiset reiät tukittu ja pitkälti maalipinnat hiottu. Useamman tunnin sain käytettyä myös lokasuojan pellin oikomiseen että sai näyttämään samalta kuin toinen puoli. En kyl ymmärrä, että miten pirussa noi pellit on aikaisemmin saatu asennettua niin solmuun...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
"Tälläisen minäkin haluaisin seuraavaksi miniksi"

Osta valmis VIRHEETÖN!

Tarjolla olisi ;) -65 umpikylki

No eihän se sitten ole "projekti"

 

Hieno peli on myynnissä mutta totta on, että projektia (vania) etsitään työn alle.  :) Työkaverilla on yksi vani projekti jota se ei myy mutta ei myöskään itse saa tehtyä  >:(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Peltityöt etenee hitaasti mutta varmasti ja tälläistä on saatu aikaan muiden perushommien ohella:

 

van_louvers01.jpg

 

van_louvers02.jpg

 

Ainoa vaan, että tuossa konepellissä on vielä paljon työstämistä, että sen saa menemään linjassa korin muitten peltien kanssa, että kyllä se vielä tulee saamaan isosta vasarasta ;)

Link to comment
Share on other sites

Kukaan ei voi mennä väittämään, että olet pilannut hyvän entisöintikohteen ;)

Hyvä että puhtia riittää pelastaa tällainenkin ja arvatenkin lopputuloksesta tulee hieno, tyylikäs, Minin näköinen! rakennettu versio.

Hianoo :)

Toivottavasti Mobiliassa näkyy!

Link to comment
Share on other sites

Kukaan ei voi mennä väittämään, että olet pilannut hyvän entisöintikohteen ;)

Hyvä että puhtia riittää pelastaa tällainenkin ja arvatenkin lopputuloksesta tulee hieno, tyylikäs, Minin näköinen! rakennettu versio.

Hianoo :)

Toivottavasti Mobiliassa näkyy!

 

On käynyt mielessä, että voisi hommata sen 'Pelastettu museoinnilta' tarran tuohon sitten kun tuo joskus valmistuu ;D

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mulla siellä on tarvittaessa käytössä 3kW lämmitin, jottei sinne ihan täysin jäädy, mutta niin lämpimäksi sitä tallia ei saa millään, että saisi kittaukset tehtyä  :-\ Mutta jos edes nuo luukut saisi talven aikana tehtyä maalia-vaille valmiiksi sisällä, niin sekin kyl auttaisi. Noita pikkukohteita on vaan ihan pirusti tuossa kopassa mitä pitäisi siihen vielä ennen kuin edes pääsee koppaa kunnolla hiomaan maalausta varten (konepelti, etu-ja takaovet, etu-ja takapenkin kiinnikkeet ja kippausmekanismit, akun kiinnikkeet jne jne......) Jos sitä oikeastaan tähtäis vuoden 2011 Mobiliaan tuon kanssa  ::)

 

Sitten toiseen miniin mul on vielä tekeillä uus imusarja (kaiken muun lisäksi) joka vaatii sitten megalla säätöjen uudestaan hakemisen yms. Että siinäkin menee vielä oma aikansa. Eipähän ainakaan ole tekemisen puutetta  ;D

Link to comment
Share on other sites

ääh...lämmitetty talli on täysin yliarvostettua....

 

P.S: Tuohon vaniinhan sopisi paremmin jotkut vihreät istuimet ...(vink vink)... minä tietäisin jonkun joka voisi ostaa punaiset etupenkit    ::)

 

Ainoa vaan, että ei tuota todellakaan vihreäksi maalata ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tänks. Tuossa on vaan vielä toooodella pitkä tie edessä ennen kuin on valmis. Mut tekemällähän noi yleensä valmistuu ;) Tossa äsken Chopper Challengea kattoessani sain taas muutaman lisäidean miten voisi ulkoasun/muun värimaailman toteuttaa, mutta saa nyt nähdä mihin päätyy ja onko ittessa ainesta jokaisen pikkunippelin viimeistelyyn tietyn tyylin saavuttamista varten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Pientä päivitystä pitkästä aikaa. Ovia hieman mallailtiin paikoilleen. Apparin puoli meni kohtuu kivuttomasti paikalleen, mutta kuskin puolta saa vielä hinkata ettei ota karmeihin kiinni. Saranoita isä väänsi eräs päivä 3h, että sai ne taas käyttökelpoisiksi ettei tarvitse uusia hommata :) Penkeillekin on tullut suunniteltua uudet kiinnikkeet sun muut, että saa tuon takapenkin kippaavaksi. Siitä kuvia sitten myöhemmin.

 

van_takaa_201004.jpg

 

van_ovet_201004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joo, ei kyl ole aikomuksissa todellakaan tuosta pikkistä tehdä. Hankitaan siihen tarkoitukseen sitten jokin oikeasti mätä yksilö jos oikeaa pikkistä ei löydy. Siis sitten joskus hamassa tulevaisuudessa kun nää muut projektit on saatu valmiiksi =)

 

Lari: Ei tuota nyt ihan orkkikseksi voi kyl sanoa ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...