uZu Posted March 10, 2012 Report Share Posted March 10, 2012 Alkaa olla yksi talvi ajeltuna R53 Minillä vuosimallia 2005, joten tehdään pieni yhteenveto: Alustan käytös on jotain ihan käsittämätöntä, toistaiseksi paras ajamistani. Se, luistaako mikä pää ja kuinka paljon, on aina kuskin valittavissa. Muutama yllättävä peräluisto on tullut maantien vaihtuessa salakavalasti peilijääksi. Ensin tulee lusikallinen housuun, mutta sitten taas huomaa auton luistelevan hyvin loogisesti ja johdonmukaisesti sinne minne ratista käskee. Vetäviä takapyöriä kaipaa enää hyvin harvoin. Luistonesto ei ole parhaiden tasolla. Systeemi leikkaa moottoritehoa oikeaan aikaan, mutta aivan liian rajusti. Meno loppuu usein kuin seinään. Ongelmia esiintyy lähinnä liikkeellelähdössä, kovemmissa nopeuksissa toimii kuin ajatus. Peruutellessa järjestelmä ei toimi kunnolla, vaan antaa käsittääkseni rajoittaa tehoa ihan moottorin sammumiseen asti. Jää ei ole tuottanut merkittäviä ongelmia. Nollakeleillä lasit eivät toimi ja ovenkahvojen kanssa tapellessa vietetty aika lasketaan sekunneissa. Takalasista ei näe koskaan mitään, ellei ole valmis täyttämään pesunestesäiliötä vähintään viikoittain. Takasumuvaloa on käytettävä pienessäkin lumipyryssä, kun takavalot muurautuvat umpeen. Lämmityslaite on huono. Moottori lämpiää nopeasti, mutta sisätiloihin puskee hyvinkin haaleaa ilmaa. Kestää hyvä tovi, ennenkuin sisällä on lämmintä ja mukavaa. Eristys on kunnossa, koska kovallakin pakkasella tarkenee. Lämmönsäätönamiska viettää suuren osan talvesta maksimiasennossaan, lähinnä pitkillä matkoilla saa hieman ruuvata kylmemmälle. Kesälläkään ilmastointi ei ole kylmimmästä päästä. Ovatko nämä kaikki tällaisia? Kulutus on pikkuautoksi erittäin suuri. Käytännössä mennään 10 ja 15 litran välillä. Lientä menee tosin vähemmän kuin kesällä, koska teholla ei pääse pitovaikeuksien vuoksi leikkimään. ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
vesil Posted March 10, 2012 Report Share Posted March 10, 2012 Täydennetään vähän R55 kokemuksilla. Automaatti-ilmastointi on ollut aina säädettynä 22 aseteesee, joten ilmeisesti sieltä jonkin verran lämpöä on tullut, kun ei ole maksimiasetuksia tullut edes testattua. Toisekseen kulutus on dieselillä pysynyt varsin kohtuullisena, mutta kesäkelejä enemmän kyllä menee. Enimmillään meni tasan 7, mutta silloin keskinopeus oli ajotietokoneen mukaan n.30km/h, eli oli ajettu todella pätkäajoa. Kehätieajossa menee talvellakin alle viiden. Mutta ongelmalistaan pitää lisätä sivuikkunoiden likaantuminen. Tuulilasin pesuvede tulee suoraan sivulasin yläosaan ja näkyvyys menee nopeasti. Parkkitutkakin hajosi, mikä nyt ei ole missään autossa kovin harvinainen vika, mutta asiaa tutkiessani hämmästyin miten avoimessa paikassa antureiden johdot ovat takapuskurin alaosassa. Tiesuola pääse hyvin johtojen pintaan ja eipä siellä suurta rakoa jossain liittimessä tarvita kun hapettuminen alkaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mini one Posted March 11, 2012 Report Share Posted March 11, 2012 Ensimmäistä talvee on toi One-04 käytössä,mutta en voi moittia sitä missään nimessä kylmäksi autoksi.-25-33c pakkasessa se on yhtä lämmin,kuin toi meikän V70-07 D5 Webastolla varustettuna ja samoilla keleillä käytettynä. Muuten Mini on kylmä,mutta kun laittaa sen talvitoiminon päälle,missä se kääntää lämmityslaitteella läppiä eri asentoon,niin kyllähän alkoi tarkeneen ilman takkia jo pienen matkan ajon jälkeen.Lasit pysyy auki,eikä muutenkaan ole mikään höyrykaappi. Ainut ongelma mikä esiintyi tuossa,kun mennään yli -23,niin apukuskin ovi alkoi nikottelemaan,mutta siinäkin auttoi aina pieni kämmensyrjä läppäisy ovenkahvaan ulkopuolelta ja taas ovi toimi,mutta kun ajoi muutaman kilometrin,niin taas ovi jäätyi(ei kahva)ja taas samat rituaalit ovelle ja taas toimi. Näin Onella talvesta on selvitty. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
uZu Posted March 11, 2012 Author Report Share Posted March 11, 2012 Muuten Mini on kylmä,mutta kun laittaa sen talvitoiminon päälle,missä se kääntää lämmityslaitteella läppiä eri asentoon,niin kyllähän alkoi tarkeneen ilman takkia jo pienen matkan ajon jälkeen. Kukas toi tollanen on? Ainoat napit tuossa mun vehkeessä ovat ilmastoinnin namiska ja sisäilmankierron namiska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted March 11, 2012 Report Share Posted March 11, 2012 Onkohan tuo joku Onen oma juttu? Itellä kokemusta -02 bensa ja -08 D:stä, molemmat lämmenneet sisältä erittäin hyvin kovallakin pakkasella.Onkohan Sulla uZu lämppärin venttiili kunnossa tai termari? Link to comment Share on other sites More sharing options...
uZu Posted March 12, 2012 Author Report Share Posted March 12, 2012 Termari pelaa, muusta en sano mitään. En ole vielä perehtynyt järjestelmän sielunelämään. Onko näissä vedelle venttiiliä vai mennäänkö pelkällä ilman ohjailulla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laza Posted March 12, 2012 Report Share Posted March 12, 2012 Komppaan alkuperäistä kirjoittajaa, tuo luistoneston agressiivisuus on tosiaan ainoa huono ominaisuus. Noh, ja näillä keleille tulee lanattua jokainen lumikokkare ja loskakasa, tuntuu että pohja raapii koko ajan jotain... Oma R53 lämpenee kyllä sisältäkin samantien, onko sinulla automaatti-ilmastointi vai manuaalinen? En tiedä onko noilla väliä, mutta itse ei tarvi ainakaan koskea säätimiin ollenkaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mini one Posted March 12, 2012 Report Share Posted March 12, 2012 Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin. Autossa on muuten autom.ilmastointi myös. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiguelS Posted March 12, 2012 Report Share Posted March 12, 2012 Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.Autossa on muuten autom.ilmastointi myös. Tuo oli minullekin uutta tietoa, täytyypä kokeilla. Ei meinaan tosiaankaan ole mikään lämmin talviauto ollut. Ikkunat on tosiaan likaiset koko ajan ja takaovet likaantuvat samantien. Lunta/jäätä tuntuu myös pakkaantuvan takaovien eteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mini one Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.Autossa on muuten autom.ilmastointi myös. Tuo oli minullekin uutta tietoa, täytyypä kokeilla. Ei meinaan tosiaankaan ole mikään lämmin talviauto ollut. Ikkunat on tosiaan likaiset koko ajan ja takaovet likaantuvat samantien. Lunta/jäätä tuntuu myös pakkaantuvan takaovien eteen. No toimiko?Vai tarviiko tsekata tarkemmin,kun lomareisulta palaan,että mikä symbooli/nappula on kyseessä :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
uZu Posted March 13, 2012 Author Report Share Posted March 13, 2012 R53 manuaalikylmäkoneella ei ainakaan omaa nappuloita. Piirustusten mukaan lämpötilansäätökin hoituu pelkkää ilmavirtaa ohjailemalla vaijerin välityksellä. Tarvii tutkia joskus, liikkuuko tuo toisesta päästään ihan laidasta laitaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiguelS Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.Autossa on muuten autom.ilmastointi myös. Tuo oli minullekin uutta tietoa, täytyypä kokeilla. Ei meinaan tosiaankaan ole mikään lämmin talviauto ollut. Ikkunat on tosiaan likaiset koko ajan ja takaovet likaantuvat samantien. Lunta/jäätä tuntuu myös pakkaantuvan takaovien eteen. No toimiko?Vai tarviiko tsekata tarkemmin,kun lomareisulta palaan,että mikä symbooli/nappula on kyseessä :) Eipä kyllä muuttanut mitään, paineskelin kaikkia nappuloita pitkään päälle ja pois, mutta mikään ei muuttunut. Autossa on myös automaatti-ilmastointi. Näillä +-0 keleillä vielä tarkenee jos auto on ollut lohkossa kiinni, mutta heti kun on vähänkään pakkasta niin aika kovalla tota puhallinta saa pitää jotta edes jotenkin tarkenee. Voipi vaan olla että >Clubmanin suurehko lasipinnat hukkaa lämpöä jonkun verran ja auto ei vain ole kovinkaan tiivis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mini one Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 Varmistan tuon symboolin jutskan vielä,kun kotiudun reisusta,mutta kyllä ihan selvästi kuulee,kun läppien asento muuttuu ja jotain tapahtuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
petteri Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 Moikka!Mulla Mini coooper s countryman all4 1.6 turbo.Olen yllättynyt miten lämmin auto on ollut .Lämpenee todella äkkiä ja lämpenee myös tasaisesti,myös neliveto ollut tänä talvena todella kiva!Ainut huonopuoli on ollut kun ei vielä saa nelikkoon moottorinlämmitintä....Mutta hyvin on lähtenyt -25 vielä käyntiin..Yksi vikakin on ollut moottorin lämpötila anturi on mennyt rikki .kuulemma niitä on mennyt uusista mineistä sekä bemareista!Defa kuulemma kehittelee kiertovesipumpulla toimivaa letkulämmitintä bemariin sekä kyseiseen miniin...Mutta katsotaan saavatko sen toimimaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Khato Posted March 15, 2012 Report Share Posted March 15, 2012 Oma R53 kyllä lämpiää aivan hyvin (automaatti-ilmastointi) ja eipä tuon luistoneston kanssa ole paljon tuskailtu, kun osaa käyttää tarpeeksi vähän kaasua liikkeelle lähdössä. Ja 10-15l kulutus on kyllä melkoista! Itsellä kaupungissa voi viedä sen 10-11l, mutta maantietä ajellessa taitaa painua jopa hieman alle 8l lukemiin sadalla. Olisiko nyt ajotietokoneessa 7.6l lukema, eli varmaan lähempänä 8.5l, kun ajoi jkl->hki ja sit hieman pyöritystä kehillä. Koneen lämpiämisen aikana bensaa menee kyllä hulvattomasti enemmän, kun lämpöisellä koneella. Tuntuu, että jopa 100% ero löytyy kylmän ja lämpimän välillä, kun ajelee 50km/h vauhtia nelosella. Mutta kyllä se kulutus siitä sit nopsaan tippuukin, kun kone lämpiää. Talvella tuntuu myös olevan hieman enemmän natinoita ja nitinöitä, mutta onhan niitä sitten kesälläkin ihan tarpeeksi :D Kuuluu auton luonteeseen. Ja on se hassua kuinka ikävä sitä vikinää tulikaan talviliukkaiden aikana. Nyt kun tiet sulivat, niin leikkimieli palasi heti. (on se muuten hassua miten vasta 80 nopeudessa alkaa luistoneston valo vilkkua, kun kakkosella kiihdyttää :D) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mini one Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Tuli nyt tarkasteltua asiaa,kun omalla tontilla tulee oltua ja samalla Minin kimpussa.Ensinnäkin se katkaisija oli se,jota muistelinkin tuolla reisun päällä,mutta se tarkoittaa omistajankäsikirjan mukaan Lasien sulatusta ja huurteen poistamista,mutta Heynesin oppaassa taas mainitaan winter operation ja tämä liikuttelee juuri ne läpät sellaiseen asentoon,että kyllä alkaa tarkeneen ja puhallin nopeus on ainakin itsellä siinä 2 tai 3 nopeudella.Toiminto on ilmastointiautomatiikalla varustetuissa autoissa. Sori jos tuli annettua harhaanjohtavaa/väärää tietoa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiguelS Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 ^ No minulla ainakin tuota nappulaa painamalla saa puhaltimen/lämppärin täysille puhaltamaan, eli sinänsä hyödytön nappula. Toimii toki huurteenpoistoon, mutta muuten ei ole käyttöä. Automaatilla tulee muutenkin harvoin ilmastointia pidettyä, tuppaa yleensä hurisemaan joko liian kovaa tai liian hiljaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mirkku Posted April 26, 2012 Report Share Posted April 26, 2012 Huojentavaa kuulla, että joku muukin ajelee Minillänsä kesät talvet. Luulin olevani ainoa idiootti ;) . Melko hyvin tuo Cabrio -10 kulki talvellakin. Joka ilta muistin sen peitellä, sillä minulla ei ole autotallia. Pajalla kävi kerran talvella, kun hajosi moottorin lämpötila-anturi (tai jotain). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igor Posted January 31, 2013 Report Share Posted January 31, 2013 Hyvältä talviautoltahan tämä R53 vaikuttaa. :) Lämpesi hienosti -20 asteen pakkasillakin ihan ilmastoinnin automaattiasetuksella. Lasien ja kahvojen jäätymisen kanssa ei ole tarvinnut tapella, mutta lämmin hallipaikka lienee tässä se ratkaiseva tekijä. Takalasi on kyllä koko ajan ummessa joko kurasta tai lumesta, mutta onhan tuossa isot sivupeilit ja peruutustutka... :P Kärry etenee LSD:n kanssa hienosti, mutta DSC:n joutuu kytkemään pois jos haluaa vähänkin reippaammin kiihdyttää liukkaalla. Menee kyllä juuri sinne minne sen haluaakin menevän, ohjautuu aika näppärästi kaasulla :) Isommat jää- ja lumipaakut välillä kolisee pohjaan, ja noilla huonosti auratuilla keskustan pikkukaduilla meno on melko pomppuista, mutta eipä tätä mukavuuden takia tullut hommattuakaan. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juge Posted August 13, 2014 Report Share Posted August 13, 2014 Mun mielestä MCS Clubman on tosi hyvä ajaa talvella. Lämpenee nopeasti ja tarkenee sisällä, täysautomaatti-AC aina automatiikalla. Jos n. 40kg Samojedi on mukana peräloosterissa, sitte pitää joskus laittaa se huurteenpoisto juttu päälle tai suunnata ilmansuunta kokonaan laseille, muuten lasit pysyy talvisinkin auki automaattiasennolla. Kulutus talvella matka-ajossa alle kuudesta - kuuteen ja puoleen litraan satkulla, renkaina Hakkapeliitta 8:it. Tupla-xenonit on kyllä hyvät talven pimeillä pätkillä, ja yllättävän hyvä "raita" tulee vain 35W etusumuvaloista. Takaovet ja niiden lasit muurautuu lumipöllyyn, mutta tuota varten on olemassa takalasin lämmitin, pyyhkimet ja takasumari. Ainut, että pitää pyyhkiä lumet puskurin päältä pois aina ennenkun avaa takaovet - mutta tuota saa tehdä monessa muussakin autossa jos haluaa säästää mahdollista maalipintaa naarmuilta. Ripeissä ohituksissa ei voi käyttää 5:sta pienempää, sutimisenesto leikkaa menohalut samantien. Meillä on Defan säteilylämmitin ja Defa Termini -sisätilanlämmitin. Ainakin vielä on säteilylämmitin näyttänyt lämmittävän ihan OK - mutta tuskin se niin hyvin lämmittää kuin perinteinen lohkoon upotettava versio. Mutta tosiaan, ei huono :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dille Posted September 17, 2015 Report Share Posted September 17, 2015 Mihin olette laittaneet sisätilan lämppäreitä kiinni? Ei tekisi mieli jättää sitä apukuskin jalkotilaankaan pyörimään lumi/vesimössöön. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarge Posted September 17, 2015 Report Share Posted September 17, 2015 Sisään kantautuva lumi puhdistetaan välittömästi pois jolloin kangasmatot pysyvät koko talven kuivina. Mjuu, pakko myöntää että mulla se pyörii matolla. En toki käytä sitä kovin usein, yleensä lämmittäminen vain sulattaa turhaan auton pintoja ja lasit alkaa jäätyilemään... Viime talvena ei ollut kyllä oikeastaan minkäänlaisia hankaluuksia Minin kanssa talvikäytössä. Jokusen kerran lämmitin auton kunnolla 2kW lämmittimellä, jotta pitkän loskakauden jälkeen sai sisätilat kunnolla kuivaksi ja jokusen kerran otin matot talliin yöksi kuivamaan. Kuivat matot = ei huurtumista.Jaano, oli mulla pitovaikeuksiakin - eturenkaiden kanssa ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
skithund Posted September 17, 2015 Report Share Posted September 17, 2015 Gen2:ssa (ainakin) on apukuskin jalkatilassa oikealla seinustalla sulakeboksi, jonka luukkuun Defan Termini lämppärin saa kiinni näppärästi eikä laite ole tiellä tai pyöri jaloissa. Edellisessä elämässä lämppäri pyöri jaloissa ja vaimon kengistä tms. sinne oli onnistunut kulkeutumaan kivi. Kivi flektiin, flekti jumiin, sähköpalo lähellä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted September 17, 2015 Report Share Posted September 17, 2015 Mulla on R53:ssa defa Termini kiinni siinä hanttarin jalkatilan vasemmassa sivussa olevissa "rivoissa", liimasin uriin kierreinsertit johon ruuvasin pohjan kiinni, tossa kohtaa lämppäri on kliinin näköinen eikä tiellä ja oikeassa asennossa toiminnan ja ilmankierron suhteen sekä helppo poistaa kesäkaudeksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juge Posted September 19, 2015 Report Share Posted September 19, 2015 Meillä Terminin teline on kiinni hanskalokeron alaosan pinnassa siten että Termini tulee ylösalaisin kiinni kun sen siihen laittaa kiinni. Ja ilman suunta on jonkin verran yläviistoon. Tosi hyvä paikka, lämmitin ei ole koskaan jaloissa tai tiellä ja hanskalokero on silti täysin käytettävissä. Ainut, että kun hanskalokeron avaa, se aukee tavallista nopeammin kun kesällä kun lämmitin ei ole kiinni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now