Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Melkein katsastin vanin tänään. Melkein sen vuoksi, että olin jo jonottamassa halliin sisään, kun päätin vielä testata valoja ja tööttiä. Noh, valoista paloi sulake ja töötti ei muuten vain halunnut toimia. Ei muuta kuin takaisin kotitalliin fiksaamaan. Syyt löytyivät valokatkaisimelle menevästä piuhasta joka oli jäänyt lämppärin kiinnityksen alle puristuksiin ja veti sieltä maihin ja töötti ei toiminut ilmeisesti sen vuoksi, että oli aivan kiinni maskissa. Nyt molemmat ovat taas kunnossa.

 

Jos sitten ens viikolla yrittäis katsastusta uudestaan...

Link to comment
Share on other sites

Joo, katsastuksesta ois tullut varsin mielenkiintoinen jos oisin noilla vioilla ajanut sisään. Parempi oli, että ajoin tallille niitä fiksailemaan. Hylky ois tullut joka tapauksessa.

 

Ja hyvä, että sait kuplaan leiman vaikka se hieman epävarmalta vaikuttikin 8) Huomen sitten pick-nickiin.

Link to comment
Share on other sites

Alkaa olemaan kohta vuosi takana tämänkin projektin aloittamisesta joten on varmaan aika näyttää hieman kuvia edistymisestä :) Tämän kanssa ei tosin ole mikään kiirus joten tämä valmistuu kun ehtii (toiv. jo ensi kesänä). Yllätyksenä ei varmaan tule se, että aikomuksena ei ole todellakaan entisöidä tätä yksilöä, vaan rakennetaan enemmän oman maun mukaan. Idea miltä tämän pitäisi näyttää valmiina on kyllä suht selkeä ;) Tosin tästä jätetään kaikki ylimääräiset sähköhärpäkkeet pois ja pidetään asiat mahdollisimman simppeleinä.

 

Ideana itsellä oli, että tekisin tätä aina silloin kun ehdin hyvänä hitsausharjoitteena, mutta koska vani on vanhempien tallissa ja isälläni tuntuu olevan enemmän aikaa kuin itsellä, niin arvatkaapa vaan kuka on tehnyt suurimman työn noiden peltihommien kanssa :) Tosin ei voi kuin kiittää, olisi muuten koppa vieläkin pihalla odottamassa fiksaamista =) ]

 

Näinhän se lähes kaikilla kavereilla jotka vastaavia projekteja ja saanu valmiiks on se isä, veli, kaveri suuressa osassa ollu homma loppuu sattamisessa, jotkut ei itse tehny oikeen mitää, mut juttuja kyllä riittää ;D

Tsori en tarkoita "Purtsi" nikkiä millään tavalla ja

anteeks vanhaan juttuun kommentti,lukenu vaa mielekiinolla näit projektijuttuja.

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Harvoin sitä yksi henkilö alusta loppuun asti täysin yksin koko autoa tekee vaikka sellaisiakin tapauksia kyllä on. Hyvä vaan, että saa välillä apua, niin ei tarvitse yksin tuskailla niin montaa vuotta projektin parissa :)

Link to comment
Share on other sites

Nonnii.. Tänään vani sai virallisesti vanhat kilvet takaisin hyväksytyn katsastuksen yhteydessä 8)

 

van_katsastettu080812.jpg

 

Konekin käy nyt suht tasaiseen, mutta nuo lämmöt vaan häiritsevät. Ei nyt kele voi nousta lähes tappiin alta kilsan matkalla. Joko mittari näyttää liikaa tai sitten jossain on pahasti vikaa. Oisin toista mittariakin kokeillut, mutta siinä ei sitten viisari edes värähtänyt. Onko ideoita millä tuon veden lämpötilan saisi kotikonstein kätevästi mitattua, että näkisi onko mittari oikeassa vai ei?

Link to comment
Share on other sites

Tyylikäs peli :)

Mulla olisi uusi ylimääräinen mekaaninen kapillaari, tosin Yazakin, lämpömittari Miniin tehtaan paketissa. 70 luvun tuote.

Varma peli oikeaa lämpöä näyttämään.

Omassa Vanissa varmaan 60-luvulla jo asennettu mekaaninen mittari ja vieläkin toimii moitteetta!

Link to comment
Share on other sites

Tai sitten ihan mikä vaan +100asteeseen kykenevä mittari jäähdyttimen korkin aukosta sisään kun moottori käy, jos ei hitekki infrapunamittaria löydy.

 

Ai juu sellasiakin löytyy vielä :)) mutta tosiaan joissain volttimittareissakin on mahdollisuus lämpötilamittaukseen erillisellä anturilla ja sellaista mekin käytettiin ton infrapunamittarin kanssa kun säädettiin sitä mun näyttöä toimimaan, tossqa infrapunamittarissa on vaan se hyväpuoli että voi helposti mittailla eripuolilta lohkoa/kantta niitä lämpötiloja.

Kinkkumittari vaan korkinläpeen ;) niin kotiväki tykkää.........

 

Seuraavaksi joku kommentoi ettei ennen ollu tollasii ongelmia ku käytettiin aina niin luotettavia Smithsin mittareita ja jos halus tarkistaa lämmön niin kädellä kokeiltiin lohkonpinnasta ;D

Link to comment
Share on other sites

Kinkkumittarilla voi mitata myös kuskin kuumeen vaikka hanurista :)

 

Voihan olla että esim. lämpömittarin anturi on eri paria mittarin kanssa ja näyttää siksi pieleen (jos on sähköinen). Mutta käytä lämpöiseksi ja mittaa tavallisella mittarilla mitä se lämpö todellisuudessa on. Jos on niin lämmin kuin mittari näyttää niin syyläri vaihtoon. Kai sulla kuitenkin on Minin omat tuulettimen siivet ?

 

Termostaatista sen verran että mulla on termostaattiin porattu muutama 6 mm reikä. Mä olen plokannut sen pirullisen letkun pätkän vesipumpun ja kannen välistä pois ja termostaatin reiät päästää hieman vesikiertoa termostaatin ohi.

 

Kyllä mulla on ainakin hieman enemmän uskoa Smithsin lämpömittareihin kuin esim. kierroslukumittareihin...

Link to comment
Share on other sites

Smithsin sähköinen mittari mulla on tuossa käytössä. samanlainen mikä on toisessa minissä jota käytin silloin kun tuo moottori oli siinä kiinni jolloin lämpöongelmia ei ollut. Minin omat tuulettimen siivet on juu. Samoin termostaatissa on myös pari ylimääräistä reikää jotka siihen vuonna miekka ja kirves tein. Vesipumpun nykäsin pois ja totesin sen puhtaaksi ja hyvin pyöriväksi. Just olen uusimassa sen ja kannen väliin tulevan letkun silikoniletkulla kun se menee hyvin tässä samalla.

 

Jäähdytin ja kaikki muutkin reitit on vedellä ja paineilmalla testattu läpi, että virtaa. Kai sitä laitan nuo takaisin kiinni ja laitan kinkkumittarin tai vastaavan jäähdyttimeen ja katson et mitä se näyttää.

Link to comment
Share on other sites

Kai sulla se termostaatti toimii ja avautuu, vaikka olisikin pari ylimääräistä reikää. Eikä ne reijät ole edes tarpeen, jos sulla on se pikku väliletku paikallaan.

Smithsin sähköisiä mittareitakin on ainakin kahta eri tyyppiä, vaikka ulkoisesti näyttävätkin samalta ja antureita myös.

Laita nyt sinne 74 uusi termostaatti ja kokeile. Ei se ainakaan kallis kokeilu ole.

Link to comment
Share on other sites

Kai sulla se termostaatti toimii ja avautuu, vaikka olisikin pari ylimääräistä reikää. Eikä ne reijät ole edes tarpeen, jos sulla on se pikku väliletku paikallaan.

Smithsin sähköisiä mittareitakin on ainakin kahta eri tyyppiä, vaikka ulkoisesti näyttävätkin samalta ja antureita myös.

Laita nyt sinne 74 uusi termostaatti ja kokeile. Ei se ainakaan kallis kokeilu ole.

 

Termostaatti on testattu toimivaksi mittarin kera. Avautuu 74 asteessa että siinä vika ei ole.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt ois ensimmäinen virallinen pidempi lenkki tehty (130km suuntaansa) Turun Kustom Showhun. Aiemmat lenkit ovat olleet alta 5km joten nyt tuli hyvin testattua että pysyykö laite kasassa vai ei.

 

Noh, korjauslistalle ensimmäisenä joutui vilkkuviikselle menevä liitin joka pitää uusia. Olin siis aiemmin siihen uuden liittimen laittanut, mutta se ei ilmeisemmin ole tarkoitukseen sopiva joten pitää laittaa sellainen johon ei tule kosketusongelmia. Turkuun saapuessa tuli selväksi, että en ollut karhentanut renkaita tarpeeksi ennen kuin maalasin ne valkosivut, koska maali oli alkanut repeilemään ja nyt takaisin tallille tullessa oli muutamasta renkaasta puolet valkosivuista jääneet maantien laitaan. Eli kaikki renkaat pitäisi hioa ja maalata uusiksi ennen x-tremeä. Kolmantena vaan ei vähäisimpänä vikana kaasuvaijeri jää kantamaan. Olkoonkin että se on uusi eikä siinä ole mitään tiukkoja mutkia, niin silti se kanittaa. Pitänee nykäistä koko paska irti ja tutkia, että mikä siinä mättää. On meinaan hieman ärsyttävä.

 

Ja lopuksi tuli todettua, että vanin tankillisella pääsee tuon reissun juuri ja juuri. Loppui nimittäin bensa lähiaseman nurkalle takaisin tullessa. Kanisterista vaan sen verta tankkiin ainetta, että sai ajettua tankille ettei työntöhommiin tarvinnut ryhtyä. Muutoin kyllä vani kulki tasaisesti, ratti ei täritä eikä puolla mihinkään suuntaan. Jarrutkin toimivat mutta ei niissä tehoa ole samalla lailla kuin oranssin minin levyissä. Pitää vaan ajaa maltilla.

Link to comment
Share on other sites

Nonniin. Nyt toimii vilkkuviiksikin niin kuin pitääkin. Ryöväsin uudet liittimet suzukin johtosarjasta joka mulla oli jemmassa 8) Kaasuvaijerinkin fiksasin, siitä oli hajonnut se tulipeltiä vasten tuleva osa. Heikkoa tekoa sanon minä.

 

Tuli myös huomattua, että jarrunestettä oli hieman kulunut ja lopulta vuotokohta löytyi tehostimen huohottimesta(??) josta nestettä oli läpi tullut. Nykäsin sitten koko tehostimen pois ja johan on nyt huomattavasti parempi tuntuma jarruihin.

 

Sitten tuosta lämpömittarista, tein sellaisen havainnon että jos laturi ei lataa ajossa, niin lämpömittari näyttää huomattavasti vähemmän kuin normaalisti eli varmaankin oikeaa lukemaa. Ettei olisi käynyt niin että virta tulee mittarille suoraan sulakerasialta eikä kierrä jännitetasaajan kautta.. noh, pitää tutkia.

 

Ja viimeisenä sitten sellainen varoituksen sana, että älkää jättäkö mitään rättejä konehuoneeseen ja varsinkaan pakosarjan lähettyville. Saattaa syttyä nimittäin ajon aikana palamaan. Kokemusta on.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...