Jump to content

Mini talviautona


uZu

Recommended Posts

Alkaa olla yksi talvi ajeltuna R53 Minillä vuosimallia 2005, joten tehdään pieni yhteenveto:

 

Alustan käytös on jotain ihan käsittämätöntä, toistaiseksi paras ajamistani. Se, luistaako mikä pää ja kuinka paljon, on aina kuskin valittavissa. Muutama yllättävä peräluisto on tullut maantien vaihtuessa salakavalasti peilijääksi. Ensin tulee lusikallinen housuun, mutta sitten taas huomaa auton luistelevan hyvin loogisesti ja johdonmukaisesti sinne minne ratista käskee. Vetäviä takapyöriä kaipaa enää hyvin harvoin.

 

Luistonesto ei ole parhaiden tasolla. Systeemi leikkaa moottoritehoa oikeaan aikaan, mutta aivan liian rajusti. Meno loppuu usein kuin seinään. Ongelmia esiintyy lähinnä liikkeellelähdössä, kovemmissa nopeuksissa toimii kuin ajatus. Peruutellessa järjestelmä ei toimi kunnolla, vaan antaa käsittääkseni rajoittaa tehoa ihan moottorin sammumiseen asti.

 

Jää ei ole tuottanut merkittäviä ongelmia. Nollakeleillä lasit eivät toimi ja ovenkahvojen kanssa tapellessa vietetty aika lasketaan sekunneissa.

 

Takalasista ei näe koskaan mitään, ellei ole valmis täyttämään pesunestesäiliötä vähintään viikoittain. Takasumuvaloa on käytettävä pienessäkin lumipyryssä, kun takavalot muurautuvat umpeen.

 

Lämmityslaite on huono. Moottori lämpiää nopeasti, mutta sisätiloihin puskee hyvinkin haaleaa ilmaa. Kestää hyvä tovi, ennenkuin sisällä on lämmintä ja mukavaa. Eristys on kunnossa, koska kovallakin pakkasella tarkenee. Lämmönsäätönamiska viettää suuren osan talvesta maksimiasennossaan, lähinnä pitkillä matkoilla saa hieman ruuvata kylmemmälle. Kesälläkään ilmastointi ei ole kylmimmästä päästä. Ovatko nämä kaikki tällaisia?

 

Kulutus on pikkuautoksi erittäin suuri. Käytännössä mennään 10 ja 15 litran välillä. Lientä menee tosin vähemmän kuin kesällä, koska teholla ei pääse pitovaikeuksien vuoksi leikkimään. ;D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Täydennetään vähän R55 kokemuksilla.

 

Automaatti-ilmastointi on ollut aina säädettynä 22 aseteesee, joten ilmeisesti sieltä jonkin verran lämpöä on tullut, kun ei ole maksimiasetuksia tullut edes testattua. Toisekseen kulutus on dieselillä pysynyt varsin kohtuullisena, mutta kesäkelejä enemmän kyllä menee. Enimmillään meni tasan 7, mutta silloin keskinopeus oli ajotietokoneen mukaan n.30km/h, eli oli ajettu todella pätkäajoa. Kehätieajossa menee talvellakin alle viiden.

 

Mutta ongelmalistaan pitää lisätä sivuikkunoiden likaantuminen. Tuulilasin pesuvede tulee suoraan sivulasin yläosaan ja näkyvyys menee nopeasti. Parkkitutkakin hajosi, mikä nyt ei ole missään autossa kovin harvinainen vika, mutta asiaa tutkiessani hämmästyin miten avoimessa paikassa antureiden johdot ovat takapuskurin alaosassa. Tiesuola pääse hyvin johtojen pintaan ja eipä siellä suurta rakoa jossain liittimessä tarvita kun hapettuminen alkaa.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäistä talvee on toi One-04 käytössä,mutta en voi moittia sitä missään nimessä kylmäksi autoksi.-25-33c pakkasessa se on yhtä lämmin,kuin toi meikän V70-07 D5 Webastolla varustettuna ja samoilla keleillä käytettynä.

Muuten Mini on kylmä,mutta kun laittaa sen talvitoiminon päälle,missä se kääntää lämmityslaitteella läppiä eri asentoon,niin kyllähän alkoi tarkeneen ilman takkia jo pienen matkan ajon jälkeen.Lasit pysyy auki,eikä muutenkaan ole mikään höyrykaappi.

Ainut ongelma mikä esiintyi tuossa,kun mennään yli -23,niin apukuskin ovi alkoi nikottelemaan,mutta siinäkin auttoi aina pieni kämmensyrjä läppäisy ovenkahvaan ulkopuolelta ja taas ovi toimi,mutta kun ajoi muutaman kilometrin,niin taas ovi jäätyi(ei kahva)ja taas samat rituaalit ovelle ja taas toimi.

Näin Onella talvesta on selvitty. ;)

Link to comment
Share on other sites

Muuten Mini on kylmä,mutta kun laittaa sen talvitoiminon päälle,missä se kääntää lämmityslaitteella läppiä eri asentoon,niin kyllähän alkoi tarkeneen ilman takkia jo pienen matkan ajon jälkeen.

Kukas toi tollanen on? Ainoat napit tuossa mun vehkeessä ovat ilmastoinnin namiska ja sisäilmankierron namiska.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan tuo joku Onen oma juttu? Itellä kokemusta -02 bensa ja -08 D:stä, molemmat lämmenneet sisältä erittäin hyvin kovallakin pakkasella.Onkohan Sulla uZu lämppärin venttiili kunnossa tai termari?

Link to comment
Share on other sites

Komppaan alkuperäistä kirjoittajaa, tuo luistoneston agressiivisuus on tosiaan ainoa huono ominaisuus. Noh, ja näillä keleille tulee lanattua jokainen lumikokkare ja loskakasa, tuntuu että pohja raapii koko ajan jotain...

 

Oma R53 lämpenee kyllä sisältäkin samantien, onko sinulla automaatti-ilmastointi vai manuaalinen? En tiedä onko noilla väliä, mutta itse ei tarvi ainakaan koskea säätimiin ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.

Autossa on muuten autom.ilmastointi myös.

Link to comment
Share on other sites

Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.

Autossa on muuten autom.ilmastointi myös.

 

Tuo oli minullekin uutta tietoa, täytyypä kokeilla. Ei meinaan tosiaankaan ole mikään lämmin talviauto ollut.

Ikkunat on tosiaan likaiset koko ajan ja takaovet likaantuvat samantien. Lunta/jäätä tuntuu myös pakkaantuvan takaovien eteen.

Link to comment
Share on other sites

Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.

Autossa on muuten autom.ilmastointi myös.

 

Tuo oli minullekin uutta tietoa, täytyypä kokeilla. Ei meinaan tosiaankaan ole mikään lämmin talviauto ollut.

Ikkunat on tosiaan likaiset koko ajan ja takaovet likaantuvat samantien. Lunta/jäätä tuntuu myös pakkaantuvan takaovien eteen.

 

No toimiko?Vai tarviiko tsekata tarkemmin,kun lomareisulta palaan,että mikä symbooli/nappula on kyseessä :)

Link to comment
Share on other sites

Nyt en ole lähelläkään autoa,mutta muistelisin että sen talvitoiminnon saa päälle siitä tuulilasi sympoolilla varustetusta painikkeesta,kun sitä pitää pohjassa niin kauan,että siihen syttyy vihreä merkkivalo.Tästä on ainakin tossa Onessa ainakin ohjekirjassa oikein maininta.Ja hyvin tuntuu pelaavankin.

Autossa on muuten autom.ilmastointi myös.

 

Tuo oli minullekin uutta tietoa, täytyypä kokeilla. Ei meinaan tosiaankaan ole mikään lämmin talviauto ollut.

Ikkunat on tosiaan likaiset koko ajan ja takaovet likaantuvat samantien. Lunta/jäätä tuntuu myös pakkaantuvan takaovien eteen.

 

No toimiko?Vai tarviiko tsekata tarkemmin,kun lomareisulta palaan,että mikä symbooli/nappula on kyseessä :)

 

Eipä kyllä muuttanut mitään, paineskelin kaikkia nappuloita pitkään päälle ja pois, mutta mikään ei muuttunut. Autossa on myös automaatti-ilmastointi. Näillä +-0 keleillä vielä tarkenee jos auto on ollut lohkossa kiinni, mutta heti kun on vähänkään pakkasta niin aika kovalla tota puhallinta saa pitää jotta edes jotenkin tarkenee. Voipi vaan olla että >Clubmanin suurehko lasipinnat hukkaa lämpöä jonkun verran ja auto ei vain ole kovinkaan tiivis.

Link to comment
Share on other sites

Moikka!Mulla Mini coooper s countryman all4 1.6 turbo.Olen yllättynyt miten lämmin auto on ollut .Lämpenee todella äkkiä ja lämpenee myös tasaisesti,myös neliveto ollut tänä talvena todella kiva!Ainut huonopuoli on ollut kun ei vielä saa nelikkoon moottorinlämmitintä....Mutta hyvin on lähtenyt -25 vielä käyntiin..Yksi vikakin on ollut moottorin lämpötila anturi on mennyt rikki .kuulemma niitä on mennyt uusista mineistä sekä bemareista!Defa kuulemma kehittelee kiertovesipumpulla toimivaa letkulämmitintä bemariin sekä kyseiseen miniin...Mutta katsotaan saavatko sen toimimaan.

Link to comment
Share on other sites

Oma R53 kyllä lämpiää aivan hyvin (automaatti-ilmastointi) ja eipä tuon luistoneston kanssa ole paljon tuskailtu, kun osaa käyttää tarpeeksi vähän kaasua liikkeelle lähdössä. Ja 10-15l kulutus on kyllä melkoista! Itsellä kaupungissa voi viedä sen 10-11l, mutta maantietä ajellessa taitaa painua jopa hieman alle 8l lukemiin sadalla. Olisiko nyt ajotietokoneessa 7.6l lukema, eli varmaan lähempänä 8.5l, kun ajoi jkl->hki ja sit hieman pyöritystä kehillä.

Koneen lämpiämisen aikana bensaa menee kyllä hulvattomasti enemmän, kun lämpöisellä koneella. Tuntuu, että jopa 100% ero löytyy kylmän ja lämpimän välillä, kun ajelee 50km/h vauhtia nelosella. Mutta kyllä se kulutus siitä sit nopsaan tippuukin, kun kone lämpiää.

 

Talvella tuntuu myös olevan hieman enemmän natinoita ja nitinöitä, mutta onhan niitä sitten kesälläkin ihan tarpeeksi :D Kuuluu auton luonteeseen. Ja on se hassua kuinka ikävä sitä vikinää tulikaan talviliukkaiden aikana. Nyt kun tiet sulivat, niin leikkimieli palasi heti. (on se muuten hassua miten vasta 80 nopeudessa alkaa luistoneston valo vilkkua, kun kakkosella kiihdyttää :D)

Link to comment
Share on other sites

Tuli nyt tarkasteltua asiaa,kun omalla tontilla tulee oltua ja samalla Minin kimpussa.Ensinnäkin se katkaisija oli se,jota muistelinkin tuolla reisun päällä,mutta se tarkoittaa omistajankäsikirjan mukaan Lasien sulatusta ja huurteen poistamista,mutta Heynesin oppaassa taas mainitaan winter operation ja tämä liikuttelee juuri ne läpät sellaiseen asentoon,että kyllä alkaa tarkeneen ja puhallin nopeus on ainakin itsellä siinä 2 tai 3 nopeudella.Toiminto on ilmastointiautomatiikalla varustetuissa autoissa.

Sori jos tuli annettua harhaanjohtavaa/väärää tietoa!

Link to comment
Share on other sites

^ No minulla ainakin tuota nappulaa painamalla saa puhaltimen/lämppärin täysille puhaltamaan, eli sinänsä hyödytön nappula. Toimii toki huurteenpoistoon, mutta muuten ei ole käyttöä. Automaatilla tulee muutenkin harvoin ilmastointia pidettyä, tuppaa yleensä hurisemaan joko liian kovaa tai liian hiljaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 9 kuukautta myöhemmin...

Hyvältä talviautoltahan tämä R53 vaikuttaa. :) Lämpesi hienosti -20 asteen pakkasillakin ihan ilmastoinnin automaattiasetuksella. Lasien ja kahvojen jäätymisen kanssa ei ole tarvinnut tapella, mutta lämmin hallipaikka lienee tässä se ratkaiseva tekijä. Takalasi on kyllä koko ajan ummessa joko kurasta tai lumesta, mutta onhan tuossa isot sivupeilit ja peruutustutka... :P

 

Kärry etenee LSD:n kanssa hienosti, mutta DSC:n joutuu kytkemään pois jos haluaa vähänkin reippaammin kiihdyttää liukkaalla. Menee kyllä juuri sinne minne sen haluaakin menevän, ohjautuu aika näppärästi kaasulla :) Isommat jää- ja lumipaakut välillä kolisee pohjaan, ja noilla huonosti auratuilla keskustan pikkukaduilla meno on melko pomppuista, mutta eipä tätä mukavuuden takia tullut hommattuakaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mun mielestä MCS Clubman on tosi hyvä ajaa talvella.

 

Lämpenee nopeasti ja tarkenee sisällä, täysautomaatti-AC aina automatiikalla. Jos n. 40kg Samojedi on mukana peräloosterissa, sitte pitää joskus laittaa se huurteenpoisto juttu päälle tai suunnata ilmansuunta kokonaan laseille, muuten lasit pysyy talvisinkin auki automaattiasennolla.

 

Kulutus talvella matka-ajossa alle kuudesta - kuuteen ja puoleen litraan satkulla, renkaina Hakkapeliitta 8:it. Tupla-xenonit on kyllä hyvät talven pimeillä pätkillä, ja yllättävän hyvä "raita" tulee vain 35W etusumuvaloista.

 

Takaovet ja niiden lasit muurautuu lumipöllyyn, mutta tuota varten on olemassa takalasin lämmitin, pyyhkimet ja takasumari. Ainut, että pitää pyyhkiä lumet puskurin päältä pois aina ennenkun avaa takaovet - mutta tuota saa tehdä monessa muussakin autossa jos haluaa säästää mahdollista maalipintaa naarmuilta.

 

Ripeissä ohituksissa ei voi käyttää 5:sta pienempää, sutimisenesto leikkaa menohalut samantien.

 

Meillä on Defan säteilylämmitin ja Defa Termini -sisätilanlämmitin. Ainakin vielä on säteilylämmitin näyttänyt lämmittävän ihan OK - mutta tuskin se niin hyvin lämmittää kuin perinteinen lohkoon upotettava versio.

 

Mutta tosiaan, ei huono :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sisään kantautuva lumi puhdistetaan välittömästi pois jolloin kangasmatot pysyvät koko talven kuivina. Mjuu, pakko myöntää että mulla se pyörii matolla. En toki käytä sitä kovin usein, yleensä lämmittäminen vain sulattaa turhaan auton pintoja ja lasit alkaa jäätyilemään... Viime talvena ei ollut kyllä oikeastaan minkäänlaisia hankaluuksia Minin kanssa talvikäytössä. Jokusen kerran lämmitin auton kunnolla 2kW lämmittimellä, jotta pitkän loskakauden jälkeen sai sisätilat kunnolla kuivaksi ja jokusen kerran otin matot talliin yöksi kuivamaan. Kuivat matot = ei huurtumista.

Jaano, oli mulla pitovaikeuksiakin -  eturenkaiden kanssa ;)

Link to comment
Share on other sites

Gen2:ssa (ainakin) on apukuskin jalkatilassa oikealla seinustalla sulakeboksi, jonka luukkuun Defan Termini lämppärin saa kiinni näppärästi eikä laite ole tiellä tai pyöri jaloissa.

 

Edellisessä elämässä lämppäri pyöri jaloissa ja vaimon kengistä tms. sinne oli onnistunut kulkeutumaan kivi. Kivi flektiin, flekti jumiin, sähköpalo lähellä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on R53:ssa defa Termini kiinni siinä hanttarin jalkatilan vasemmassa sivussa olevissa "rivoissa", liimasin uriin kierreinsertit johon ruuvasin pohjan kiinni, tossa kohtaa lämppäri on kliinin näköinen eikä tiellä ja oikeassa asennossa toiminnan ja ilmankierron suhteen sekä helppo poistaa kesäkaudeksi.

Link to comment
Share on other sites

Meillä Terminin teline on kiinni hanskalokeron alaosan pinnassa siten että Termini tulee ylösalaisin kiinni kun sen siihen laittaa kiinni. Ja ilman suunta on jonkin verran yläviistoon.

 

Tosi hyvä paikka, lämmitin ei ole koskaan jaloissa tai tiellä ja hanskalokero on silti täysin käytettävissä. Ainut, että kun hanskalokeron avaa, se aukee tavallista nopeammin kun kesällä kun lämmitin ei ole kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...