Jump to content

Katsastus


Guest Jani
 Share

Recommended Posts

No niin...

Mini cooper ässän vm.02 ensimmäinen katsastus takana..

seuraava onkin sitten jo kuukauden sisään kun molemmat alapallot olivat aivat loppu.  ???

Vasemmanpuolen rengas heilui aivan helvetisti.  :'(

Ei ole tullut edes mieleen tarkistaa kun kilometrejäkin on vasta 65000....

 

PERKELE!  >:(

Link to comment
Share on other sites

::)

Mä en ole joutunut vielä katsastamaan, mutta talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huomasin saman ongelman...

jouduin vaihtamaan vasemmanpuolen alapallon ja kun kerran vaihtoon rupesin niin luonnollisesti molemmat vaihtui  :-/

Mulla on kilsoja karvan alle 70tkm ja autona myös ässä.

Link to comment
Share on other sites

Ja viel perään muuten sellainen kysymys, että mitä ylimääräistä osaa on teidän mineihin jouduttu vaihtamaan?

 

mulla on mennyt siis ne alapallot (n.69tkm), ohjaustehostin (n.64tkm) ja paisuntanestesäiliö (n.62tkm)   :o!

(paisuntanestesäiliö meni ihan normaalissa käytössä... keskelle ilmestyi pieni reikä ja rupes tihkuttaa hitaasti mutta varmasti)

 

Että reilu tonni mennyt ylimääräisiin huoltoihin 60-70tkm..

 

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Link to comment
Share on other sites

Ikävä kuulla, että on noinkin paljon vikoja löytynyt  :(.

 

Edellisessä Cooperissa vaihdettiin kaasuläppämoottori, kierrokset katosivat yhtäkkiä ja sen jälkeen ajeltiinkin hissukseen 20-50 km vauhdilla kotiin. Ei ainoastaan noloa vaan myös otti päähän lähteä aamulla hinausautolla töihin. Onneksi meni takuuseen, vaikka oli umpeutunut jo pari kk aiemmin.

 

Jotenkin tuntuu, että ovat tosi yksilöllisiä noiden vikojen suhteen, toisissa Mineissä ei ole minkäänlaisia vikoja runsaista kilometreista huolimatta ja toiset taas kärsivät sitäkin runsaammin.

Link to comment
Share on other sites

Mun Works oli muutoskatsastamatta edelleen, kun se tuli tähän taloon syyskuussa. Papereissa siis vakio-Ässän tehot. Auto on otettu käyttöön kuitenkin jo elokuussa 2003 muistaakseni, Works laitettu heti uutena.

 

Sain ravata monta kertaa katsastuskonttorilla. Eka tunnin kestänyt muutoskatsastusyritys ei onnistunut, koska tarvittiin kuulemma AKEn erillislupa. Myyjä aiemmin vakuutti, että tiedot on AKEn koneella. Katsastuksessa sanoivat, että mitään tietoja ei ole. Sitten selvisi, että AKEn tiedot eivät näy katsastuskonttorilla. Soitin AKEen, tutkivat auton tiedot. Mitään mainintaa virityksestä ei löytynyt. Lisää selvitystä ja sitten tuli BMW:ltä 200 sivua TÜVin papereita ja AKEn poikkeuslupa, joka oli myönnetty maaliskuussa 2004. ??? Jälleen konttorille, tunti odotusta, pyydettiin tulemaan uudestaan kun autoa aiemmin tsekkaillut katsastustyyppi ei ollut paikalla. Lopulta n. neljännellä yrityksellä tuo simppeli paperihomma onnistui. ::)

 

Outoa outoa... Nyt on kuitenkin oikeat tehot papereissa ja enää ei tarvitse olla huolissaan asiasta. :P

Link to comment
Share on other sites

Ja viel perään muuten sellainen kysymys, että mitä ylimääräistä osaa on teidän mineihin jouduttu vaihtamaan?

 

 

No onhan tota tullut jo osaakin vaihdettua (osin takuuseen, osin omaan pussiin).

 

Viime keväänä loppui keskuslukon toiminta ja autoa "korjattiin" ensin L:llä useaan otteeseen ja lopulta vaihtoivat BC1-yksikön, oven lukot sekä virta-avaimen. Takuu oli mennyt umpeen syyskuussa ja huhtikuussa sitten tämmöinen rumba. Laskua L:n poijaat laittoi 154 euroa (+jotain senttejä päälle).

 

Omaan piikkiin laitoin uusiksi lisäjarruvalon (ostinkos mä sen Kaitzulta vai keneltä... Ei muista enää, kun on vanhan omorffin yv:t kadonnu). Nyt on takaloosteri hieman yhtenäisemmän näköinen, kun on kirkas lisäjarruvalo siellä yläreunassa. (Missähän se kuvakin siitä oikein oli...).

 

Lohkolämppärin sisähaaroituksella ja -lämppärillä asennutin viime talvena.

 

Ja tietty ne poppivehkeet tuli laitettua keväällä kuntoon (galleriassa pitäisi olla kuviakin asennuksista).

 

Uusimpana vaihdoin talvirenkaat Pirellin WinterCarvingeihin, jotka tuntuu ainakin maantieajossa olevan ihan ok ja pitävät vähemmän melua kuin HKPL 2:set, jotka oli aikaisemmin alla.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Omaan piikkiin laitoin uusiksi lisäjarruvalon (ostinkos mä sen Kaitzulta vai keneltä... Ei muista enää, kun on vanhan omorffin yv:t kadonnu).

Joo, multa ostit tai siis harrastettiin vaihto eli mä sain sen Michelinin ilmapainekompuran.

 

Omaan Miniin (Cooper Chili '03, 49,5tkm) vaihdettuja osia, rikkoitumisen takia tai muuten vaan:

  • [*:26dcjr87] tuulilasi kahteen kertaan (1.:ssä kiveniskun aiheuttama halkeama & 2:ssa liikkeen/valmistajan käsittelyvirhe elikkäs naarmu)
    [*:26dcjr87] takaiskareiden yläpäästä kumit tjsp
    [*:26dcjr87] taakse jarrupalat (jumiutuneen satulan takia kuluneet piloille)
    [*:26dcjr87] kirkkaat sivuvilkut
    [*:26dcjr87] takavalot (joissa kirkas vilkku)
    [*:26dcjr87] eteen vilkkuihin silver-polttimot
    [*:26dcjr87] DVD-soitin (mp3-urakka on vasta aluillaan)
    [*:26dcjr87] 17" S-Spoket kesärenkailla (alkuperäisten 16" 5-Starien tilalle)

Tossa kait ne isoimmat ja huomattavimmat asennukset. Jotain saattaa listalta puuttua, kun varsinkin takuuaikana tuli useasti vierailtua Jurvakaisella (nykyään Stockmann-autossa).

 

Viime kuun 22. päivästä eteenpäin olisin saanut Minini katsastaa, mutta pitää hieman odotella että kuluu pois ruoste jarrulevystä. Epäilen kyllä vahvasti ettei Mini mene kerralla läpi (olishan se vaihteeksi kokemus, viimeksi on auto pompannut katsastuksessa 90-luvun alussa kun ajopelinä oli 10-vuotias Cherry :D ).

 

Ja todennäköisesti ennen katsastusta pitänee poistaa nuo lisävalot, sillä menee yli sallitun referenssin :( Tietenkin jos asentaisi vaihtokytkimen (millanen tuo teknisesti ois??), niin vois mennäkin läpi valojen osalta.

Link to comment
Share on other sites

Lisää selvitystä ja sitten tuli BMW:ltä 200 sivua TÜVin papereita ja AKEn poikkeuslupa, joka oli myönnetty maaliskuussa 2004. ???

 

Outoa outoa... Nyt on kuitenkin oikeat tehot papereissa ja enää ei tarvitse olla huolissaan asiasta. :P

 

Jotain tuttua tossa maaliskuu -04 on.  ;D

Tais paikallinen laakkonen ees sun taas veivata samoja papereita silloin. Loppu väännössä piti konttorille toimittaa desibeli-mittaus tulokset. Saivat ne jostain ulkomailta faxilla silloin.

 

Onneks olkoon leimasta  8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Viime kuun 22. päivästä eteenpäin olisin saanut Minini katsastaa, mutta pitää hieman odotella että kuluu pois ruoste jarrulevystä. Epäilen kyllä vahvasti ettei Mini mene kerralla läpi (olishan se vaihteeksi kokemus, viimeksi on auto pompannut katsastuksessa 90-luvun alussa kun ajopelinä oli 10-vuotias Cherry :D ).

 

Ja todennäköisesti ennen katsastusta pitänee poistaa nuo lisävalot, sillä menee yli sallitun referenssin :( Tietenkin jos asentaisi vaihtokytkimen (millanen tuo teknisesti ois??), niin vois mennäkin läpi valojen osalta.

Turhaa maalailin "piruja" seinille :) Just tulin katsastuksesta ja ilman moitteita meni läpi. Kovasti kehuivat ja ihailivat "ralli-Miniä" 8)

 

Lisävalojakaan en poistanut, ainoastaan otin Minin omista pitkistä polttimot pois.

 

Tarjosivat kahvit ootellessa ja säätivät jopa kuskinpuolen lähivalon kun osoitti hieman liian ylös. Hyvää palvelua, jonka kyllä tiesin kokemuksesta edelliskerrasta (vuosi oli '97 ja autona samoin 3-vuotias Opel Astra).

 

Paikkana Putaan Katsastus Oy, suosittelen ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Miten  nuo ruotsalaiset pitävät minejään  ::) ::) ::) voe kauheeta  :o :o

Ruotsin katsastustilastossa pienten kolme vuotta vanhojen autojen tilastossa on Mini cooper toiseksi eniten hylätty eli 16,3 %  ...  :o :o :o :o huonoin on  Skoda Felicia  17,7 % ...

Kun katsoo MINIllä keskimäärin ajettuja kilometrejä ja vertaa sitä kaikkien autojen keskiarvoon, niin taitaa jotain valaisua asiaan löytyä. Eli käytön puutteelta vaikuttaisi. Jos öljytkin vaihdetaan vasta, kun tietokone ilmoittaa, niin tuollalisella 44 tkm / 3 vuotta ajolla autoissa on vuosikerta öljyt sisällä ja muutenkin taitaa ajon vähyyden vuoksi jumiutua nivelet, jarrulevyt,... Enemmän ajetut autothan on perimätiedon mukaan listalla korkealla ja se johtuu siitä, että auto on jatkuvassa käytössä ja sen on pakko olla kunnossa muulloinkin kuin katsastuspäivänä. Vikojahan tulee kaikkiin autoihin, mutta eri ihmisillä on erilaiset kriteerit huoltoon/korjaukseen menoon. Joku korjaa vain me kohdat, mitkä katsastusmies löytää, joku toinen pitää kaiken tiptop. Ja välimuotojakin löytyy... "Voihan sitä autolla ajaa, vaikka kaikki valot ei toimisi (ei niitä tartte ees joka vuosi tarkistella)" -asenteella ei mene katsastukset läpi. Mottoni tähän viestiin on "Eipä ikivanhasta Granadastakaan 20 vuoden aikana montaakaan huomautusta tullut (kannatti mieluummin parilla kolmella kympillä laittaa auto kuntoon ENNEN katsastusta - tuli aavistuksen halvemmaksi)".
... toisissa Mineissä ei ole minkäänlaisia vikoja runsaista kilometreista huolimatta...
Ja runsaat kilometrithän tarkoittaa jotain 6 numeroista lukua. Onkohan jollain foorumilaisella valaisua asiaan? Tähän mennessä kukaan ei ole kai kertonut ajaneensa yli 100 tkm ajetulla täällä foorumilla. En ainakaan ole nähnyt. Tosin, luulen, että juurikin paljon ajavilla se auto on kunnossa isommalla todennäköisyydellä kuin vähän ajavalla, kuten aiemmin jo totesin. Mutta toisaalta vähän ajavalla on enemmän aikaa auton omatoimiseenkin ylläpitoon ja huoltamiseen, joten mahdollisuudet hyvässä (katsastus)kunnossa pitämiseen ovat olemassa. Ihmisillä vain on monesti muitakin asioita elämässään kuin kulkuneuvo ja sen paijaaminen.

 

Edit: Ja kun katsoo tarkemmin niitä tilastoja, niin kyllähän se ajokilometrien määrä jonkin verran korreloi katsastuksesta läpipääsemisen kanssa. Eli vähemmillä kilometreillä autot on jonkin verran parempia. Pienet autot (joilla ajetaan siis yleisesti vähemmän) parempia kuin isot. Toki poikkeuksia on myös sekoittamassa pakkaa. 8-vuotiaiden tilastossa erittäin paljon ajetut isot autot on listojen perällä. Liekö kellekään yllätys...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Nuno

 

Ja runsaat kilometrithän tarkoittaa jotain 6 numeroista lukua. Onkohan jollain foorumilaisella valaisua asiaan? Tähän mennessä kukaan ei ole kai kertonut ajaneensa yli 100 tkm ajetulla täällä foorumilla. En ainakaan ole nähnyt.

 

No Ei taida olla kenelläkään vielä 100 tkm rikki. Itselläni on seuraava "rajapyykki" 70 tkm, ja se menee rikki mitä todennäköisimmin nyt kesällä. Tällä vauhdilla tuo maaginen 100 tkm poksahtaa vuoden päästä syksyllä.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Rönsyilyksihän tämä menee, mutta mitä tohon laatuun tulee, on se täydellistä paskaa. Mun autolla on ajettu 11tkm ja siinä on sellaisia vikoja, mitä ei voi kuvitellakaan olla olemassa. jakopää vuotaa, vetari naksuu, ohjauksessa tuntuis viimeisen huomion mukaan olevan väljää. (johtuneeko siitä että ajan periaatteessa jatkuvasti mukulaa.) tyhjäkäynti häviää satunnaisesti ja kaikenmaailman räminää ja kolinaa on siihen malliin että oksat pois. Kaikista pahin on kojelauta, mittaristo sekä turvavyöt. Myös perästä kuuluu jotain ihmeellistä. Jarrulevyt on kierot, mutta se menee omaan piikkiin ;)

 

Auto on menossa huoltoon hetken päästä enkä hae sitä pois ennenkuin joka ainoa vika on korjattu. Harmi, kun näin kiva auto menee ihan piloille sen takia että laatu on sitä perinteistä brittiläistä shaissea. Aion kyllä hankkiutua kopistani eroon hyvän aikaa ennen kuin ensimmäinen katsastus on ajankohtainen :)

 

Sitä ennen, onnea vaan katsastuksiin niille, kenellä aika alkaa olla jo kypsä :)

Link to comment
Share on other sites

hui, johan nyt alkoi pelottaa tuota edellistä lukiessa :o  mittarissa vasta hiukan yli kymppitonni, enkä mitään vikaa ole havainnut. nyt tosin ajelut väheni puoleen entisestä että kaitpa tuokin tulevaisuudessa vaikuttaa asiaan. toivottavasti.

Link to comment
Share on other sites

Noniin, näyttää tuo Oxfordin laadunvalvonta olevan aika vaihtelevaa. Omassa autossa on mittarissa nyt tuo 85tkm eikä mitään suurempaa vikoja ole ollut. Suurin ongelmista on ollut Laakkosen aiheuttamia ja huoltokäyntejä niiden takia sai alussa olla monta omien tyrimisiensä takia.  Lastentaudit ja pikkubugit hoidettiin kuitenkin ensimmäisen vuoden aikana.

 

Räminät kojetaulussa ja kabiinissa yleensäkin on minissä ongelmana ja niin rämisee omanikin. Siihen on jo tottunut kun eivät laakkosella koskaan saamattomuuttaan (myös minun kun en painostanut tarpeeksi) saanut hoidettua.

 

 

.silli

Link to comment
Share on other sites

Guest Nuno
Noniin, näyttää tuo Oxfordin laadunvalvonta olevan aika vaihtelevaa. Omassa autossa on mittarissa nyt tuo 85tkm eikä mitään suurempaa vikoja ole ollut. Suurin ongelmista on ollut Laakkosen aiheuttamia ja huoltokäyntejä niiden takia sai alussa olla monta omien tyrimisiensä takia.  Lastentaudit ja pikkubugit hoidettiin kuitenkin ensimmäisen vuoden aikana.

 

Räminät kojetaulussa ja kabiinissa yleensäkin on minissä ongelmana ja niin rämisee omanikin. Siihen on jo tottunut kun eivät laakkosella koskaan saamattomuuttaan (myös minun kun en painostanut tarpeeksi) saanut hoidettua.

 

 

.silli

 

Alkaa mennä jo OT:ksi, mutta:

 

mini2.comin räminänpoisto-ohjeet vois olla avuksi. En ole itse vielä vaivautunut noihin hommiin, mutta tuosta sais aika hyvän miitinaiheen, eikö?

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Eilen oli MINIni ensimmäinen katsastus...

 

MINI sai katsastusjonossa ja katsastusinsinöörienkin joukossa kiitettävästi huomiota osakseen  8)

 

Mitään huomautettavaa / vikoja ei löytynyt, eli MINI sai puhtaat paperit ja seuraava käynti on sitten 2 vuoden kuluttua. Loistavissa tuloksissa ainoastaan seisontajarrun pito oli epätasainen, mutta tuo nyt ei niin vakavaa, pitää vaan muistaa mainita kun on seuraava käynti huollossa.

 

Onhan noita ongelmia takuuaikana tullut korjautettua. Huolestuttavin oli määräaikaishuollossa havaittu oikeanpuoleisen raidetangonpään välys. Hoitivat sen takuuna, vaikka takuuaika olikin umpeutunut. Se, että tuollainen vika löytyi autosta, jolla oli ajettu alle 19000 kilometriä, on mielestäni aika epänormaalia.  ???

 

t. JP

Link to comment
Share on other sites

Rönsyilyksihän tämä menee, mutta mitä tohon laatuun tulee, on se täydellistä paskaa.

 

26 tkm, ja vikasaldo edelleen vain hanskalokeron lukitus ja yksi pyörän liikkeentunnistin. Mitään on/off-haamuvikojakaan, joihin aikaisemmassa autossani Xsarassa sai tottua, ei oo ollu yhtään. Ei räminöitä, eikä pienintäkään korjattavaa tällä hetkellä. Ajo on ollu säästävää, sekä pelkästään kesäajoa tän vuoden alkupuolelle asti, mutta kuitenki kaikitenki en voi laadusta valittaa omasta puolestani. Täytyypä koputtaa päätä :)  

Link to comment
Share on other sites

MINI sai katsastusjonossa ja katsastusinsinöörienkin joukossa kiitettävästi huomiota osakseen  8)

 

Sama juttu, kun kävin katsastuksessa tänään. 8) 8)

Ja leimahan tuli.  Ainut vika, jonka löysivät oli, että kuskin puolella ajovalo näytti turhan alas... :-[ ???

 

 

 

Ainiin: Uuden tuulilasin tilasin, kun vanhaan ompi tullut kivi jos toinenkin...

Link to comment
Share on other sites

Guest Nuno

Ainiin: Uuden tuulilasin tilasin, kun vanhaan ompi tullut kivi jos toinenkin...

 

Mistä ja mihin hintaan? Olis mulla kanssa ajankohtainen hankinta.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nuno

 

330,- asennettuna. En ottanut tummennetulla yläreunalla, kun vissiin on tuo tummennusosa niin kapea, ettei oo mitään iloa... Voihan siihen sit kalvottaa raidan...

 

Halvemmalla saa sitten täältä. Sain tarjouksen 255,- asennettuna.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...