Jump to content

Mini R53 ropausta


minapamina
 Share

Recommended Posts

Joo, itsekkin ihmettelen miten ei valittanut jarruista 😅 Mutta kaikki lasketaan? Vaijeria kokeilin, mutta en osannut sanoa johtuuko jumi itse vaijerista vai jarrusatulasta vai mĂ€nnistĂ€ vai mistĂ€, veikkaus vaijeriin oli, kun pÀÀ oli snadisti rispaantunut. Mutta onhan nuo levyt ja sitĂ€ myötĂ€ palat vaihdettava jossain vĂ€lissĂ€, vĂ€hĂ€n vaan auki koitanko ensi kesĂ€ksi saada jostain jcw/r56 jarrut, vai tyydynkö normaaleihin.

Link to comment
Share on other sites

Mulle just katsastusinssi selitti ettei se niiden jarrudyno varsinaisesti mittaa jarrujen absoluuttista tehoa, vain tasaisuutta vasen vs. oikea. HylkÀys tehdÀÀn sitten silmÀmÀÀrÀisesti jos levyt nÀyttÀÀ liian pahalta, tai jos sillÀ lyhyellÀ koeajopÀtkÀllÀ tuntuu ettei jarrut pidÀ.

Mutta hyvÀ jos vaijerin vaihdolla selvisi.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Mulle just katsastusinssi selitti ettei se niiden jarrudyno varsinaisesti mittaa jarrujen absoluuttista tehoa, vain tasaisuutta vasen vs. oikea. HylkÀys tehdÀÀn sitten silmÀmÀÀrÀisesti jos levyt nÀyttÀÀ liian pahalta, tai jos sillÀ lyhyellÀ koeajopÀtkÀllÀ tuntuu ettei jarrut pidÀ.

Mutta hyvÀ jos vaijerin vaihdolla selvisi.

Uskallan vÀittÀÀ, ettÀ kyllÀ se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkÀpÀ inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan hÀntÀ kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissÀ, kuten useimmiten kÀy. TÀllöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitÀisi tarkastaa, ettÀ kokonaisjarruvoima on riittÀvÀ suhteessa kokonaismassaan. TÀmÀ tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillÀ (tai hidastuvuusmittarilla).

Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitÀÀn todellista fysikaalista suuretta, ja hyvÀksyntÀ tulee kunhan lukemat ovat tasaiset.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti:

Uskallan vÀittÀÀ, ettÀ kyllÀ se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkÀpÀ inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan hÀntÀ kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissÀ, kuten useimmiten kÀy. TÀllöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitÀisi tarkastaa, ettÀ kokonaisjarruvoima on riittÀvÀ suhteessa kokonaismassaan. TÀmÀ tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillÀ (tai hidastuvuusmittarilla).

Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitÀÀn todellista fysikaalista suuretta, ja hyvÀksyntÀ tulee kunhan lukemat ovat tasaiset.

Juurikin nÀin.

TÀstÀ syystÀ esimerkiksi mun faijan Alfa 159 ei mene ikinÀ lÀpi siitÀ testistÀ nykylain aikana koska sen jarrujen voima ei riitÀ auton massaan nÀhden.

TÀhÀn toimitti Alfan maahantuoja paperin millÀ piti tÀnÀ vuonna leimata kun vaikka autossa oli kaikki jarrut uudet ei pito jarruissa ollut riittÀvÀ siihen mitÀ ne vaatii.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, karvalakki said:

Uskallan vÀittÀÀ, ettÀ kyllÀ se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkÀpÀ inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan hÀntÀ kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissÀ, kuten useimmiten kÀy.

TodennÀköisesti joo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Noniin, kausi avattu vihdoin. KÀvin pyörÀhtÀmÀssÀ Vantaa Circuitilla, vaikka vÀhÀn tuli vettÀ. Spinnattua tuli pari kertaa, ja vaikka mitÀÀn ei mennyt Rikki isolla R:llÀ, sain jarrupalojen merkkivalon palamaan. Toki jarruista katosi aika tehokkaasti teho ajamalla, mutta valo vielÀ selkeytti ettÀ jarruthan ne on loppu (ei, varikolla savuavat jarrupalat ei myöskÀÀn viitannut tÀhÀn).

 

Eli nyt olisi aika joko ostaa levyt + palat, ja vaihtaa nesteet, tai tehdĂ€ suht suosittu R56 konversio. Onko raadilla kokemuksia tuosta konversiosta, tuoko konkreettista hyötyĂ€, vai kannattaako mennĂ€ vain uusilla levyillĂ€ ja paloilla? Toki isommat jarrut on isommat, mutta toisaalta turha rahanmeno ja lisĂ€paino ei mylskÀÀn ole vĂ€lttĂ€mĂ€ttömyyksiĂ€. Vai onko joku muu pĂ€ivitys esim. palojen osalta paras kompromissi vakiotarvikkeisiin nĂ€hden? Muuten kutsuu Motonetin varaosatiski 😄

 

LisÀksi matkalla himaan alkoi palamaan renkaiden ilmanpainevalo, himassa parkkiksella ihmettelin kun kaikki renkaat oli suht ok nÀköisiÀ. Vissiin jotkun runflatit alla(?). Noh, takaoikea rengas 0bar, ja ilmaa lisÀÀmÀllÀ suhisi selkeÀsti renkaan ja vanteen "saumakohdasta", ulkopuolelta. Eli samalla vÀhintÀÀn renkaat vaihtoon, ehkÀ myös vanteet,

 

Onko raadilla suosituksia rengaskokoon, vakiona noissa 17" vanteissa 205/45R17 - Onko tÀmÀ paras koko, vai kenties 205/40? 215/40? 45?

 

E:

 

https://www.mini2.com/threads/r53-front-brakes-upgrade-big-brake-options.332609/

 

Tuon mukaan ostoslista olisi taakse OEM osat r53:een, tai jotain vÀhÀn parempaa - kuitenkin vakiokokoiset. Eteen sitten R56 satulat ja jarrupalojen pidikkeet, joko uutena tai kÀytettynÀ. KÀytetyt nÀytti romuttamoilla olevan n. 70-80e kpl, uudet 60e+, esim:

 

https://www.autodoc.fi/trw/2186077 https://www.autodoc.fi/trw/2186075

 

Meneekö noilla huti?

 

Pidikkeet vÀhÀn kalliimmat:

 

https://www.autodoc.fi/trw/862001 https://www.autodoc.fi/trw/2183579

 

Ja lopuksi letkut:

 

https://www.autodoc.fi/ridex/17839967

 

Noikin varmasti ok? Sitten kaveriksi R56 levyt, ja jotkin kivat R56 jarrupalat. Muuta ei vissiin tarvitse, eikö tossa pitÀisi olla kaikki tarvittava?

Link to comment
Share on other sites

Vakio jarrut ovet kyllÀ onnettomat, Ahvenistolla ajelin vajaat 2 kierrosta ja ne loppui. Nyt on R56 jarrut edessÀ Carbotechin paloilla. Aluksi oli EBCn palat ja ne ei kestÀ jos radalla ajaa.

Renkaina itsellÀni 215/45/17. En tiedÀ onko paras koko.

Ja jos paino huolettaa niin vakio vanteet (s-spoke) kannattaa vaihtaa toisiin.

 

Link to comment
Share on other sites

Toi 215/45-17 on aika hyvÀ koko, aavistuksen vakiota leveÀmpi, mutta ei vielÀ hankaa mistÀÀn (ainakaan vakiovanteiden ET:llÀ). Ja on useimmiten vakiokokoa halvemmatkin.

Mulla oli tÀssÀ omassa jo tehtaalta noi R56-kokoiset jarrut (eli R53 JCW-jarrut), ja niillÀ pÀrjÀÀ kyllÀ aika pitkÀlle. Kunnon paloilla ne kestÀÀ rata-ajoa aika mukavasti. Carbotech XP8:t toki maksaa aika reippaasti, ja tykkÀÀvÀt vinkua, mutta ei ne ainakaan kesken lopu. MÀ ajoin niillÀ yhdet levyt loppuun, ja paloissa on edelleen n. 7mm pintaa. Ferodon valikoimiin kannattaa myös tutustua. 

Link to comment
Share on other sites

PitÀÀpĂ€ laittaa nĂ€mĂ€ mieleen, ja alkaa vertailemaan hintoja. Tosiaan vakio jarrut onnettomat, toki omat renkaat oli niin kovat, ettĂ€ niiden huonous oli vaikuttamassa asiaan 😄 Mutta ei tosiaan montaa kierrosta voinut ajaa edes Vantaa Circuitilla, ennenkuin alkoi teho kadota ja palat savuta.

 

HyvÀ tieto kanssa tuo, ettÀ 215/45 menee noihin vakio ET48 vanteisiin, toki itsellÀ madallettuna. Tuntuu vaan kumit ja vanteet olevan vÀhÀn kiven alla ja isoilla hintalapuilla tÀllÀ hetkellÀ.

Link to comment
Share on other sites

Osui kanssa silmÀÀn, ettÀ R53 olisi tarjolla joku sarja, jolla saisi Porsche Boxter 986:n satulat sopimaan Miniin. Onko nÀistÀ kokemusta, vai kannattaako suosiolla mennÀ tolla R56 taktiikalla?

Link to comment
Share on other sites

Halvempi konversio taitaa olla Megane RS:n Brembot, eikÀ taatusti jÀÀ tehossa jÀlkeen Boxsterin vastaavista. Nekin toki vaatii adapterit. R56 JCW-jarrujen Budweg-merkkiset kopiot on sitten se helpoin ja halvin 4-mÀntÀinen vaihtoehto, ne on mallia bolt-on. Taatusti riittÀvÀt R53:een ratakÀyttöön.

Mutta kuten Micke tuolla yllÀ huomautti, niin noi S-spoke -vanteet on ihan törkeÀn painoiset (11,8kg), ja vanteiden paino vaikuttaa aika merkittÀvÀsti myös jarrujen tehoon. SieltÀ voi helposti laihduttaa 3-4kg per nurkka. 

Link to comment
Share on other sites

Juu, tarkoitus vaihtaa vanteet, ongelmaksi tulee vaain saatavuus. Assetto Garoja olen pronssisina katsonut, mutta toimitusajat luokkaa 2kk+. JR05 vÀhÀn saman tyylinen, omaan silmÀÀn ei ihan yhtÀ nÀtti, mutta ne olisi sitten reilusti kevyemmÀt. PitÀÀ funtsia mitÀ tÀssÀ maailmantilanteessa saa.

 

Onko noiden R56 jarrujen ja "BBK" vÀlillÀ miten iso ero suorituskyvyssÀ?

 

E: Toinen kysymys, jos eteen vaihtaa R56 jarrut ja palat, tuleeko niiden kanssa kÀyttÀÀ R53 vai R56 jarrupalojen kulumissensoria? Valo palaa, eli uutta tarvii jokatapauksessa ostaa.

Link to comment
Share on other sites

KyllÀhÀn se jarrujen suorituskyky aina kasvaa kun satulassa on reilummin mÀntiÀ ja levyn halkaisija suurenee. Oletettavasti ero on huomattava. Samalla yleensÀ paranee myös jarrujen lÀmmönkesto, kun on enemmÀn massaa ja pinta-alaa. Toisaalta R56-kokoisilla jarruillakin on pÀrjÀnnyt ~265hv tehoilla kun on kunnon palat. Mulla on omassa tuollaiset köyhÀn miehen jarrujÀÀhyt, eli sumuvalojen tilalla suorat haitariputket sisÀlokasuojaan. Ne kun laittoi, niin ei ole enÀÀ vanteiden sovitinrenkaat sulaneet radalla...

Kulumisanturien sopimisesta en osaa sanoa. Realoem.com:sta vois ehkĂ€ vakoilla onko niissĂ€ ylipÀÀtÀÀn eroa. Mulla on ne anturit nippusiteillĂ€ kiinni jossain sisĂ€lokasuojien takana. Ne kun alkaa vilkuttelemaan valoa minusta vĂ€hĂ€n turhan aikaisin, ja aika harvoin menee montaakaan tuhatta kilometriĂ€ ettei palojen kuntoa tule tutkittua, kun renkaat on irti syystĂ€ X tai Y. 😅

Link to comment
Share on other sites

MĂ€ntien mÀÀrĂ€ ei vaikuta suoranaisesti mitenkÀÀn jarrujen ”tehoon”. Mutta isomman jarrupalan kanssa tarvitsee niitĂ€ mĂ€ntiĂ€ olla ettĂ€ saa palaan tasaisen paineen aikaiseksi. Markkinoilla alkaa oleen mitĂ€ omituisimpia ratkaisuja missĂ€ mĂ€ntien lukumÀÀrĂ€llĂ€ myydÀÀn satulaa, vaikka puolellakin mĂ€ntĂ€mÀÀrĂ€llĂ€ selvittĂ€isiin.

 

Liian isoja ei kannata laittaa, niistÀ kun tulee vain ylimÀÀrÀistÀ painoa joka heikentÀÀ sitten muita ominaisuuksia paitsi puheita esson baarissa. Mieluiten juuri jÀÀhdytysputket ja ohjaimet jos rataa ajelee.

Link to comment
Share on other sites

Tilasin alkuun uudet levyt.

Image

IkÀÀnkuin levystÀ puuttuisi pala, selkeÀsti joku painauma. Ja tuo ei tule ihan turvakengÀllÀ potkaisemalla. Toki levyt oli myös muutenkin vÀhÀn kolhiintuneet:

Image

Image

Image

Osa enemmÀn kosmeettista, osa saattaa ihan jo oikeasti vaikuttaa tasapainoon. Toki Brembon sivuilla sanottiin ettÀ saattaa liittyÀ nimenomaan tasapainotukseen, Motonetin aspa taas sanoi ettÀ ei kuulu tuollasia olla. Noh, katotaan, pÀÀasia ettÀ on levyt xd

Link to comment
Share on other sites

KyllÀ tuo jo ehkÀ tasapainoon voi vaikuttaa, missÀ lie valmistettu?

Link to comment
Share on other sites

TÀytyy vielÀ autoja koko ikÀni ropanneena ettÀ vÀlillÀ "anteeksi" huvittaa nÀÀ kysymykset missÀ vain mutta tÀytyy muistaa ettÀ toinen on kelloseppÀ ja toinen aarporaaja niin se laatu odotus on erilainen molemmilla....

 

Siis hyvĂ€llĂ€ tarkoitin tĂ€mĂ€n nyt, hyvĂ€ on kysyĂ€ nÀÀ jutut tietysti 🙂

Link to comment
Share on other sites

Nii, joo, tuonne levyn tuuletus vÀleihinhÀn kertyy ajan myötÀ ruostetta ja muuta likaa. Tasapainottuu itestÀÀn, ei vissiin niin paha, kuin kiero levy, mikÀ tÀristÀÀ jarrutettaessa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, myönnettĂ€köön ettĂ€ mulla ei ole mitÀÀn oikeeta osaamista nĂ€istĂ€ jutuista, kĂ€ytĂ€nnössĂ€ ensin luetaan nettiĂ€ ja kysellÀÀn tyhmiĂ€, sitten sijoitetaan tarpeettoman monta rahaa vanhaan romuun, ja lopuksi toivotaan ettĂ€ saadaan asennettua ja auto toimii 😄 Mutta eiköhĂ€n tÀÀ tĂ€stĂ€, pitÀÀ tilata vielĂ€ loput jarruromut, ja alkaa miettimÀÀn milloin pÀÀsee asentelemaan. Samalla uudet renkaat, vanteet saa vielĂ€ odottaa, kun tuli vĂ€hĂ€n hintavaksi tĂ€mĂ€kin remppa.

Link to comment
Share on other sites

ReikÀlevyt saattaa ratakÀytössÀ alkaa halkeilemaan noista reikien kohdilta. Kannattaa tarkkailla tilannetta. Ei vÀlttÀmÀttÀ aiheuta ongelmia, mutta on syytÀ tiedostaa... itse olen tavallisesti vÀltellyt niitÀ kuin ruttoa, mutta löysin reiÀlliset OEM JCW -levyt (joissa on myös kolot..) niin halvalla, ettÀ ne voi heivata metallinkerÀykseen melko matalalla kynnyksellÀ.

Ne kolot lienee tasapainotuskoneen jÀljiltÀ...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noh, sen nÀkee sitten kun on pÀÀssyt testaamaan. Nyt vielÀ odottelen osia saapuvaksi. Saa nÀhÀ ehtiikö ensi viikoksi, vai meneekö vielÀ pidemmÀlle. EiköhÀn jokatapauksessa ole pÀivitys vanhaan, paremmat palat sitten radalle jossain vaiheessa.

Link to comment
Share on other sites

Tuota en ollu aatellukkaan, jÀrkevÀ selitys.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...