Jump to content

Austin Mini Van '62


Purtsi

Recommended Posts

  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mielestäni olen kehunut ??? !

Kunhan pieniä omaan silmään sopivia vihjeitä antanut ::)

Ostahan Janne valmis Vani, niin pääset joskus Minillä ajamaan ;)

Eikä tartte selkä kipeänä rassata :)

Link to comment
Share on other sites

Purtsi!

 

Juu lupa on hommata , mutta lompakko on toista mieltä :)

 

Koirankoppi!

 

Seuraava mini mikä ostetaan on "valmis" ,millä pääsee tosiaan ajamaan. Heti , kun lompakko asiaan myönteisesti suhtautuu:)

 

Je ei tällä selällä nyt tehdä vielä kuukauteen mitään raskasta , mutta kyllä se tästä :)

 

T:Janne

 

Sori offtopic!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Sähköt kytketty päälle ekaa kertaa ja osa sähkölaitteista toimii ja loput joko väärin tai ei ollenkaan.

 

Nyt sitten pitää selvittää, että minkä takia osaan piuhoista menee virta ja miksi toisiin ei. Luulisi että toimisi kerta johdoissakin luki, että mihin ne tulee kytkeä. Ilmeisemmin se ei sitten olekaan ihan niin yksinkertaista.

Link to comment
Share on other sites

Pitkällisten starttailujen ja akkuvaikeuksien jälkeen kone kävi hetken kolmella pytyllä yhden tulpanhatun ollessa irti. Tänään on lähtö IMMiin joten nyt tulee parin viikon tauko rakenteluun. Vahvasti kuitenkin vaikuttaisi, että sähköissä on jotain häikkää, joka maadoitus tai virtapuolella, koska aikaisemmin näkynyt kipinä on nyt toisinaan täysin hukassa. Ja tiedetään tiedetään, jos olisin käyttänyt minin omaa johtosarjaa, niin vani olisi jo käynnistynyt ::)

 

Niin ja bonuksena vielä mun pitää nykäistä takatukivarret irti ja laittaa niihin uudet sisuskalut ja akselit. En tiedä mitä oikein olin ajatellut niitä kasatessa, koska ne eivät missään nimessä ole käyttökelpoiset.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Nyt löytyi kipinä ja bensaakin saa, mutta ei p*****e lähde käyntiin. Ei lähde käyntiin pumppaamalla/läppä auki/ryypyllä/ilman ryyppyä. Tulpat ovat kosteat, aina kun niitä tarkistan. Sytkää en saa edes väkisin käännettyä 180ast, joten sen luulisi olevan sitten ok. Piuhojen järjestys on myös oikein eikä sitä kanttakaan voi kääntää toisinpäin. Merkkasin sytkän paikankin ennen kuin sen otin pois pari vuotta sitten, joten pitäisi olla kohdillaan. Koetettiin myös kääntää sytkää samalla kun startattiin, mutta ainoa mitä tapahtui oli sähköiskun saaminen näpeille. Jotain hajallako?

Link to comment
Share on other sites

Perusennakko virtakynän kanssa paikalleen. Kattoo jakajasta että pyörijä osoittaa ykkösnavalle kun 1-4 on ylhäällä.

Jos perusennakko on esim 5 astetta, niin varmasti lähtee sytyn puolesta käyntiin. Kai jakopää on oikein kasattu?

Vähän on tietotaito hukassa, jos sytkää startatessa käännellään ;)

Link to comment
Share on other sites

Noh, takatukivarret ovat taas kunnossa, että alusta alkaa olemaan kunnossa. tosin etupään pallonivelet pitää vielä tarkistaa. Sisusta taasen.. kojetaulun ympärille olen tehnyt sapluunat verhoilulle, muita paneeleja en ole ehtinyt tekemään. Lisäksi sitten nahat joista piti tehdä verhoilu ovat menneet talven aikana homeeseen joten ei tule sitten täysnahkasisustaa tähän Miniin kuten olin suunnitellut. On tosiaan mennyt aika paljon aikaa tuon oranssin Minin kanssa IMMin vuoksi niin ei vania ehtinyt oikein rakentamaan. Eli en voi luvata, että tulisin vanilla vielä kesäkokoukseen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tämän hetkinen tilanne oisi seuraava:

 

- Pako/imusarjaan laitettu uusi tiiviste. Oli taas jokin älynväläys laittaa vanha tiiviste viimeksi kiinni joka tietenkin vuosi kuin seula.

- Konehuone valmis, tosin venakopasta en ole varma, että teenkö sille vielä jotain.

- Konepelti on paikoillaan ja lukituskin toimii purkamisen ja rasvaamisen jälkeen oikein mainiosti.

- Kuskin ovi ei enää roiku.

- Kattoverhoilun etuosan runko muokattu sopivaksi ja uusi nahka laitettu päälle. Viimeistä ompelua ja liimaamista vaille valmis.

- Takaovissa tiivisteet sekä ikkunat.

- Tuulilasi laitettu paikoilleen vain jotta huomasin auringon siihen paistaessa, että sehän pitää joko hioa tai vaihtaa uuteen.

- Kuskin penkin kiinnikkeitä muokattu sellaisiksi, että ratin takana mahtuu olemaan.

- ENSIAJO suoritettu. Kone ei käynyt oikein kaikilla pytyillä, savuttikin hieman ja kytkin otti kiinni poikkeuksellisen ylhäältä. Venakoppa otettiin pois ja tarkistettiin että aukeaako venat vai ei, kyllä aukeaa. Kävin hakemassa uudet tulpatkin joita voisi kokeilla jos nykyiset ovat kuolleet vanhuuteen. Jatketaan huomenna tuon ihmettelyä.

Link to comment
Share on other sites

Empä sitten ole ehtinyt laittamaan moottoria tuon jälkeen käyntiin, mutta kaikkea muuta on tullut tehtyä:

 

Etupenkkien rungoista on isoimmat ruosteet poistettu ja laitettu uutta maalia päälle. Pohjalle on laitettu sohvasta jousia, koska alkuperäiset kumijouset olivat täysin revenneet liitoksistaan. Nyt ovat taas mukavat istua. Tai noh, niin mukavat kuin voivat olla.

 

etupenkit01.jpg

 

Takaosan kattoverhoilun runkokin on nyt verhoilua vaille valmis. On tosiaan tehty kaatopaikalta(?) löytyneistä verhokiskoista. Ainoa varsinainen kulu tuohon on sitten se vinyyli joka vedetään päälle. Sitä ei valitettavasti löytynyt omasta jemmasta niin paljoa, että olisi voinut hyödyntää.

 

van_kattoverhoilurunko.jpg

 

Päätin sitten maalata venakopan samalla vihreällä kuin mitä moottori on. Kyllä se vaan näyttää paljon paremmalta kuin kiiltävänä. Tuulilasinpesunesteensäiliön sain tehtyä tyhjästä asetonipurkista eikä tarvinnut maksaa kahtakymppiä uudesta säiliöstä ja tuo on ihan tyyliinsopivakin. Ainakin omasta mielestä. Eipä tuonne konehuoneeseen enää mitään tarvitse sitten tehdäkään.

 

van_konehuone02.jpg

 

Seuraavaksi onkin vuorossa takaosan verhoilu jota en ole vielä täysin päättänyt, että miten sen toteutan. Vahva idea siihen kyllä on. Niin ja enköhän ne jarrutkin saa tän kuun aikana jotenkin selvitettyä, että pääsen edes pick-nickiin.

Link to comment
Share on other sites

Näin taas tehtiin pienellä budjetilla maski Vaniin:

 

1. otetaan käsittelyyn kaatopaikalta löydetty mk3/4 maski.

 

kaatismaski01.jpg

 

2. Puretaan se osiin.

 

kaatismaski02.jpg

 

3. Leikataan siitä noin 4cm pois pystysuunnassa ja vajaa 10cm leveyssuunnassa ja laitetaan takaisin kasaan.

 

kaatismaski03.jpg

 

4. Suoristetaan ja kiillotetaan vanhat rivat, uusi maali rungon päälle ja poppareilla rivat kiinni. Hieman trimmataan ripojen pituuksia ja hoplaa, meillä on innocentin viiksen sisään mahtuva maski.

 

kaatismaski04.jpg

 

kaatismaski05_valmis.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...