minapamina Posted November 30, 2021 Author Report Share Posted November 30, 2021 Joo, itsekkin ihmettelen miten ei valittanut jarruista Mutta kaikki lasketaan? Vaijeria kokeilin, mutta en osannut sanoa johtuuko jumi itse vaijerista vai jarrusatulasta vai mÀnnistÀ vai mistÀ, veikkaus vaijeriin oli, kun pÀÀ oli snadisti rispaantunut. Mutta onhan nuo levyt ja sitÀ myötÀ palat vaihdettava jossain vÀlissÀ, vÀhÀn vaan auki koitanko ensi kesÀksi saada jostain jcw/r56 jarrut, vai tyydynkö normaaleihin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted December 1, 2021 Report Share Posted December 1, 2021 Mulle just katsastusinssi selitti ettei se niiden jarrudyno varsinaisesti mittaa jarrujen absoluuttista tehoa, vain tasaisuutta vasen vs. oikea. HylkÀys tehdÀÀn sitten silmÀmÀÀrÀisesti jos levyt nÀyttÀÀ liian pahalta, tai jos sillÀ lyhyellÀ koeajopÀtkÀllÀ tuntuu ettei jarrut pidÀ. Mutta hyvÀ jos vaijerin vaihdolla selvisi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karvalakki Posted December 1, 2021 Report Share Posted December 1, 2021 6 tuntia sitten, Igor kirjoitti: Mulle just katsastusinssi selitti ettei se niiden jarrudyno varsinaisesti mittaa jarrujen absoluuttista tehoa, vain tasaisuutta vasen vs. oikea. HylkÀys tehdÀÀn sitten silmÀmÀÀrÀisesti jos levyt nÀyttÀÀ liian pahalta, tai jos sillÀ lyhyellÀ koeajopÀtkÀllÀ tuntuu ettei jarrut pidÀ. Mutta hyvÀ jos vaijerin vaihdolla selvisi. Uskallan vÀittÀÀ, ettÀ kyllÀ se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkÀpÀ inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan hÀntÀ kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissÀ, kuten useimmiten kÀy. TÀllöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitÀisi tarkastaa, ettÀ kokonaisjarruvoima on riittÀvÀ suhteessa kokonaismassaan. TÀmÀ tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillÀ (tai hidastuvuusmittarilla). Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitÀÀn todellista fysikaalista suuretta, ja hyvÀksyntÀ tulee kunhan lukemat ovat tasaiset. next 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted December 1, 2021 Author Report Share Posted December 1, 2021 Kirkkaasti lÀpi Vuosi aikaa taas haalia vikoja, katsotaan mitÀ ensi katsastukseen keksitÀÀn. Igor 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
next Posted December 1, 2021 Report Share Posted December 1, 2021 1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti: Uskallan vÀittÀÀ, ettÀ kyllÀ se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkÀpÀ inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan hÀntÀ kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissÀ, kuten useimmiten kÀy. TÀllöin tarkastellaan vain jarrujen tasaisuutta. Jos jarrut ei lukitu, niin silloin katsastuksessa pitÀisi tarkastaa, ettÀ kokonaisjarruvoima on riittÀvÀ suhteessa kokonaismassaan. TÀmÀ tarkastetaan nimenomaan jarrudynamometrillÀ (tai hidastuvuusmittarilla). Iskunvaimennintesti sen sijaan ei mittaa mitÀÀn todellista fysikaalista suuretta, ja hyvÀksyntÀ tulee kunhan lukemat ovat tasaiset. Juurikin nÀin. TÀstÀ syystÀ esimerkiksi mun faijan Alfa 159 ei mene ikinÀ lÀpi siitÀ testistÀ nykylain aikana koska sen jarrujen voima ei riitÀ auton massaan nÀhden. TÀhÀn toimitti Alfan maahantuoja paperin millÀ piti tÀnÀ vuonna leimata kun vaikka autossa oli kaikki jarrut uudet ei pito jarruissa ollut riittÀvÀ siihen mitÀ ne vaatii. minapamina and karvalakki 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted December 1, 2021 Report Share Posted December 1, 2021 1 hour ago, karvalakki said: Uskallan vÀittÀÀ, ettÀ kyllÀ se jarrudynamometri mittaa nimenomaan absoluuttista jarruvoimaa; ehkÀpÀ inssi tarkoitti, ettei se oikeastaan hÀntÀ kiinnosta, jos etujarrut lukittuvat testissÀ, kuten useimmiten kÀy. TodennÀköisesti joo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted April 28 Author Report Share Posted April 28 Noniin, kausi avattu vihdoin. KÀvin pyörÀhtÀmÀssÀ Vantaa Circuitilla, vaikka vÀhÀn tuli vettÀ. Spinnattua tuli pari kertaa, ja vaikka mitÀÀn ei mennyt Rikki isolla R:llÀ, sain jarrupalojen merkkivalon palamaan. Toki jarruista katosi aika tehokkaasti teho ajamalla, mutta valo vielÀ selkeytti ettÀ jarruthan ne on loppu (ei, varikolla savuavat jarrupalat ei myöskÀÀn viitannut tÀhÀn).  Eli nyt olisi aika joko ostaa levyt + palat, ja vaihtaa nesteet, tai tehdÀ suht suosittu R56 konversio. Onko raadilla kokemuksia tuosta konversiosta, tuoko konkreettista hyötyÀ, vai kannattaako mennÀ vain uusilla levyillÀ ja paloilla? Toki isommat jarrut on isommat, mutta toisaalta turha rahanmeno ja lisÀpaino ei mylskÀÀn ole vÀlttÀmÀttömyyksiÀ. Vai onko joku muu pÀivitys esim. palojen osalta paras kompromissi vakiotarvikkeisiin nÀhden? Muuten kutsuu Motonetin varaosatiski  LisÀksi matkalla himaan alkoi palamaan renkaiden ilmanpainevalo, himassa parkkiksella ihmettelin kun kaikki renkaat oli suht ok nÀköisiÀ. Vissiin jotkun runflatit alla(?). Noh, takaoikea rengas 0bar, ja ilmaa lisÀÀmÀllÀ suhisi selkeÀsti renkaan ja vanteen "saumakohdasta", ulkopuolelta. Eli samalla vÀhintÀÀn renkaat vaihtoon, ehkÀ myös vanteet,  Onko raadilla suosituksia rengaskokoon, vakiona noissa 17" vanteissa 205/45R17 - Onko tÀmÀ paras koko, vai kenties 205/40? 215/40? 45?  E:  https://www.mini2.com/threads/r53-front-brakes-upgrade-big-brake-options.332609/  Tuon mukaan ostoslista olisi taakse OEM osat r53:een, tai jotain vÀhÀn parempaa - kuitenkin vakiokokoiset. Eteen sitten R56 satulat ja jarrupalojen pidikkeet, joko uutena tai kÀytettynÀ. KÀytetyt nÀytti romuttamoilla olevan n. 70-80e kpl, uudet 60e+, esim:  https://www.autodoc.fi/trw/2186077 https://www.autodoc.fi/trw/2186075  Meneekö noilla huti?  Pidikkeet vÀhÀn kalliimmat:  https://www.autodoc.fi/trw/862001 https://www.autodoc.fi/trw/2183579  Ja lopuksi letkut:  https://www.autodoc.fi/ridex/17839967  Noikin varmasti ok? Sitten kaveriksi R56 levyt, ja jotkin kivat R56 jarrupalat. Muuta ei vissiin tarvitse, eikö tossa pitÀisi olla kaikki tarvittava? Igor 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Khato Posted April 29 Report Share Posted April 29 https://www.modamini.co.uk/product-page/r53-to-r56-brake-conversion Itse tilasin tuolta big brake conversion kitin 2019 ja kaikki meni nÀtisti. Ihan hyvÀ paketti tuo on. minapamina 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke Posted April 29 Report Share Posted April 29 Vakio jarrut ovet kyllÀ onnettomat, Ahvenistolla ajelin vajaat 2 kierrosta ja ne loppui. Nyt on R56 jarrut edessÀ Carbotechin paloilla. Aluksi oli EBCn palat ja ne ei kestÀ jos radalla ajaa. Renkaina itsellÀni 215/45/17. En tiedÀ onko paras koko. Ja jos paino huolettaa niin vakio vanteet (s-spoke) kannattaa vaihtaa toisiin.  minapamina and Igor 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted April 29 Report Share Posted April 29 Toi 215/45-17 on aika hyvÀ koko, aavistuksen vakiota leveÀmpi, mutta ei vielÀ hankaa mistÀÀn (ainakaan vakiovanteiden ET:llÀ). Ja on useimmiten vakiokokoa halvemmatkin. Mulla oli tÀssÀ omassa jo tehtaalta noi R56-kokoiset jarrut (eli R53 JCW-jarrut), ja niillÀ pÀrjÀÀ kyllÀ aika pitkÀlle. Kunnon paloilla ne kestÀÀ rata-ajoa aika mukavasti. Carbotech XP8:t toki maksaa aika reippaasti, ja tykkÀÀvÀt vinkua, mutta ei ne ainakaan kesken lopu. MÀ ajoin niillÀ yhdet levyt loppuun, ja paloissa on edelleen n. 7mm pintaa. Ferodon valikoimiin kannattaa myös tutustua. minapamina 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted April 29 Author Report Share Posted April 29 PitÀÀpÀ laittaa nÀmÀ mieleen, ja alkaa vertailemaan hintoja. Tosiaan vakio jarrut onnettomat, toki omat renkaat oli niin kovat, ettÀ niiden huonous oli vaikuttamassa asiaan Mutta ei tosiaan montaa kierrosta voinut ajaa edes Vantaa Circuitilla, ennenkuin alkoi teho kadota ja palat savuta.  HyvÀ tieto kanssa tuo, ettÀ 215/45 menee noihin vakio ET48 vanteisiin, toki itsellÀ madallettuna. Tuntuu vaan kumit ja vanteet olevan vÀhÀn kiven alla ja isoilla hintalapuilla tÀllÀ hetkellÀ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted April 29 Author Report Share Posted April 29 Osui kanssa silmÀÀn, ettÀ R53 olisi tarjolla joku sarja, jolla saisi Porsche Boxter 986:n satulat sopimaan Miniin. Onko nÀistÀ kokemusta, vai kannattaako suosiolla mennÀ tolla R56 taktiikalla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted April 30 Report Share Posted April 30 Halvempi konversio taitaa olla Megane RS:n Brembot, eikÀ taatusti jÀÀ tehossa jÀlkeen Boxsterin vastaavista. Nekin toki vaatii adapterit. R56 JCW-jarrujen Budweg-merkkiset kopiot on sitten se helpoin ja halvin 4-mÀntÀinen vaihtoehto, ne on mallia bolt-on. Taatusti riittÀvÀt R53:een ratakÀyttöön. Mutta kuten Micke tuolla yllÀ huomautti, niin noi S-spoke -vanteet on ihan törkeÀn painoiset (11,8kg), ja vanteiden paino vaikuttaa aika merkittÀvÀsti myös jarrujen tehoon. SieltÀ voi helposti laihduttaa 3-4kg per nurkka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted April 30 Author Report Share Posted April 30 Juu, tarkoitus vaihtaa vanteet, ongelmaksi tulee vaain saatavuus. Assetto Garoja olen pronssisina katsonut, mutta toimitusajat luokkaa 2kk+. JR05 vÀhÀn saman tyylinen, omaan silmÀÀn ei ihan yhtÀ nÀtti, mutta ne olisi sitten reilusti kevyemmÀt. PitÀÀ funtsia mitÀ tÀssÀ maailmantilanteessa saa.  Onko noiden R56 jarrujen ja "BBK" vÀlillÀ miten iso ero suorituskyvyssÀ?  E: Toinen kysymys, jos eteen vaihtaa R56 jarrut ja palat, tuleeko niiden kanssa kÀyttÀÀ R53 vai R56 jarrupalojen kulumissensoria? Valo palaa, eli uutta tarvii jokatapauksessa ostaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted May 4 Report Share Posted May 4 KyllÀhÀn se jarrujen suorituskyky aina kasvaa kun satulassa on reilummin mÀntiÀ ja levyn halkaisija suurenee. Oletettavasti ero on huomattava. Samalla yleensÀ paranee myös jarrujen lÀmmönkesto, kun on enemmÀn massaa ja pinta-alaa. Toisaalta R56-kokoisilla jarruillakin on pÀrjÀnnyt ~265hv tehoilla kun on kunnon palat. Mulla on omassa tuollaiset köyhÀn miehen jarrujÀÀhyt, eli sumuvalojen tilalla suorat haitariputket sisÀlokasuojaan. Ne kun laittoi, niin ei ole enÀÀ vanteiden sovitinrenkaat sulaneet radalla... Kulumisanturien sopimisesta en osaa sanoa. Realoem.com:sta vois ehkÀ vakoilla onko niissÀ ylipÀÀtÀÀn eroa. Mulla on ne anturit nippusiteillÀ kiinni jossain sisÀlokasuojien takana. Ne kun alkaa vilkuttelemaan valoa minusta vÀhÀn turhan aikaisin, ja aika harvoin menee montaakaan tuhatta kilometriÀ ettei palojen kuntoa tule tutkittua, kun renkaat on irti syystÀ X tai Y. Micke and minapamina 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaJ Posted May 4 Report Share Posted May 4 MĂ€ntien mÀÀrĂ€ ei vaikuta suoranaisesti mitenkÀÀn jarrujen âtehoonâ. Mutta isomman jarrupalan kanssa tarvitsee niitĂ€ mĂ€ntiĂ€ olla ettĂ€ saa palaan tasaisen paineen aikaiseksi. Markkinoilla alkaa oleen mitĂ€ omituisimpia ratkaisuja missĂ€ mĂ€ntien lukumÀÀrĂ€llĂ€ myydÀÀn satulaa, vaikka puolellakin mĂ€ntĂ€mÀÀrĂ€llĂ€ selvittĂ€isiin.  Liian isoja ei kannata laittaa, niistĂ€ kun tulee vain ylimÀÀrĂ€istĂ€ painoa joka heikentÀÀ sitten muita ominaisuuksia paitsi puheita esson baarissa. Mieluiten juuri jÀÀhdytysputket ja ohjaimet jos rataa ajelee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted May 5 Author Report Share Posted May 5 Tilasin alkuun uudet levyt. IkÀÀnkuin levystÀ puuttuisi pala, selkeÀsti joku painauma. Ja tuo ei tule ihan turvakengÀllÀ potkaisemalla. Toki levyt oli myös muutenkin vÀhÀn kolhiintuneet: Osa enemmÀn kosmeettista, osa saattaa ihan jo oikeasti vaikuttaa tasapainoon. Toki Brembon sivuilla sanottiin ettÀ saattaa liittyÀ nimenomaan tasapainotukseen, Motonetin aspa taas sanoi ettÀ ei kuulu tuollasia olla. Noh, katotaan, pÀÀasia ettÀ on levyt xd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted May 5 Report Share Posted May 5 KyllÀ tuo jo ehkÀ tasapainoon voi vaikuttaa, missÀ lie valmistettu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
next Posted May 5 Report Share Posted May 5 No toi kolo ainakin on ihan jÀrjestÀen kaikissa noissa. Putsaten ja kiinni, ei ne ole kivÀÀrinputket vaan jarrulevyt Link to comment Share on other sites More sharing options...
next Posted May 5 Report Share Posted May 5 TÀytyy vielÀ autoja koko ikÀni ropanneena ettÀ vÀlillÀ "anteeksi" huvittaa nÀÀ kysymykset missÀ vain mutta tÀytyy muistaa ettÀ toinen on kelloseppÀ ja toinen aarporaaja niin se laatu odotus on erilainen molemmilla....  Siis hyvÀllÀ tarkoitin tÀmÀn nyt, hyvÀ on kysyÀ nÀÀ jutut tietysti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted May 5 Report Share Posted May 5 Nii, joo, tuonne levyn tuuletus vÀleihinhÀn kertyy ajan myötÀ ruostetta ja muuta likaa. Tasapainottuu itestÀÀn, ei vissiin niin paha, kuin kiero levy, mikÀ tÀristÀÀ jarrutettaessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted May 6 Author Report Share Posted May 6 Joo, myönnettÀköön ettÀ mulla ei ole mitÀÀn oikeeta osaamista nÀistÀ jutuista, kÀytÀnnössÀ ensin luetaan nettiÀ ja kysellÀÀn tyhmiÀ, sitten sijoitetaan tarpeettoman monta rahaa vanhaan romuun, ja lopuksi toivotaan ettÀ saadaan asennettua ja auto toimii Mutta eiköhÀn tÀÀ tÀstÀ, pitÀÀ tilata vielÀ loput jarruromut, ja alkaa miettimÀÀn milloin pÀÀsee asentelemaan. Samalla uudet renkaat, vanteet saa vielÀ odottaa, kun tuli vÀhÀn hintavaksi tÀmÀkin remppa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted May 11 Report Share Posted May 11 ReikÀlevyt saattaa ratakÀytössÀ alkaa halkeilemaan noista reikien kohdilta. Kannattaa tarkkailla tilannetta. Ei vÀlttÀmÀttÀ aiheuta ongelmia, mutta on syytÀ tiedostaa... itse olen tavallisesti vÀltellyt niitÀ kuin ruttoa, mutta löysin reiÀlliset OEM JCW -levyt (joissa on myös kolot..) niin halvalla, ettÀ ne voi heivata metallinkerÀykseen melko matalalla kynnyksellÀ. Ne kolot lienee tasapainotuskoneen jÀljiltÀ...   minapamina 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
minapamina Posted May 11 Author Report Share Posted May 11 Noh, sen nÀkee sitten kun on pÀÀssyt testaamaan. Nyt vielÀ odottelen osia saapuvaksi. Saa nÀhÀ ehtiikö ensi viikoksi, vai meneekö vielÀ pidemmÀlle. EiköhÀn jokatapauksessa ole pÀivitys vanhaan, paremmat palat sitten radalle jossain vaiheessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted May 11 Report Share Posted May 11 Tuota en ollu aatellukkaan, jÀrkevÀ selitys. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now