Jump to content

R56 Talvirenkaat


xstr

Recommended Posts

En löytänyt valmista keskustelua BMW MINIen talvirenkaista.

 

Minua kiinnostaa kokemukset vannevalinnasta lähtien. Meneekö 17" vanteet talvella R56 ssa?

Mitä näihin yleensä laitetaan.

 

Hyviä ja huonoja kokemuksia.

RFT renkaita olen ajatellut.

 

Hyvissä ajoin asian kanssa liikkeellä. Renkaat laitetaan alle vasta kun talvi tulee :)

 

Link to comment
Share on other sites

Meillä tuli R55:sen mukana 205/45R17 kitkat MINIn alkuperäisillä vanteilla ja ne on ollut autossa uudesta asti joten uskoisin että menee alle, tulevana talvena nuo olisi tarkoitus korvata nastarenkailla.

Vanhoissa on vielä pintaa joten ne ois myytävänä merkkiset jos kiinnostaa  ;)  ja siis pelkät renkaat kaupan.

Link to comment
Share on other sites

215/45-17 kokoisilla nastagummeilla olen itse ajellut talvet R53:lla. Ei siinä koossa varsinaisesti mitään ongelmia ollut, mutta hinta ja niiden alkuperäisten 17" vanteiden paino... kesärenkaissa siirryin jo 16-tuumaisiin, ja seuraavat talvirenkaatkin on sitä kokoa.

 

 

JCW jarrut on sen verran isot, että eivät mahdu 16" vanteen sisään. Jos on joskus ajatuksissa päivitellä jarruja.

 

Jos oikeasti haluaa jarrupäivityksen, eikä vain näyttävyyttä ja lisäpainoa, niin kannattaa siirtää katse niistä JCW-Bremboista esim. Wilwoodin suuntaan. Niitä löytyy myös 16" vanteen sisään sopivina. ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on tuossa coupessa Hankook ipike rs renkaat koossa 215/45/17. Todella hyvät renkaat kaikilla osa-alueilla. Taitanut testeissäkin menestyä ihan kivasti. Maksoi reilut 400 € sarja.

Link to comment
Share on other sites

Jos oikeasti haluaa jarrupäivityksen, eikä vain näyttävyyttä ja lisäpainoa, niin kannattaa siirtää katse niistä JCW-Bremboista esim. Wilwoodin suuntaan. Niitä löytyy myös 16" vanteen sisään sopivina. ;)

JCW:n brembot on muuten edessä kevyemmät kuin vakio R56 S:n jarrut  ;-)

ainakin varaosaohjelmasta katsottujen painojen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Eli 8 männän yhteenlaskettu pinta-ala, joka jarruissa tod.näköisesti ylittää sen yhden (1) männän pinta-alan ja joka varmasti puristaa tasaisemmin jarrupalaa levyä vasten ei ole jarrutusteholtaan parempi? Myös energiaa hukkuu tod.näköisesti hieman liukutappeihin. Varmaan avaat hieman....

Link to comment
Share on other sites

Hyvä jarrusatula on kevyt ja jäykkä. Mäntien pinta-alalla ei sinänsä ole väliä koska se on osa koko hydraulijärjestelmää ja pääsylinteri sekä poljinvivusto sovitetaan aina yhteen. Jos verrataan liukusatulaa ja kiinteetä satulaa niin esim 1mäntäisen liukusatulan mäntämäärä kerrotaan kahdella, koska se vaikuttaa kumpaankin palaan. Monimäntäisyys jakaa voimaa tasaisemmin mutta tämä voidaan yksintäisellä korvata paksummalla jarrupalan rungolla. Toisaalta sitä jarrupalaa ei edes kuulu painaa tasaisesti, vaan tulo ja jättöreulle halutaan eri pintapaine.

 

On olemassa huonoja löysiä kiinteitä satuloita sekä hyviä erittäin jämäköitä liukusatuloita. Yleistettynä kiinteästä satulasta saa aina tehtyä paremman kuin liukusatulasta.

Link to comment
Share on other sites

Talvirengas asiaa....luonnollisesti useampi mäntäisen järjestelmän pääsylinteri,vivusto yms.mitotetaan tarpeen mukaan.Monimäntäinen järjestelmä jakaa voimaa tasaisemmin jarrupalaan jolloin juuri tulo-ja jättöpaineiden määrittäminen on tarkempaa.Olettaisin,että palan runkomateriaali voisi olla ohuempaa(kevyempää) ko. syystä.Rakenteen jäykkyydessä luulisi useampien irto-osien esim.liukutapit aiheuttavan välyksiä,kitkaa yms.vääntöä verraten vaikka Monoblock-rakenteeseen jossa satula on lähes "yhtä puuta".Eipä noita 1-mäntäisiä juuri taida ns.urheiluautoista löytyä, ja ainakin omassa R56 MCS jarruteho -ja tunto parani brembojen myötä, tietty osin jarrujen suurentumisen myötä.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä 17-tuumaiset talvirenkaat harkinnassa R53:n alle. Näyttää että Nokian Hakkapeliitta 8 ja Continental Ice Contact 2 löytyy kumpainenkin myös 205/45-17 koossa nykyisin. Olen kallistumassa Continentalin suuntaan. Vai sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia / suosituksia suuntaan tai toiseen näistä vaihtoehdoista?

Link to comment
Share on other sites

Meillä S Clubmanissa on Hkpl 8:it, ja on ollu hyvät renkaat. Ei pidä turhaa meteliä ja pito on ainakin ollut hyvä näinä parina talvena mitä ne alla ovat olleet. Ainut 'outous' on osa renkaan sisälle painuneista nastoista, joista sanotaan että keskipakovoima nostaa ne esiin...? Tosin meillä kokoa 205x55x16, jolloin nopeusmittarin virhekin on pieni.

 

Toiseen käyttöautoon Volvo V50een meni kans Hkpl 8:it, mutta vaihtuivat 400km ajon jälkeen Continentaaliin kun jostain kumman syystä Hkpl 8:it pitivät ihme ulinaa/vinkunaa 70 ja 90 kmh:ssa kun ajoi lumettomalla asfaltilla joka lakkasi heti kun ajoi lumen päälle.

Link to comment
Share on other sites

Toiseen käyttöautoon Volvo V50een meni kans Hkpl 8:it, mutta vaihtuivat 400km ajon jälkeen Continentaaliin kun jostain kumman syystä Hkpl 8:it pitivät ihme ulinaa/vinkunaa 70 ja 90 kmh:ssa kun ajoi lumettomalla asfaltilla joka lakkasi heti kun ajoi lumen päälle.

Miten kuvailisit Nokian ja Continentalin eroa ajossa?

Link to comment
Share on other sites

No en kyllä pysty muuta eroa sanomaan kuin rengasäänen laatu on erilainen. Mun mielestä molemmat kummit on perusajossa yhtä hyviä.

 

Volvossakin Hkpl 8 olisivat jääneet alle josseivat olisi pitäneet sitä ihme vonkunaa tietyissä nopeuksissa puhtaalla asfaltilla ajaessa. Tuohon vonkunaan en keksi muuta syytä kuin renkaan pinnan ja auton lokasuojan muotoilun, joka ei 'päästä' ilmavirtaa pois vaan jätti sen jotenkin sinne pyörimään.

 

Ja muuten, näissä uusissa Conteissakin on nastoja lähes sama määrä kuin Hkpl 8:ssa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä S Clubmanissa on Hkpl 8:it, ja on ollu hyvät renkaat. Ei pidä turhaa meteliä ja pito on ainakin ollut hyvä näinä parina talvena mitä ne alla ovat olleet. Ainut 'outous' on osa renkaan sisälle painuneista nastoista, joista sanotaan että keskipakovoima nostaa ne esiin...? Tosin meillä kokoa 205x55x16, jolloin nopeusmittarin virhekin on pieni.

 

Toiseen käyttöautoon Volvo V50een meni kans Hkpl 8:it, mutta vaihtuivat 400km ajon jälkeen Continentaaliin kun jostain kumman syystä Hkpl 8:it pitivät ihme ulinaa/vinkunaa 70 ja 90 kmh:ssa kun ajoi lumettomalla asfaltilla joka lakkasi heti kun ajoi lumen päälle.

 

Hkpl 8:sta oon lukenu paljon kommentteja sisään painuneista nastoista. Kuinkahan kovaa niillä pitäs ajaa että nasta nousee ylös? :D

 

Mulla oli R53:ssa viimeks 215/45-17 Continentalit, ja nastoja katos toisena talvena aika runsaasti. Muuten tykkäsin, oli melko jäykkäkylkiset talvirenkaiksi. Jälkeenpäin kuulin että Contit ei tykkää jos pyörimissuunta vaihtuu, saattoi johtua siitä toi nastojen katoaminen. Niissä ei siis ole pyörimissuuntaa merkitty.

Link to comment
Share on other sites

Kerro sit kun oot käyttäny satulat + levyt puntarissa. ;)

 

(R56 S:n etujarrut on samat kuin R53 JCW:n)

Tiedän että on samat.

 

Vertailu GP:n kuluneiden levyjen/palojen ja ton uuden setin välillä ei oo täysin vertailukelpoinen kun vanhoista on lähtenyt aika paljon painoa pois  ;) 

ja mä nyt oon uutenkin ajatellut ostaa nää levyt ennen setin asennusta: http://www.gpgarage.it/store/3672/JCW-replacement-discs.html

 

Mulle noi JCW:n Brembot tulee enempi ulkonäöllisistä syistä mutta ei mahdollisesta parantuneesta jarrutehostakaan haittaa ole.

Link to comment
Share on other sites

Saas nähdä miten Volvossa nastat pysyy tulevana talvena. Viime talvena kun noin Contit siihen laitoin niin ne sai lähes samantien hyvän sisäänajon: E-Pohjanmaa - Turku - E-Pohjanmaa. Tässä D5:ssa on tuota vääntöäkin kohtuullisesti, 400Nm vakiona ja nyt 440Nm jotta renkaat on tuossa aika hyvin koetuksella.

 

Volvossa edelliset talvirenkaat oli 6.5 vuotta vanhat Hkpl 7:at (tulleet auton mukana uutena valmistusvuodesta päätellen): pintaa ja nastoja oli, lumella pärjäsi kohtuullisesti mutta jäällä niillä ei tehnyt mitään - kyllä se aika vaan noi kummit kovettaa, ei se höpöhöpöä ole, varsinkin kun alle sai tuliterät renkaat niin ero oli huomattava.

 

S Clubmanin Hkpl 8:ssa nastat on pysyneet hyvin muutamaa hassua nastaa lukuunottamatta. Nekin saivat kohtuullisen hyvän sisäänajon kun vaimon päivittäinen työmatka oli siihen aikaan 80km yhteensä.

 

Muistaakseni joo näissä Volvossa olevissa Conteissa on vain teksti "Outside", jolloin niissä pyörimissuunta vaihtuu jos viet vasemmalta oikealle tai päinvastoin renkaan jolloin toi pyörimissuunta selitys kuulostaa kyllä uskottavalta. Yleensä olen vain vaihtanut edestä taakse ja päinvastoin renkaat kerran kaudessa.

Link to comment
Share on other sites

Ite en kyllä enää nastarenkaita hommaa,kitkoilla pärjätty jo 4 talvea.Coupellakaan ei ollu mitään ongelmia.

Eihän nykytalvissa ole kuin muutama päivä,kun nastoja kaipais.Se metelin ero on kans iso.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...