Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kattopellin oikaisu tapahtuu vasaraa ja vastarautaa käyttämällä,ensiksi oikaistaan niin suoraksi kuin mahdollista sen jälkeen koitetaan kuinkapaljon on venymiä,venymät kutistetaa kaasupilleillä ja märkää rättiä käyttäen (vanhan koulukunnan käyttämä tyyli)olen itsekkin useesti käyttänyt tuota tyyliä,en suosittele tulee useesti enemmän vauriota jos ei hallitse tuota tyyliä.nykyään hiilikumilla kutistetaan että mikkiin laitetaan hiilipuikko ja langansyöttö nollille virta sopivaksi pyöritellään venymäkohtien päällä niin että tulee lämmöstä punanen viiva sitten nopea jäähdytys näin pelti kutistuu,pellin venytys tapahtuu että vasarretaa peltiä suoraan vastarautaa vasten vasaralla.olen lukenut tällä foorumilla että oikaistut katot ovat klump klump mallisia,mielestäni sepällä on vain jäänyt työ vähän kesken kun on jäänyt löysäksi,elikkä lyö sieltä missä on ylhäällä alas ja missä on alhaalla niin ylös sitten on suora näinhän kirjoissa ja netissä neuvotaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Netti on täynnä erinäisiä ohjeita ja videoita asiasta. Minä kattelin muutaman tuolta ja ryhdyin hommiin. Itse ainakin yllätyin positiivisesti kuinka "helppoa" homma oli.

auts,tuo kolahti itse olin 90luvulla 10 vuotta vanhankansan peltisepän opissa ja tuntui kokoajan että tulee jatkuvasti uutta vinkkiä ja niksiä miten pelti taipuu,vieläkään ei tunnu että peltityöt ois helppoja,jos tehdään viimeisen päälle hyvää työtä ;)

Link to comment
Share on other sites

Se on kyllä ammattimies, joka Vanin katon oikoo.

Jos ei niitä hommia ole koskaan tehnyt tai edes nähnyt tehtävän, niin voi muutama ehtoo mennä treenaillessa ;)

Toiset on nopeempia oppimaan kuin toiset :)

Link to comment
Share on other sites

Noniin, pitkän päivän pakertamisen tuloksena nyt olisi kattokin oiottu 8) Ei tarvinnut lähteä kutistamaan vaan avasin molempien puolien hitsaussaumat, näytin vasaraa pelleille ja hitsasin takasin kiinni.... ja näytin vähän lisää vasaraa. Ei se kyllä mikään täydellinen ole, mutta eipähän ole enää samalla tavalla mutkalla kuin aiemmin.

 

Tuos nyt kattoluukun aukko hitsattuna ja tinattuna.

 

van_kattoluukku_hitsattu.jpg

 

Sitten tuli muutama ylimääräinen reikä takaosasta laitettua umpeen sekä sain vihdoin ja viimein happomaalin kylkien pintaan. Jos tuo nyt sitten pitäisi vanin ruostevapaana seuraavat x vuotta.

 

van_pohjamaalissa01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Miten pesit soodan pois ennen maalausta?

 

No eipä sitä kyllä tuossa maalattavalla pinnalla juurikaan ollut. Rasvanpoistoaineella kävin nuo pinnat lävitse ennen maalaamista.

 

Tämän päivän aikaansannos. Kuka tunnistaa ekana mistä tavalo on? (ei ole vaikea) :)

 

van_takavalot01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...