Jump to content

N14 imukanavien puhdistus.


Mini1380

Recommended Posts

  • 4 viikkoa myöhemmin...
On 28.11.2020 at 00.50, timot kirjoitti:

Ensiviikolla olen menossa imukanavien puhdistukseen.

Molempiin Miniin täätätän, ajettu n. 100 tkm

Molemmat N18 koneella

Mitä moisesta veloitetaan ja missä teetät?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moro, 

Etsiskelin kanssa aikani imukanavien puhalluttajaa Tampereen seudulta, joten päätin sitten itse puhdistaa kanavat. Eikä ollut mikään kovin vaikea temppu.

Karstaa oli paljon ja oireet olivat sen mukaiset. Tyhjäkäynti seilas älyttömästi ja kevyellä kiihdytyksellä pientä nypytystä. 

Liuottimena käytin egr-puhdistusainetta. Kanavien alkuosat pulloharjalla ja venttiilien päällyset omatekoisella "vaijeriharjalla", joka osoittautui korvaamattomaksi apuvälineeksi (liitän kuvan harjasta) Hammasharjoista ei juurikaan ollut apua koska eivät mahdu perille asti. 

Oireet ovat nyt historiaa ja tehojen palautuminen tuntuu persuuksissa. Kannatti ehdottomasti ja samalla säästin paljon euroja. 

 

Harjan tein polkupyörän jarruvaijerin pätkästä. Rispasin vaijerin toisen pään harjaksi ja toinen pää akkuporaan. Harja sujahtaa hyvin venttilivarren taakse puhdistaen koko venan päällisen. Lätäkkö liuotinta kannattaa harjatessa pitää kanavassa. 

 

IMG_20201206_181729.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänään Pacemaniin tehtiin täys koneen puhdistus, moottoripesu, palotilanpesu, vanosventtillien puhdistus ja

imusarjan rouhe puhdistus.

Kyllä tuli autosta kuin uusi, suosittelen. Tehot palasivat, käynti tuli tasaiseksi jne.

Seuraavana menee Countryman samaan huoltoon.

Minusta on tyhmää jättää tälläinen tärkeä huolto tekemättä. ja mikä tärkeintä öljynvaihto max 10 tkm/vuosi.

 

Link to comment
Share on other sites

10tkm ei ole mitään kunnon öljyillä. 30tkm voi hyvin vetää longlife öljyillä Suomen polttoaineilla kunhan ne vaihtaa kerran vuodessa. Oon itsekkin teettänyt omista autoista pari öljytestiä ja öljyissä ei ollut mitään vikaa vuoden vanhana ja 20-30tkm ajoilla. Tietenkin jos moottori on jostain väljä niin sitten pitää vaihtoväliä tihentää.

Link to comment
Share on other sites

11 tuntia sitten, timot kirjoitti:

Tänään Pacemaniin tehtiin täys koneen puhdistus, moottoripesu, palotilanpesu, vanosventtillien puhdistus ja

imusarjan rouhe puhdistus.

Kyllä tuli autosta kuin uusi, suosittelen. Tehot palasivat, käynti tuli tasaiseksi jne.

Seuraavana menee Countryman samaan huoltoon.

Minusta on tyhmää jättää tälläinen tärkeä huolto tekemättä. ja mikä tärkeintä öljynvaihto max 10 tkm/vuosi.

 

Moi! Paljon tää tuli maksamaan? Täällä 2010 vuoden JWC joka vaatis samaan toimenpidettä. Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Mitäs tossa Spacemanissa kilsat ennen putsausta? Ehkä yli 100 000 jälkeen ihan asiaa. Ei kyllä ehkä joka vuosi kannata tehdä, tosin riippuu ajotavasta. Matkaa vai kaupunkia.

 

Link to comment
Share on other sites

Ei kai tuo nyt voi olla tarpeen joka vuosi?? Ehkä kerran auton eliniän aikana?? Eikös tuossa joudu kannen käyttämään irti, ja sen jälkeen tsekkaamaan suoruuden, uusimaan kaikki yläpään tiivisteet jne.? Ei varmaan alle tonnin hoidu tuommoinen? 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuo imukanavien putsaus on ihan järkihommaa N14 moottorissa, suorasuihkuissa ei bensa pese kanavia ja tunnetusti tuppaa tuo kone huohottamaan reilusti... Siitä se kierre alkaa, sontaa kanavissa muodostaa karstaa venttiilinvarsiin ja lautasiin, alkaa käyntihäiriöitä muodostumaan..Joo, en itse suosi pitkiä öljynvaihtovälejä. Kun ne liemet ottaa riittävän usein ulos sieltä koneesta, aina tulee epäpuhtauksia niiden mukana ulos, karstaa, liejua, kondessivettä yms. Tuossa edellä mainitut "koneen sisäpuhdistukset " on varmaankin toteutettu öljyn joukkoon lisätyillä pesuaineilla?

 

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, timot kirjoitti:

Imusarja vain irti

Ok ... Jos niitä imukanavia puhaltelee kannen ollessa paikallaan, niin miten saa varmistettua ettei sitä moskaa ja pähkinänkuoria päädy palotilaan, siis vaikka kyseinen venttiili puhallushetkellä olisikin kiinni? Vai puhdistettiinko timot:n autosta vain imusarja, ei imukanavia kannesta?

Asia kiinnostaa, vaikkei minulla N14 olekaan. Sama operaatio voisi olla hyödyllinen tuossa N54:ssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Googlasin kanssa viime talvena, että kuka tekisi. Lopunperin tein omaan tuon itse eli hommasin pähkinärouheet ja puhallusvehkeet löytykin jo omasta takaa. Periaatteessa voisi talvisaikaan korvausta vastaan tehdä muillekin, jos tarvetta. Samalla on hyvä uusia noi imusarjan tiivisteet. Ei montaa euroa maksa ja löytyy tarvikkeena Victor Reinzilta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...